Idlar 42 grader med 4770K@4.3, felmonterad kylare?

Permalänk
Medlem

Idlar 42 grader med 4770K@4.3, felmonterad kylare?

Tjena!

Innan jag börjar rycka i saker och ting så måste jag höra. Vad idlar ni för temp med era 4770K? Sitter och överklockar lite, i 4,4Ghz med 1.32V så dör den direkt i prime95, så gick ner till 4.3/1.28V. Men tempen är skithög enligt mig, idlar 42 grader ungefär nu, maxtempen i prime95 är 88grader efter 5 min kört, känns lite väl?
Kylaren är en bequiet shadow rock 2, övrig utrustning i sign.

/Moe

Permalänk
Medlem

Om du har bra kylning för övrigt i lådan låter det lite högt, testa montera om kylaren. Hur varm blir den i stock hastighet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

4770k = Värdelös värmeöverföring DIE och IHS.
Jag kör max 1.3v på min 4770k, för att jag tycker de blir för varmt annars, och jag har ändå fått ett helt ok ex när de gäller värmeöverföringen tycker jag. + att endel 4770k klockar ganska dåligt, de är väl ganska vanligt med 4.2-4.4ghz vad jag hört som mest.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Tjena!

Innan jag börjar rycka i saker och ting så måste jag höra. Vad idlar ni för temp med era 4770K? Sitter och överklockar lite, i 4,4Ghz med 1.32V så dör den direkt i prime95, så gick ner till 4.3/1.28V. Men tempen är skithög enligt mig, idlar 42 grader ungefär nu, maxtempen i prime95 är 88grader efter 5 min kört, känns lite väl?
Kylaren är en bequiet shadow rock 2, övrig utrustning i sign.

/Moe

Jag kör 4,2 på 1.07v, idle på 30 grader, men jag har delidat min med, hade också tempproblem innan dess.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag har liknande specs som Ts här, dock med en annan kylare. Har en 4770k klockad till 4,3ghz med 1,1428 volt som är stabil i spel och i gamla prime 95 och nya intelburn test. Jag får nu med 28 c i mitt rum med noctua uh14s 44grader på lägsta kärnan och 48c på högsta kärnan. När jag spelar når den 70c och vid intelburntest 88c. Är detta acceptabelt eller ska jag också installera om min kylare? Vad jag minns var den något svår och det kan ha kommit i luftbubblor då jag lyfte kylaren några gånger för att skruva fast den.

Sedan har jag inga övriga fläktar än de som följde med Fractal design r4an, kan det ha med de höga temperaturerna eller måste den deliddas för att få acceptabla temperaturer? Tänkte köpa några noctua 140 mm pwm fläktar inom den närmsta tiden

Permalänk
Medlem

Lite synd att det pratas och nu är upphakat på temperatur i idle, när det är ganska ointressant info att veta, spelar ingen roll om tempen där är 30c eller 50c, är helt ointressant att veta och inget att bry sig om.

Dock 88c i prime95 är för mycket, montera om kylaren kanske.
volten 1.32v känns lite hög, låter du denna vara på auto kan hända?

Skrivet av MrTTx:

Jag har liknande specs som Ts här, dock med en annan kylare. Har en 4770k klockad till 4,3ghz med 1,1428 volt som är stabil i spel och i gamla prime 95 och nya intelburn test. Jag får nu med 28 c i mitt rum med noctua uh14s 44grader på lägsta kärnan och 48c på högsta kärnan. När jag spelar når den 70c och vid intelburntest 88c. Är detta acceptabelt eller ska jag också installera om min kylare? Vad jag minns var den något svår och det kan ha kommit i luftbubblor då jag lyfte kylaren några gånger för att skruva fast den.

Sedan har jag inga övriga fläktar än de som följde med Fractal design r4an, kan det ha med de höga temperaturerna eller måste den deliddas för att få acceptabla temperaturer? Tänkte köpa några noctua 140 mm pwm fläktar inom den närmsta tiden

Det är med tanke på rummets temp, OK tempraturer.
Du behöver inte göra nått.

För övrigt 88c i Intel Burn Test är ingen fara och ganska förväntad temperatur med tanke på rumets temp, däremot om det är 88c i Prime95 så är det en för hög temperatur..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Lite synd att det pratas och nu är upphakat på temperatur i idle, när det är ganska ointressant info att veta, spelar ingen roll om tempen där är 30c eller 50c, är helt ointressant att veta och inget att bry sig om.

Dock 88c i prime95 är för mycket, montera om kylaren kanske.
volten 1.32v känns lite hög, låter du denna vara på auto kan hända?

Det är med tanke på rummets temp, OK tempraturer.
Du behöver inte göra nått.

För övrigt 88c i Intel Burn Test är ingen fara och ganska förväntad temperatur med tanke på rumets temp, däremot om det är 88c i Prime95 så är det en för hög temperatur..

Tycker också volten känns hög, men får bsod efter 10 sek i prime95 annars. Kylningen i övrit i chassit är god, 4 inblås 2 ut. Känns som om jag har en kass processor, men ska absolut prova montera om kylaren! Volten är satt på manual, så det är inte adaptive voltage elller liknande.

Permalänk
Medlem

I gamla prime 95 får jag runt 70, men med nya versionen som använder sig av något nytt då får jag bsod efter någon minut, men eftersom det inte stör mig i den dagliga användningen så struntar jag i det resultatet. Hoppas på något svalare temperaturer, men det skadar inte att köpa några noctua fläktar i toppen för att få ut varmluften i datorlådan

Du kan ha fått ett dåligt exemplar också Uncolemoe. Dessvärre lider i princip alla 4770k av problem. Hade jag inte varit så rädd om systemet hade jag försökt mig på delidding för att få ner temperaturerna, men då med razor metoden och det vågar jag inte i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTTx:

I gamla prime 95 får jag runt 70, men med nya versionen som använder sig av något nytt då får jag bsod efter någon minut, men eftersom det inte stör mig i den dagliga användningen så struntar jag i det resultatet. Hoppas på något svalare temperaturer, men det skadar inte att köpa några noctua fläktar i toppen för att få ut varmluften i datorlådan

Du kan ha fått ett dåligt exemplar också Uncolemoe. Dessvärre lider i princip alla 4770k av problem. Hade jag inte varit så rädd om systemet hade jag försökt mig på delidding för att få ner temperaturerna, men då med razor metoden och det vågar jag inte i nuläget.

Vilken version är den nya? Jag kör med v25.11, build 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Vilken version är den nya? Jag kör med v25.11, build 2.

Jag kör med version 28,5 som tar hänsyn till mer hos 4770k egenskaper som intelburn test gör. Jag fick som sagt bsod på den efter en väldigt kort tid och med gamla 25,1 fick jag 70c med min kylare. Har läst någonstans att det testet var onödigt med 28,5 då den testar processorn mer än någon annan applikation i vanliga fall gör. Ett 8timmars handbraketest 2pass loop gör mer nytta tycker jag. Har du testat aida64 stress test ? Den ökar volten i testen också vilket genererar mer värme som är bra ur en stabilutetssynpunkt.

Men 1,28volt låter lite väl mycket på 4,3ghz kan jag tycka. Är du säker att den inte går att sänka något ?. Testa sänk det drastiskt och sedan sedemera öka lite åt gången för att få den stabil i något av ovanstående tester. Har för mig att 1,3 volt där går gränsen om den inte ska ta för mycket skada på lång sikt

Permalänk
Medlem