Gamestop vill finansiera spel i utbyte mot exklusivt innehåll

Permalänk
Medlem

Jag köper fysiska kopior av spel som jag gärna vill ha (oftast Collectors Edition)..

Sen går man ju på nitar som Colonial Marines CE men Duke Forever Balls of Steel Edition måste man ha

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av thompson:

Fast detta är ju inte helt sant. Valve och Gabe Newell har ju gått ut och sagt att om något skulle hända så att Steam måste stängas ned så har de (Valve) förberett för detta så att Steamanvändare ska ha fortsatt tillgång till sina spel. Exakt hur de tänker göra detta är oklart men de har i alla fall sagt att de har någon sorts skydd mot detta.

Finns massor att hitta vid en snabb sökning här är några av de första träffarna.
http://steamcommunity.com/discussions/forum/0/828933455838324...
http://i.imgur.com/4sa1Ln6.jpg

Nytt för mig, tack för infon. Vore ju skitbra

Permalänk
Medlem

Hm, sitta utomhus och ta en kaffe eller öl med en cigg till medans man väntar på att spelet laddas ner i datorn.
Eller.
Åka in till närmsta stad (5 mil för mig) gå bland svettiga hysteriska damer som måste rusa till närmaste klädbutik, för att sedan tillslut komma in i butiken och se om spelet jag söker finns där överhuvudtaget. Sedan stå i en kö i 40 år innan jag EVENTUELLT har mitt spel och kommer ut från köpcentret.
Efter det väntar en lika lång färd hem igen.
Är det ens en fråga om vad jag tänker välja mellan dessa två alternativ?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Så länge Steam, Fast2play, GoG, humble bundle m.m finns så sätter jag inte min fot på en fysisk butik... NOPE!

Visserligen när man spelar så pass lite som jag gör/gjorde så spelar det nästan ingen roll vad jag pröjsar för ett bra spel, är det ett bra spel så är det värt det!

Har dock blivit mycket spelande sen man blev sjukskriven

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Steam kommer nog förhoppningsvis aldrig gå i konkurs då användare antalet bara ökar o ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abertick:

Så dom kan ta ännu mer för deras överprisade spel?
Edit// Varför inte sänka priset på sina spel istället och på så sätt vinna mot all konkurrens?

Hade hellre sett att Steam sänker priset på nyreleasade spel än att Gamestop gör det. Digitala produkter utan material/transportkostnader och mindre miljöpåverkan ska belönas enligt mig.

Permalänk
Medlem

Detta är väl ingen nyhet för någon? Gamestop, Game, Amazon, Best Buy, Target etc har haft exklusiva "pre-order" bonusar i flera år beroende på vart man bokar spelet. T.ex för Forza 4 var det olika bilar man fick som bonus som var exklusiva för respektive återsäljare

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

E-A its in the game!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Gamestop - Where the games just stop

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Uh, NEJ tack. Sådant här ska man akta sig för att stödja, annars får vi en mycket tråkig marknad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Jag vet, insnööade föräldrar, en kompis ville köpa cs:go på steam, men föräldrarna ba nope, det är säkert lurendrejare, bara 6 miljoner(!) online samtidigt, i aint leaving out my kontonummer!

Då får han väl skaffa ett eget kort ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Tycker snarare att det är uppseendeväckande att priserna i online butiker såsom Steam ofta är högre än det pris du får betala än om du köper en sk fysisk kopia.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Är anledningen att så många ogillar gamestop pga deras höga priser?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

exakt ! jag fattar inte VEM som köper spel där när de kostar ca 700kr? helt bissart

De som spelar konsol och inte har hört talas om det här fenomemet kallat postorder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen inte detta blir av.
Jag vet inte hur Gamstop är i södra delar av landet men tycker dom borde lägga ner / samarbeta med Elgiganten eller Media markt och kanske kan få ner priserna.

Det räcker man kommer in i butiken så får man panik när man ser priserna och vänder om.

Permalänk
Medlem

Enkelt! Jag kommer inte köpa något spel som sponsras av Gamestop. Varken på Gamestop eller någon annan butik. Det finns tillräckligt många bra spel ändå så jag kommer inte lida av det.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av V1pArzZ:

Jag vet, insnööade föräldrar, en kompis ville köpa cs:go på steam, men föräldrarna ba nope, det är säkert lurendrejare, bara 6 miljoner(!) online samtidigt, i aint leaving out my kontonummer!

Jag skulle säga såhär:
Om barnet (jag antar att det handlar om ett omyndigt barn i detta fall - möjligen även det som i folkmun kallas "tonåring") i fråga har gjort sig god (gjort sig förtjänt av) för säg de 500kr spelet kostar så skulle jag som förälder uttala min åsikt i frågan (tex att man tycker att en viss webhandlare/-tjänst i mina ögon verkar misstänkt) men sedan låta det slutgiltiga beslutet ligga på barnet; om tjänsten är ärlig så är allt väl och man har som förälder fått lära sig något. Om tjänsten/handlaren är oseriös kommer barnet att lära sig något - viktig erfarenhet - som kommer att vara mer värt för dennes liv framöver än de 500kr som just gått förlorade (som nu ändå var barnets att spendera på valfri tjänst/butik). 500kr för detta är en bra investering oavsett hur det går tycker jag.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inget konstigt att Gamestop gör såhär. Många affärer har gjort mildare saker förr. Ni kommere säkert ihåg Dragon Age tror jag. Var ju en jäkla lista folk kolla på för att se var de fick bäst o mest grejer ^^

Men det e inget o oroa sig över. Gamestop håller på att knäckas o ägarna vet nog om det. Detta e ett av försöken att stoppa sin undergång men det kommer inte o lyckasi västvärlden. Kanske i USA o andra o tredje världen.

Hursomhelst så har Gamestops nergång börjat o de kommer minska år för år tills ägarna antingen säljer rasket eller går under med sitt företag.

Skrivet av skogsvilden:

Och varför skulle spelutgivarna vilja förhandla med ett företag som blåser dom på pengar med begagnat handeln?
http://i1.ytimg.com/vi/GMXNBpvxK9o/maxresdefault.jpg

Precis. Man vinner sällan på att förhandla med djävulen.

Skrivet av Rildiz:

Människor som fortfarande inte har "hängt" med i utvecklingen. Har en vän som inte litar på Steam, GoG, GMG och alla dessa digitala tjänster som finns. Visst kan förstå att han är orolig för att dom kan gå under och han kan inte spela sina spel...men det är inte poängen. Han vägrar även handla på "nätbutiker" dom är "skojare" och "lurendrejare" och man vet aldrig vad man kan få. Tänkte dela med mig av min Plat rabbat på Webhallen så han kunde köpa en riktig spel skärm. Han vägrade, var inte "säkert" att man fick rätt saker. Så han åkte in till Elgiganten och beställde en sämre skärm för 800kr mer.

Samt att han åker hellre ner på Elgiganten och köper en Alienware dator eftersom Alienware använder endast dom "bästa" komponenterna som "funkar" tillsammans utan strul. Även där plockar han upp sina konsol spel eftersom han är "säker" på att han får rätt saker. Sen så åker han hellre 18mil tur och retur till Gamestop/Shop i Borlänge eftersom dom har bättre spel utbud än dom har på våran lokala Elgigant.

Det är inte så att han är efterbliven. Han är bara...annorlunda men det är väldigt frustrerande när man försöker prata med honom om just detta. Jag har gett upp.

Jisses fick mig o tänka på en 70-åring som tvungen ska göra som han alltid gjort o kommer aldrig ändra sig.

Vissa måste lära sig den hårda vägen. Din vän är en av dem.

Jag har en lite liknande historia om en barndomskompis som letade efter äldre konsolspel på marknader istället för att emulera de på PC eller skaffa en PC överhuvudtaget.
Han hade (3 år sen minst) Xbox 360, Playstation 3 o Wii o när jag fråga varför han inte skaffa PC (som jag erbjöd mig o fixa allt på) så svara han: "Nää jag spelar redan så mycket så om jag spelar ännu mer så lämnar nog Frida mig" <----- .....Jag tittade bara. Sa inget....det uppenbara svaret är ju att det är den totala speltiden som räknas, inte hur många förbannade konsoller o datorer man har...

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Jisses fick mig o tänka på en 70-åring som tvungen ska göra som han alltid gjort o kommer aldrig ändra sig.

Betänkt då att hans kompis antagligen är i 20-års ålder. Gissa hur envis och tjurig han kommer att vara när han väl hunnit fylla 70 år!

Annars är en fördel med fysiska kopior att man kan sälja spelet när man har ledsnat. Och för den delen köpa det billigare och begagnat från första början, om man nu vill gå den vägen. Hur funkar det på Steam, kan man sälja enstaka spel eller måste man sälja hela konto i så fall?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Hyperträd:

Betänkt då att hans kompis antagligen är i 20-års ålder. Gissa hur envis och tjurig han kommer att vara när han väl hunnit fylla 70 år!

Annars är en fördel med fysiska kopior att man kan sälja spelet när man har ledsnat. Och för den delen köpa det billigare och begagnat från första början, om man nu vill gå den vägen. Hur funkar det på Steam, kan man sälja enstaka spel eller måste man sälja hela konto i så fall?

Jeez vågar inte ens tänka på det ^^

Det är en fördel för konsumenter men spelutvecklarna o publicenterna förlorar pengar på det.

Kan ej sälja spel du har på ditt Steamkonto. Du kan sälja ditt konto men det e icke tillåtet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hm, sitta utomhus och ta en kaffe eller öl med en cigg till medans man väntar på att spelet laddas ner i datorn.
Eller.
Åka in till närmsta stad (5 mil för mig) gå bland svettiga hysteriska damer som måste rusa till närmaste klädbutik, för att sedan tillslut komma in i butiken och se om spelet jag söker finns där överhuvudtaget. Sedan stå i en kö i 40 år innan jag EVENTUELLT har mitt spel och kommer ut från köpcentret.
Efter det väntar en lika lång färd hem igen.
Är det ens en fråga om vad jag tänker välja mellan dessa två alternativ?

Du glemte å legge til tiden det vil ta siden å installere spillet fra DVD til harddisk når du siden vel er hjemme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Du glemte å legge til tiden det vil ta siden å installere spillet fra DVD til harddisk når du siden vel er hjemme.

Så sant, Spelet installeras ju automatiskt också på Steam. Alltså den tjänsten kommer nog utplåna en STOR del av dvd-baserade marknaden.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem

Man får inte glömma att en oerhört stor del av Gamestops kunder inte handlar där just för att de vill ha fysiska kopior, utan för att de inte har några vettiga betalkort till att handla på internet med. (läs: under 18). Samma skara verkar vara de som bryr sig mest om krimskramset runt omkring, som kostar en slant extra (LoL-skins, WoW-pets/mounts etc.), och jag tror att de inte skulle ha något problem alls med att få extra grejer om de handlar på just Gamestop, de skulle bara se det som en fördel.

Om "problemet" med 18-årsgränsen på internetköp fixas är det nog god natt för Gamestop och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Jag skulle säga såhär:
Om barnet (jag antar att det handlar om ett omyndigt barn i detta fall - möjligen även det som i folkmun kallas "tonåring") i fråga har gjort sig god (gjort sig förtjänt av) för säg de 500kr spelet kostar så skulle jag som förälder uttala min åsikt i frågan (tex att man tycker att en viss webhandlare/-tjänst i mina ögon verkar misstänkt) men sedan låta det slutgiltiga beslutet ligga på barnet; om tjänsten är ärlig så är allt väl och man har som förälder fått lära sig något. Om tjänsten/handlaren är oseriös kommer barnet att lära sig något - viktig erfarenhet - som kommer att vara mer värt för dennes liv framöver än de 500kr som just gått förlorade (som nu ändå var barnets att spendera på valfri tjänst/butik). 500kr för detta är en bra investering oavsett hur det går tycker jag.

Men dom tror att steam stäl kontouppgifter = alla besparingar

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Skrivet av V1pArzZ:

Men dom tror att steam stäl kontouppgifter = alla besparingar

Aaah, men då får man se till att ha ett konto utan kredit där man endast lägger säg 500kr åt gången.
Om man kopplar kort så har flera storbanker sk "online-kort"/låtsaskort där kortnumret är ett engångsnummer tror jag så att endast en transaktion kan utföras mot samma kortnummer och det kortnumret kopplar man till ett nytt konto som man skapar bara dit man sätter in en summa som man vill.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThreadRipper:

Aaah, men då får man se till att ha ett konto utan kredit där man endast lägger säg 500kr åt gången.
Om man kopplar kort så har flera storbanker sk "online-kort"/låtsaskort där kortnumret är ett engångsnummer tror jag så att endast en transaktion kan utföras mot samma kortnummer och det kortnumret kopplar man till ett nytt konto som man skapar bara dit man sätter in en summa som man vill.

Men för den genomsnittlige föräldern är det för mycket jobb, att skjutsa honom till Gamestop är mycket mindre komplicerat. Förvånansvärt många föräldrar anser fortfarande att om man inte har produkten fysiskt så finns den inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

Om man förköper ett spel så tycker jag man kan få åtkomst till alpha, beta, release candidate version.
Kan få åtkomst till ett private beta community forum, och kanske någon forumtitel.

Men jag tycker inte man ska få exklusivt innehåll. Det bör vara lika för alla.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara bojkotta speltillverkare som säljer inkompletta versioner av sina spel?

Kul att det är just Watch Dogs på bilden, där man behöver en tabell innan man ens kan få en översikt av vilken version man vill köpa. Vad sägs om att bojkotta Ubisoft istället för GameStop?

Känslan av att hämta sin fysiska kopia vid midnattsrelease på GameStop är lätt värd ett par hundra, för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag köper fysiska kopior av spel som jag gärna vill ha (oftast Collectors Edition)..

Sen går man ju på nitar som Colonial Marines CE men Duke Forever Balls of Steel Edition måste man ha

Ha ha ha, mmm vissa spel gör en liiite besviken.. Men jag gjorde samma sak med nått spel jag glömt vilket, men eftersom på den Gamestop jag köpt det på så har vi världens grymmaste personal så chefen där lät mig lämna tillbaka det o ta nått annat istället, en klar fördel tycker iaf jag..

Sen om du köper ett spel på tex Gamestop för 699kr vilket e deras "högsta" pris på en vanlig kopia, (kostar ibland mindre men inte super ofta direkt) o sen spelar ut det på en vecka o inte vill ha det kvar, (jupp finns vissa spel/människor som inte sparar på skiten) så kan man ju sälja det till dom igen.. Sålde mitt Tomb raider till dom för 470kr, dvs om jag köpt det för 699kr (vilket jag dock inte gjort för köpte det för 450kr på CDON) så hade jag fått spela spelet för 229kr. rätt mycket billigare än jag hittade det på cyber...

Med det sagt, köper nästan alla spel via Internet, gärna digitalt om det finns, o säljer bara spel i yttersta krisfall. (dvs det kommer alldeles för många spel samtidigt som jag vill ha så jag inte har råd annars, e ju trots allt ensamstående småbarns pappa). Tycker det låter som en naturlig utveckling av spel genren att företag är med o sponsrar spel för speciella grejor i spelet, sen om den e bra lr inte e en annan grej.. O sen gillar jag Gamestop, iaf den i Bålsta där jag bor, grymt bra personal som kan mycket o e trevliga som fan! Är inne i den flera ggr i veckan o snackar skit o kanske köper nån liten grej till min dotter, (Skylanders is the shiiit), o tycker bara det är bra om dom finns kvar, konkurrens e alltid bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Tekniskt sett är din fysiska kopia egentligen en digital kopia, den är inte mer eller mindre fysisk än ett spel lagrat på HDD'n. Enda fördelen är att du i vissa fall kan slippa lite DRM om du undviker Steam. Man kan också ibland fortfarande få med en manual som man kan bläddra i.

Jag förstår vad du menar, men är du inte efterbliven så tror jag du även förstår vad jag menade.

Folk har olika åsiker, vissa vill ha den fysiska kopian av ett spel medans för andra räcker det med den digitala utgåvan.

Personligen föredrar jag fysiska då jag gillar att samla på spel och då för att ha fodralen, etc etc.

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming