Den nya Aerocool DS vs Noctua NF F12 för radiator

Permalänk
Medlem

Den nya Aerocool DS vs Noctua NF F12 för radiator

Jag har inte lyckats hitta någon review eller dylikt som pratar om just dessa fläktar specifikt på en radiator.

Noctua flyttar extremt bra luft och gör sitt jobb, men de är ju... estetiskt annorlunda.

Därför vill jag veta om någon av er kör med dessa och kyler de bra nog?
Eftersom de inte körs PWM, antar de kan styras med SpeedFan eller så?

MVH

Permalänk
Medlem

Bortsätt från eventuellt priset så borde Noctua PPCindustrial serien uppfylla alla dina krav. Prestanda så att det blir över, "estetiskt korrekt" samt PWM.

Permalänk
Medlem

Noctua har en del fläktar nu som är PWM-styrda, har beställt 5 styckna 140mm till mitt nya bygge med regulerbar hastighet mellan 800-3000RPM (tror jag nu istället skulle ha införskaffat dom som styrs mellan 500-2000 varv). Har varit väldigt nöjd med mina gamla Noctua fläktar till min CPU, riktigt tysta, dock ej PWM styrda.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Låter som det är PPCindustrial du pratar om? Jag har en NF-A14 IP67 i min Node304: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201249-noctua...

2000 rpm räcker och blir över. På 2000 rpm är själva fläkten tyst kanske men det är så pass mycket fluftflöde så att det hörs rätt så mycket av turbulensbuller I och med att den flyttar 182,5 m³/h vilket borde räcka till de mest krävande applikationerna. 3000 rpm versionen behövs nog bara i väldigt extrema byggen.

Permalänk
Medlem

Jo du har rätt, industri versionen var den jag införskaffade. Enda som jag hittade på lager. Blir kul att testa fullvarv av 5 st 140 fläktar på 3000rpm. Får väl införskaffa mig ett par hörselkåpor, och skruva fast chassit i golvet så att det inte flyger iväg. Kanske kylningen till och med ersätter kvävekylning? Hoppas bara dom inte låter för mycket på 1000 varv.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Jag funderade faktiskt över 3000 rpm versionen när jag planerade för X41 kraken AIO. Men när jag gick på luftkylare så valde jag 2000 rpm. IP67 varianten valde jag då det bara var några tior att lägga till samt att jag tror att det verkligen kan vara en bra idé. Men om jag skulle haft många fläktar så kanske jag inte hade valt IP67 varianten då tiorna plötsligt skulle bli hundralappar.