Permalänk

Nas för hemmabruk

Tjenare, nu är det så att jag och farsan har kommit på att en nas skulle vara bra att ha, problemet är att jag inte visste om vad en nas var förrän igår och behöver därför lite råd. Modellerna vi kikat på är Asustorserien med två platser. Den är tänkt att ha bilder på och andra lite "viktigare" filer på. Undrar också om man kan ha raid 1 på en nas,tänkte då ifall en disk kraschar så att man inte förlorar allt tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med att jämföra olika modeller. Däremot kan jag rekommendera följande utifrån egen användning:
http://www.dustinhome.se/product/5010674823/seagate-business-...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du bara lagra filer på NAS'en så funkar vilken modell som helst.

När det gäller dina funderingar kring raid så skulle jag vilja säga såhär, att oavsett raid eller inte så är inte en NAS ett helt säkert ställe att lagra sina filer. Vill man inte bli av med dem så är det backup till en annan enhet som gäller. Om det är så att alla filer finns spridda på era datorer så är NAS'en er backup, och då kan du köra vilken raid osv som du vill, för du har fortfarande filerna på en dator om NAS'en rasar.

Generellt tror jag inte att ni har så mycket att vinna på att köra raid. En så kallad JBOD duger förmodligen precis lika bra, dvs NAS'en slår ihop diskarna till en stor volym.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ska du bara lagra filer på NAS'en så funkar vilken modell som helst.

När det gäller dina funderingar kring raid så skulle jag vilja säga såhär, att oavsett raid eller inte så är inte en NAS ett helt säkert ställe att lagra sina filer. Vill man inte bli av med dem så är det backup till en annan enhet som gäller. Om det är så att alla filer finns spridda på era datorer så är NAS'en er backup, och då kan du köra vilken raid osv som du vill, för du har fortfarande filerna på en dator om NAS'en rasar.

Generellt tror jag inte att ni har så mycket att vinna på att köra raid. En så kallad JBOD duger förmodligen precis lika bra, dvs NAS'en slår ihop diskarna till en stor volym.

Men är det inget man ska tänka på med olika nasmodeller? Har t.ex sett att vissa har mer ramminne? Vad påverkar detta?

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat för synology. Har dock inte bekantat mig med några andra moderna modeller. Istället för raid1, gör ett synkjobb till den andra disken som rullar varje natt. Ger skydd mot fler saker än bara diskcrash. Du råkar radera fel fil, någon programvara som hanterar ett fotoalbum fuckar upp, virus osv. Dock måste man då märka skadan innan nästa natt, så att slå igång mer backupliknande funktionalitet med versionshistorik kan också vara önskvärt. Fundera över crashplan (http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1308128-aer-din-da...) på det viktigast

Permalänk

Jag kör en Synology DS412+ och är jättenöjd. Väldigt enkelt gränssnitt att arbeta med. Kan varmt rekommendera deras produkter.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chickendealer:

Men är det inget man ska tänka på med olika nasmodeller? Har t.ex sett att vissa har mer ramminne? Vad påverkar detta?

Om du vill använda NAS'en för andra saker än just lagra filer på så krävs det mer av processor och minne i NAS'en. Men att bara använda den som en extra disk att lagra filer på så krävs ingenting. Köp en som du tycker verkar trevlig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Jag kör en Synology DS412+ och är jättenöjd. Väldigt enkelt gränssnitt att arbeta med. Kan varmt rekommendera deras produkter.

Hmm.... 5000 för en NAS känns lite dyrt för mig :/ finns det ingen billigare som är prisvärd för runt 3000?

Permalänk
Avstängd

Du kan bygga en egen dator och installera exempelvis FreeNas. Ganska lättskött och kanske kan vara kul att lära sig på samma gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Damodred:

Du kan bygga en egen dator och installera exempelvis FreeNas. Ganska lättskött och kanske kan vara kul att lära sig på samma gång.

Kul, ja om man gillar att pilla. Men lättskött??? Aldrig i livet. Jag körde tidigare en FreeNAS burk, numera en Synology NAS. FreeNAS burken fick spatt lite då och då och behövde kärlek, och att installera andra grejer på den var ett himla meck. Min Synology NAS är ett under. Konfigurationen är superenkel. Den bara går och går, och vill man installera något så finns det nästan alltid någon som gjort ett paket som bara är att installera.

Det var roligt att köra FreeNAS. Jag lärde mig mycket på det, men nu vill jag bara ha något som funkar utan tjafs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Hmm.... 5000 för en NAS känns lite dyrt för mig :/ finns det ingen billigare som är prisvärd för runt 3000?

Synology serien

DS213

DS213+

DS710+

DS713+

D-Link serien

DNS-320

DNS-320L

DNS-345 med ett pris på 2390Kr och 4st hårddiskplatser (max 16TB lagring) RAID 0, 1, 5, 5 + hotspare, 10, Standard och JBOD. Så är DNS-345 mycket hårdvara för pengarna.
Plus att dlink har (tror det eller ej) ett väldigt bra och lättjobbat gränssnitt.

Finns många fler, men lek lite hårdvaradetektiv nån vecka och jämför, så kommer du snabbt fram till vad som passar bäst för just dig & far.

Att vara hårdvaradetektiv när man skall köpa loss, är A & O och väldigt kul.

Lycka till.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Synology serien

DS213

DS213+

DS710+

DS713+

D-Link serien

DNS-320

DNS-320L

DNS-345 med ett pris på 2390Kr och 4st hårddiskplatser (max 16TB lagring) RAID 0, 1, 5, 5 + hotspare, 10, Standard och JBOD. Så är DNS-345 mycket hårdvara för pengarna.
Plus att dlink har (tror det eller ej) ett väldigt bra och lättjobbat gränssnitt.

Finns många fler, men lek lite hårdvaradetektiv nån vecka och jämför, så kommer du snabbt fram till vad som passar bäst för just dig & far.

Att vara hårdvaradetektiv när man skall köpa loss, är A & O och väldigt kul.

Lycka till.

Tack för hjälpen! Det ser ut att bli en DS213+. Nu har jag bara 1 fråga kvar, är det någon här som har erfarenhet och lite tips om appen som finns till DS213j? Alltså är det värt att ta den bara för att den har appen? Tack allihopa för hjälpen änsålänge

Permalänk
Medlem

Jag hade utat tvivel kört på en sån här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343083

Billlig och bra. Kör en själv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vill du bara lagra din filer på den så kör på vilken NAS som helst som stödjer Raid-1.

Många andra har ju redan pratat om att NAS inte är Backup.

Köper du en NAS från en tillverkare som har stöd för 3:e parts program (Synology, Qunap, Asustor ex.vis) så kan du installera programvara för synkning av din data till molnet. G-drive till exempel som ger ganska mycket gratis utrymme och kostar väldigt lite ifall du vill ha mer.

Eller så köper du en backuptjänst i molnet, CrashPlan har nämnts innan, och installerar den på NASen.

Kolla upp dessa saker innan du handlar.

Så här på slutet... så länge du och din far är superklara på vad det är ni köper och att de svarar mot era behov så blir ni nog nöjda. Som alltid, små behov kan ganske enkelt tillgodoses av nästan vilken enhet som helst. Har man större krav så krävs det lite mer undersökning av läsande av resepktive tillverkares forum - där det ofta finns personer som harft samma fungeraringar som dig och där svaren ofta är väldigt utförliga.

Tänk också på detta med service - kan du köpa reservdelar till den XXYYZZ NAS om den går sönder efter garantitiden. Kan du inte det och den inte körde en Linux raid så är du körd. En mer välrenomerad tillverkare kan sälja reservdelar - eller att en nyare modell av deras NAS stödjer att du bara ploppar in diskarna från den trasiga NASen i den.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Tack för hjälpen! Det ser ut att bli en DS213+. Nu har jag bara 1 fråga kvar, är det någon här som har erfarenhet och lite tips om appen som finns till DS213j? Alltså är det värt att ta den bara för att den har appen? Tack allihopa för hjälpen änsålänge

Appen (där är flera apppar) är rätt sweet, använder DSaudio för att lyssna på musik på min telefon (mp3or på nas:en) och DSfile för att hantera filer, sen finns det DSvideo och några andra appar.

En riktigt guldapp är dock Syndroid, bra för torrents

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

såg att man via CDON nu kunde få ds413j för ~2000kr. Vore nog väldigt värt för dig, även fast det är en 4slottad

Är själv ute efter en bättre inom 4-6kkr segmentet annars skulle jag nog köpt den:
20% rabatt med denna kod: xY9rNVxG
http://cdon.se/hemelektronik/synology/synology-diskstation-ds...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1385015

Hur som helst så brukar de flesta rekommendera Synology, speciellt för nybörjare. Deras appar + DSM är tydligen toppklass

Edit: 4-Bay ger ju en fördel för när platsen inte räcker!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

såg att man via CDON nu kunde få ds413j för ~2000kr. Vore nog väldigt värt för dig, även fast det är en 4slottad

Är själv ute efter en bättre inom 4-6kkr segmentet annars skulle jag nog köpt den:
20% rabatt med denna kod: xY9rNVxG
http://cdon.se/hemelektronik/synology/synology-diskstation-ds...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1385015

Hur som helst så brukar de flesta rekommendera Synology, speciellt för nybörjare. Deras appar + DSM är tydligen toppklass

Edit: 4-Bay ger ju en fördel för när platsen inte räcker!

Kommer bli 2 stycken 3TBs WD Red 5400rpm diskar så platsen kommer nog räcka tror jag :D!

Permalänk
Medlem

Jag skaffade precis en Synology DS214play, den större skillnaden är att den har en Intel Atom jämfört med DS214+. Med stöd för hårdvaruacceleration för video.
Vilket passar den vanliga människan kanske lite mera.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Jag skaffade precis en Synology DS214play, den större skillnaden är att den har en Intel Atom jämfört med DS214+. Med stöd för hårdvaruacceleration för video.
Vilket passar den vanliga människan kanske lite mera.

Kommer dock inte använda NAS'en för att kolla video:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Kommer dock inte använda NAS'en för att kolla video

Men det är ju det den är till för (?) Eller?

Att streama lagringsmedia från NAS'en till olika enheter.

Jag har en HTPC som är kopplad till min TV och genom nätverket så streamas all lagring från NAS'en. Foto, Film & Music etc.

Jag har en speldator och genom den så når jag min NAS.

Min tjej har en speldator och genom den så når hon vår NAS.

Jag har tre bärbara datorer och genom dom så når jag min NAS.

Ett nätverk på sex olika enheter, som alla kommer åt NAS:erna (har tre st)

Om det bara är lagring/backup du är ute efter, så fixar du det utan NAS.

En Network Attached Storage har man för att komma åt all lagring på nätverket i hushållet.

>Så klart att man kan använda den till att inte kolla video, men varför inte göra det?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men det är ju det den är till för (?) Eller?

Nej, men det är ett av väldigt många användningsområden.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att den är tänkt att samtidigt agera regelrätt HTPC. Det skulle jag nog våga påstå är en funktion som de flesta _inte_ behöver hos en NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Nej, men det är ett av väldigt många användningsområden.

Det är ett av väldigt många, klart det är. och sen ett nej

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chickendealer:

Kommer dock inte använda NAS'en för att kolla video:)

Skrivet av skog1s:

Men det är ju det den är till för (?) Eller?

Att streama lagringsmedia från NAS'en till olika enheter.

Jag har en HTPC som är kopplad till min TV och genom nätverket så streamas all lagring från NAS'en. Foto, Film & Music etc.

Jag har en speldator och genom den så når jag min NAS.

Min tjej har en speldator och genom den så når hon vår NAS.

Jag har tre bärbara datorer och genom dom så når jag min NAS.

Ett nätverk på sex olika enheter, som alla kommer åt NAS:erna (har tre st)

Om det bara är lagring/backup du är ute efter, så fixar du det utan NAS.

En Network Attached Storage har man för att komma åt all lagring på nätverket i hushållet.

>Så klart att man kan använda den till att inte kolla video, men varför inte göra det?

Network Attached Storage betyder rakt översatt Nätverkskopplad lagring, dvs en form av lagring som man når via sitt nätverk. Det är en alldeles ypperlig plattform om man vill göra backup på sina datorer till en central plats eller bara spara filer som man sedan kan komma åt oavsett dator. Att NAS sedan har blivit synonymt med så mycket mer är en helt annan grej.

Som jag ser det så använder du, skog1s inte din NAS som något annat än fil-lagring. Och med det menar jag att på alla datorer som du listar så har du gjort så att de ansluter till en utdelad folder och hittar mediat där och när du vill titta på något så öppnar dina datorer filerna som vilken fil som helst och spelar upp dem. Det är inte streaming. När vi pratar streaming så används protokoll som tex. DLNA. Har man en bra streaming server kan den öppna en film från din NAS och koda om den till en upplösning eller ett format som din enhet stödjer. Dvs NAS'en som agerar DLNA server gör någon form av anpassning av materialet för din spelare. Tittar man bara på film från olika PC-datorer så behövs inte detta, eftersom alla PC klarar av att göra det själv. Har man däremot en klenare uppspleningsenhet som en TV så kan det vara bra att NAS'en kodar om materialet.

DS214play har som också nämns i tråden en kraftfull processor som kan koda om film. Det behövs endast om man vill kolla på en enhet som inte kan göra det själv, tex sin iPhone. Känner man inget behov av att kolla på film på sin iPhone så kan man strunta i att köpa en sådan NAS. Det finns inget som säger att Nitra inte kan använda vilken NAS som helst för att kolla på film, bilder eller lyssna på musik från NAS'en precis som om han hade öppnat dem från sin egen disk. Det klarar alla NAS'ar.

Själv ser jag inget som helst behov av att kolla på film på min iPhone, när jag har så mycket större skärmar på alla datorer i hushållet samt en HTPC kopplad till min TV. Även HTPC'n är en dator som klarar alldeles utmärkt av att konvertera om materialet till ett format som min TV och ljudanläggning gillar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kör Synology och gjort så länge nu, riktigt nöjd!

Permalänk

Tack för all hjälp grabbar! Blir att åka förbi Webbhallen imorgon och införskaffa en DS213+ och två 3TB WD Red diskar! Kärlek till er alla och en fortsatt bra helg :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Tack för all hjälp grabbar! Blir att åka förbi Webbhallen imorgon och införskaffa en DS213+ och två 3TB WD Red diskar! Kärlek till er alla och en fortsatt bra helg :D!

Köp en DS214play istället, snabbare, nyare, bättre, x86 CPU, dubbelt med minne jämfört med DS213+, i stort sett samma pengar (skiljer ett par hundralappar).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1379753,2285025

Permalänk
Medlem

Burk som burk..

kan man tycka.

Många NAS är hårdvarumässigt ganska lika. Fördelen med just Synology NAS är att dom har ett suveränt, lättförståeligt hanteringssystem - DSM. Med många appar.

Det finns förmodligen goda skäl varför DSM är mest kopierat och många här på forumet försöker klämma in DSM i sina NASar från andra tillverkare.

Visa signatur

Gudrun1