sekundär hdd gör att windows 8.1 beter sig konstigt

Permalänk

sekundär hdd gör att windows 8.1 beter sig konstigt

Hej!
Jag skulle installera om windows 8.1 på en annan dator (fullt fungerande) med bootbar USB, men formateringen i början av installationen hängde sig, och datorn rebootade. sedan har det fortsatt så. Därför tog jag ur disken och stoppade in den i min egen dator för att formatera den, men då startar inte min dator heller, trots att jag valde min primära hdd som boot-disk, och stängde av alla andra bootalternativ. satte på Hot plug-funktionen i bios för att koppla in disken med windows igång. det fungerar att starta, men så fort jag ska göra något med den nu sekundära disken så blir allt som har med det att göra segt, och det går inte att få fram någon info om disken, förutom med "list disk" i diskpart, där står det att den är helt tom, men det gick bara att se en gång, sen blev det likadant där, diskpart laddar och laddar men det händer inget.
Vad ska jag göra för att formatera den? den har fungerat perfekt innan.

Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk
Medlem

Låter faktisk som om den är defekt...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låter faktisk som om den är defekt...?

Ja eller hur! Men det måste den ha blivit precis just nu, kollade efter trasiga sektorer nyss, ingen alls. knappt använd heller. Jag tycker det låter skumt att en hårddisk går sönder av att formateras.

Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk

Jag behöver verkligen den där hårddisken. Hur kan man se att den garanterat är trasig?

Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk
Rekordmedlem

Läs av smart och kolla om tillverkaren har nått diagnosprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag är "imponerad" av att du vill ha hjälp med hårdvaruproblem,
utan att ange någon info om vad du har för hårdvara.
(jag antar att din "andra dator" inte är den i sign.)

On-topic:
En numera vanlig orsak till plötslig hårddiskdöd,
är återanvändning av modulära kablar från annat nätagg.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Ska testa detta! Tack!

Skrivet av FatherOfThree:

Jag är "imponerad" av att du vill ha hjälp med hårdvaruproblem,
utan att ange någon info om vad du har för hårdvara.
(jag antar att din "andra dator" inte är den i sign.)

On-topic:
En numera vanlig orsak till plötslig hårddiskdöd,
är återanvändning av modulära kablar från annat nätagg.

Fo3

Datorn jag provar med nu, när den andra inte går att använda, är den i sign, därför tänkte jag att det inte spelade så stor roll vad den andra har för specs.
Men sure, Asrock FM2 mobo, AMD A10 5800K, 4+4GB ramminne från corsair på 1333mhz. och en sketen noname psu på 430W

EDIT: Ej modulärt nätagg.

Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arial214:

Ska testa detta! Tack!

Datorn jag provar med nu, när den andra inte går att använda, är den i sign, därför tänkte jag att det inte spelade så stor roll vad den andra har för specs.
Men sure, Asrock FM2 mobo, AMD A10 5800K, 4+4GB ramminne från corsair på 1333mhz. och en sketen noname psu på 430W

EDIT: Ej modulärt nätagg.

Det där sista kan vara varför den inte är "så bra" längre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har fått något typ av svar av WD:s diagnostikprogram, det står att den mår bra? dock att jag öppnade info om en annan, då krashade programmet.

Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arial214:

Datorn jag provar med nu, när den andra inte går att använda, är den i sign, därför tänkte jag att det inte spelade så stor roll vad den andra har för specs.
Men sure, Asrock FM2 mobo, AMD A10 5800K, 4+4GB ramminne från corsair på 1333mhz. och en sketen noname psu på 430W

EDIT: Ej modulärt nätagg.

Som sagts tidigare, kolla om tillverkaren har något diagnosprogram...
(Vem nu tillverkaren av disken är?)

Fo3

Edit: ser att det hann poppa upp några inlägg...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det där sista kan vara varför den inte är "så bra" längre.

Skrivet av FatherOfThree:

Som sagts tidigare, kolla om tillverkaren har något diagnosprogram...
(Vem nu tillverkaren av disken är?)

Fo3

Edit: ser att det hann poppa upp några inlägg...

Testade nätaggregatet med oscilloskop, inte speciellt mycket spänningsspikar, varierar inte mycket varken under last eller utan.
Det är Western Digital som är tillverkare, provade med deras program, det säger att disken är fullt frisk, sen kraschar programmet.

Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arial214:

Har fått något typ av svar av WD:s diagnostikprogram, det står att den mår bra? dock att jag öppnade info om en annan, då krashade programmet.
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/unyuskiyimurho/

På bilden för "SMART Drive Information" så är det ett rött kryss där det står "End to End Error Rate" för din Crucial CT256MX100SSD1 (som dessutom är i IDE mode enligt bilden på Western Digital Data LifeGuard Diagnostics). Kan det va en ledtråd?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Läs av smart och kolla om tillverkaren har nått diagnosprogram.

Skrivet av sp1k3n:

På bilden för "SMART Drive Information" så är det ett rött kryss där det står "End to End Error Rate" för din Crucial CT256MX100SSD1 (som dessutom är i IDE mode enligt bilden på Western Digital Data LifeGuard Diagnostics). Kan det va en ledtråd?

Ja, jag tänkte att det såg konstigt ut, det stod inte så förut, varken IDE eller rött kryss , men jag antar att den inte läste som den skulle? allt annat krånglar ju med den "trasiga" inkopplad så det kanske inte är så konstigt. för när jag testar utan WD:n inkopplad så står det inte så på min crucial. Fattar inte riktigt varför den skulle ha något att göra med det, det är ju en annan hdd. men men.

Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arial214:

Testade nätaggregatet med oscilloskop, inte speciellt mycket spänningsspikar, varierar inte mycket varken under last eller utan.
Det är Western Digital som är tillverkare, provade med deras program, det säger att disken är fullt frisk, sen kraschar programmet.

Det är ofta sämre nätdelar som ger skador på dina diskar och då ofta det som kallas rippel. Så om du vill spara på dessa se till att använda ett ok nätagg då detta kanske är den enskilt viktigaste komponenten i datorn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är ofta sämre nätdelar som ger skador på dina diskar och då ofta det som kallas rippel. Så om du vill spara på dessa se till att använda ett ok nätagg då detta kanske är den enskilt viktigaste komponenten i datorn.

Bra ledning där!

Men jag skulle nog vilja påstå att ett ok nätagg, är den enskilt viktigaste komponenten i datorn.

Har själv kört på billiga no name agg för många år sen, och hela huset blev helt svart när jag spelade.
Det tråkiga är att det vart inte bara nätagget som rök, även flera andra delar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det är ofta sämre nätdelar som ger skador på dina diskar och då ofta det som kallas rippel. Så om du vill spara på dessa se till att använda ett ok nätagg då detta kanske är den enskilt viktigaste komponenten i datorn.

Yesbox, rippel, spänningsspikar, variationer i spänningen (volt). kollade det i mitt oscilloskop. varierar bara några tusendelar. inga spikar alls nästan.

Skrivet av skog1s:

Bra ledning där!

Men jag skulle nog vilja påstå att ett ok nätagg, är den enskilt viktigaste komponenten i datorn.

Har själv kört på billiga no name agg för många år sen, och hela huset blev helt svart när jag spelade.
Det tråkiga är att det vart inte bara nätagget som rök, även flera andra delar.

Det är tydligen ett ace-agg, tog ju ut den för att mäta, stod på baksidan;-) har hört mycket dåligt om dessa... men den gör det den ska enligt mig.

Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arial214:

Yesbox, rippel, spänningsspikar, variationer i spänningen (volt). kollade det i mitt oscilloskop. varierar bara några tusendelar. inga spikar alls nästan.

Varmkört och under belastning?

Citat:

Det är tydligen ett ace-agg, tog ju ut den för att mäta, stod på baksidan;-) har hört mycket dåligt om dessa... men den gör det den ska enligt mig.

ACE

Bered dig på att köpa fler diskar...

Fo3

Edit: Ace raw deal belades med försäljningsförbud för ett antal år sedan.
(ACE FSP 460 är dock någorlunda ok, om än låg-budget)
En snabb sökning gav följande.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1027409-varfor-gar...
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/901705-diskar-fort...
http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1085013-harddisk-s...
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/894283-tappar-disk...
#10769085

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arial214:

Yesbox, rippel, spänningsspikar, variationer i spänningen (volt). kollade det i mitt oscilloskop. varierar bara några tusendelar. inga spikar alls nästan.

Det är tydligen ett ace-agg, tog ju ut den för att mäta, stod på baksidan;-) har hört mycket dåligt om dessa... men den gör det den ska enligt mig.

Min kompis hade ett sådant och just hans HDD:er gick på löpande band så byt ASAP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)