Byta till större samt klona SSD till Zenbook UX32LN?

Permalänk
Medlem

Byta till större samt klona SSD till Zenbook UX32LN?

Någon som gjort detta på en Zenbook? Skitjobbigt? Vill gärna behålla installationspartitionen som ligger på original SSD:n nämligen. Hur klonar jag den på smidigaste viset?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

jag använde ett program som heter HDclone när jag bytte från en större mekanisk disk till en mindre SSD i en laptop.
Den lyckades clona allt, även MBR mm så windows startade och allt fungerade som det skulle.

Permalänk
Avstängd

HDClone är klockrent att använda och gratis

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Stort tack för era svar, ska spana in HDClone omedelbart! Någon som bytt disken i en Zenbook då? Drar mig lite för detta då det är en massa sjuka specialskruv å elände?!?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd

Ser ut som helt vanlig stjärnskruv för mig

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/artiklar/Noteb...

Det enda hindret är detta

"Två av skruvarna som håller fast det traditionella kabinettet är enkla att skruva bort, medan de andra två sitter under datorns batteri."

http://www.nordichardware.se/Barbara-Datorer-Recensioner/asus...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

"Två av skruvarna som håller fast det traditionella kabinettet är enkla att skruva bort, medan de andra två sitter under datorns batteri."

UX32LN har inte några HDD-skruvar under batteriet, de är alla direkt åtkomliga. Bara att skruva loss locket och lossa disken, superenkelt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Någon som bytt disken i en Zenbook då? Drar mig lite för detta då det är en massa sjuka specialskruv å elände?!?

Bland det enklaste jag gjort. Har för mig att det var Torx T5-skruvar, så de är rätt små, men själva ingreppet gick väldigt snabbt. Bara att skruva av locket, lyfta mot gångjärnen och skruva loss disken. De fyra HDD-skruvarna sitter direkt åtkomliga, man behöver INTE ta bort batteriet som på äldre UX32VD-modellen.

Tar typ 10 min.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Bland det enklaste jag gjort. Har för mig att det var Torx T5-skruvar, så de är rätt små, men själva ingreppet gick väldigt snabbt. Bara att skruva av locket, lyfta mot gångjärnen och skruva loss disken. De fyra HDD-skruvarna sitter direkt åtkomliga, man behöver INTE ta bort batteriet som på äldre UX32VD-modellen.

Tar typ 10 min.

Ahh perfekt! Får införskaffa en torx-mejsel! Tänkte även byta ut stickan med 2Gb mot en åtta så man får 12GB ram.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE