Permalänk

razer blade 14

Hej hur fixar man en raser bladen 14 till Sverige? Vad kommer det kosta? Och finns det lika eller bättre alternativ? Den är ju bara för smexig :3

Datorn ska användas till spel framförallt annars film och surf, spel som CS go , league oF legends , och wildstar ev nya wow

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ah minns tiden när jag tittade efter en sån, dock kom jag snart på bättre tankar..

Den kan bara köpas i nordamerika från razer så smidigast är väl att hitta en på ebay. Moms kommer du få betala, även tull om den kommer utanför eu så räkna med 15k för allt, om inte mer. Kolla på bättre alternativ istället, den börjar redan bli gammal..

Permalänk

Tangentbordslayouten bör också nämnas, den blir inte svensk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Ah minns tiden när jag tittade efter en sån, dock kom jag snart på bättre tankar..

Den kan bara köpas i nordamerika från razer så smidigast är väl att hitta en på ebay. Moms kommer du få betala, även tull om den kommer utanför eu så räkna med 15k för allt, om inte mer. Kolla på bättre alternativ istället, den börjar redan bli gammal..

Obs att det är Blade 14, den uppdaterade/nylanserade Razer-laptopen som tråden handlar om

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag importerade en razer blade 14 (2014) för ett par månader sen, enklast är och sätta upp en USA adress o h göra en utlandsbetalning till razer (kort funkar inte eftersom invoice adress på kortet måste vara samma som leveransadress som kommer vara din USA adress.

När paketet kommit fram till företaget som tillhandahåller din USA adress så skickar de den vidare till din svenska adress.

Jag använde myus.com.
Observera att 25% moms tillkommer när du importerar datorer.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Ah minns tiden när jag tittade efter en sån, dock kom jag snart på bättre tankar..

Den kan bara köpas i nordamerika från razer så smidigast är väl att hitta en på ebay. Moms kommer du få betala, även tull om den kommer utanför eu så räkna med 15k för allt, om inte mer. Kolla på bättre alternativ istället, den börjar redan bli gammal..

Okej men har du något bättre alternativ att komma med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cove:

Jag importerade en razer blade 14 (2014) för ett par månader sen, enklast är och sätta upp en USA adress o h göra en utlandsbetalning till razer (kort funkar inte eftersom invoice adress på kortet måste vara samma som leveransadress som kommer vara din USA adress.

När paketet kommit fram till företaget som tillhandahåller din USA adress så skickar de den vidare till din svenska adress.

Jag använde myus.com.
Observera att 25% moms tillkommer när du importerar datorer.

Det lät inte jätte smidigt:-p får man fråga vad allt slutade på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Obs att det är Blade 14, den uppdaterade/nylanserade Razer-laptopen som tråden handlar om

Jo jag vet, hade väl lite dålig tidsuppfattning om hur gammal den faktiskt var..

Permalänk

Ja om man nu måste punga ut 20k så känns ju maj gs60 eller då gs70? ( vilken är bättre) finns andra alternativ?

Permalänk
Skrivet av Farbrorstork:

Ja om man nu måste punga ut 20k så känns ju maj gs60 eller då gs70? ( vilken är bättre) finns andra alternativ?

Msi*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Det lät inte jätte smidigt:-p får man fråga vad allt slutade på?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte den fetaste modellen (512 gigs ssd), den gick på 17k + moms.

Men datorn är riktigt grym. Skärmen är fantastisk (igzo ips, samma som Ipad air), och ett 3 gigs gddr5 geforce 870m gör denna dator till ett monster. Plus att byggkvaliteten är superb. Jag är nöjd iaf

Enda är som nån skrev innan att den har engelsk tangentbordsuppsättning. Det gör inte mig något, funkar bra med svenska också, Tangenterna ligger rätt, tittar inte på dem när jag skriver ändå

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av Cove:

Jag köpte den fetaste modellen (512 gigs ssd), den gick på 17k + moms.

Men datorn är riktigt grym. Skärmen är fantastisk (igzo ips, samma som Ipad air), och ett 3 gigs gddr5 geforce 870m gör denna dator till ett monster. Plus att byggkvaliteten är superb. Jag är nöjd iaf

Enda är som nån skrev innan att den har engelsk tangentbordsuppsättning. Det gör inte mig något, funkar bra med svenska också, Tangenterna ligger rätt, tittar inte på dem när jag skriver ändå

Jo det verkar som den är en riktigt premium produkt! Hur lång tid tog det att få den?
Och hur litet blir allt på skärmen med en sådan hög upplösning? Tänker så att det inte är jobbigt att se(ser dåligt även med linser/glasögon) Hur blir det att skriva å,ä, ö osv? så det hamna alltså på runt 21k allt som allt?

Permalänk

En liten update!

har sneglat lite på MSI gs60 men den verkar inte hålla samma kvalliete och skärmen verkar inte fått så bra kritik...

Permalänk
Medlem

mja, razerdatorn har lite svar cpu i min mening för tex cs och bf4. Men det handlar ju också om hur mycket herrn vill lägga på kvalite VS prestanda?

Edit: Tar tillbaka mitt påstående om cpun och skärmen var ju satans högupplöst. Men gpun orkar knappast dra runt ett spel i den upplösningen så är väl mest vid surfande och så som den hissnande upplösningen kan användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag importerade en razer blade 14 (2014) för ett par månader sen, enklast är och sätta upp en USA adress o h göra en utlandsbetalning till razer (kort funkar inte eftersom invoice adress på kortet måste vara samma som leveransadress som kommer vara din USA adress.

När paketet kommit fram till företaget som tillhandahåller din USA adress så skickar de den vidare till din svenska adress.

Jag använde myus.com.
Observera att 25% moms tillkommer när du importerar datorer.

Då måste jag säga att jag tycker att det låter som en förbannat dålig affär.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Utav kuriosa, varför just en Blade 14? Finns väl ett antal motsvarigheter som finns tillgängliga i Sverige utan all denna huvudvärk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Utav kuriosa, varför just en Blade 14? Finns väl ett antal motsvarigheter som finns tillgängliga i Sverige utan all denna huvudvärk?

14" , nästan 4K-skärm och grym prestanda. Samt att den är riktigt slimmad, jämfört med andra modeller där de är smala, men ser ut som en ryggsäck baktill.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Utav kuriosa, varför just en Blade 14? Finns väl ett antal motsvarigheter som finns tillgängliga i Sverige utan all denna huvudvärk?

Hitta en som är lika sexig

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

14" , nästan 4K-skärm och grym prestanda. Samt att den är riktigt slimmad, jämfört med andra modeller där de är smala, men ser ut som en ryggsäck baktill.

Grym prestanda ja, men du kommer ändå inte att kunna utnyttja "nästan 4K-skärmen" till max med hårdvaran ändå. Ser du stor skillnad på 1080P och 2160P? Är det värt de åtskilliga tusenlapparna mer?

Om du spelar spel så kommer du ändå inte kunna få ett flow med hårdvaran i den upplösningen, då tycker jag att det är bättre att gå ner till 1080P och spara/lägga pengarna någon annanstans.

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Grym prestanda ja, men du kommer ändå inte att kunna utnyttja "nästan 4K-skärmen" till max med hårdvaran ändå. Ser du stor skillnad på 1080P och 2160P? Är det värt de åtskilliga tusenlapparna mer?

Om du spelar spel så kommer du ändå inte kunna få ett flow med hårdvaran i den upplösningen, då tycker jag att det är bättre att gå ner till 1080P och spara/lägga pengarna någon annanstans.

Finns det en laptop som har lika bra byggkvalietet och är lika liten och snygg?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Farbrorstork:

Finns det en laptop som har lika bra byggkvalietet och är lika liten och snygg?

Frågan är varför du vill ha en 14" dator för gaming med 1440p display, istället för en 15-17.2" 1080p, när du har dålig syn?

Du kan få en Alienware dator med Crossfire M290x för samma pris vad det kostar att importera en Blade 14 i dagsläget (med mecenat studentrabbat), alt. en med 860m SLI för samma pris utan mecenat;
http://www.dell.com/se/p/alienware-18/pd.aspx#overrides=n00aw...

Annars denna ASUS dator är sjukt prisvärd i jämförelse med både Alienware och Razer Blade 14;
http://www.inet.se/produkt/1970812/asus-g750jh-rog-i7-16gb-25...

Om du är ute efter en slimmad formfaktor så kolla på Gigabyte AORUS, sjukt fin maskin!
http://www.aorus.com/x7.aspx
Linus review av den; https://www.youtube.com/watch?v=s128nds5lKE
(note: den nya AORUS har 860m istället för 760m som i review'n)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Hej hur fixar man en raser bladen 14 till Sverige? Vad kommer det kosta? Och finns det lika eller bättre alternativ? Den är ju bara för smexig :3

Datorn ska användas till spel framförallt annars film och surf, spel som CS go , league oF legends , och wildstar ev nya wow

Skickades från m.sweclockers.com

håller med dig och har pratat med deras representant i sverige och de har inga planer att ta in den i sverige med svenskt tangentbord så det ända du kan göra är att importera den från USA, finns legit försäljare på ebay men efter skatt kommer det hamna på närmare 20.000kr med 256gb SSD configen och så är det amerikansk layout på tangentbordet samt att det krävs adapter för elkontaken, dock så behöver du ingen annan laddare och tyvärr kan inte razer sverige erbjuda dig hjälp vid garantiärenden så då måste den tillbaka till USA!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Utav kuriosa, varför just en Blade 14? Finns väl ett antal motsvarigheter som finns tillgängliga i Sverige utan all denna huvudvärk?

det är verkligen den perfekta blandningen mellan gaming laptop och ultrabook och jag själv har länge letat efter detta och MSI var nära med en 14 tummare som de tyvärr förstörde eftersom fläktkurvan var otroligt aggressiv och den var gjord av plast och hade otroliga värmeproblem samt TN panel som sabbar allt..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Frågan är varför du vill ha en 14" dator för gaming med 1440p display, istället för en 15-17.2" 1080p, när du har dålig syn?

Du kan få en Alienware dator med Crossfire M290x för samma pris vad det kostar att importera en Blade 14 i dagsläget (med mecenat studentrabbat), alt. en med 860m SLI för samma pris utan mecenat;
http://www.dell.com/se/p/alienware-18/pd.aspx#overrides=n00aw...

Annars denna ASUS dator är sjukt prisvärd i jämförelse med både Alienware och Razer Blade 14;
http://www.inet.se/produkt/1970812/asus-g750jh-rog-i7-16gb-25...

Om du är ute efter en slimmad formfaktor så kolla på Gigabyte AORUS, sjukt fin maskin!
http://www.aorus.com/x7.aspx
Linus review av den; https://www.youtube.com/watch?v=s128nds5lKE
(note: den nya AORUS har 860m istället för 760m som i review'n)

Ja det beror ju på om det blir ett problem med upplösning vilket jag inte vet..jag vill ha den pga att jag inte hittar något som verkar vara i samma klass.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Farbrorstork:

Ja det beror ju på om det blir ett problem med upplösning vilket jag inte vet..jag vill ha den pga att jag inte hittar något som verkar vara i samma klass.

Om det är kvalité du är ute efter så kolla som sagt antingen på Gigabyte AORUS eller ASUS ZenBook serie, de är super slimmade datorer men hög byggkvalité som borde kunna matcha prestandan och fortfarande vara billigare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla på custom-byggda datorer. t.ex Webhallens laptops, mysn.se, originpc, etc

Permalänk
Medlem

Den "gamla" razer blade 14 hade en 900p skärm, vilket faktiskt är en riktigt "bra" upplösning att köra spel på, på en 14 tums skärm.

Den nya razer blade 14 har en 4 gånger så högupplöst skärm. Alla som använder nya mobiler/plattor med högupplösta skärmar kan säkerligen instämma i att där högupplösta skärmar verkligen gör stor skillnad är text. Läsa på denna nya razer skärm, (dvs desktop upplösning 1800p, surf etc) är fantastiskt bra.

När man sen spelar väldigt krävande spel på native skärmen, så var min plan att köra dem i 900p, dvs exakt samma som gamla. varför just 900p? jo för att det är perfekt pixelmappning till native upplösningen (4 pixöar = 1) så ingen destortion.

Sen att grafikkortet uppgraderats till något som är ca dubbelt så snabbt som gamla gör att den kommer hålla länge.

Det intressanta är dock att de spel jag spelar just nu flyter PERFEKT i 1800p. så har faktiskt inte behövt gå ner i upplösning än.

Spelen jag spelat på min razer blade är i 1800p är:
Diablo 3
Starcraft 2
Mass Effect 3
Mass Effect 2
+ ett gäng icke så krävande spel som Heartstone och The Wolf among us.

Som jag ser det finns det ett par produkter som kommer nära Razer Blade, men det finns ingen som ligger i samma toppskickt som dem.
Det finns ingen som har en IGZO IPS skärm panel på en bärbar (5 spänn på att nästa macbook pro kommer köra igzo).
När jag köpte den fanns det ingen tunn speldator med ett Geforce 870m, kanske finns nu (har inte kollat).

Ja, den har apple premium pris, men kan man försvara köpet av en macbook pro så förstår man lockelsen med en sån här produkt.
Tittar man bara på pris/prestanda så bör man såklart kolla på andra datorer.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Om det är kvalité du är ute efter så kolla som sagt antingen på Gigabyte AORUS eller ASUS ZenBook serie, de är super slimmade datorer men hög byggkvalité som borde kunna matcha prestandan och fortfarande vara billigare.

Zenbook serien är riktigt najs, men den kan absolut inte matcha GPU prestandan av en Razer Blade, inte ens nära.

Aorus är en 17+ tums dator, så inte riktigt samma segment, även om jag diggar slim 17 tum designen med.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Du kan ju kolla på custom-byggda datorer. t.ex Webhallens laptops, mysn.se, originpc, etc

Men håller dessa samma kvalitet? Alltså i material osv

Permalänk
Skrivet av Cove:

Den "gamla" razer blade 14 hade en 900p skärm, vilket faktiskt är en riktigt "bra" upplösning att köra spel på, på en 14 tums skärm.

Den nya razer blade 14 har en 4 gånger så högupplöst skärm. Alla som använder nya mobiler/plattor med högupplösta skärmar kan säkerligen instämma i att där högupplösta skärmar verkligen gör stor skillnad är text. Läsa på denna nya razer skärm, (dvs desktop upplösning 1800p, surf etc) är fantastiskt bra.

När man sen spelar väldigt krävande spel på native skärmen, så var min plan att köra dem i 900p, dvs exakt samma som gamla. varför just 900p? jo för att det är perfekt pixelmappning till native upplösningen (4 pixöar = 1) så ingen destortion.

Sen att grafikkortet uppgraderats till något som är ca dubbelt så snabbt som gamla gör att den kommer hålla länge.

Det intressanta är dock att de spel jag spelar just nu flyter PERFEKT i 1800p. så har faktiskt inte behövt gå ner i upplösning än.

Spelen jag spelat på min razer blade är i 1800p är:
Diablo 3
Starcraft 2
Mass Effect 3
Mass Effect 2
+ ett gäng icke så krävande spel som Heartstone och The Wolf among us.

Som jag ser det finns det ett par produkter som kommer nära Razer Blade, men det finns ingen som ligger i samma toppskickt som dem.
Det finns ingen som har en IGZO IPS skärm panel på en bärbar (5 spänn på att nästa macbook pro kommer köra igzo).
När jag köpte den fanns det ingen tunn speldator med ett Geforce 870m, kanske finns nu (har inte kollat).

Ja, den har apple premium pris, men kan man försvara köpet av en macbook pro så förstår man lockelsen med en sån här produkt.
Tittar man bara på pris/prestanda så bör man såklart kolla på andra datorer.

Det låter faktiskt riktigt bra! Men proceduren att få tag i en är fan inte den enklaste!