Måste SSD'erna vara likadana för raid-0?

Permalänk

Måste SSD'erna vara likadana för raid-0?

Tjenixen Swecfolket! Nu är det så att innan jag lämnar huvudstaden för mitt kära hem ska jag åka förbi NetOnNet/Inet och köpa en SSD. Den jag har just nu är en Samsung 840 Pro (http://www.inet.se/produkt/4304475/samsung-ssd-pro-basic-840-...) och undrar då om jag måste köpa en till sådan för att köra raid-0 eller om jag kan köpa en 840 Evo? (http://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840-...). Tack på förhand <3

Permalänk
Medlem

Det ska gå bra, sen slöare av diskarna kommer diktera hastighet i RAIDen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle avråda att köra raid 0 med SSDer. Sekventiella läsningar och skrivningar kanske går dubbelt så snabbt, men söktiderna tar stryk, och det är ju söktiderna som är den stora skillnaden mot mekaniska diskar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag skulle avråda att köra raid 0 med SSDer. Sekventiella läsningar och skrivningar kanske går dubbelt så snabbt, men söktiderna tar stryk, och det är ju söktiderna som är den stora skillnaden mot mekaniska diskar.

Jaha..... Men har du något tips att göra istället för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Jaha..... Men har du något tips att göra istället för det?

Två separata volymer?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Två separata volymer?

Haha ... *facepalm*. Aja jag skyller på att det är kväll Men jag behöver bara koppla in den andra SSD'n då? Och kommer Evon fortfarande sega ner min Pro om jag kopplar båda till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Haha ... *facepalm*. Aja jag skyller på att det är kväll Men jag behöver bara koppla in den andra SSD'n då? Och kommer Evon fortfarande sega ner min Pro om jag kopplar båda till datorn?

Nej, om du kör dem separat så påverkar de inte varandra
Raid har mest nackdelar för SSD som sagt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Nej, om du kör dem separat så påverkar de inte varandra
Raid har mest nackdelar för SSD som sagt.

Okej, varma tack från mig Gokväll.

Permalänk

TRIM funkar inte i raid om jag minns rätt. Efter en snabb googling så verkar det fungera med nyare moderkort "trim will work with H67, Z77, Z87, H87 ,z682"

Permalänk

Du kan ju aktivera RAPID mode om du vill ha mer prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Raid har mest nackdelar för SSD som sagt.

Vilka nackdelar kan det vara?

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iguanodon:

Du kan ju aktivera RAPID mode om du vill ha mer prestanda

Rapid är tyvärr inte helt klockren heller: http://techreport.com/review/25282/a-closer-look-at-rapid-dra...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Läste exakt den sidan precis innan du skickat länken
Märker ingen skillnad själv annat än graferna i testprogrammen

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Vilka nackdelar kan det vara?

Det som LemonIllusion skrev, att söktiderna kan bli sämre jämfört med att köra separat.
Plus det gamla vanliga, att om ena disken går sönder så tappar man hela raidens data.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Köper nog en 2tbs hdd ist då