LG visar transparenta och ihoprullbara OLED-paneler

Permalänk
Medlem

Panasonic har "lovat" att deras nya paneler skall hålla samma bildkvalité som deras tidigare plasma underverk, plus lite till. Kommer bli intressant att följa utvecklingen de kommande 8-10 månaderna.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Vore faktiskt gött att kunna se på filmen under tiden som Google car kör dig någonstans Eller varför inte mobile office?

Haha ja precis Men innan dess kanske GPS'en kan visa en pil på rutan, eller när det är mörkt någon typ av mörkerseende ^^ Nu kanske det blev lite mycket sci-fi iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Buss & tåg heter det du söker.

Hur tar man bussen eller tåget t ex. hit: https://www.google.se/maps/place/Unnamed+Rd,+810+20+%C3%96ste...

Buss eller tåg är inte ett alternativ till bilen på landet!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Hur tar man bussen eller tåget t ex. hit: https://www.google.se/maps/place/Unnamed+Rd,+810+20+%C3%96ste...

Buss eller tåg är inte ett alternativ till bilen på landet!

Med tanke på att du bor i Stockholm så antog jag att du hade tillgång till buss & tåg.:P Jag skall själv flytta upp genom skogarna så jag vet själv vikten av att ha bil.
Men någon sketen självkörande Google-bil lär dom aldrig få in mig i iallafall. Det finns gränser för idiotier och den passeras med råge där.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

När plasma är borta, så finns tyvärr bara oled kvar som alternativ. Nu finns i alla fall oled fysiskt i butik, vad jag vet gjorde det inte för 2 år sen. Bara bytte bakgrundsbelysningen till dioder för några år sen vad jag minns.

OLED har ju (precis som plasma) ingen bakgrundsbelysning.
Och om OLED verkligen tar fart så finns det ingen anledning att sörja plasma.
Fördelanda plasmor har (svärta, kontrast, svarstider) har även OLED, men OLED har inte nackdelarna.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

OLED har ju (precis som plasma) ingen bakgrundsbelysning.
Och om OLED verkligen tar fart så finns det ingen anledning att sörja plasma.
Fördelanda plasmor har (svärta, kontrast, svarstider) har även OLED, men OLED har inte nackdelarna.

Vet, men var ett svar till han jag citera. Vet en i forumet som inte gillar oled, för just "plastigheten". Glas används för plasma (sen om jag stör mig på det återser att se):)

Bara hoppas dom löser den blåa ledens åldersbeständigt och att inte ledsen tappar styrka. i AVSforum den här tråden: http://www.avsforum.com/forum/40-flat-panels-general-oled-tec... vet inte om det är sant, men vore tråkigt om så fallet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande ingen plasma, LCD eller OLED som kan jämföra sig med CRT när det skarphet i bild i rörelse (för data/tv-spel). De kommer inte i närheten av CRT-skärmarna vilket är lite skrämmande med tanke på att det var rätt länge sedan CRT var den aktuella tekniken. Lightboost och liknande tekniker tar oss närmare CRT, men de teknikerna är ju långt ifrån perfekta med tanke på att de behöver en låst framrate för att fungera optimalt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det finns fortfarande ingen plasma, LCD eller OLED som kan jämföra sig med CRT när det skarphet i bild i rörelse (för data/tv-spel). De kommer inte i närheten av CRT-skärmarna vilket är lite skrämmande med tanke på att det var rätt länge sedan CRT var den aktuella tekniken. Lightboost och liknande tekniker tar oss närmare CRT, men de teknikerna är ju långt ifrån perfekta med tanke på att de behöver en låst framrate för att fungera optimalt.

Joho då. OLED är tekniskt sett snabbare än CRT. Det enda som behövs är att man strobar panelen istället för att låta den lysa hela tiden (som ju traditionell LCD gör), och detta är på gång i bl.a. Oculus Rift DK2 som levereras nu under sommaren.

Permalänk
Medlem

Perfekt! Då kan man ju rulla ihop den och "kika" på skrivbordet när det är trångt om plats.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Sci-fi -> Science reality!

Augmented reality i bilen

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det finns fortfarande ingen plasma, LCD eller OLED som kan jämföra sig med CRT när det skarphet i bild i rörelse (för data/tv-spel). De kommer inte i närheten av CRT-skärmarna vilket är lite skrämmande med tanke på att det var rätt länge sedan CRT var den aktuella tekniken. Lightboost och liknande tekniker tar oss närmare CRT, men de teknikerna är ju långt ifrån perfekta med tanke på att de behöver en låst framrate för att fungera optimalt.

Hade på den tiden det begav sig ett knippe värsting CRT skärmar (eizo, iiyama, NEC).
CRT är/var knappast perfekt vad gäller eftersläp, oftas kunde man se rejält med efterglöd som utan vidare slås av LCD'er idag.
Och det enda som återstår av CRT's fördelar är ju svarstiden, resten är upphämtat och frånsprunget sedan länge av LCD'ns varierande tekniker.
Det är lätt att se "forntiden" med rosafärgade glasögon, men det finns ju en anledning till att vi numera sitter på LCD'er och det är inte bara pris/storlek som avgjorde

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Det finns fortfarande ingen plasma, LCD eller OLED som kan jämföra sig med CRT när det skarphet i bild i rörelse (för data/tv-spel). De kommer inte i närheten av CRT-skärmarna vilket är lite skrämmande med tanke på att det var rätt länge sedan CRT var den aktuella tekniken. Lightboost och liknande tekniker tar oss närmare CRT, men de teknikerna är ju långt ifrån perfekta med tanke på att de behöver en låst framrate för att fungera optimalt.

DATORSPEL* Tack så mycket. Sedan är det bara svarstiderna som CRT skärmar idag har emot LCD baserade skärmar. Allt annat är ju sedan länge frånsprunget. Tog fram min gamla Enzio CRT för ett tag sedan.. Den som var "Superduper Hightech" i mitten av 2000.. Märkte direkt hur svärtan var blågrå i jämförelse med min Dell IPS skärm som jag sitter på nu.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Joho då. OLED är tekniskt sett snabbare än CRT. Det enda som behövs är att man strobar panelen istället för att låta den lysa hela tiden (som ju traditionell LCD gör), och detta är på gång i bl.a. Oculus Rift DK2 som levereras nu under sommaren.

Ja det "enda" som behövs. Det är tydligen inte så lätt att få till det där på ett bra sätt. Du kan bara stroba utan problem om du har en fast framerate (precis som lightboost, precis som impulse mode hos Sony TV). Annars blir det helt enkelt inte bra. Sen kan vi ju ta en funderare på varför LG inte har gjort detta i någon av sina OLED modeller, där den billigaste nu ligger på nästan 30 000kr på prisjakt om det nu är lätt att lösa.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hade på den tiden det begav sig ett knippe värsting CRT skärmar (eizo, iiyama, NEC).
CRT är/var knappast perfekt vad gäller eftersläp, oftas kunde man se rejält med efterglöd som utan vidare slås av LCD'er idag.
Och det enda som återstår av CRT's fördelar är ju svarstiden, resten är upphämtat och frånsprunget sedan länge av LCD'ns varierande tekniker.
Det är lätt att se "forntiden" med rosafärgade glasögon, men det finns ju en anledning till att vi numera sitter på LCD'er och det är inte bara pris/storlek som avgjorde

Ja jo, men det där du pratar om med efterglöd skiljer sig en del mellan olika modeller och fabrikat. Kan iallafall inte minnas att jag sett något som går att jämföra med min gamla CRT i 150Hz. Jag upplevde aldrig den där nästan åksjukekänslan som jag nu kan få, av att det inte är skarpt i snabba rörelser.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja det "enda" som behövs. Det är tydligen inte så lätt att få till det där på ett bra sätt. Du kan bara stroba utan problem om du har en fast framerate (precis som lightboost, precis som impulse mode hos Sony TV). Annars blir det helt enkelt inte bra. Sen kan vi ju ta en funderare på varför LG inte har gjort detta i någon av sina OLED modeller, där den billigaste nu ligger på nästan 30 000kr på prisjakt om det nu är lätt att lösa.

Varför då, och varför skulle detta i så fall inte gälla precis likadant även för CRT?

Jag gissar att det blir inskränkningar på resten av panelen om man väljer att implementera low persistence och att LG därför skippat det i TV-apparaterna, MEN det kan knappast vara överdrivet svårt om ett litet skitföretag som Oculus redan kör en pytteliten FullHD-OLED som stödjer det helt och fullt.

Permalänk
Medlem

Tv i 4K blir nog bra om någon levererar, nu har vi på sin höjd 1080i om någon mellanhand (exempelvis comhem) får rejält med pengar. På nätet har vi sönderkomprimerad 720 (exempelvis HBOnordic).

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Varför då, och varför skulle detta i så fall inte gälla precis likadant även för CRT?

Jag gissar att det blir inskränkningar på resten av panelen om man väljer att implementera low persistence och att LG därför skippat det i TV-apparaterna, MEN det kan knappast vara överdrivet svårt om ett litet skitföretag som Oculus redan kör en pytteliten FullHD-OLED som stödjer det helt och fullt.

På en CRT sker detta per automatik och väldigt väldigt snabbt. Fosforen släcks i bästa fall 1000gr snabbare än pixelresponsetiden på de snabbaste LCD'erna (som fortfarande ligger runt 1ms skulle jag tro).

Phosphor persistence:
Various phosphors are available depending upon the needs of the measurement or display application. The brightness, color, and persistence of the illumination depends upon the type of phosphor used on the CRT screen. Phosphors are available with persistences ranging from less than one microsecond to several seconds. For visual observation of brief transient events, a long persistence phosphor may be desirable. For events which are fast and repetitive, or high frequency, a short-persistence phosphor is generally preferable.

Angående Oculus, de kan säkert lösa detta till slut, men tror knappast de har lösning på hela problemet ännu. Det största problemet tror jag fortfarande är varierande framerate. Det är förmodligen ganska lätt att implementera en strobe med en fast Hz, och fast fps. Dvs. att få dioderna att tändas och släckas i en fast frekvens är inte så märkvärdig, men att få dem att följa en varierande hz, som följer en varierande fps (ala G-sync style) är mer komplicerat. Därför finns det heller ingen G-sync skärm idag där du kan ha både strobe (lightboost) och G-sync effekten aktiv samtidigt. Du får helt enkelt välja det ena eller det andra. Det är förmodligen även därför inte alla spel lämpar sig för just Oculus. Dels att ha hårdvaran för att driva ett visuellt komplext spel på 2st 1080p skärmar, och sen att få detta fungera med en fast antal bilder per sekund. Lämpligtvis då med en mininivå på 60fps.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

På en CRT sker detta per automatik och väldigt väldigt snabbt. Fosforen släcks i bästa fall 1000gr snabbare än pixelresponsetiden på de snabbaste LCD'erna (som fortfarande ligger runt 1ms skulle jag tro).

Phosphor persistence:
Various phosphors are available depending upon the needs of the measurement or display application. The brightness, color, and persistence of the illumination depends upon the type of phosphor used on the CRT screen. Phosphors are available with persistences ranging from less than one microsecond to several seconds. For visual observation of brief transient events, a long persistence phosphor may be desirable. For events which are fast and repetitive, or high frequency, a short-persistence phosphor is generally preferable.

Angående Oculus, de kan säkert lösa detta till slut, men tror knappast de har lösning på hela problemet ännu. Det största problemet tror jag fortfarande är varierande framerate. Det är förmodligen ganska lätt att implementera en strobe med en fast Hz, och fast fps. Dvs. att få dioderna att tändas och släckas i en fast frekvens är inte så märkvärdig, men att få dem att följa en varierande hz, som följer en varierande fps (ala G-sync style) är mer komplicerat. Därför finns det heller ingen G-sync skärm idag där du kan ha både strobe (lightboost) och G-sync effekten aktiv samtidigt. Du får helt enkelt välja det ena eller det andra. Det är förmodligen även därför inte alla spel lämpar sig för just Oculus. Dels att ha hårdvaran för att driva ett visuellt komplext spel på 2st 1080p skärmar, och sen att få detta fungera med en fast antal bilder per sekund. Lämpligtvis då med en mininivå på 60fps.

Min poäng är att CRT också behöver låst framerate eller VSync för att få bukt med tearing och stuttering. Logiskt sett har det ju ingen betydelse vilken teknik man använder för att få fram dessa blinkande pixlar (förutsatt att den bara är tillräckligt snabb, vilket OLED med lätthet är).

En lösning för att få G-/freesync att lira med strobing skulle vara att köra belysningen under lite längre tid om bilden tog längre tid att rita (för att behålla rätt ljusstyrka även med färre "blink" per sekund). Nu vet jag inte hur "belysningen" styrs på en OLED, men på en LCD skulle det inte vara svårt eftersom man har full kontroll på bakgrundsbelysningen helt separat från själva skärmpanelen. Troligen går det dock även med OLED eftersom Oculus kan slå på och stänga av sitt "low persistence" med ett knapptryck, vilket tyder på att utlysningen styrs separat från själva färgen på pixlarna.

EDIT: förresten är jag rätt säker på att de allra, allra flesta CRTer har haft fosforer som lyst betydligt mycket längre än mikrosekunder. Ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det finns fortfarande ingen plasma, LCD eller OLED som kan jämföra sig med CRT när det skarphet i bild i rörelse (för data/tv-spel). De kommer inte i närheten av CRT-skärmarna vilket är lite skrämmande med tanke på att det var rätt länge sedan CRT var den aktuella tekniken. Lightboost och liknande tekniker tar oss närmare CRT, men de teknikerna är ju långt ifrån perfekta med tanke på att de behöver en låst framrate för att fungera optimalt.

Sen får man komma ihåg att CRT är väl typ 100år gammal teknik, om inte mer.

Hur länge har plasma funnits ? 30 år ? LCD ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Ja, men min poäng är att CRT också behöver låst framerate eller VSync för att få bukt med tearing. Logiskt sett har det ju ingen betydelse vilken teknik man använder för att visa dessa blinkande pixlar (förutsatt att den bara är tillräckligt snabb, vilket OLED är).

En lösning för att få G-/freesync att lira med strobing skulle vara att köra belysningen under lite längre tid om bilden tog längre tid att rita (för att behålla rätt ljusstyrka även med färre "blink" per sekund). Nu vet jag inte hur "belysningen" styrs på en OLED, men på en LCD skulle det inte vara svårt eftersom man har full kontroll på bakgrundsbelysningen helt separat från skärmpanelen. Troligen går det dock även med OLED eftersom Oculus kan slå på och stänga av sitt "low persistence" med ett knapptryck, vilket tyder på att utlysningen styrs separat från själva färgen på pixlarna.

Primärt så handlade det om eftersläpning (smearing) som så lätt händer på en LCD med dålig responstid. OLED's responstid är visserligen snabbare än allt annat men kräver aktiv hjälp för att släckas, jämfört med ex. CRT där du inte har behov av något sådant tillägg. Självklart finns tearing på CRT, men mm G-sync tekniken skulle applicerats på en CRT-skärm så hade du iallafall sluppit otydlig bild vid snabba rörelser. Självklart hade det funnit andra prolem på CRT (med G-sync), exempelvis att allt under 75Hz känns väldigt jobbigt för ögonen, vilket ju inte alls märks på en LCD. OLED har ingen källa för belysning annat än dioderna själva. Det är delvis det som gör tekniken överlägsen (betrakgningsvinklar, pixelsvarstiders osv). Om Oculus kommit på ett sätt att köra low persistence med variable framerate (vilket för övrigt förmodligen bara skulle fungera bra någonstans över 75hz/75fps) så är det bara att gratulera dem. Synd bara att inte TV-tillverkarna efter såhär lång tid, lagt mer krut på att ta tekniken även dit. Är bara Sony TV som idag som har låg input latency och ett strobeläge för 60Hz och som även där naturligtvis fungerar dåligt om inte spelet håller sig på just 60fps.

Hur som helst, undrar i vilka fall skulle man inte skulle vilja ha low persistance med Oculus?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Primärt så handlade det om eftersläpning (smearing) som så lätt händer på en LCD med dålig responstid. OLED's responstid är visserligen snabbare än allt annat men kräver aktiv hjälp för att släckas, jämfört med ex. CRT där du inte har behov av något sådant tillägg. Självklart finns tearing på CRT, men mm G-sync tekniken skulle applicerats på en CRT-skärm så hade du iallafall sluppit otydlig bild vid snabba rörelser. Självklart hade det funnit andra prolem på CRT (med G-sync)

G-Sync på CRT skulle inte fungera just eftersom du inte kan styra utlysningstiden (ljusstyrkan skulle m.a.o. fluktuera hejvilt).

Skrivet av elajt_1:

Hur som helst, undrar i vilka fall skulle man inte skulle vilja ha low persistance med Oculus?

Tror att de bara hade det när de visade prototyperna av DK2, för att visa skillnaden med och utan.

Permalänk
Medlem

Smutt med genomskinlig GPS i framrutan )

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Detta känns precis som superbatterierna - det snackas om då och då, ett par få gånger om året, men det kommer aldrig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

G-Sync på CRT skulle inte fungera just eftersom du inte kan styra utlysningstiden (ljusstyrkan skulle m.a.o. fluktuera hejvilt).

Nja, varför skulle det vara ett problem så länge du håller dig över 75Hz? Att fosforen slocknar snabbt är ju bara bättre (=mindre utsmetad bild), eller missförstod jag dig nu? Fast det kanske inte är möjligt att dynamiskt ändra frekvensen på en CRT, är kanske så du tänker?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Detta känns precis som superbatterierna - det snackas om då och då, ett par få gånger om året, men det kommer aldrig.

Näh det tar ganska lång tid från teori till praktik. Ta ämnet grafén som ex. Det har ju varit på tal relativt länge för ganska mycket.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nja, varför skulle det vara ett problem så länge du håller dig över 75Hz? Att fosforen slocknar snabbt är ju bara bättre (=mindre utsmetad bild), eller missförstod jag dig nu? Fast det kanske inte är möjligt att dynamiskt ändra frekvensen på en CRT, är kanske så du tänker?

Vad skulle du vinna på att ändra refreshraten på en CRT menar du ?

Man eftersträvade alltid så hög refreshrate som möjligt med CRT skärm, att frameraten är lägre än refreshraten spelar ingen roll.
Skärmen uppdateras pixel för pixel i vilket fall som helst när DACen läser grafikminnet som håller bilden.

Ett av problemen är att du skulle få en bild som rörde sig över bildröret och ändrade storlek när du höll på att förändra frekvensen.
(därför hade man minnen för alla grafiklägen man kalibrerade bilden på sin skärm i)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nja, varför skulle det vara ett problem så länge du håller dig över 75Hz? Att fosforen slocknar snabbt är ju bara bättre (=mindre utsmetad bild), eller missförstod jag dig nu? Fast det kanske inte är möjligt att dynamiskt ändra frekvensen på en CRT, är kanske så du tänker?

Går du ner i uppdateringsfrekvens med en konstant (och kort) utlysningstid så sänker du ljusstyrkan. Fluktuerar då FPS:en (vilket ju är hela poängen med G-sync) fluktuerar även ljusstyrkan.

Att rent tekniskt styra en CRT på det viset är helt och hållet möjligt med lite digitalstyrning, det är bara det att resultatet är tveksamt.

Skrivet av Karaff:

Man eftersträvade alltid så hög refreshrate som möjligt med CRT skärm, att frameraten är lägre än refreshraten spelar ingen roll.
Skärmen uppdateras pixel för pixel i vilket fall som helst när DACen läser grafikminnet som håller bilden.

Detta är bra för att undvika tearing utan v-sync, men inte bra för bästa rörelseskärpa. Man vill bara visa varje bild en gång, och helst under så kort tid som möjligt.

Permalänk
Medlem

This is VGHS! *o*
Ge mig bara ett trådlöst enhandstangentbord så är det for real!