Permalänk
Medlem

Varning för bordsfläkt vid dator

Hej

Hade tagit bort ena chassipanelen från datorn, bordsfläkt riktad (typ, skriver mer om det nedan) så den blåser in mot datorn.

Tittade efter idag eftersom mitt tangentbord blinkade till, när jag satte på fläkten (startade fläkten när jag började spela) och såg att hela väggen var nedsprutad med någon typ av olja/smörjmedel från fläkten!

Jag har datorn ståendes på en datorhållare, under skrivbordet, intill väggen. Så jag hade fläkten typ framför datorn, lite snett (svårt att förklara) alltså hade inte fläkten riktad rakt in i datorn (som tur var).

Hela väggen som fläkten var riktad åt var totalt nedsprutad med olja samt foten på fläkten. Kopplade bort datorn och kollade och det var lite olja på framsidan, ej något inuti. Hade kunnat bli en dyr historia om jag hade ställt fläkten så den sprutade rakt in på moderkortet...

Tänkte bara varna er. Antar det var min budgetfläkt (fick av farsan, kostade 150-200 kr) och händer inte med alla.

Tror det är extremt vanligt nu i värmen att man gör en sådan lösning! Som sagt, säkert inte många fläktar det kan hända med. Men tänker man efter, så är säkert de flesta fläktarna smörja med någon typ av olja (om man har en sådan som kan röra sig 70-90 grader typ)

Permalänk
Medlem

olja leder ju inte ström så datorn borde klara sig fint, dock blir det ju ett jävla stök. Vad var det för fläkt så kan man akta sig för den modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

olja leder ju inte ström så datorn borde klara sig fint, dock blir det ju ett jävla stök. Vad var det för fläkt så kan man akta sig för den modellen

Frågade farsan och han skrev "hem och fix" vet inte om han menar jemfix. Den är helt vit med 4 hastighetsknappar, kostade 200 kr tror jag.

Han trodde även att den gått sönder, något lager. Den låter dock helt normal samt fungerar som den gjorde ny... tycker också det är konstigt att den verkligen har SPRUTAT ner hela väggen med olja,,,borde bara ha droppat lite tycker man.

Bordsfläktar är inte direkt gjorda för att stå och spruta in luft i elektroniksaker, speciellt budgetvarianter, så antar man får vara lite försiktig med dem!

Permalänk

Haha t) tur att den inte var riktad mot dig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Haha t) tur att den inte var riktad mot dig:)

Vettefan det, är ju lättare att tvätta bort olja från fejjan än tapeten.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |