Permalänk

GPU-rendering, varför brus?

Hej!

Detta var den bästa platsen jag hittade för detta ämne.

Jag undrar alltså bara ifall nån kan lite om varför 3Drendering på GPUn, tex i Octane eller Cycles, "brusar" fram bilden, medan mer klassisk rendering på CPU ritar upp allt helt rent?

Är bara intresserad av varför det är så. Nån som vet?

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Då den är s.k. raycast-based render engine:

"Cycles is a raycast-based render engine. It shoots thousands of rays from the camera and bounces them off surfaces randomly to compute the lighting. In order to produce a less-noisy result, you may increase the samples of your render"

länk för mer info:
http://blender.stackexchange.com/questions/6748/why-is-there-...

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem

Det är för att i cycles så låter man ljus studsa mot ytor tills det når "kameran", tekniken kallas "Ray casting". Det har ingenting med att det är GPUn som gör jobbet du kan köra cycles på CPUn och den kommer jobba på exakt samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Hej!

Detta var den bästa platsen jag hittade för detta ämne.

Jag undrar alltså bara ifall nån kan lite om varför 3Drendering på GPUn, tex i Octane eller Cycles, "brusar" fram bilden, medan mer klassisk rendering på CPU ritar upp allt helt rent?

Är bara intresserad av varför det är så. Nån som vet?

dra upp dina sampels eller protons (osäker på vad de heter i octane). Skicka lite test renderingar och print screen på dina inställningar

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Webpiraten:

Då den är s.k. raycast-based render engine:

"Cycles is a raycast-based render engine. It shoots thousands of rays from the camera and bounces them off surfaces randomly to compute the lighting. In order to produce a less-noisy result, you may increase the samples of your render"

länk för mer info:
http://blender.stackexchange.com/questions/6748/why-is-there-...

Skrivet av swesen:

Det är för att i cycles så låter man ljus studsa mot ytor tills det når "kameran", tekniken kallas "Ray casting". Det har ingenting med att det är GPUn som gör jobbet du kan köra cycles på CPUn och den kommer jobba på exakt samma sätt.

Jahaaa, tack för infon! Tänkte aldrig att det var light rays man såg, nu blev det logiskt

För att ta detta ett steg längre, varför fungerar Ray Casting så mycket bättre på GPUn än CPUn?

Jag googlade lite och fick fram motsatsen, att ray casting skule vara dålig för GPUer... men det kanske uppvägs av de många gånger fler kärnor.

Skrivet av OskarW90:

dra upp dina sampels eller protons (osäker på vad de heter i octane). Skicka lite test renderingar och print screen på dina inställningar

Jodå, jag vet hur man får det mindre brusigt, undrade bara över tekniken i sig
Men ifall du vill ha ett exempel kan jag posta det iaf, bara för att jag kan https://www.dropbox.com/s/nbfzugqmrfhapbu/poniplush3D.png
moahaha, PONIES.

/skamlöst utnyttjande av tråd.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jahaaa, tack för infon! Tänkte aldrig att det var light rays man såg, nu blev det logiskt

För att ta detta ett steg längre, varför fungerar Ray Casting så mycket bättre på GPUn än CPUn?

Jag googlade lite och fick fram motsatsen, att ray casting skule vara dålig för GPUer... men det kanske uppvägs av de många gånger fler kärnor.

Jodå, jag vet hur man får det mindre brusigt, undrade bara över tekniken i sig
Men ifall du vill ha ett exempel kan jag posta det iaf, bara för att jag kan https://www.dropbox.com/s/nbfzugqmrfhapbu/poniplush3D.png
moahaha, PONIES.

/skamlöst utnyttjande av tråd.

Anledningen till att det går snabbare med GPUn är parallellisering, alltså att många beräkningar kan utföras samtidigt, även fast de utförs långsammare så går det totalt sett snabbare. Alltså precis vad en GPU är gjord för.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Anledningen till att det går snabbare med GPUn är parallellisering, alltså att många beräkningar kan utföras samtidigt, även fast de utförs långsammare så går det totalt sett snabbare. Alltså precis vad en GPU är gjord för.

Okej, det var vad jag utgick från, bra att få det bekräftat

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).