Samsung U28D590D – 4K UHD till pangpris

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperträd:

hur många tror du har skärmen på väggen, egentligen? Där har du svaret. Och detta är en budgetskärm. TN måste dö, men inte än. Just nu är det bra för att dra ner priserna så att IPS och sen OLED kan följa i dess spår. Även om TN suger qk.

TN kan gott och väl dö, VA finns kvar för att dra ner priserna sen håller jag med dig ang VESA, min EIZO FG2421 har inte heller VESA fästen men är heller inget jag saknar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

DisplayPort 1.2 krävs d.v.s. grafikkort från AMDs HD7000-serie, eller Nvidias GF 600-serie (Kepler) och nyare. I.a.f. om du ska köra i 60Hz. Fermibaserade kort kan inte köra i 60Hz med dessa skärmar. Kolla om ditt grafikkort har det med tillverkaren/specifikationerna för grafikprocessorn. Vi vet inte vad du har för kort när du inte berättar det. GF 6-serien är inget bra att skriva här, för det finns också en GeForce 6000-serie som kallas för 6-serien, och den har inte ens DisplayPort. Är det ett GTX 650 eller bättre så har de DP1.2, på mobile (bärbara) så är det svårare då några av de kraftigare gpuerna är omdöpta Fermi. Har du ett kort med 1.1 så kan du köra 30Hz.

Jag har just nu två Gigabyte GTX 660Ti. Men jag tolkar det som att det i så fall ska kunna funka med 60Hz. Kollade på Gigabytes hemsida igår och där står det att kortet ska klara upplösningen genom HDMI, men inte DVI. Det finns en DP port, men om den står det ingenting.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kodar sedan en vecka tillbaks på en sådan på jobbet. Helt klart nöjd! Kör med 125% zoom och får plats med 6 "dokument" samtidigt(ca 1000x900 virtuella pixlar), vilket är helt underbart!

Stort minus med stödet och inget VESA dock, kan vara värt att vänta på men annars är det helt klart ett bra köp om man uppskattar mycket arbetsyta.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Helt seriöst denna skärmen har inte kassa betraktningsvinklar. Visst går inte att jämföra med en IPS men det är fortfarande inget man stör sig på. Min sambo som är vanlig användare märker ingen skillnad på denna och min qhd ips skärm.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av stenis72:

hej jag försöker inte vara samsung boy men kolla sjäva på
https://www.youtube.com/watch?v=X5YXWqhL9i
jag tycker samsungen är bättre

This video does not exist.
Sorry about that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Vilket så många gör vid normal användning. Om man letar fel på någonting så hittar man fel. Jag menade om du sätter någon framför en dator med en skärm och ber dem sedan välja IPS eller TN. Inte en hel genomgång. Får man reka hela skiten är det självklart inte svårt. Men jag var väl otydlig.

Recensenten menar att man måste vara 1.5-2 meter från skärmen för att inte uppleva skiftningarna markant. En skärm med TN och utan justerbar fot är något som drabbar användaren. Det räknas såklart in i recensentens bedömning när han också upplevde problem med det. Går det inte att ställa in en bra vinkel och rätt ergonomi så kommer du se skiftningarna och inte kunnat sitta centrerad (som TN kräver mer eller mindre).

Att den inte har VESA betyder att man inte kan ersätta foten med en som fungerar, eller köra skärm-arm. Det handlar normalt sett inte om något väggfäste. En skärm med bra fot klarar sig betydligt längre utan VESA än skärmar där man i princip måste ersätta fötterna/stativen. Dvs den har en fot som inte går att justera ordentligt och ingen möjlighet att ersätta den med en lösning som fungerar. Vissa kan säkert hitta lösningar där de sitter centrerad iaf, men det är en nackdel.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag och mina kollegor tycker det är viktigt att spela med öppna kort i 4K UHD-sammanhang. Det är dock inte alltid helt lätt, både industrin och användare vill väldigt gärna att tekniken ska slå igenom direkt. Det får effekten att eventuella problem styvnackat förnekas eller sopas under mattan.

Jag är verkligen 4K UHD-förespråkare och har stora förhoppningar om framtiden, men sanningen är att tekniken än så länge helt enkelt inte lever upp till standard. Skärmarna är för dåliga, grafikkorten klarar inte kraven, mjukvaran är inte finslipad och Windows som operativsystem är inte redo. Visst är det klart att man kan köpa en skärm ändå och acceptera läget som det är, men för de allra flesta ger en modell med lägre upplösning en bättre upplevelse.

Summa summarum hoppas jag på stora framsteg under året, både när det gäller hård- och mjukvara. Lagom vid den här tiden 2015 kanske man kan köpa "drömskärmen" för en överkomlig prislapp.

Låter som en sund inställning, som jag delar.

Har haft utbildning med Samsung angående deras UHD TVs - vilka de väldigt gärna vill trycka hårt på och sälja mycket av. Jag ställde mig lite frågvis, men enligt han var allt guld och gröna skogar. Men det stämmer ju också att de måste säljas och bli en marknad av för att utvecklingen ska gå framåt i första hand - medan expertutlåtanden och recensioner får driva vart de kan bli bättre med utvecklingen.

Jag själv vill ha mina 120hz medan jag spelar. Kanske köper en större/mer högupplöst som andraskärm snart, dock

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Det var ett jävla krigande, en nackdel värd att nämnas gör inte skärmen värdelös. Panelen reproducerar förmodligen bilden snarlikt med alla de andra 28-tum UHD-upplösta varianterna, där många har vanlig input-lag och fot med justering i höjdled. Detta är faktiskt den enda bland de som säljs i Sverige som inte har en fot som går att justera ordentligt för normal användning. Det är ingen mening att ni försvarar just det bara för att ni äger och gillar skärmen, det är en punkt som skärmen dessutom skiljer sig åt från de andra 28-tumarna. För andra är sånt livsnödvändigt, eller åtminstone något som upplevs negativt. Att posta samma länk 2-3 gånger och säga att alla dömer ut för tidigt är inte passande, en recension ska bedöma utifrån flera faktorer och redaktörerna har rätt i att det inte är där det bör vara, sådana här skärmar är väldigt långt ifrån att klara specifikationerna för UHD (Rec. 2020) och det finns en rad andra punkter som är värt att ta med i bedömningen. Input-lag bedöms bara i 1920x1080 i recensionen, som dessutom inte skalar okej, Leo bodnars test (1080 normalt sett) på andra 28-tumare med UHD-upplösning har bra (låg) input-lag generellt (Dells 28-tummare har det klagats en del på däremot), så det är något som kan skilja för Samsungs skärm. Spelar ni enbart i 3840x2160 spelar det nog ingen roll däremot. Det är också möjligt att skalningen är ansvarig för en del av input-lagget som uppmätes här, men det vet vi inte säkert, vi vet bara att andra (vissa av dem) verkar ligga lägre med samma upplösning. Spelar ni konsol så får ni räkna med vissa artefakter p.g.a. interpolering. Det som menas med att det inte mappas.

Denna recension är inte sämre än Linus rant (eller vad man ska kalla hans produktvisningar och recensionsstil) och det finns betydligt mer i den för att göra en egen bedömning. Ni är fria att ta till er vad alla andra skriver om denna och konkurrenterna. Det är inte så att alla skriver perfekt bara för att de köper dem. En del vill såklart försvara sina köp, men skapa inte orimliga förväntningar på folk som kommer uppleva det delvist annorlunda.

Permalänk
Medlem

2015 någon gång verkar vara det som gäller för UHD-monitorer för professionellt bruk. Alltså att de börjar närma sig att kunna kalibreras för Rec. 2020 och liknande. Semi-proffs lär komma runt samma tid eller lite senare. Man kan inte få allt i ett sånt här tidigt skede. Det är inget större fel i att belysa det, många nöjer sig med ~sRGB och att sitta ganska centrerad och störs sig inte på mindre skiftningar. Beror helt på vad man ska använda det till, sen vill såklart säljare skrika "köp!".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

2015 någon gång verkar vara det som gäller för UHD-monitorer för professionellt bruk. Alltså att de börjar närma sig att kunna kalibreras för Rec. 2020 och liknande. Semi-proffs lär komma runt samma tid eller lite senare. Man kan inte få allt i ett sånt här tidigt skede. Det är inget större fel i att belysa det, många nöjer sig med ~sRGB och att sitta ganska centrerad och störs sig inte på mindre skiftningar. Beror helt på vad man ska använda det till, sen vill såklart säljare skrika "köp!".

Lite så jag känner också. Då borde vi ha ett par generationer styrkretsar och paneler ute som fått mogna lite. Vi har en ny generation grafikprocessorer som har stöd för gränssnitt som är anpassade för höga upplösningar (HDMI 2.0 och DP 1.3) och ordentliga drivrutiner. Det verkar som om Windows 9 kommer trilla in då någon gång också och då hoppas jag verkligen att Microsoft har designat med höga upplösningar i åtanke. Så om ett år kan det nog bli en 30" skärm med 4K UHD som ersätter mina nuvarande Dell.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Jag och mina kollegor tycker det är viktigt att spela med öppna kort i 4K UHD-sammanhang. Det är dock inte alltid helt lätt, både industrin och användare vill väldigt gärna att tekniken ska slå igenom direkt. Det får effekten att eventuella problem styvnackat förnekas eller sopas under mattan.

Jag är verkligen 4K UHD-förespråkare och har stora förhoppningar om framtiden, men sanningen är att tekniken än så länge helt enkelt inte lever upp till standard. Skärmarna är för dåliga, grafikkorten klarar inte kraven, mjukvaran är inte finslipad och Windows som operativsystem är inte redo. Visst är det klart att man kan köpa en skärm ändå och acceptera läget som det är, men för de allra flesta ger en modell med lägre upplösning en bättre upplevelse.

Summa summarum hoppas jag på stora framsteg under året, både när det gäller hård- och mjukvara. Lagom vid den här tiden 2015 kanske man kan köpa "drömskärmen" för en överkomlig prislapp.

Nyfiken fundering, är det problem i interfacet i en ren-installerad Windows (senaste version förstås) utan installerade program också? Alltså i själva Windows-gränssnittet? Eller gäller det egentligen tredjepartsprogram som inte har uppdaterats ännu?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nyfiken fundering, är det problem i interfacet i en ren-installerad Windows (senaste version förstås) utan installerade program också? Alltså i själva Windows-gränssnittet? Eller gäller det egentligen tredjepartsprogram som inte har uppdaterats ännu?

Massor i Windows stödjer inte Vista-style skalning. T.ex. inbyggda saker som enhetshanteraren och liknande. Det blir helt enkelt suddigt/bitmapsskalat. Windows egna skalning och startskärmens med Store-programmen skalas inte enligt samma faktor, när man kör flera skärmar så skalar de inte oberoende av varandra utan i princip allt bitmapsskalas från den primära skärmens inställningar. Osv osv. Tredje part kan hantera det när det i större utsträckning blir möjligt.

Kolla t.ex. Microsoft egna exempel på hur det fungerar. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dn469... Paint är ett bra exempel på hur det kan fungera med program som är system-dpi aware och DPI-virtualiseras på sekundära skärmen. Det ser inte bra ut, och 200% är ingen lösning i Windows.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av strejf:

Nyfiken fundering, är det problem i interfacet i en ren-installerad Windows (senaste version förstås) utan installerade program också? Alltså i själva Windows-gränssnittet? Eller gäller det egentligen tredjepartsprogram som inte har uppdaterats ännu?

Skrivet av Petterk:

Massor i Windows stödjer inte Vista-style skalning. T.ex. inbyggda saker som enhetshanteraren och liknande. Det blir helt enkelt suddigt/bitmapsskalat. Windows egna skalning och startskärmens med Store-programmen skalas inte enligt samma faktor, när man kör flera skärmar så skalar de inte oberoende av varandra utan i princip allt bitmapsskalas från den primära skärmens inställningar. Osv osv. Tredje part kan hantera det när det i större utsträckning blir möjligt.

Kolla t.ex. Microsoft egna exempel på hur det fungerar. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dn469... Paint är ett bra exempel på hur det kan fungera med program som är system-dpi aware och DPI-virtualiseras på sekundära skärmen. Det ser inte bra ut, och 200% är ingen lösning i Windows.

Precis som Petterk skrivar är det en röra där varken alla Windows-element eller desktop-program från tredje part är helt med på noterna. Snabbt exempel är från Disk Management på min laptop, det syns tydligt att texten skalas fel och blir suddig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Precis som Petterk skrivar är det en röra där varken alla Windows-element eller desktop-program från tredje part är helt med på noterna. Snabbt exempel är från Disk Management på min laptop, det syns tydligt att texten skalas fel och blir suddig.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5462435/winscale.PNG

Men allt i modern UI skalas perfekt gissar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Du vet att startskärmen (Windows Runtime) inte är tänkt att ersätta Windows (Win32, Windows SDK, Skrivbordet)? Det är ett körverk och ramverk ovanpå, som skalar enligt andra faktorer – 100%, 140% och 180% mot systemet som ofta skalar i 100%, 125%, 150% och 200% i övrigt. Viss förmåga för ren per-monitor skalning (sedan 8.1) finns, men kräver mycket handpåläggning om det ens går att anpassa program för det. Microsoft har ofta inte ens anpassat sina inbyggda program till system-aware DPI. Det finns ingen bra lösning när det gäller program som inte byggts för det och är ofta mer jobb än att aktivera stöd på t.ex. OS X-program. Det är bara på WP du begränsas till Windows Runtime som tredjepartsutvecklare. När de interna verktygen inte ser okej ut och just 200% är värre än 150% eller 125%, osv så blir det problem att övertyga användaren att det är smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Jag kör med den här skärmen, Win 7 och ett GTX 780 ti.
Tidigare hade jag ett par skärmar och det är rätt skönt att få plats med allt på en skärm.
På det positiva:
+ bra bild
+ kul att spela på den här upplösningen
+ jag klarar mig med en skärm
Det negativa:
- För att se ikoner och text bra, måste man skala upp skrivbordet och alla program följer inte med. Det ser rätt illa ut med olika fontstorlekar. (windows-UHD-relaterat)
- ca var tredje gång jag startar datorn kommer skärmen inte upp ordentligt. Jag måste rycka strömsladden till skärmen och jacka i den igen. Ytterst irriterande. Förmodligen någon energisparfunktion.

Plastigheten och betraktningsvinklar störs jag inte av. Och 60 Hz räcker för mig.
Men ska jag rekommendera någon den här skärmen?
Nej. Den är inte riktigt så premium som priset avspeglar (jag gav mer när jag köpte den).

Rekommenderar jag UHD?
Njae. Det är nice men inte riktigt moget än. Kanske är det bättre i Win 8.1 eller Linux.
Snart är UHD standard skulle jag tro och då finns det vassare skärmar till bättre pris.

Permalänk
Skrivet av kulgan:

Jag kör med den här skärmen, Win 7 och ett GTX 780 ti.
Tidigare hade jag ett par skärmar och det är rätt skönt att få plats med allt på en skärm.
På det positiva:
+ bra bild
+ kul att spela på den här upplösningen
+ jag klarar mig med en skärm
Det negativa:
- För att se ikoner och text bra, måste man skala upp skrivbordet och alla program följer inte med. Det ser rätt illa ut med olika fontstorlekar. (windows-UHD-relaterat)
- ca var tredje gång jag startar datorn kommer skärmen inte upp ordentligt. Jag måste rycka strömsladden till skärmen och jacka i den igen. Ytterst irriterande. Förmodligen någon energisparfunktion.

Plastigheten och betraktningsvinklar störs jag inte av. Och 60 Hz räcker för mig.
Men ska jag rekommendera någon den här skärmen?
Nej. Den är inte riktigt så premium som priset avspeglar (jag gav mer när jag köpte den).

Rekommenderar jag UHD?
Njae. Det är nice men inte riktigt moget än. Kanske är det bättre i Win 8.1 eller Linux.
Snart är UHD standard skulle jag tro och då finns det vassare skärmar till bättre pris.

Kör och med denna skärm, mkt mkt trevlig! visst GK går på knäna men för 5k så är den riktigt trevlig.
färg återgivningen vill ja speciellt påstå är över förväntan, klara fina djupa färger:) kan inte mkt om det hela men tidigare haft diverse korea skärmar och även samsungs flaggskepp till 1440p skärm och denna står sig bra! rekommenderas:) även värt att nämnas är att jag ej märkt av några konstigheter med font storlekar osv i windows. kör win 8.1.

Visa signatur

ASUS X99 Rampage V Extreme. I7 5820k @ 4,6Ghz. Phantec pro
2X Gtx 970@ 1522/8024mhz
AX860 Platinum
G-skill ripjaws 2400mhz