Permalänk
Medlem

CPU Fläkt

Hejsan alla trevliga Sweclockers!

Jag ska köpa en dator nu och hade tänkt mig en vattenkylare.
Jag läste lite om det men fattar fortfarande inte, måste man ta hand om vattenkylaren? Måste man typ byta ut själva vätskan då och då?

Själv kan jag inte ett skit om fläktar och har en fråga till, När man köper en processor , följer det med en fläkt? Måste man köpa en CPU luftkylare?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Skrivet av sim0nL:

Hejsan alla trevliga Sweclockers!

Jag ska köpa en dator nu och hade tänkt mig en vattenkylare.
Jag läste lite om det men fattar fortfarande inte, måste man ta hand om vattenkylaren? Måste man typ byta ut själva vätskan då och då?

Själv kan jag inte ett skit om fläktar och har en fråga till, När man köper en processor , följer det med en fläkt? Måste man köpa en CPU luftkylare?

Tack på förhand!

När du köper en CPU får du kolla i beskrivningen vad det står. Brukar följa med de flesta dock. Min i7 4820k hade dock ingen i sitt paket.
EDIT: Självklart måste du ha en kylare på CPU:n

Visa signatur

Datorn: NZXT Phantom 630 White | Intel core i7 4820k @ 4.1Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS Sabertooth x79| Gigabyte GeForce GTX 780 Windforce rev 2.0 | 120GB Samsung 840 EVO SSD | 1TB Toshiba 7200 RPM | A-Data CL9 8Gb (2x4) 1600MHz | Corsair RM650 Gold Modular | Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

köp ordentlig luftkylning eller custom loop

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Såg din tidigare tråd.
Vattenkylare är poänglöst om du inte tänker överklocka processorn.

Men som svar på frågorna:
Nej, du behöver inte byta vätskan på en sluten vattenkylare (exempelvis corsair hydro H80i).
Ja det följer med 120 mm fläktar när du köper en sluten vattenkylare men vanligtvis så låter dem väldigt mycket.

Mitt tips är att skaffa en Cooler Master Hyper 212 EVO + Noctua NF-P12 1300 fläktar istället för vattenkylning.

Om du letar efter guider för hur man installerar kylning etc så rekommenderar jag starkt "Linus tech tips" på youtube.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Bmannu:

Såg din tidigare tråd.

Mitt tips är att skaffa en Cooler Master Hyper 212 EVO + Noctua NF-P12 1300 fläktar istället för vattenkylning.

Det tycker jag låter som en dålig idé, 212 EVO kostar runt 300 spänn, och NF-P12 runt 200, om jag minns rätt. Då kan man lika gärna gå på Noctuas egna kylare. Som jag har förstått så köper folk inte 212 EVO för att det är en fantastisk kylare, utan för att den är väldigt prisvärd.

Till TS: vattenkylning låter ballt, men när det handlar om de färdiga paketen så låter dom ofta mycket, och chansen finns att pumpen eller något annat fallerar. På en vanlig luftkylare så kan bara fläkten gå sönder, inget annat. Fläktar får man med kylaren, om det inte handlar om passiva varianter, men de är få. Man får också med en kylare om man köper en processor, den brukar kallas för stock-kylare.

Det är nog också bra om du lär dig skilja på fläkten (fläkten) och kylaren (kylflänsen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Såg din tidigare tråd.
Vattenkylare är poänglöst om du inte tänker överklocka processorn.

Men som svar på frågorna:
Nej, du behöver inte byta vätskan på en sluten vattenkylare (exempelvis corsair hydro H80i).
Ja det följer med 120 mm fläktar när du köper en sluten vattenkylare men vanligtvis så låter dem väldigt mycket.

Mitt tips är att skaffa en Cooler Master Hyper 212 EVO + Noctua NF-P12 1300 fläktar istället för vattenkylning.

Om du letar efter guider för hur man installerar kylning etc så rekommenderar jag starkt "Linus tech tips" på youtube.

Okej men cpu Luftkylning är inte med på kompletts monteringar, asså man kan inte välja luftkylning bara vattenkylning. Ska jag själv köpa en luftkylare och sen sätta i den själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Skrivet av sim0nL:

Okej men cpu Luftkylning är inte med på kompletts monteringar, asså man kan inte välja luftkylning bara vattenkylning. Ska jag själv köpa en luftkylare och sen sätta i den själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Tryck "Inte vald", och lägg en luftkylare i korgen. Sen kan du säkert skriva i en kommentar till korgen att du vill att dom ska sätta på luftkylaren åt dig.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!
Jag undrar bara vad ni tycker om denna vattenkylaren? Intel TS13X https://www.komplett.se/intel-ts13x-liquid-cooling-solution/7... ?
Jag har funderat om att köpa den och undrar om ni tycker den är bra.
Någon som har erfarenheter av denna kylaren?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av sim0nL:

Hej allihopa!
Jag undrar bara vad ni tycker om denna vattenkylaren? Intel TS13X https://www.komplett.se/intel-ts13x-liquid-cooling-solution/7... ?
Jag har funderat om att köpa den och undrar om ni tycker den är bra.
Någon som har erfarenheter av denna kylaren?

Tack på förhand!

Skulle nog satsa på corsair h80i eller 100i om du nu verkligen skall ha ett slutet system..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom brukar väl inte montera tunga kylare för att riskerna är för stora vid frakten.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Vad ska du beställa för andra saker i ditt kit från komplett? en h80i lr h100i är bättre val än intels egna och detta är min egen uppfattning för vad jag kan se på olika tester och egna erfarenheter med corsairs kylare är att de håller CPU:n en aningen kallare än intels egna och kostar inte mycket mera.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Jag har kört en H80 ett tag och den är varken tystare eller svalare än den tornkylare som den ersatte, en Cooler Master V8.

H80i kanske är ett steg i rätt riktning ljudmässigt men en bra tornkylare eller custom loop är att föredra alla dar i veckan.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Jag har kört en H80 ett tag och den är varken tystare eller svalare än den tornkylare som den ersatte, en Cooler Master V8.

H80i kanske är ett steg i rätt riktning ljudmässigt men en bra tornkylare eller custom loop är att föredra alla dar i veckan.

Där håller jag med dig hade en h80i men bytte till en noctua nh-d15 och ångrar mig inte det minsta är jättetyst....

Permalänk
Medlem

Som många redan påpekat, luftkylare eller custom loop är det som gäller. Sluta vattenkylare är endast bra om man behöver spara plats eller har höga minnen. Annars är de både högljudda och oftast dyra för sin prestanda.

Permalänk
Medlem

Många kylare kräver att du har tillgång till moderkortets baksida då det sätts ett beslag där för att avlasta kylarens tyngd sk. "Backplate". Vissa kylare går dock att montera på utan ny backplate. Men dessa är oftast lite mindre kylare som inte klarar att transportera bort lika många watt värme.

Komplett har bra pris på evo 212 om du orkar göra detta: https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...
Kör men fläkten som kommer med.

Om du inte orkar göra detta vilket kan vara lite jobbigt om man inte är bekväm med att montera datorer så gör alternativet att de sätter in en sluten vattenkylning sk. AIO typ Corsair. Det är mindre prisvärt men din tid kanske också är värd pengar och du slipper då tänka på det här mer. Du kommer få OK kylning då med men stor luftkylare är bäst och mest prisvärt men jobbigare då det I det här fallet verkar kräva att du själv monterar.

Permalänk
Testpilot

Kylare att rekommendera;

Hyper EVO 212
be quiet! Dark Rock 3 / be quiet! Dark Rock PRO 3
Noctua NH-U14S

Corsair Hydro H75/H80i/H100i/H110
Cooler Master Nepton 280L

--

Lite skillnader mellan vatten/luft:

Vatten är lätt att montera, men kommer oftast med fläktar som låter en del mer än de hos luftkylare (detta kan dock ställas in via antingen moderkortet eller medföljande mjukvara på vissa modeller):
Luft är "billigare" för samma prestanda, är oftast tystare utan att behöva byta fläktar än vatten, kan dock vara jobbiga att montera ensam (vissa tornkylare är så pass tunga att det kan behövas någon som håller i medan man monterar skruvar osv. så den inte hamnar snett).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >