Min note 2 läser ej av simkortet efter ROOTning

Permalänk
Medlem

Min note 2 läser ej av simkortet efter ROOTning

Jag skulle ROOTa min galaxy note II och allt gick bra tills jag missuppfattade i beskrivningen att det fanns inne i clockworkMod ett alternativ som heter "wipe data/ factory reset" utan hamna inne på "mount and storage" och han då formatera "/system" "/cache" och /firmware"... frågan är det då utdömt för den mobilen o lämna in den till tippen? för nu har inte mobilen någon IMEI lr att den läser av simkortet... tacksam för snabbt svar.. obs funkar för övrigt som den ska med wifi osv

Permalänk
Medlem

flasha in stockrom och se om det hjälper, efter att du har flashat in stockrom gör en full reset genom att gå till recovery mode och ta bort bägge partitionerna testa sedan om det fungerar, om inte lämna in telefonen

Permalänk
Medlem

Okej ska testa med det. tack i förhand

Permalänk
Medlem

Du lade alltså in en ny ROM efter? För den lär ju inte boota om du rensat system och firmware. Lägg som tidigare sagt in en stockrom eller testa med en annan rom för det verkar ju som att du lagt in en rom som inte fungerar som den ska.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Gå in på telefon, Skriv in *#06# har du ett nummer som börjar på 35? Om inte så har den tappat IMEI numret vilket kan resultera i att den inte läser simkort. Comviq kort kan funka i vissa fall.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Du lade alltså in en ny ROM efter? För den lär ju inte boota om du rensat system och firmware. Lägg som tidigare sagt in en stockrom eller testa med en annan rom för det verkar ju som att du lagt in en rom som inte fungerar som den ska.

Skrivet av Zippeer:

Gå in på telefon, Skriv in *#06# har du ett nummer som börjar på 35? Om inte så har den tappat IMEI numret vilket kan resultera i att den inte läser simkort. Comviq kort kan funka i vissa fall.

ja jag la in CyanogenMod på den då. sen när jag starta märkte vilken tabbe det blev då..

slår jag in *#06# så står det bara imei o tomt efter

men ska testa lägga in stockrom nu och se vad som händer

är inte direkt haj på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av smocke84:

ja jag la in CyanogenMod på den då. sen när jag starta märkte vilken tabbe det blev då..

slår jag in *#06# så står det bara imei o tomt efter

men ska testa lägga in stockrom nu och se vad som händer

är inte direkt haj på detta

Låter som att det inte gick nå vidare med Phone filen/CP filen. Har du tur får du tillbaka den med stock annars kan det bli en dyr historia.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av smocke84:

ja jag la in CyanogenMod på den då. sen när jag starta märkte vilken tabbe det blev då..

slår jag in *#06# så står det bara imei o tomt efter

men ska testa lägga in stockrom nu och se vad som händer

är inte direkt haj på detta

om du inte är så haj på detta kanske root/tweaking inte är något du bör syssla med, bättre att ha en telefon som fungerar än att ha en brickad

Permalänk
Medlem

Hoppas du fixar det.

Men hur har du kunnat missa att ta backup på allt innan du började?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har haft precis samma problem med min Xperia Z efter flash till Cyanogen.
Jag gjorde så här för att lösa det.

Gick in i CWM och sen in i mounts och backup i huvudmenyn. Ta den som heter wipe /data and /sdcard. Wipea den.
Flasha om Cyanogen mod.
Sen fungerade min igen som vanligt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ladda ner Samsung KIES. Välj "återställ telefon" eller något liknande. Kommer inte ihåg vad det står. Följ anvisningarna. Om Kies inte hittar IMEI nummret så får du ange mobilens serienummer. Det bör finnas en klisterlapp under batteriet med den info du behöver.

Nu kommer antagligen samsung veta att du rootat din telefon så garantierna ryker. Men du får en fungerande telefon iaf.
Om du mot förmodan inte fixar det ändå kan du kontakta samsung så fixar de telefonen åt dig för en mindre summa.

Länk till kies

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IRONBERG:

Nu kommer antagligen samsung veta att du rootat din telefon så garantierna ryker.

Garantin försvinner inte av att roota och/eller av att flasha om telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Nu kommer antagligen samsung veta att du rootat din telefon så garantierna ryker. Men du får en fungerande telefon iaf.
Om du mot förmodan inte fixar det ändå kan du kontakta samsung så fixar de telefonen åt dig för en mindre summa.

"mindre summa" Nej skulle inte tro det, Nu är minnet kort men om Note2 har Knox så snackar vi om 2000-2500kr för ett mainboard byte.

Skrivet av nackskägg:

Garantin försvinner inte av att roota och/eller av att flasha om telefonen.

Fel.

Garantin är förbrukad vid Rootning

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Fel.

Garantin är förbrukad vid Rootning

Sluta sprid osanning.

Oavsett om tillverkarens frivilliga garanti blir "förbrukad" av att man rootar sin telefon så är de skyldiga att hålla med en 2-årig garanti enligt ett EU-direktiv, vars sammanfattning hittas här: https://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Sluta sprid osanning.

Oavsett om tillverkarens frivilliga garanti blir "förbrukad" av att man rootar sin telefon så är de skyldiga att hålla med en 2-årig garanti enligt ett EU-direktiv, vars sammanfattning hittas här: https://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html

Han läsa till detta sen sa det ifrån.

"has to carry a warranty from the seller that the device will meet the quality that you would expect for such a device for a period of 2 years."

När man rootar en telefonen och t.ex det som hänt TS händer så räknas det som handhavande fel, Precis när du tappar en telefon och får en spricka t.ex.

Ska ta och läsa igenom lite mer senare men inte just nu

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Han läsa till detta sen sa det ifrån.

"has to carry a warranty from the seller that the device will meet the quality that you would expect for such a device for a period of 2 years."

När man rootar en telefonen och t.ex det som hänt TS händer så räknas det som handhavande fel, Precis när du tappar en telefon och får en spricka t.ex.

Nej.
För att garantin inte ska gälla måste tillverkaren kunna bevisa att felet är orsakat av mjukvaran när du flashat/rootat.

Har man t ex en glappande volymknapp är det med andra ord självklart omöjligt att åstadkomma genom mjukvaran och det är ett garantiärende.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läst igenom hela nu och det kan bli jobbigt att få det under garanti.

Ingen ide att vända sig mot verkstaden då de följer instruktioner. De man får göra är i så fall i det här fallet är att vända sig mot Samsung direkt.

Alternativt vända sig mot verkstaden först, Invänta att de troligtvis skickar ett kostnadsförslag, och sedan gå mot Samsung.(Inte alltid ett kostnadsförslag skickas p.g.a en miss hos tekniker)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir så klart knepigt att få mjukvarurelaterade fel på garanti om man rootat, men om det är ett rent hårdvarufel så har man alltid tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det blir så klart knepigt att få mjukvarurelaterade fel på garanti om man rootat, men om det är ett rent hårdvarufel så har man alltid tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Well, Rootning har troligtvis dödat ett Chip.(Kommer inte ihåg vad det heter just nu..)

Just Samsung lurar blir nästan alltid brickade också oavsett hur du rootar den. (Vet inte om någon har kommit runt Knox Warranty Void ännu så rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zippeer:

Well, Rootning har troligtvis dödat ett Chip.(Kommer inte ihåg vad det heter just nu..)

Just Samsung lurar blir nästan alltid brickade också oavsett hur du rootar den. (Vet inte om någon har kommit runt Knox Warranty Void ännu så rätta mig om jag har fel)

Det jag menar är så klart att om han lyckas få igång telefonen så är det klart att han kan lämna in den om något annat går sönder sedan. Själva rootningen och följder av det är så klart inte ett garantiärende och kommer aldrig att bli.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag råkade bricka min gamla Samsung galaxy ace när jag rootade. Fixade detta genom att flasha in stock rom och jag tror jag flashade in bootloader och annat också (inte säker).
Kan ju vara värt att testa.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det jag menar är så klart att om han lyckas få igång telefonen så är det klart att han kan lämna in den om något annat går sönder sedan. Själva rootningen och följder av det är så klart inte ett garantiärende och kommer aldrig att bli.

Jodå förstår helt vad du menar. Det med att det inte är garanti har nackskägg lagt upp en länk om att det ska vara garanti. Däremot kan de vara svårt/jobbigt att få igenom det på garanti.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Well, Rootning har troligtvis dödat ett Chip.(Kommer inte ihåg vad det heter just nu..)

Just Samsung lurar blir nästan alltid brickade också oavsett hur du rootar den. (Vet inte om någon har kommit runt Knox Warranty Void ännu så rätta mig om jag har fel)

Vad dillar du om, nästan alltid brickade? En brickad telefon är en telefon som är helt död, som man inte ens kommer åt bootloadern på.

Samsung-lurar blir verkligen inte brickade bara för man rootar dom.

Permalänk
Medlem

/efs partitionen har förmodligen blivit korrupt.

Testa flasha stock rom som föreslagits. Hjälper inte det så har du förmodligen en mindre wifi surfplatta istället för telefon. (Om du inte tagit backup på /efs d.v.s.)

Permalänk

Jag rootade min Note 2 helt utan problem. Vet ej vad han som sa ''Just Samsung lurar blir nästan alltid brickade'' menar.

Permalänk

har rootat en hel del samsung lurar, trodde inte man kunde kunde göra fel då det är rätt basic intruktioner om man flashar via Odin

så att alla blir brickade tror jag inte på.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Sluta sprid osanning.

Oavsett om tillverkarens frivilliga garanti blir "förbrukad" av att man rootar sin telefon så är de skyldiga att hålla med en 2-årig garanti enligt ett EU-direktiv, vars sammanfattning hittas här:

Suck.

Garanti gäller självklar hårdvaran även om du rootar telefonen, att man klantigt nog lyckas ha sönder mjukvaran vid rootning har inget med garanti att göra.

Vidare är fsfe en lobby organization och länken förklarar deras syn på saken, inte någon 'sanning' i någon bemärkelse.

Att hävda att egenförvållade fel ska gå på garanti är bara fel och bör inte uppmuntas.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |