Adobe program och gaming 10 000k

Permalänk

Adobe program och gaming 10 000k

Hej!
Jag lever på en ca 3 år gammal MacBook Air just nu som sett sina bästa dagar för ett tag sedan. Jag vill uppdatera mig till en starkare laptop som jag kan använda som enda dator. Jag skall till hösten börja praktisera på reklambyrå och behöver en dator som jag kan använda Photoshop och illustrator på, jag vill också kunna gejma på den, detta är saker jag uppenbarligen inte kan göra på min egen dator nu. Jag har surfat runt och försökt kolla på olika datorer men dess information säger mig så lite då jag inte har någon erfarenhet av att köpa datorer.
Jag har länge använt Mac och tycker det har fungerat bra men min spontana känsla är att det kommer vara för dyrt för mig om jag vill ha en dator jag kan använda mycket, använda tunga program, bära runt på, få plats med bilder och filmer och som jag vill ska hålla så länge som möjligt.
Min SO köpte en Sony Vaio flip 15 och han ska använda den för ungefär samma saker som jag och hittills (några få veckor in) är han nöjd, jag kan tänka mig något liknande men kanske aningen billigare och lättare.

Sammanfattning: Jag vill ha en laptop för ca 10000K som kommer hålla ut länge, som ska klara av Photoshop, Illustrator osv och Gaming. Den ska vara relativt enkel att bära med sig i väskan och användas som enda dator i hemmet.

Tack på förhand! som sagt är jag en newbie och skulle gärna också få tips om vad som är det viktigaste att titta efter och vad som faktiskt bara är oväsentligt

Permalänk

Hej! Illustrator och photoshop gör att du gärna vill ha uppe mycket program samtidigt och samtidigt inte bli seg, detta kräver en del i ram ( 8 gig skulle jag rekommendera). Sedan behövs en bra processor, t.ex en i7a (orkar lite mera).

Denna dator kanske vore något? Vet inte om du anser den för stor men den ser inte så stor ut.
https://www.komplett.se/asus-g750jm-173-full-hd-svart/808358

Oavsett vilken dator så rekommenderar jag dig en Skärm att ha hemma som är av den bättre kvaliten. Minst en 24" skärm, så att du ser vad du jobbar med, samt att det kan vara svårt att se olika färger på en så liten skärm och det blir knas vid leverans till tryckerier osv.

Annars ser den här väldigt bra ut, lite mindre och enligt mig "snyggare", "stilrenare".

https://www.komplett.se/asus-s551ln-156-fhd-touch/808908

Hoppas jag var till någon hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunscreen:

Hej!
Jag lever på en ca 3 år gammal MacBook Air just nu som sett sina bästa dagar för ett tag sedan. Jag vill uppdatera mig till en starkare laptop som jag kan använda som enda dator. Jag skall till hösten börja praktisera på reklambyrå och behöver en dator som jag kan använda Photoshop och illustrator på, jag vill också kunna gejma på den, detta är saker jag uppenbarligen inte kan göra på min egen dator nu. Jag har surfat runt och försökt kolla på olika datorer men dess information säger mig så lite då jag inte har någon erfarenhet av att köpa datorer.
Jag har länge använt Mac och tycker det har fungerat bra men min spontana känsla är att det kommer vara för dyrt för mig om jag vill ha en dator jag kan använda mycket, använda tunga program, bära runt på, få plats med bilder och filmer och som jag vill ska hålla så länge som möjligt.
Min SO köpte en Sony Vaio flip 15 och han ska använda den för ungefär samma saker som jag och hittills (några få veckor in) är han nöjd, jag kan tänka mig något liknande men kanske aningen billigare och lättare.

Sammanfattning: Jag vill ha en laptop för ca 10000K som kommer hålla ut länge, som ska klara av Photoshop, Illustrator osv och Gaming. Den ska vara relativt enkel att bära med sig i väskan och användas som enda dator i hemmet.

Tack på förhand! som sagt är jag en newbie och skulle gärna också få tips om vad som är det viktigaste att titta efter och vad som faktiskt bara är oväsentligt

10 000K? 10 miljoner? Det får du valfri dator för

OT: För tyngre program som dessa vill du ha en i7 och rätt mycket RAM, minst 8 GB men mer är bara positivt. "Gaming" är lite vagt då det kan handla om Minecraft till BF4, och det är samtidigt svårt att få en hyfsad gaminglaptop ihop med portabilitet. Specificerar du lite noggrannare vad för typ av spel du har tänkt spela blir det lite lättare

Permalänk

Tack för svar! detta är värt guld!
haha, exakt jag tänkte att 10 miljoner är ett rimligt pris för en reko dator :). Nej, men jag menar ju 10 000 kr såklart... Jag ska endast spela Dota2 på datorn, inte särskillt intresserad av något annat. Vet inte direkt vad som krävs hos en dator för att spela det dock.

Permalänk
Medlem

Om du ska satsa seriöst på att arbeta med detta så kommer du se till att ha en bra extern skärm tillgänglig där du "arbetar". Detta minskar behovet av att skärmen på datorn måste vara så bra men det är ju självklart ett plus om den är det.

Svartadimmans förslag är rätt bra. Men det är en 17" dator som väger 4,5 kg... den ska ses mer som ett flyttbart skrivbord snarare än en bärbar dator. Sen är skärmen på den inte av den högre kalibern. On the upside så får du en väldigt kraftfull dator som klarar av jobbet utan att bli varm.

Macbook Pro 15" retina ligger ju högt på önskelistan kan jag tro men de börjar på 16 000 också. Det borde dock komma nya modeller inom kort. Då kan man plocka en gammal eller kanske en billigare ny.

Om du sänker kraven på spelbarheten så är Lenovo Yoga 2 Pro serien ett intressant alternativ.. högupplösta IPS paneler, bra tangentbord, touchskärm och låg vikt (1,4-1,5 kg).

Spelmässigt så kan du köra dota 2 på den men du måste dra ner inställningarna.

t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2322980

G750 som Svartadimman föreslog är en bra serie men är 17" och väger 4,5 kg. Rannsaka dig själv om du vill verkligen kommer behöva bära runt på den så mycket, isf. är den ett bra val.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunscreen:

Tack för svar! detta är värt guld!
haha, exakt jag tänkte att 10 miljoner är ett rimligt pris för en reko dator :). Nej, men jag menar ju 10 000 kr såklart... Jag ska endast spela Dota2 på datorn, inte särskillt intresserad av något annat. Vet inte direkt vad som krävs hos en dator för att spela det dock.

För att spela dota2 krävs inte så mycket om du kan kompromissa med inställningarna. Däremot har jag för mig att det krävs mer än ett HD 4400 som Sheep föreslår för att klara av dota2 utan drops under 30 fps vid lägsta inställningarna.

Det finns några specifikationsmässigt prisvärda HP-laptops med IPS-skärm, men, av det jag har läst, verkar det inte vara en speciellt bra skärm. Antingen köper du en sådan (finns en för 7990kr ) och nöjer dig med den på språng men köper en extern skärm du kan använda hemma. Den bör klara dota2 utan problem även i lite högre inställningar, samt att den är fyrkärnig med HT.

Annars har Toshiba en dator () som är dyrare med likadan processor, ungefär likvärdig GPU-styrka, men jag hittar inga reviews eller liknande på denna vilket gör skärmkvalitén okänd. Har du tid och ork kan du köpa hem den och se om skärmen duger för dig, om inte kan du skicka tillbaka den eller köpa en extern skärm.

Båda datorerna är 15,6", ingen av dem har en SSD men Toshiban har en optisk läsare (bör kunna gå att byta ut den till en hårddisk/SSD) och vikten är nästan densamma.

EDIT: citerade visst mig själv...