Räcker denna solpanel för att driva fläkt?

Permalänk
Medlem

Räcker denna solpanel för att driva fläkt?

Tjena

jag undrar om denna sol-panel duger att driva 2 vanliga pc-fläktar

http://www.ebay.com/itm/2600mAh-Solar-Power-Charger-for-PDA-C...

Det enda jag vill är att den ska laddas upp i solen och sen börja driva fläktarna. Sen när batteriet tar slut så ska fläktarna helt sonika dö. Det jag undrar är om den laddar upp tillräckligt snabbt. Eller rekommenderar ni mig att köpa 2 st och seriekoppla dom? Och ja, jag är helt medveten om att den bara ger ut 5 volt.

Permalänk
Hedersmedlem

Mjaa. Bra fråga.
Panelen ser ut att samla in ca 0,5W-0,7W. En fläkt brukar väl dra iaf 1W. Det ingår batteri i panelen också om jag förstått det hela rätt vilket gör att batteriet långsamt kommer laddas ur så länge fläktarna används. Men det kan fungera väl om fläktarna inte ska gå hela tiden.
Vad som är lurigare är att du inte kan hämta ut mer än ca 5 volt (Står 5,5V men jag hade inte räknat högre än 5 V). En del chassifläktar snurrar runt på 5 volt fast rätt långsamt och andra startar inte ens. Jag kör mina chassifläktar i datorn på 5voltslinan och de flesta snurrar iaf på den hastigheten ;).

Ett alternativ är att kolla på ebay efter USBfläktar eller 5V-fläktar. Kan tänka mig att det inte är så vanligt med solpaneler som ger ut så hög spänning som 12V.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte utgå från en vettigare panel ?
http://www.ebay.com/itm/5W-Solar-Cell-panel-5-W-12-V-Garden-F...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Söderbäck:

Ett alternativ är att kolla på ebay efter USBfläktar eller 5V-fläktar. Kan tänka mig att det inte är så vanligt med solpaneler som ger ut så hög spänning som 12V.

Har svårt att tänka mig att de flesta fläktarna drar så mycket som 1W. Troligen närmare 0.5W än 1W om inget annat.

De stora äkta panelerna ger 24V ibland och nästan alltid 48V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du menar med "vanliga" fläktar och "tillräckligt" snabbt.

Hur har du tänkt använda den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har svårt att tänka mig att de flesta fläktarna drar så mycket som 1W. Troligen närmare 0.5W än 1W om inget annat.

De stora äkta panelerna ger 24V ibland och nästan alltid 48V.

Kan man tro ja ;).
De vanligaste brukar dra mellan 1-3 W. Det blir väl för högljutt eller för klent drag generellt annars. Man det finns såklart avarter åt båda hållen som sträcker sig både lägre och högre.

Scythes slipstreamfläktar drar mellan 0.8 och 6,3W
http://www.scythe-eu.com/en/products/fans/slip-stream-120.htm...
Noctua NF-P12 drar ca 1,1W
http://www.inet.se/files/pdf/6308505_0.pdf

Angående solpanelerna så är det klart att större paneler genererar en högre spänning. Men de är kanske inte så relevanta att ta upp i sammanhanget utöver om man vill leka messerschmitt.

Edit:
mrqaffe hade ju ett kanontips där. Solpanel med rätt spänning ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

tack för alla svar. Jag kan inte ha bara en panel, uatn jag vill ha batterierna. batterierna ska fungera som en slags simpel "timer". Fläktarna ska bara gå ett tag nämligen, och då får dom vara igång så pass länge till batterierna dör ut.

Med vanliga fläktar menar jag 2 st 80mm pc-fläktar, snabbheten spelar ingen större roll. 5v räcker, såvida fläktarna klarar att hoppa igång på bara 5 volt...

Permalänk
Medlem

Tänk på att batterierna kanske inte mår jättebra av att tömmas tills fläktarna dör varje gång.

Du borde kanske ha någon timerlösning istället ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

jaså, hur kommer det sig att dom inte gör det?
ja jag kanske borde det om det är som du säger...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wranzzon:

jaså, hur kommer det sig att dom inte gör det?
ja jag kanske borde det om det är som du säger...

Det beror på vilken batterityp man använder men bilbatterier (inte fritidsbatterier) och lipoceller är känsliga för djupurladdning medan andra typer är mindre känsliga för att tömmas helt. Det har med kemin i cellerna att göra, den kan påverkas permanent om spänningen blir för låg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.