Dator får ström men startar ej efter sleeving projekt!

Permalänk

Dator får ström men startar ej efter sleeving projekt!

Hallå!

Som rubriken lyder. Jag har sleevat kablarna till mitt "semi-modulära" nätagg. Nu startar datorn inte men moderkortet tycks få ström då det lyser en standby lampa på kortet när jag slår på strömmen.

I samband med att jag sleevade kablarna köpte jag även ett nytt moderkort. Testade systemet utanför chassit innan jag började sleeva och då startade det.

Kan jag kopplat kablarna fel även om den får standby ström?

Eller har jag helt enkelt pajjat nätagget?

Börjar bli lite matt nu... Inte haft någon dator på två veckor och nu när man äntligen ska starta upp system så funkar det inte... har inte lust att köpa ett nytt nätagg också...

...All hjälp är uppskattad!

Moderkortet är ett Asus P8 Z77-V och nätdelen är ett Fractal design NEWT2 650W

/
Danne

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt cpu strömmen uppe till vänster?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Du har inte glömt cpu strömmen uppe till vänster?

Nix, det är dock den ända kabeln jag är osäker på om den är rätt kopplad. Kan ha satt gul sladd där svart ska sitta. Det är en 8-pins don.

Har namnget alla sladdar och gjort en ritning på vart de ska sitta under tiden jag sleevade, så alla sladdar på 24-pin är rätt. Dock så fick jag krimpa om några sladdar. Kan de ha blivit fel där? Antar att det bara är att se till att alla sladd "trådar" ligger i skon, vilket det gjorde.

Power leden blinkar även till när strömmen slås på sen händer inget mer.

Öppnada nätagget när jag höll på o sleevade för att se hur lödningen såg ut, om jag skulle råkat pajja nånting när jag öppnade så hade jag väl inte fått standbyström?

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Sry, jag är inte elektriker så jag vet inte hur det funkar.

Men spontant skulle jag kunna tänka mig att det är möjligt att enbart skada (koppla fel) en av sladdarna som kommer från agget.
Har du en annan 8 pin att prova med så gör det.

Permalänk
Entusiast

Men det är ju enkelt att kolla i efterhand. Ta en multimeter och mät bara så vet du sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Men det är ju enkelt att kolla i efterhand. Ta en multimeter och mät bara så vet du sen.

Okej, hur exakt ska jag mäta? Och vad ska de ligga på?

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av coolbreezad:

Okej, hur exakt ska jag mäta? Och vad ska de ligga på?

Svarta sladdar är jord, gula är +12 V, röda +5V, blå -12 V, brandgul +3,3 V. Är du säker på att 24-pin är rätt så blir det mycket lättare för där finns lite annat också. I 8-pin till moderkortet ska det bara vara gula och svarta, alltså jord och +12 V. Pinnarna 1-4 ska vara jord och 5-8 ska vara +12 V. Det betyder att alla sladdarna på raden närmast låset ska vara gula och de andra fyra ska vara jord. Så om du mäter spänningen parvis på stiften ska det vara + 12 V i alla paren och om du mäter inom en rad ska det vara 0 V.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Svarta sladdar är jord, gula är +12 V, röda +5V, blå -12 V, brandgul +3,3 V. Är du säker på att 24-pin är rätt så blir det mycket lättare för där finns lite annat också. I 8-pin till moderkortet ska det bara vara gula och svarta, alltså jord och +12 V. Pinnarna 1-4 ska vara jord och 5-8 ska vara +12 V. Det betyder att alla sladdarna på raden närmast låset ska vara gula och de andra fyra ska vara jord. Så om du mäter spänningen parvis på stiften ska det vara + 12 V i alla paren och om du mäter inom en rad ska det vara 0 V.

Okej tack så mycket för svaret, ska testa detta imorgon! Jag är 99,9% säker på att 24pin är rätt då jag som sagt gjorde en ritning på det. Men kan kan själva stiftet vara fel, trots att hela sladden sitter klämd i stiftet? Kan det även bli problem om inte stiftet sitter odentligt i donet?

Ska testa mäta och skriver här igen hur det gick eller om jag får igång systemet på annat sätt.

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Svarta sladdar är jord, gula är +12 V, röda +5V, blå -12 V, brandgul +3,3 V. Är du säker på att 24-pin är rätt så blir det mycket lättare för där finns lite annat också. I 8-pin till moderkortet ska det bara vara gula och svarta, alltså jord och +12 V. Pinnarna 1-4 ska vara jord och 5-8 ska vara +12 V. Det betyder att alla sladdarna på raden närmast låset ska vara gula och de andra fyra ska vara jord. Så om du mäter spänningen parvis på stiften ska det vara + 12 V i alla paren och om du mäter inom en rad ska det vara 0 V.

Skrivet av coolbreezad:

Okej tack så mycket för svaret, ska testa detta imorgon! Jag är 99,9% säker på att 24pin är rätt då jag som sagt gjorde en ritning på det. Men kan kan själva stiftet vara fel, trots att hela sladden sitter klämd i stiftet? Kan det även bli problem om inte stiftet sitter odentligt i donet?

Ska testa mäta och skriver här igen hur det gick eller om jag får igång systemet på annat sätt.

Då har jag mätt spänningen och det tycks inte finnas någon alls på 8-pin. Det finns inte heller någon från 6-pin ut från nätagget, alltså inte något från kontakten överhuvudtaget. Jag har inte ens rört 6-pin. Något måste ha pajjat när jag öppnade upp agget... annars vet jag inte.

Jag får dock +5V på några pins till moderkortet.

Men det är väl bara att köpa nytt, bokade upp ett på Inet.

Förresten, kan moderkortet ta skada utav detta? Har nämligen köpt ett nytt o det vore jäkligt synd om det tog skada för att nätagget är skadat.

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Nix, det är dock den ända kabeln jag är osäker på om den är rätt kopplad. Kan ha satt gul sladd där svart ska sitta. Det är en 8-pins don.

Har namnget alla sladdar och gjort en ritning på vart de ska sitta under tiden jag sleevade, så alla sladdar på 24-pin är rätt. Dock så fick jag krimpa om några sladdar. Kan de ha blivit fel där? Antar att det bara är att se till att alla sladd "trådar" ligger i skon, vilket det gjorde.

Power leden blinkar även till när strömmen slås på sen händer inget mer.

Öppnada nätagget när jag höll på o sleevade för att se hur lödningen såg ut, om jag skulle råkat pajja nånting när jag öppnade så hade jag väl inte fått standbyström?

Har du förväxlat gul och svart kabel i någon plugg går kortslutningsskyddet in och förhindrar start.

Om du är helt säker på att ATX24-pin är korrekt så koppla bort allting annat och pröva att starta. Då ska nätagget dra igång och fläktar starta. Givetvis ingen bild då processorn inte får ström. Stäng av och koppla in 12V-pluggen till processorn. Gör om. Ingen start nu så är det förmodligen fel i kabeln. Förhoppningsvis är det enda felet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Har du förväxlat gul och svart kabel i någon plugg går kortslutningsskyddet in och förhindrar start.

Om du är helt säker på att ATX24-pin är korrekt så koppla bort allting annat och pröva att starta. Då ska nätagget dra igång och fläktar starta. Givetvis ingen bild då processorn inte får ström. Stäng av och koppla in 12V-pluggen till processorn. Gör om. Ingen start nu så är det förmodligen fel i kabeln. Förhoppningsvis är det enda felet.

Tack för ditt svar. Har testat det också men inget händer. Har som sagt ingen ström ut ur agget så nått är ju fel. Ska köpa ett nytt idag, denna gången ett full modulärt. Känns surt att all sleeve gått helt åt helvete...

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Tack för ditt svar. Har testat det också men inget händer. Har som sagt ingen ström ut ur agget så nått är ju fel. Ska köpa ett nytt idag, denna gången ett full modulärt. Känns surt att all sleeve gått helt åt helvete...

Har du dragit ur strömkabeln ur väggen också? Bara en idé jag har om att nätagget måste vara helt strömlöst en stund för att ett kortslutningsskydd ska återställas och nätagget kunna startas igen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Har du dragit ur strömkabeln ur väggen också? Bara en idé jag har om att nätagget måste vara helt strömlöst en stund för att ett kortslutningsskydd ska återställas och nätagget kunna startas igen.

Kan testa det. Hur som hest så är ju nått pajj så det spelar ju ingen roll.

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Kan testa det. Hur som hest så är ju nått pajj så det spelar ju ingen roll.

Om det ändå inte fungerar så prova öppna det igen och se så att alla sladdar sitter som dom skall i agget, kan ju vara så att någon lossnat.
Passa även på att kolla alla kontakter så att sladdarna sitter rätt där.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Om det ändå inte fungerar så prova öppna det igen och se så att alla sladdar sitter som dom skall i agget, kan ju vara så att någon lossnat.
Passa även på att kolla alla kontakter så att sladdarna sitter rätt där.

Köpt ett nytt nätagg och nu är hela systemet igång!

Gjorde det du sa också haha, öppnat ett flertal gånger o kollat men kan inte se något fel... Men nu skiter jag i det! Det nya agget är så mycket bättre!

Tack för hjälpen iallafall

mvh
danne

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Köpt ett nytt nätagg och nu är hela systemet igång!

Gjorde det du sa också haha, öppnat ett flertal gånger o kollat men kan inte se något fel... Men nu skiter jag i det! Det nya agget är så mycket bättre!

Tack för hjälpen iallafall

mvh
danne

Ska du sleeva ditt nya nätagg?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ska du sleeva ditt nya nätagg?

Jag hade ju absolut velat göra det men just nu får det vara haha. Det är ju långt ifrån lika känslighet med detta nätagget men vill ändå inte riskera något för stunden

Jävla jobbigt bara att många sladdar är så förbaskat onödigt långa, får se hur jag ska lösa det

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Jag hade ju absolut velat göra det men just nu får det vara haha. Det är ju långt ifrån lika känslighet med detta nätagget men vill ändå inte riskera något för stunden

Jävla jobbigt bara att många sladdar är så förbaskat onödigt långa, får se hur jag ska lösa det

Men hade det inte varit intressant att veta vad som gick snett annars kanske du gör om samma sak nästa gång du sleevar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av daempull:

Men hade det inte varit intressant att veta vad som gick snett annars kanske du gör om samma sak nästa gång du sleevar.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart! Nu var ju det jag sleevade "semi-modulärt", alltså mobo och cpu strömmen kom direkt inifrån nätdelen. Jag tror att det var när jag öppnade nätdelen först gången som något hände. Men jag är inte helt säker. Cpu strömmen gav ingen spänning alls och inte heller det andra 6-pin kontakterna som sitter på nätdelen. Mobo strömmen gav spänning, testade inte alla pins men utav dom jag testade var det +5v.

Hade absolut velat sleeva agget men har inte ork eller lust att göra det nu. Vart utan dator i två veckor och nu har jag precis fått igång allt. Risken finns ju alltid att något händer igen, även om jag inte hade tänkt att öppna nätdelen. Det är ju full-modulärt också!

Får säga att sladdarna är redan väldigt snygga och allt är hel svart. Hela nätdelen andas kvalité. Det ända är ju dom långa sladdarna då. Törs inte klippa o klistra med inga pengar på kontot

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |