Asus PA328Q med 4K UHD IPS i november

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moli:

Ingen mening att köpa 4K skärmar innan de klarar av 120Hz - prio gaming

Ser/Känner själv knappt någon skillnad mellan 60 och 120 Hertz, även i first person shooter-spel. Jag prioriterar själv större skärm, högre upplösning och bättre bildkvalitet.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det räcker fortfarande inte. 4GB räcker knappt till 2560x1440 och det är bara 80% fler pixlar än 1920x1080. UHD är 400% (!!!!) fler pixlar än 1920x1080. Det är sjuuukt mycket mer att driva. Det är fyra stycken 1920x1080-skärmar samtidigt. Det är tuuungt. Enda fördelen är att man i princip kan köra utan AA för pixeltätheten, så där gör man det lite mindre tungt för VRAM.

4GB VRAM är tillräckligt så det blir över för 2560x1440 om du inte kör löjliga mängder med AA vilket du precis skrev att man inte behöver...

Visa signatur

Case - 900D | CPU - 3570K @ 4.1Ghz | Mobo - ASUS P8Z68-V PRO | GPU - GTX780ti

PSU - Cooler Master 700W | SSD - 120GB Corsair GT | HDD - 1TB WD black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Watch Dogs, 'nuff said.

Märks man inte varit "in the loop" när det kommer till datorspel det senaste året eller så.

Det jag reagerade på Flamso var hans uträkning av hur minnet skalar bara för att upplösningen går uppåt. Watch Dogs har extrema texturer som ska få plats i VRAM och i sin tur användas för 3D rendering. Men dessa tar inte mer plats bara för att upplösningen ökar vilket gör att kravet på VRAM i spel inte skalar jämt med upplösningen.

Jag trodde faktiskt inte något spel hade kommit över/nära 3GB i 1080p än, men det kanske iofs var väntat.

Min slutsats är ändå att bara för 1080p behöver 3GB, betyder det inte att 4K behöver 12GB bara för det är 400% större upplösning.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av InclineBenchmark:

4GB VRAM är tillräckligt så det blir över för 2560x1440 om du inte kör löjliga mängder med AA vilket du precis skrev att man inte behöver...

Japp 4GB Vram räcker och blir över till 1440p, Även i 4K så ser man att 3GB Vram inte är några problem med dagens grafikkort, 2GB går i taket i några enstaka 4K tester.

Roligt att så många på Sweclockers fortfarande tror att allt handlar om mängden Vram, Även användare som är väldigt aktiva och har varit medlem länge.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Nämen.. är det Jacob som är med i bilden? Bakom skärmen, nedböjd?

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

Det kommer inte bli någon volym. Man får en TV 55" UHD för mindre pengar. Priset är löjligt. Kan de inte leverera en skärm för max 5000:- kr så kommer det inte bli någon volym vara. (Den kommer bara att samla damm i lager hyllan för att senare reas ut)

Jag tvivlar på att det är över 0,1% som sitter framför en skärm som kostar över 10`000kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det räcker fortfarande inte. 4GB räcker knappt till 2560x1440 och det är bara 80% fler pixlar än 1920x1080. UHD är 400% (!!!!) fler pixlar än 1920x1080. Det är sjuuukt mycket mer att driva. Det är fyra stycken 1920x1080-skärmar samtidigt. Det är tuuungt. Enda fördelen är att man i princip kan köra utan AA för pixeltätheten, så där gör man det lite mindre tungt för VRAM.

Njae, att inte 4GB skulle räcka för 2560x1440 kan jag verkligen inte hålla med om. Vi har haft 1920x1080 på 1GB VRAM under många år utan att det var för lite, sedan började det komma tyngre och tyngre spel men vi snackar fortfarande om att 2GB räcker för 99% av alla spel och inställningar på 1080p. Ja det går att gå över i typ BF4 etc men det har också visat sig vara "onödig" buffring av vram för eventuella behov.
Vad jag känner till så finns det inget spel som inte går att maxa på 2GB i 1080p?

2560x1440 går över 2GB ja, men det är en ökning med 77% pixlar. Såklart att det kan hända att vi närmar oss 4GB, men sålänge spelen är någorlunda optimerade borde man ha ganska mycket att röra sig på.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det kommer inte bli någon volym. Man får en TV 55" UHD för mindre pengar. Priset är löjligt. Kan de inte leverera en skärm för max 5000:- kr så kommer det inte bli någon volym vara. (Den kommer bara att samla damm i lager hyllan för att senare reas ut)

Jag tvivlar på att det över 0,1% som sitter framför en skärm som kostar över 10`000kr

Detta är inte en skärm för spel-nisse med orimliga krav på upplösning, panel, Hz och pris Ny teknik kommer aldrig i någon enorm volym och priset möter ofta efterfrågan relativt bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Snusfri
Skrivet av WoG:

Njae, att inte 4GB skulle räcka för 2560x1440 kan jag verkligen inte hålla med om. Vi har haft 1920x1080 på 1GB VRAM under många år utan att det var för lite, sedan började det komma tyngre och tyngre spel men vi snackar fortfarande om att 2GB räcker för 99% av alla spel och inställningar på 1080p. Ja det går att gå över i typ BF4 etc men det har också visat sig vara "onödig" buffring av vram för eventuella behov.
Vad jag känner till så finns det inget spel som inte går att maxa på 2GB i 1080p?

2560x1440 går över 2GB ja, men det är en ökning med 77% pixlar. Såklart att det kan hända att vi närmar oss 4GB, men sålänge spelen är någorlunda optimerade borde man ha ganska mycket att röra sig på.

Jag har en 27" 2560x1440 skärm samt ett GTX 680 4GB kort och det är typ 2-3 spel som varit uppe och nosat på 4GB användning, WD och Skyrim.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

[QUOTE="WoG;14731136"]Njae, att inte 4GB skulle räcka för 2560x1440 kan jag verkligen inte hålla med om. Vi har haft 1920x1080 på 1GB VRAM under många år utan att det var för lite, sedan började det komma tyngre och tyngre spel men vi snackar fortfarande om att 2GB räcker för 99% av alla spel och inställningar på 1080p. Ja det går att gå över i typ BF4 etc men det har också visat sig vara "onödig" buffring av vram för eventuella behov.
Vad jag känner till så finns det inget spel som inte går att maxa på 2GB i 1080p?

RAGE, Watch Dogs? Watch dogs går visserligen att maxa men spelet flyter ju inte på då.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

4K vore trevligt, men efter att ha lämnat 60Hz så kan jag aldrig känna att jag går tillbaka.

Dock så säger jag detsamma om 1080p/TN när man har kört högre upplösning/IPS i flera år, fan kan vi inte få allt vi vill ha för

Permalänk
Medlem

[QUOTE="elajt_1;14731191"]

Skrivet av WoG:

Njae, att inte 4GB skulle räcka för 2560x1440 kan jag verkligen inte hålla med om. Vi har haft 1920x1080 på 1GB VRAM under många år utan att det var för lite, sedan började det komma tyngre och tyngre spel men vi snackar fortfarande om att 2GB räcker för 99% av alla spel och inställningar på 1080p. Ja det går att gå över i typ BF4 etc men det har också visat sig vara "onödig" buffring av vram för eventuella behov.
Vad jag känner till så finns det inget spel som inte går att maxa på 2GB i 1080p?

RAGE, Watch Dogs? Watch dogs går visserligen att maxa men spelet flyter ju inte på då.

Kanske, men måste säga att watch dogs är en riktig besvikelse när det gäller optimering. Jag kunde lira det i "typ" 60fps på ultra, men det var med endast ett kort. Körde jag CF så fick jag aldrig över 45 fps och SJUKT lagg.

Känns som att de finns ganska många minneläckor i spelet, därav de till syntes enorma VRAM-suget.
Enligt MSI så använde jag typ 4.2GB vram när jag spelade Watch Dogs i 1080p, och det med ett grafikkort med 4GB vram. Eh?

Men visst, 4GB för 1440p e väl knappast att överdriva iaf. Men precis som andra säger så är det med maxad AA, vilket är typ 50% av VRAM-behovet. Kör man utan AA så är vram-behovet typ halverat i de flesta spel jag vet.

Kanske 8GB blir minimum för att maxa spel i 4k sen antar jag?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Så fort du ska spela något där 4K blir för tungt har du fördelen att skala jämt till 1920x1080 utan att bilden blir speciellt dålig.

Finns det några nackdelar med att göra så jämfört med en skärm som är native 1920x1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Finns det några nackdelar med att göra så jämfört med en skärm som är native 1920x1080?

En del skärmar ger högt inputlag då det ska skala om bilden och vissa gör bilden suddig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det kommer inte bli någon volym. Man får en TV 55" UHD för mindre pengar. Priset är löjligt. Kan de inte leverera en skärm för max 5000:- kr så kommer det inte bli någon volym vara. (Den kommer bara att samla damm i lager hyllan för att senare reas ut)

Jag tvivlar på att det är över 0,1% som sitter framför en skärm som kostar över 10`000kr

Hemma har jag en skärm för 2k men på jobbet har alla arbetsstationer tre skärmar varav två till varje dator kostar över 10k. Och då är det inte ens full hd..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megatomten:

Och där försvann en del sparpengar till huset... Damnit!

Vart hittar du så billiga hus, du måste mena nästa ihpone avbetalning.

Skrivet av FredrikMH:

Märks man inte varit "in the loop" när det kommer till datorspel det senaste året eller så.

Det jag reagerade på Flamso var hans uträkning av hur minnet skalar bara för att upplösningen går uppåt. Watch Dogs har extrema texturer som ska få plats i VRAM och i sin tur användas för 3D rendering. Men dessa tar inte mer plats bara för att upplösningen ökar vilket gör att kravet på VRAM i spel inte skalar jämt med upplösningen.

Jag trodde faktiskt inte något spel hade kommit över/nära 3GB i 1080p än, men det kanske iofs var väntat.

Min slutsats är ändå att bara för 1080p behöver 3GB, betyder det inte att 4K behöver 12GB bara för det är 400% större upplösning.

Watch Dogs är ett dåligt exempel då det är extremt dåligt programmerat och ej optimerat för PC.

Skrivet av KalBumling:

Dock så säger jag detsamma om 1080p/TN när man har kört högre upplösning/IPS i flera år, fan kan vi inte få allt vi vill ha för

Utbytbara aktiva AMOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Finns det några nackdelar med att göra så jämfört med en skärm som är native 1920x1080?

Den budget 4k skärm SweC testade nyss kunde inte ens skala ner till 1080.. Joråsatte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FredrikMH:

För att man inte enbart spelar

Så fort du ska spela något där 4K blir för tungt har du fördelen att skala jämt till 1920x1080 utan att bilden blir speciellt dålig. Du får alltså en flexibilitet som inte finns annars.

Nä skulle aldrig få för mig spela på en 4K med den inputlaggen jag har testat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä skulle aldrig få för mig spela på en 4K med den inputlaggen jag har testat.

Menar du på grund av Skärmen eller grafik kortet ?

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig den till fotoredigeringen man gör.
Skulle dock aldrig köpa den för gaming, driva 4k tillfredsställande idag känns inte tillräckligt moget än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det ska bli kul att se hur grafikkorten kommer utvecklas för sån här extrem ökning av upplösning. Innan har stegen varit väldigt små, i förhållande. 800x600, 1024x768, 1280x1024, 1440x900, 1680x1050, 1920x1080, 2560x1440. Och nu 3840x2160. Det är massivt. Hur mycket mer kommer grafikkorten behöva VRAM än innan? Hur mycket behöver delarna i kretsarna bli snabbare i förhållande till innan när de i princip bara jobbade med samma upplösning som tidigare generationer? Vi har några väldigt intressanta år framför oss, speciellt när 8K ändå är inplanerat.

Det räcker fortfarande inte. 4GB räcker knappt till 2560x1440 och det är bara 80% fler pixlar än 1920x1080. UHD är 400% (!!!!) fler pixlar än 1920x1080. Det är sjuuukt mycket mer att driva. Det är fyra stycken 1920x1080-skärmar samtidigt. Det är tuuungt. Enda fördelen är att man i princip kan köra utan AA för pixeltätheten, så där gör man det lite mindre tungt för VRAM.

Du räknar på framebufferten, men den utgör bara en bråkdel av minnesanvändningen. Stor del används till är för att lagra texturer, men texturerna blir inte större med ökad upplösning på skärmen

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du räknar på framebufferten, men den utgör bara en bråkdel av minnesanvändningen. Stor del används till är för att lagra texturer, men texturerna blir inte större med ökad upplösning på skärmen

Tycker det verkar som texturer kommer bli större om dom ska se bra ut med 4K upplösning.

Citat:

2) Provide the Highest Resolution Textures
Texture content that is optimized to avoid magnification at 1080p resolution will magnify at 4K, leading to blurry textures when you get up close to surfaces. To maximize the quality at 4K screen resolution, provide the highest texel density you possibly can in your game by using the largest possible texture sizes. For example, for textures where the player can get close enough for 1:1 texel to pixel ratio, 4096 x 4096 textures will provide the highest quality. This is especially important for textures which provide detail, such as albedo textures, normal maps, and displacement maps, but can also be important for procedurally generated textures, such as light maps, which can be generated at higher resolution for display on 4K screens.

https://developer.nvidia.com/4k-ultra-high-resolution-develop...

Permalänk

Det skulle vara intressant hur högt man kan klocka denna skärm, jag själv tycker att det verkar vara ganska komplicerat bara på min koreaskärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av H4nsson:

Japp 4GB Vram räcker och blir över till 1440p, Även i 4K så ser man att 3GB Vram inte är några problem med dagens grafikkort, 2GB går i taket i några enstaka 4K tester.

Roligt att så många på Sweclockers fortfarande tror att allt handlar om mängden Vram, Även användare som är väldigt aktiva och har varit medlem länge.

Lustigt att det inte gör det med min rigg då. Visserligen spelar jag inte heller Battlefield och dylikt men det börjar bli relativt snävt med 4GB VRAM. Oberoende av hur det är så går spelutvecklingen mycket fortare än du tror.

Allt handlar inte om mängden VRAM. Det är tråkigt att du drar ner mitt inlägg till en så enkel slutsats. VRAM är bara utrymme att lagra texturer och dylikt på. Ju högre upplösningen blir och ju mer spelen utvecklas desto mer VRAM används. Kolla bara på de senaste tre åren och hur EXTREMT mycket mer VRAM spelen kan använda än innan. Men nej, det är rätt, avfärda det direkt.

Skrivet av WoG:

Njae, att inte 4GB skulle räcka för 2560x1440 kan jag verkligen inte hålla med om. Vi har haft 1920x1080 på 1GB VRAM under många år utan att det var för lite, sedan började det komma tyngre och tyngre spel men vi snackar fortfarande om att 2GB räcker för 99% av alla spel och inställningar på 1080p. Ja det går att gå över i typ BF4 etc men det har också visat sig vara "onödig" buffring av vram för eventuella behov.
Vad jag känner till så finns det inget spel som inte går att maxa på 2GB i 1080p?

2560x1440 går över 2GB ja, men det är en ökning med 77% pixlar. Såklart att det kan hända att vi närmar oss 4GB, men sålänge spelen är någorlunda optimerade borde man ha ganska mycket att röra sig på.

Det räcker, men inte så mycket mer än det. 2560*1440 är som sagt drygt 80% fler pixlar än 1920x1080. Det gör skillnad, även om du inte verkar tro det. Det påverkar hur tungdrivna spelen är och hur mycket VRAM som behövs.

Jag gillar dock hur du förutsätter att dagens spel är någorlunda optimerade när diverse spelsläpp de senaste åren bevisar motsatsen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

En konkurrent, eller ett alternativ till LG:s 34UM95 34" 21:9 som med sitt pris på 10.000:- ser allt mera lockande ut...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

ge mig: 4K - IPS - 144Hz - 27"

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd

Väntar på en 4K från Eizo istället, Asus ni har tyvärr inte levt upp till utlovade kvaliteten på PA-serien tidigare.

En annan sak är att man har 10-bit färgåtergivning men ändå specar man bara upp 100% sRGB, var ligger den i Adobe RGB och NTSC?

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Lustigt att det inte gör det med min rigg då. Visserligen spelar jag inte heller Battlefield och dylikt men det börjar bli relativt snävt med 4GB VRAM. Oberoende av hur det är så går spelutvecklingen mycket fortare än du tror.

Allt handlar inte om mängden VRAM. Det är tråkigt att du drar ner mitt inlägg till en så enkel slutsats. VRAM är bara utrymme att lagra texturer och dylikt på. Ju högre upplösningen blir och ju mer spelen utvecklas desto mer VRAM används. Kolla bara på de senaste tre åren och hur EXTREMT mycket mer VRAM spelen kan använda än innan. Men nej, det är rätt, avfärda det direkt.

Det räcker, men inte så mycket mer än det. 2560*1440 är som sagt drygt 80% fler pixlar än 1920x1080. Det gör skillnad, även om du inte verkar tro det. Det påverkar hur tungdrivna spelen är och hur mycket VRAM som behövs.

Jag gillar dock hur du förutsätter att dagens spel är någorlunda optimerade när diverse spelsläpp de senaste åren bevisar motsatsen.

Mängden vram skalar ganska bra med GPU kraften på kort dom senaste åren, Det är väldigt sällan själva minnesmängden blir en flaskhals på moderna grafikkort då det ofta finns vram så det räcker till 2-3 grafikkort i SLI/CF, Däremot så blir ofta minnesbussen samt minnesbandbredden en tydlig flaskhals i högre upplösningar, Det ser man ju tydligt på 290X vs 780Ti i 4K tester där 290X CF oftast krossar 780Ti SLI pga sin breda minnesbuss.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Discokungen
Skrivet av H4nsson:

Mängden vram skalar ganska bra med GPU kraften på kort dom senaste åren, Det är väldigt sällan själva minnesmängden blir en flaskhals på moderna grafikkort då det ofta finns vram så det räcker till 2-3 grafikkort i SLI/CF, Däremot så blir ofta minnesbussen samt minnesbandbredden en tydlig flaskhals i högre upplösningar, Det ser man ju tydligt på 290X vs 780Ti i 4K tester där 290X CF oftast krossar 780Ti SLI pga sin breda minnesbuss.

Jo det är klart. Det blir ju dock märkbart när man behöver sänka inställningar för typ texturer och dylikt på 3st 1920x1080-skärmar som Tvelander har. Och då har han ändå 6GB VRAM. Men ja, Watch Dogs är inte bästa exemplet heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kommer inte skaffa 4K skärm förrän spelen finns i 4K o framförallt hårdvara som orkar driva spelen i 60FPS. 4K skärmar känns därför "jaa kul att de finns meen....".

Hur som helst så e det bra att de gör annat än TN o bonus för IPS.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]