Permalänk
Inaktiv

HP hell - min erfarenhet

Så det här är min erfarenhet med HP.

Jag köpte en bärbar dator i slutet av april, och efter några veckor skickas det tillbaka till HP för reparation eftersom skärmen var defekt. Det är inte trevligt för nya bärbara datorer, men jag antar att det kan hända ...

HP försökte reparera den, skickas det tillbaka till mig, och .... överraskning! Skärmen fortfarande inte fungerar bra! Jag blev verkligen besviken, tillbringade timmar i telefon och skriva e-post, begärt en återbetalning men HP vägrade att återbetala, och erbjöd sig att reparera den. Med inget val, jag var tvungen att skicka det igen till HP för reparation.

Ännu mer märkligt är att de skickade tillbaka till mig efter den andra gottgörelse försöket, och ändå skärmen inte fungerar. >:(

Nu är det en vecka som jag ringer och skriver e-post till HP, och även nu vägrar de att ge någon återbetalning! De erbjuder bara för att försöka reparera den en tredje gång. Naturligtvis tror jag inte att de har möjlighet att reparera den, eftersom de redan försökt två gånger! Så nu är det mer än två månader att jag är antingen utan laptop eller med en bärbar dator med en skärm som inte fungerar bra. >:(

Jag är så besviken på HP, både för produkten, men ännu mer för sin kundservice. Jag skulle inte ha drömt om att köpa något från dem om jag visste att de beter sig på detta sätt med sina kunder.

Jag känner mig desperat. Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Lider med dig. Har dåliga erfarenheter av HP, en bekant fick lämna in sin både tre och fyra ggr. pga trasiga diskar. Min sambos syster hade ett helvete att få sin HP reklamerad trots att felet uppstod under första året. Har fan inte haft lust att köpa något från HP pga. detta.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har du köpt den direkt från HP eller via en återförsäljare? Om du köpt den via en återförsäljare, är det då de som hänvisat dig till HP?

Det är nämligen mot säljaren du skall reklamera. Har du gjort det, och de misslyckats med reparera ett och samma fel på två försök (dvs du måste reklamera en tredje gång) så har du rätt att häva köpet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Har haft 3st HP Laptops mellan 2009-2011, Alla är döda.

Trodde HP hade skärpt sig på senare år men tydligen inte

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

HP brukade göra bra maskiner men det har spårat ur enda som man verkligen kan räkna med är deras "företagsmaskiner" alla konsument datorer är ren dynga och slogan "Built to last" som brukar stå på vissa är rent skrattretande!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Men LucaLuca vänd dig till ARN kontakta din konsumentombudsman på kommunen där du bor de brukar kunna få fart på företagen snabbt, det är trist att man måste "hota" för att få den service man förtjänar.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

Har du köpt den direkt från HP eller via en återförsäljare? Om du köpt den via en återförsäljare, är det då de som hänvisat dig till HP?

Det är nämligen mot säljaren du skall reklamera. Har du gjort det, och de misslyckats med reparera ett och samma fel på två försök (dvs du måste reklamera en tredje gång) så har du rätt att häva köpet.

Jag köpte den bärbara datorn på HP: s butik på nätet, och jag trodde att jag skulle få bättre hjälp om jag behövde det, men det är motsatsen ...: (

Det är alltid skärmen som det är fel, från början, men HP säger att det finns olika skärmhårdvaruproblem. För mig är det bara att skärmen är skit, eftersom de försökte redan för att reparera den två gånger. Men de säger att varje gång är en annan skärm problem. Så, undrar man hur är det möjligt att de skickar tillbaka till dig den bärbara datorn med en annan skärm problem varje gång, det är verkligen inte låter bra.

Jag kan verkligen inte förstå hur HP kan behandla så illa sina kunder. Jag känner mig hopplös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244286:

Gällande just reklamationer så brukar man väl säga att företaget kan försöka reparera varan/produkten 2 ggr innan man ersätter. Samtidigt kan man ju ställa sig frågan som företag: Är detta goodwill? Kommer detta ge mig bra reklam? Tyvärr kan det ju bli så att vissa företag/personal lägger in prestige i hela bedömningen. "Jag har rätt", "Jag vägrar ersätta" etc.

För det är ju så.. En missnöjd kund säger till flera att de är just missnöjda, medans en nöjd kund oftast är mindre spridningsbenägen gällande sin nöjdhet. (fyfan vilken skev meningsuppbyggnad, men men...)

Oavsett, kolla in: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons... .

Man blir ju också frågande till HP som företag. Hur kan man som företag vara så småaktiga när det handlar om promille i kostnad totalt sett för dem? Måste kosta mer att försöka reparera varan än att bara ersätta den med en ny direkt.

Offtopic: Har själv haft en stationär HP sedan 2009. Har aldrig haft problem med den och den spinner på bra fortfarande. Inte bytt en pryl i den heller

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

Hmm min Probook fungerar bra.. men jag har bytt HDD till SSD och till en annan SSD. Så HP kan bygga men inte "family" laptops då tydligen. Får hoppas du får fart på dem med ombudsmannen.

Permalänk
Medlem

men är skärmen trasig eller bara dålig? Jag har en HP som jobbdator, den har den absolut sämsta skärm jag någonsin sett på en laptop. Men det är inget fel på den, det är "by design". Som tur är så använder den bara med extern skärm.

Dessutom så funkar bara varannan projektor i VGA porten på burken - har kontaktat support, men inte ens fått ntg svar. O detta är en ny EliteBook. HP SUCKZ

// Lz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagis2k:

Men LucaLuca vänd dig till ARN kontakta din konsumentombudsman på kommunen där du bor de brukar kunna få fart på företagen snabbt, det är trist att man måste "hota" för att få den service man förtjänar.

Tack Hagis,

Jag ska försöka kontakta ARN / konsumentombudsman, men hur kan jag hävda att det är samma fel? Vad HP säger låter som ett dåligt skämt ... det är alltid den skärm som fungerar dåligt. Hur kan de ändå neka en återbetalning för en produkt i garantin, defekt från början, och det är fortfarande trasig efter 2 reparationsförsök? Det är inte etiskt korrekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tea42BBS:

men är skärmen trasig eller bara dålig? Jag har en HP som jobbdator, den har den absolut sämsta skärm jag någonsin sett på en laptop. Men det är inget fel på den, det är "by design". Som tur är så använder den bara med extern skärm.

Dessutom så funkar bara varannan projektor i VGA porten på burken - har kontaktat support, men inte ens fått ntg svar. O detta är en ny EliteBook. HP SUCKZ

// Lz

Detta är hur det ser ut efter det andra skadestånd försök (se bild) ... Jag har aldrig sett en sådan skärm ... det är inte bara "inte ser bra", men helt fel

https://drive.google.com/file/d/0BwCJYMbQCCiLZ0tRQ2w0MHdXU2F1NkNHbEVrUXQ4V21TSEI0/edit?usp=sharing

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244286:

Detta är hur det ser ut efter det andra skadestånd försök (se bild) ... Jag har aldrig sett en sådan skärm ... det är inte bara "inte ser bra", men helt fel

https://drive.google.com/file/d/0BwCJYMbQCCiLZ0tRQ2w0MHdXU2F1...

https://drive.google.com/file/d/0BwCJYMbQCCiLZ0tRQ2w0MHdXU2F1NkNHbEVrUXQ4V21TSEI0/edit?usp=sharing

Ser ju inte helt bra ut det där va? Förstår inte för mitt liv vad the fuss is about @ HP gällande det här.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag kan nog bräcka dig

Har en HP skälv som varit inne många gånger innan dom fick det fixat.
1. Första gången gick "power briken" sönder, åkte till återförsäljaren där jag köpte datorn tog cirka en månad innan jag fick en ny.

2. fläkten började låta med ett tinnitus aktigt tjutande på låga varvtal, skickade dekret på posten än att gå via återförsäljaren (dom sa att det var snabbare). Cirka 2vekor senare får jag hem den, problemet är kvar.

3. In med den igen någon vecka senare får jag hem den, problemet är kvar.

4. In med den igen några dagar senare får jag hem den, problemet är kvar.

5. Förklarar problemet bättre för supporten och in med datorn igen. :/

6. Får hem datorn efter typ tre dagar, problemet LÖST

7. Nytt problem, batteriet går inte i för att bakstycket sitter fel

8. skriver då en "lagom" arg lapp om att min garanti är snart slut och att dom ska trippel kolla så att allting fungerar innan dom skickar till baka den, plus att dom skulle ta bort administratör kontot och göra så att datorn startar dekret till skrivbordet så att man sliper väja användare manuellt.

9. Skickar med lappen med datorn och sen dess har den inte krånglat någonting och den är 3-4 år nu

Så Lycka till med ditt ärende och va glad över att dom har en svensk support iallafall och inte engelsk

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

...va glad över att dom har en svensk support iallafall och inte engelsk

Ursäkta off-topic men dessa sk engelsktalande supportcenter ligger ofta i Indien (?) och jag fattar tamejfan inte vad dom säger... Kommer inte ihåg vilket företag jag ringde sist men jag slängde på luren, orkade inte med deras smattrande.

ja, man ska nog vara glad att det är svenska support trots allt, undrar annars hur det hade gått.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

jag tycker HP har sämsta kvalitet på laptops och är mycket krångel med dom och det har hängt med i många år och för en massa år sedan satt jag på deras support som var kaos och verkar vara så nu med och är det sista märket jag själv skulle köpa i laptop väg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Slutligen verkar det som om det är slut positivt snart.
Med hjälp av andra HP-chefer, accepterade kundtjänst för att återbetala mig

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig till slut men det är ju fan att det ska behöva ta så tid innan de reagerar. Det var samma sak när min flickväns systers HP havererade. Ärendet tog nästan ett år innan de fick tummen ur. Mycket tack vare sånt här som gjort att jag undvikit HP.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE