Permalänk
Medlem

2 år gammal Sony Vaio S15, seg??

Har märkt av dom senaste månaderna att datorn har börjat segna som tusan. Förut kunde jag raida i WoW på högsta insällningar med 30-50fps. Nu klarar det knappast av lägsta inställning i krävande miljö.

Vad kan ha hänt? Har gjort en ren ominstallation, men det hjälpte inte.. Är det hårdvaran som blivit fel på? Är det normalt att en laptop blir "värdelös" efter 2år?

Datorn kostade trots allt 13k som ny, så lite längre livstid än så hade jag förväntat mig. Kan även tillägga att batteritiden har minskat från ca 6-7 timmar till ~1 timme.

Permalänk

kollat så inte fläktar och annan kylning är igensatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Har märkt av dom senaste månaderna att datorn har börjat segna som tusan. Förut kunde jag raida i WoW på högsta insällningar med 30-50fps. Nu klarar det knappast av lägsta inställning i krävande miljö.

Vad kan ha hänt? Har gjort en ren ominstallation, men det hjälpte inte.. Är det hårdvaran som blivit fel på? Är det normalt att en laptop blir "värdelös" efter 2år?

Datorn kostade trots allt 13k som ny, så lite längre livstid än så hade jag förväntat mig. Kan även tillägga att batteritiden har minskat från ca 6-7 timmar till ~1 timme.

Batteriet slits efter två år så de kan vara dags att byta ut den , Samt blåsa fläktarna och göra rent internt, är det en vanlig mekanisk hårddisk i ? Den kan leva på sina sista ben om man säger så ifall du har tappat datorn

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Batteriet slits efter två år så de kan vara dags att byta ut den , Samt blåsa fläktarna och göra rent internt, är det en vanlig mekanisk hårddisk i ? Den kan leva på sina sista ben om man säger så ifall du har tappat datorn

Nope, en SSD.

Ska testa göra rent internt och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Är batteriet dåligt så kanske datorn känner av det och drar ner prestandan

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro