Ungefärligt pris jag bör betala för denna?

Permalänk
Medlem

Ungefärligt pris jag bör betala för denna?

En Acer Aspire 5742G 15,6" (tror from 2011-2012)

Intel Core i5-480M 2,67GHz
Nvidia Geforce GT540M 2GB
6Gb DDR3 @ 532MHz
Inbygd DVD, Wlan
6-cell Li-ion batteri (osäker på nuvarande kapacitet)
HDD trasig (går att boota men får varningsmeddelanden)

Ovan enligt Speccy.

Fick erbjudande att byta rakt av mot en 3 år gammal LCD-tv 42" som jag ändå hade stod i källaren och inte användes. Funderar på om det är ett ok "byte" eller vad datorn kan vara värd. Vill inte lura mina svärföräldrar som erbjöd sig att byta.

Har försökt googla lite men jag får upp modellen med 3Gb RAM eller annat grafikkort mm. Så om någon har ett hum vore jag glad :)!

EDIT: Är ändå på jakt efter en hyfsad kontors/surf/titta på film-dator som är bärbar samt eventuellt lättare spel. Speldator annars har jag redan

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"

Permalänk
Medlem

1500kr max

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marklar:

En Acer Aspire 5742G 15,6" (tror from 2011-2012)

Intel Core i5-480M 2,67GHz
Nvidia Geforce GT540M 2GB
6Gb DDR3 @ 532MHz
Inbygd DVD, Wlan
6-cell Li-ion batteri (osäker på nuvarande kapacitet)
HDD trasig (går att boota men får varningsmeddelanden)

Ovan enligt Speccy.

Fick erbjudande att byta rakt av mot en 3 år gammal LCD-tv 42" som jag ändå hade stod i källaren och inte användes. Funderar på om det är ett ok "byte" eller vad datorn kan vara värd. Vill inte lura mina svärföräldrar som erbjöd sig att byta.

Har försökt googla lite men jag får upp modellen med 3Gb RAM eller annat grafikkort mm. Så om någon har ett hum vore jag glad :)!

EDIT: Är ändå på jakt efter en hyfsad kontors/surf/titta på film-dator som är bärbar samt eventuellt lättare spel. Speldator annars har jag redan

Jag köpte min 5742G med i5-450m för 3500kr refurbished för nästan 2.5år sen.

Idag så kanske en 1000-1500kr beroende på skick. Min Laptop pajade i skärmkabeln (internt) men fungerar fint som HTPC just nu.

Byt du bort din TV, använder du inte TV:n så är det ju en bonus. Tror du att du kan få mer än 1000-1500kr för TV:n så sälj den och köp laptopen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag köpte min 5742G med i5-450m för 3500kr refurbished för nästan 2.5år sen.

Idag så kanske en 1000-1500kr beroende på skick. Min Laptop pajade i skärmkabeln (internt) men fungerar fint som HTPC just nu.

Byt du bort din TV, använder du inte TV:n så är det ju en bonus. Tror du att du kan få mer än 1000-1500kr för TV:n så sälj den och köp laptopen?

Okej, för jag tänkte köpa till en liten ssd och slänga i den så då känns det helt ok att byta rakt av tycker jag

Tack för råden, gjorde mig lite klokare!

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marklar:

Okej, för jag tänkte köpa till en liten ssd och slänga i den så då känns det helt ok att byta rakt av tycker jag

Tack för råden, gjorde mig lite klokare!

Mina erfarenheter med datorn är att den är ganska trevlig, dock led min av allvarliga överhettningsproblem men att öppna den och byta till mindre kylpasta fungerar fint.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mina erfarenheter med datorn är att den är ganska trevlig, dock led min av allvarliga överhettningsproblem men att öppna den och byta till mindre kylpasta fungerar fint.

Kanontips tror t.o.m jag har lite pasta ligger kvar här hemma

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"

Permalänk

Om den har ett par år på nacken och börjar få lite andnöd mår den säkert bra av att blåsas ur lite. Det brukar vara ganska pyssligt att riva isär en laptop och sätta ihop den igen, men om du funderar på att byta kylpastan så får du det fixat på en gång...

Permalänk
Hedersmedlem

En 3 år gammal 42" tv som är ruskig svår att bli av med VS en gammal laptop med trasig HDD.... Tror ingen behöver att känna sig lurade.

Kom ihåg att blockera fläkten ifall du väljer att blåsa ren datorn med tryckluft (på burk).
Hur du plockar isär en 5742G:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Om den har ett par år på nacken och börjar få lite andnöd mår den säkert bra av att blåsas ur lite. Det brukar vara ganska pyssligt att riva isär en laptop och sätta ihop den igen, men om du funderar på att byta kylpastan så får du det fixat på en gång...

Jo, har meckat lite med en gammal Dell, och den var pillrig som bara den men det återstår att se hur den går när den får en bättre hdd i sig, den kanske går ganska jämt och fint. Och känner jag mina svärföräldrar rätt så har de inte använt laptopen så fruktansvärt mycket så förhoppningsvis var bara hdd av dålig kvalitet/måndagsexemplar.

Skrivet av Kent:

En 3 år gammal 42" tv som är ruskig svår att bli av med VS en gammal laptop med trasig HDD.... Tror ingen behöver att känna sig lurade.

Kom ihåg att blockera fläkten ifall du väljer att blåsa ren datorn med tryckluft (på burk).
Hur du plockar isär en 5742G:
https://www.youtube.com/watch?v=Xk65lnGnWUc

Åh, den länken var bra Ska kolla videon även om det inte blir så att jag plockar isär datorn. Om inte annat är det kul

Stort tack för hjälpen och tipsen

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"