Strömkabel till SSD?

Permalänk
Medlem

Strömkabel till SSD?

Hej!

Ska montera en SSD i min stationära dator, och är ganska mycket nybörjare på området. Det jag undrar är om hårddisken behöver någon ström eller om den bara behöver en SATA sladd?
Jag läste följande i den fastnålade tråden om montering av SDD:

"Oavsett hur man monterar disken så behöver man en vanlig SATA-kabel för varje håddisk.
Kör man läs hårddisk går kabeln mellan moderkortet och disken.
Kör man med kabinett går kabeln mellan moderkortet och lådan.

Strömtilförseln är standard sata-ström och är en sladd per disk.
Använder man kabinett så varierar det mellan vilken typ av strömkontakt det ska vara. Med kabinett brukar 1 kabel räcka för att kabinettet internt ska strömförsörja alla diskarna."

Kabinett gäller inte mig dock. Gröngöling som jag är var dock informationen i den fastnålade tråden inte fullt tillräcklig för mig. Så det jag nu undrar är om man även ska ha en strömsladd till SSDn? Eller om det är "kombinerat" eller dylikt i SATA sladden som man kopplar till moderkortet?
(Tittade snabbt i min dator om min HDD hade någon extra strömsladd utöver SATA sladden men hittade inget, om den inte satt på baksidan av disken, kollade som sagt som hastigast)

Jag tänkte köpa denna disk: http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...
Där finns under tabben en "Serial-ATA 6Gb/s 0.5m" sladd och en adapter. Jag tänker att om man skulle behöva en strömsladd borde ju den finnas där med..
Förövrigt tänkte jag bara dubbelkolla att den sladden är rätt och funkar med mitt moderkort (https://www.inet.se/produkt/1902253/msi-fm2-a55m-e33-matx) som har SATA 3Gbps. (SSDn är 6Gbps) Alltså det behöver inte vara någon speciell SSD sladd eller nåt? För sladden till min HDD som jag har nu står det uttryckligen "HDD" på, medans det på den till CD-disken bara står SATA.. (Ser ingen anledning till att det skulle vara fel på sidan men alltid säkrast att dubbelkolla för säkerhets skull, trust nobody)

Slutligen tänkte jag bara höra mig för om det spelar någon roll vilken SATA port man kopplar in den i eller om det bara är att köra på?

Ursäkta om jag frågar om självklarheter

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Du kommer att använda dig av två kablar när du kopplar in en ssd, en vanlig sata kabel och en sata ström kabel

http://pc-level.com/wp-content/uploads/2010/01/sata-cable.jpg
http://media.conrad.com/medias/global/ce/9000_9999/9700/9750/...

bara att köra på

edit:
ifall du inte har köpt och byggt ihop datorn så behöver du nog köpa en sata kabel, ström kabel har du redan i nätagget. ifall du har byggt ihop din burk så borde det kommit med några extra sata kablar med moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

Du kommer att använda dig av två kablar när du kopplar in en ssd, en vanlig sata kabel och en sata ström kabel

http://pc-level.com/wp-content/uploads/2010/01/sata-cable.jpg
http://media.conrad.com/medias/global/ce/9000_9999/9700/9750/...

bara att köra på

edit:
ifall du inte har köpt och byggt ihop datorn så behöver du nog köpa en sata kabel, ström kabel har du redan i nätagget. ifall du har byggt ihop din burk så borde det kommit med några extra sata kablar med moderkortet

Ahaa, Min dator är ett hemmabygge, hade hjälp då dock Får kolla i moderkortlådan om det finns kabel där... Men alltså, om jag ska ha fler hårddiskar (tänkte spara den gamla) behöver jag fler strömkablar då..?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Strömkablar sitter det redan ett gäng på nätdelen. Ofta 3 kontakter på en kabel och 2-3 kablar. En kontakt behövs per enhet.

En bild där några sata strömkontakter är synliga, märkta S-ATA

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

vet ju inte vilket nätagg du har men det borde minst sitta 6 st sata ström kontakter så det borde vara lugnt

Permalänk
Medlem

Okej då får jag kolla det! Tack för all hjälp!

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg är inte direkt bra eller vad man ska säga, den hade bara en sladd, men den hade 3 kontakter så det räcker!
Dock en fråga som dök upp är om det går bra med SATA-sladden som följde med mitt moderkort. Alltså, mitt moderkort är SATA version 2, men min SDD version 3. Vet att det funkar ihop fast SSDn "fulla potential" inte används men tänker i framtiden, om jag skulle skaffa ett moderkort med SATA 3, skulle jag behöva en ny SATA kabel då?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Mitt nätagg är inte direkt bra eller vad man ska säga, den hade bara en sladd, men den hade 3 kontakter så det räcker!
Dock en fråga som dök upp är om det går bra med SATA-sladden som följde med mitt moderkort. Alltså, mitt moderkort är SATA version 2, men min SDD version 3. Vet att det funkar ihop fast SSDn "fulla potential" inte används men tänker i framtiden, om jag skulle skaffa ett moderkort med SATA 3, skulle jag behöva en ny SATA kabel då?

Jag kör med SATA2 kablar med nya SSDer och SATA3-moderkort och får 500+ read och writehastigheter, så det spelar inte så stor roll alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Mitt nätagg är inte direkt bra eller vad man ska säga, den hade bara en sladd, men den hade 3 kontakter så det räcker!
Dock en fråga som dök upp är om det går bra med SATA-sladden som följde med mitt moderkort. Alltså, mitt moderkort är SATA version 2, men min SDD version 3. Vet att det funkar ihop fast SSDn "fulla potential" inte används men tänker i framtiden, om jag skulle skaffa ett moderkort med SATA 3, skulle jag behöva en ny SATA kabel då?

Några sata-kablar följer alltid med moderkortet så du behöver inte bekymra dig om det.
Ingenting är förändrat i sata-kabeln. Det är bara texten på kabeln som skiljer, och den visar högsta standarden som existerade när kabeln producerades.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okeydokey tack alla!

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite..

Jag vet att man behöver två sladdar till ssd:n. Problemet är att mitt nätagg bara ger tre stycken sådana strömsladdar och de är alla upptagna! Det finns några andra sladdar med runda hål som går till bland annat dvd:n.

Vilken av dessa adaptrar bör jag köpa för att få en till strömsladd? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Sladden som jag koppla mellan moderkortet och SSD:n följde med chassit och tycks vara avsedd för eSata-uttaget (den är röd och det står samma siffror på den). Borde funka va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp123:

Lånar tråden lite..

Jag vet att man behöver två sladdar till ssd:n. Problemet är att mitt nätagg bara ger tre stycken sådana strömsladdar och de är alla upptagna! Det finns några andra sladdar med runda hål som går till bland annat dvd:n.

Vilken av dessa adaptrar bör jag köpa för att få en till strömsladd? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Sladden som jag koppla mellan moderkortet och SSD:n följde med chassit och tycks vara avsedd för eSata-uttaget (den är röd och det står samma siffror på den). Borde funka va?

Vad har du för nätagg som enbart har 3 SATA strömkontakter? De flesta brukar ha minst 6.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vad har du för nätagg som enbart har 3 SATA strömkontakter? De flesta brukar ha minst 6.

OCZ600SXS 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp123:

OCZ600SXS 600W

Alright, ja det hade ju faktistk bara 3

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... är en adapter som ska klara av det du vill.
Var försiktig när du använder adaptrar bara, minsta glapp och du kan kortsluta enheterna du kopplar in i den (har själv bränt 2 HDDs med en Molex Y-splitter) för det mesta går alldeles utmärkt men det kan gå illa om man inte är uppmärksam.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.