Permalänk
Medlem

Tecken konstiga.

Hej!
Min linuxfilserver sa upp sig för ett tag sedan och nu har jag köpt en synology-NAS med en ny disk i och vill nu kopiera över all data från gamla diskarna till nya servern.
Jag har kört reiserFS på min linuxfilserver och alltid lagt över all information via samba. Installerade ubuntu på en annan dator och petade i en disk men tecknen inte riktiga, alltså namnen på filerna som ligger på gamla hårddisken.
Hur ska jag bete mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Avser du filnamnen? Kan det i så fall vara att NAS:en inte har stöd för utf-8? Det låter som att den locale variabel du har på linux servern skiljer sig ifrån NAS:en. Jag skulle gissa att kommandot "locale" i linux ger dig en lista på någon utf-8 "locale". Vet du om detta går att ställa in på Synology NAS:en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Avser du filnamnen? Kan det i så fall vara att NAS:en inte har stöd för utf-8? Det låter som att den locale variabel du har på linux servern skiljer sig ifrån NAS:en. Jag skulle gissa att kommandot "locale" i linux ger dig en lista på någon utf-8 "locale". Vet du om detta går att ställa in på Synology NAS:en?

Hej och tack för svar!
Jag stoppade i diskarna från gamla filservern i en annan temporär dator som jag installerade ubuntu på och det var där som jag upptäckte problemet.
Jag löste den delen iaf med att sätta upp samba med dessa raderna i configen...och det var det jag inte minns helt klart om jag hade förr, men tydligen hade jag det.
unix char set = ISO8859-1
dos char set = ISO8859-1
valid chars = 206:217 204:216 224:231 32

Nu till nästa problem! :/
När jag kopierar över allt så kan det helt plötsligt komma upp en ruta "Åtkomst till filen nekades" "Du måste ha behörighet att utföra den här åtgärden"
Vilket är konstigt att kommer upp trots att jag kört chmod 777 * -R så allt är både skriv och läsbart för alla och att mycket annat går att kopiera!
någon lösning på det problemet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nyGG:

Hej och tack för svar!
Jag stoppade i diskarna från gamla filservern i en annan temporär dator som jag installerade ubuntu på och det var där som jag upptäckte problemet.
Jag löste den delen iaf med att sätta upp samba med dessa raderna i configen...och det var det jag inte minns helt klart om jag hade förr, men tydligen hade jag det.
unix char set = ISO8859-1
dos char set = ISO8859-1
valid chars = 206:217 204:216 224:231 32

Nu till nästa problem! :/
När jag kopierar över allt så kan det helt plötsligt komma upp en ruta "Åtkomst till filen nekades" "Du måste ha behörighet att utföra den här åtgärden"
Vilket är konstigt att kommer upp trots att jag kört chmod 777 * -R så allt är både skriv och läsbart för alla och att mycket annat går att kopiera!
någon lösning på det problemet?

Tänk på att även destinationen måste ha skrivrättigheter för ägaren ifråga.
Något som en del missar: Att ändra rättigheter på monteringspunkten innan man monterat något bibehålls inte efter att montering skett. Då är det den monterade blockenhetens rot-rättigheter som tar över. (Som kan överskridas med monteringskommandots tillvalsväxlar)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)