Permalänk
Medlem

Intel NUC + batteri

Vet inte om detta är rätt förum för tråden, en moderator kan väl flytta tråden om det behövs.

Jag har ett mycket mobilt jobb där jag behöver två skärmar. Har nu kört en Zenbook laptop + en Lenovo LT1421 USB-skärm ett tag och det funkar men är inte optimalt.

Jag tänkte mig följande lösning:

- 1 x Intel NUC (Gigabyte Brix eller liknande)
- Batteri till den
- 2 x Asus MB16B+ USB-skärmar
- 1 x trådlöst tangentbord
- 1 x trådlös mus

Skulle ta mindre plats, vara lättare och enklare att modifiera + ersätta om något går sönder. Möjligtvis även billigare. Jag behöver ingen superkraftig dator, den ska bara användas för kontorsarbete.

Jag har inte lyckats hitta några enkla batterialternativ till datorn, ingen verkar ha kommit på denna idé.

Har någon några bra förslag på batteri till en Intel NUC? Den skulle behöva motsvara prestandan hos en bärbar dator dvs. räcka i minst 2-3 timmar, och inte vara stor och tung.

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt driva skärmarna med batteri också? Stationära skärmar är dessvärre ganska hungriga jämfört med de man finner på laptops, men jag antar att 2-3 timmar inte är helt orealistiskt utan ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tror det är mycket smidigare med laptop, om du inte ska montera den i bil/lastbil eller liknande. Eftersom en NUC är konstruerad för att vara inkopplad till strömuttaget hela tiden så är den nog inte värst enkel att driva på ett litet batteri och att släpa runt på ett bilbatteri t.ex är nog inte det smidigaste, plus konverter till 230v 50Hz och sedan det vanliga ström aggregatet eller något egenkonstruerat. Eller om det finns någon färdig lösning för att bygga in i en bil.

Vad är det som gör att du tror att en NUC är bättre än en laptop för dina behov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Skulle ta mindre plats, vara lättare och enklare att modifiera + ersätta om något går sönder. Möjligtvis även billigare. Jag behöver ingen superkraftig dator, den ska bara användas för kontorsarbete.

En NUC kommer med fastlödd CPU och de andra delarna brukar också gå att byta ut på bärbara som inte är ultrabooks eller liknande smala/små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Hade du tänkt driva skärmarna med batteri också? Stationära skärmar är dessvärre ganska hungriga jämfört med de man finner på laptops, men jag antar att 2-3 timmar inte är helt orealistiskt utan ett grafikkort.

USB-skärmar, drivs med en enkel USB-sladd och strömmen kommer därmed från datorns batteri.

Skrivet av swesen:

Tror det är mycket smidigare med laptop, om du inte ska montera den i bil/lastbil eller liknande. Eftersom en NUC är konstruerad för att vara inkopplad till strömuttaget hela tiden så är den nog inte värst enkel att driva på ett litet batteri och att släpa runt på ett bilbatteri t.ex är nog inte det smidigaste, plus konverter till 230v 50Hz och sedan det vanliga ström aggregatet eller något egenkonstruerat. Eller om det finns någon färdig lösning för att bygga in i en bil.

Vad är det som gör att du tror att en NUC är bättre än en laptop för dina behov?

Ok. Jag antog att NUC skulle vara hyfsat strömsnåla p g a storleken. Det är mest storlek + vikt, en NUC är otroligt liten även jämfört med ultrabooks. En NUC bör väl inte dra mer ström än en laptop? Då borde det vara tekniskt möjligt att koppla ett batteri till en NUC & få ut samma prestanda som en bärbar dator, bara i mindre storlek.

Skrivet av swesen:

En NUC kommer med fastlödd CPU och de andra delarna brukar också gå att byta ut på bärbara som inte är ultrabooks eller liknande smala/små.

Jag använder just ultrabooks p g a storleken.

Det gäller m a o att få ner storleken och vikten så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag kan småmäta effektåtgången om en liten stund mellan D34010WYK och en gammal Thinkpad X200, om intresset finns.
NUC med OS X 10.9.4 och X200 med Elementary OS 0.2.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag kan småmäta effektåtgången om en liten stund mellan D34010WYK och en gammal Thinkpad X200, om intresset finns.
NUC med OS X 10.9.4 och X200 med Elementary OS 0.2.

Tack, det vore intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Ok. Jag antog att NUC skulle vara hyfsat strömsnåla p g a storleken. Det är mest storlek + vikt, en NUC är otroligt liten även jämfört med ultrabooks. En NUC bör väl inte dra mer ström än en laptop? Då borde det vara tekniskt möjligt att koppla ett batteri till en NUC & få ut samma prestanda som en bärbar dator, bara i mindre storlek.

Jag använder just ultrabooks p g a storleken.

Det gäller m a o att få ner storleken och vikten så mycket som möjligt.

I teorin borde http://www.ebay.com/itm/NEW-23000mAh-Solar-External-Battery-H... kunna driva en NUC i ca 20 timmar, om jag räknar med att den drar ca 20w över 19v så blir det lite över 1A och enligt infon är det batteriet specat på 20Ah.

Det låter väldigt optimistiskt tycker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

I teorin borde http://www.ebay.com/itm/NEW-23000mAh-Solar-External-Battery-H... kunna driva en NUC i ca 20 timmar, om jag räknar med att den drar ca 20w över 19v så blir det lite över 1A och enligt infon är det batteriet specat på 20Ah.

Det låter väldigt optimistiskt tycker jag...

Intressant, tack för länken. Storleken (om inte vikten) är lite i överkant... Kanske kommer det en NUC/liknande med ett inbyggt batteri så småningom. Skulle kännas ganska naturligt - finns säkert fler än jag som skulle vara intresserade.

Permalänk
Medlem

Tror allt att en laptop är billigare och enklare, men det borde inte vara särskilt svårt att driva en NUC från batteri. Det verkar som de (flesta?) vill ha 19V, och har istället externt nätagg.

Här är ett billigt 12v li-ion-batteri med inbyggd laddkrets: http://www.dx.com/p/9800mah-12-6v-rechargeable-emergency-powe...
Eftersom det är Dealextreme får man kanske ta specifikationerna med en nypa salt.
Om jag inte är ute och cyklar borde det enda som krävs utöver detta batteri ett trafo så man får 19v. Enligt DXs specifikationer ligger batteriet på 117Whr vilket är en bit över vad laptopbatterier brukar ligga på.

Btw, hur är en sån där USB-skärm? Bra pris, låg strömförbrukning och hyfsade specar, och USB-interface, låter nästan för bra för att vara sant. Ljusstyrkan kan väl inte vara någon höjdare med så låg strömförbrukning?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Tror allt att en laptop är billigare och enklare, men det borde inte vara särskilt svårt att driva en NUC från batteri. Det verkar som de (flesta?) vill ha 19V, och har istället externt nätagg.

Här är ett billigt 12v li-ion-batteri med inbyggd laddkrets: http://www.dx.com/p/9800mah-12-6v-rechargeable-emergency-powe...
Eftersom det är Dealextreme får man kanske ta specifikationerna med en nypa salt.
Om jag inte är ute och cyklar borde det enda som krävs utöver detta batteri ett trafo så man får 19v. Enligt DXs specifikationer ligger batteriet på 117Whr vilket är en bit över vad laptopbatterier brukar ligga på.

Btw, hur är en sån där USB-skärm? Bra pris, låg strömförbrukning och hyfsade specar, och USB-interface, låter nästan för bra för att vara sant. Ljusstyrkan kan väl inte vara någon höjdare med så låg strömförbrukning?

Intressant. Tack!

Jag har en Lenovo LT1421 just nu och den är ingen höjdare för annat än kontorsarbete. Dåliga betraktningsvinklar, 14 tum, 1368 x 768. Ljusstyrkan är väl OK för inomhusbruk, inte utomhus dock. Asus MB168 sägs vara mycket bättre och den har 1920 x 1080 upplösning (MB168+ modellen). Den är också aningen större, 15.6 tum (fast rent fysiskt så är den bra mycket tunnare än Lenovo, aningen lägre, 4 cm bredare och väger lite mindre).

Eftersom det hela är avsett för kontorsarbete behöver jag inte ha grymma skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Intressant, tack för länken. Storleken (om inte vikten) är lite i överkant... Kanske kommer det en NUC/liknande med ett inbyggt batteri så småningom. Skulle kännas ganska naturligt - finns säkert fler än jag som skulle vara intresserade.

Själv så skulle jag nog hellre släpa runt på den största tyngsta laptopen som går och hitta + en sådan skärm du har. Hellre än att bära runt på en NUC, batteri, två skärmar, tangentbord, mus och sedan behöva montera upp och ner allt...

Däremot kan jag tänka mig att det skulle vara smidigt att montera en NUC bakom en skärm/tv då den knappt tar någon plats, men för att flytta runt skulle jag nog valt vilken bärbar/släp-bar som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Själv så skulle jag nog hellre släpa runt på den största tyngsta laptopen som går och hitta + en sådan skärm du har. Hellre än att bära runt på en NUC, batteri, två skärmar, tangentbord, mus och sedan behöva montera upp och ner allt...

Däremot kan jag tänka mig att det skulle vara smidigt att montera en NUC bakom en skärm/tv då den knappt tar någon plats, men för att flytta runt skulle jag nog valt vilken bärbar/släp-bar som helst.

Ja... Jag lär köra med bärbar + USB-skärm ett tag till.

Det finns ett antal anledningar till att jag är intresserad av andra lösningar; t ex föredrar jag separata tangentbord framför alla laptoptangentbord jag testat. Sen använder jag aldrig trackpads el dyl, har alltid en trådlös mus med mig. Funkar mycket bättre för mig.

Det bästa för mig vore förmodligen en lätt och smidig 14-15-tumsskärm med en inbyggd dator à la NUC (+ batteri). Den händige skulle förmodligen kunna ta en Asus MB168+ USB-skärm, bygga en liten, platt dator på baksidan av skärmen & insluta allting i ett platt chassi i samma storlek som skärmen. Det skulle vara som en tablet men utan pekskärm... Dessvärre finns det inga tablets med de specs jag skulle behöva (14-15 skärm, tillräckligt många portar o s v).

Sen skulle man bara ha en till USB-skärm, tangentbord & mus.

Tråkigt nog är jag inte det minsta lilla händig...

Permalänk
Medlem

Mätning gjord med ETECH PM300.
Orkar inte lista varje individuell komponent så detta får vara ett inlägg mellan tummen och pekfingret i ett annat riktnummerområde.
D34010WYK, 4GB RAM, MSATA SSD, 1080P, OS X 10.9.4

Avstängd, ansluten till ström : 0,06A MAX, 6W MAX Uppstart : 0,11A MAX, 25W MAX Skrivbord idle : 0,06A, 11W Chrome och youtube med en 1080p musikvideo : 0,09A MAX, 23W MAX

Thinkpad Lenovo X200, 4GB RAM, SSD, 1280x800, Elementary OS 0.2

Avstängd, ansluten till ström utan batteri : 0,08A MAX, 13W MAX Uppstart : 0,17A MAX, 34W MAX Skrivbord idle : 0,11A, 17W Chrome och youtube med en 1080p musikvideo : 0,19A MAX, 26W MAX

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Mätning gjord med ETECH PM300.
Orkar inte lista varje individuell komponent så detta får vara ett inlägg mellan tummen och pekfingret i ett annat riktnummerområde.

Intressant, tack. Bör ju inte vara helt omöjligt att köra en lagom anpassad NUC på batteri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Ja... Jag lär köra med bärbar + USB-skärm ett tag till.

Det finns ett antal anledningar till att jag är intresserad av andra lösningar; t ex föredrar jag separata tangentbord framför alla laptoptangentbord jag testat. Sen använder jag aldrig trackpads el dyl, har alltid en trådlös mus med mig. Funkar mycket bättre för mig.

Det bästa för mig vore förmodligen en lätt och smidig 14-15-tumsskärm med en inbyggd dator à la NUC (+ batteri). Den händige skulle förmodligen kunna ta en Asus MB168+ USB-skärm, bygga en liten, platt dator på baksidan av skärmen & insluta allting i ett platt chassi i samma storlek som skärmen. Det skulle vara som en tablet men utan pekskärm... Dessvärre finns det inga tablets med de specs jag skulle behöva (14-15 skärm, tillräckligt många portar o s v).

Sen skulle man bara ha en till USB-skärm, tangentbord & mus.

Tråkigt nog är jag inte det minsta lilla händig...

Borde inte en surface pro 3 med en usb skärm samt trådlöst tangentbord och mus funka rätt bra för dig? Tror det är det närmsta du kommer med dagens grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LEGO OC:

Borde inte en surface pro 3 med en usb skärm samt trådlöst tangentbord och mus funka rätt bra för dig? Tror det är det närmsta du kommer med dagens grejer.

Skärmen är dessvärre alltför liten - har en 13.3" Zenbook nu och även den är snäppet för liten. Ögonen blir trötta av allt stirrande som jobbet kräver. 14-15" är lagom.

Kanske kommer det så småningom något i stil med Surface i den storleksklass jag behöver. Jag gillar tanken och har sneglat på dessa hybrider - dessvärre lär det vara ett par generationer kvar innan jag kan köpa det jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Satte fast min NUC med VESA-fästet på baksidan av en gammal 1080P-skärm, det blir ju faktiskt smidigt värre.
Bortsett från att det är två strömkablar (skärm + NUC) så hade det lika gärna kunnat vara en "AIO"-maskin.

https://www.dropbox.com/sh/bims140y4hiydrj/AACyyoMuBRBhmSZbkq...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Mätning gjord med ETECH PM300.
Orkar inte lista varje individuell komponent så detta får vara ett inlägg mellan tummen och pekfingret i ett annat riktnummerområde.
D34010WYK, 4GB RAM, MSATA SSD, 1080P, OS X 10.9.4

Avstängd, ansluten till ström : 0,06A MAX, 6W MAX Uppstart : 0,11A MAX, 25W MAX Skrivbord idle : 0,06A, 11W Chrome och youtube med en 1080p musikvideo : 0,09A MAX, 23W MAX

Thinkpad Lenovo X200, 4GB RAM, SSD, 1280x800, Elementary OS 0.2

Avstängd, ansluten till ström utan batteri : 0,08A MAX, 13W MAX Uppstart : 0,17A MAX, 34W MAX Skrivbord idle : 0,11A, 17W Chrome och youtube med en 1080p musikvideo : 0,19A MAX, 26W MAX

Vad intressant! Jag hade inte alls förväntat mig sådan skillnad. Eller ja iofs.. du mätte med skärm på din laptop va? Det skulle i sådana fall förklara det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad intressant! Jag hade inte alls förväntat mig sådan skillnad. Eller ja iofs.. du mätte med skärm på din laptop va? Det skulle i sådana fall förklara det hela.

Mja... skärmen är liksom lite svår att plocka bort från X200an så det fick liksom bli så.
Kan mäta på nytt till helgen med LG IPS224V som jag satte fast NUCen vid men jag skulle gissa på att förbrukningen kommer sticka iväg en del då men det vet jag ju egentligen inte förrän jag har mätt.
Återkommer med lite siffror till helgen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En liten uppföljning:
Jag måste erkänna att jag verkligen inte litar på värdena som min ETECH PM300 visar men jag tänkte åtminstone dela med mig av resultatet.

NUC avstängd, skärm avstängd : 0W, 0,05A NUC avstängd, skärm standby : 0-1W NUC på, Skärm på, OS X idle : Hoppar mellan 1W och 35W, 0,18A-0,21A Chrome och youtube med en 1080p musikvideo : Hoppar mellan 3W och 37W, 0,21A-0,22A

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX