Asus PA328Q med 4K UHD IPS i november

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo det är klart. Det blir ju dock märkbart när man behöver sänka inställningar för typ texturer och dylikt på 3st 1920x1080-skärmar som Tvelander har. Och då har han ändå 6GB VRAM. Men ja, Watch Dogs är inte bästa exemplet heller.

Nej att använda trasiga spel för att argumentera att man behöver mer vram än vad som finns tillgängligt idag för 4k känns väl sådär

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mimematis:

Nej att använda trasiga spel för att argumentera att man behöver mer vram än vad som finns tillgängligt idag för 4k känns väl sådär

Onekligen. Men det kommer bli tungt. Förhoppningsvis blir det inte SÅ tungt i framtiden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det räcker, men inte så mycket mer än det. 2560*1440 är som sagt drygt 80% fler pixlar än 1920x1080. Det gör skillnad, även om du inte verkar tro det. Det påverkar hur tungdrivna spelen är och hur mycket VRAM som behövs.

Jag gillar dock hur du förutsätter att dagens spel är någorlunda optimerade när diverse spelsläpp de senaste åren bevisar motsatsen.

Varför citerade du mig här? Jag sa precis att 2560*1440 är typ 80% fler pixlar än 1080p, alltså kan det teoretiskt sätt kräva 80% mer VRAM. Riktigt såhär stor skillnad blir det dock aldrig.

Du blandar ihop "behövs" med "använder". Spel som Watch dogs med massa minnesläckor använder oändligt med VRAM. De "behövs" fortfarande inte 4GB VRAM för WD, men det "använder" fortfarande 4GB. Det var det jag syftade på med att man behöver optimerade spel för att kunna göra säkra tester.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Discokungen
Skrivet av WoG:

Varför citerade du mig här? Jag sa precis att 2560*1440 är typ 80% fler pixlar än 1080p, alltså kan det teoretiskt sätt kräva 80% mer VRAM. Riktigt såhär stor skillnad blir det dock aldrig.

Du blandar ihop "behövs" med "använder". Spel som Watch dogs med massa minnesläckor använder oändligt med VRAM. De "behövs" fortfarande inte 4GB VRAM för WD, men det "använder" fortfarande 4GB. Det var det jag syftade på med att man behöver optimerade spel för att kunna göra säkra tester.

För att det behövdes! Användningen av VRAM skalar uppenbarligen med upplösningen man använder, i alla fall i dagens spel. Kraven ökar helt otroligt fort och det kommer förmodligen inte avstanna igen.

Självklart. Men det är ändå lite orimligt att helt ignorera mängden VRAM i förhållande till upplösningen, speciellt när UHD faktiskt ser ut att bli en standardupplösning relativt fort.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

För att det behövdes! Användningen av VRAM skalar uppenbarligen med upplösningen man använder, i alla fall i dagens spel. Kraven ökar helt otroligt fort och det kommer förmodligen inte avstanna igen.

Självklart. Men det är ändå lite orimligt att helt ignorera mängden VRAM i förhållande till upplösningen, speciellt när UHD faktiskt ser ut att bli en standardupplösning relativt fort.

Förlåt, vad snackar du om?

Detta är vad jag skrev tidigare: "2560x1440 går över 2GB ja, men det är en ökning med 77% pixlar. Såklart att det kan hända att vi närmar oss 4GB, men sålänge spelen är någorlunda optimerade borde man ha ganska mycket att röra sig på."

Var någonstans har jag sagt att man kan ignorera mängden VRAM i förhållande till upplösningen?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Discokungen
Skrivet av WoG:

Förlåt, vad snackar du om?

Detta är vad jag skrev tidigare: "2560x1440 går över 2GB ja, men det är en ökning med 77% pixlar. Såklart att det kan hända att vi närmar oss 4GB, men sålänge spelen är någorlunda optimerade borde man ha ganska mycket att röra sig på."

Var någonstans har jag sagt att man kan ignorera mängden VRAM i förhållande till upplösningen?

Ja sorry, blev väl lite frustrerad av tidigare kommentarer. Du har helt rätt i att du inte skrev något annat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld