Användarprofil på SSD eller inte?

Permalänk
Medlem

Användarprofil på SSD eller inte?

Bör jag ha min användarprofil på SSD disken eller HDD disken? Tänker att det är onödigt om alla bilder och filmer osv tar upp plats på SSDn.. Men å andra sidan, om jag har spel på SSDn vars spardata och annat ligger i mina dokument kanske spelet blir segare?
Även, är "Hämtade filer" mappen inkluderad i användarprofilen eller utöver den?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Bör jag ha min användarprofil på SSD disken eller HDD disken? Tänker att det är onödigt om alla bilder och filmer osv tar upp plats på SSDn.. Men å andra sidan, om jag har spel på SSDn vars spardata och annat ligger i mina dokument kanske spelet blir segare?
Även, är "Hämtade filer" mappen inkluderad i användarprofilen eller utöver den?

OS, program och dom viktiga spelen ska du ha på SSD

Bilder, filmer & dokument lägger du på en annan enhet.

Skapa nya mappar på din mekaniska hårddisk som just du trivs med. Och lägg allt där.

Typ:

Mina Bilder

Mina Filmer

Mina Dokument

Mina PDF Filer

Mina Ljud Böcker

Etc etc

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

OS, program och dom viktiga spelen ska du ha på SSD

Bilder, filmer & dokument lägger du på en annan enhet.

Skapa nya mappar på din mekaniska hårddisk som just du trivs med. Och lägg allt där.

Typ:

Mina Bilder

Mina Filmer

Mina Dokument

Mina PDF Filer

Mina Ljud Böcker

Etc etc

Annars så kan jag väl bara flytta användarprofilen?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Annars så kan jag väl bara flytta användarprofilen?

Ja nu säger du inte vilket OS, och vi befinner oss i Lagring; men det har fungerat utmärkt i t.ex. de senaste versionerna av Windows att enbart flytta "Mina dokument" med undermappar, utan att i extrem nitisk anda, och med ev. potentiella problem, flytta hela profilen.

Beroende på vilka andra program som används, och allmänt modus operandi hos användaren, kan man ev. flytta en del annat, som inte med nödvändighet lagras i "Mina dokument"; t.ex. mapp för e-post. I fallet "Hämtade filer" (som i äldre OS även skapas av Fx, men som numera finns där för IE, Fx etc.), om den används, så kan den flyttas på samma sätt enl. nedan (i äldre OS som XP följer den med i flytten av "Mina dokument"); själv har jag en "scratch partition" för nedladdning, och diverse mer eller mindre temporära filer, så jag har alltid skapat en egen "download mapp".

Du bör ha din profil på en SSD; instämmer med skog1s.

Exempel för Windows 7:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/redirect-folder-ne...

Så, skapa mapp(ar) (det går bra att kalla dessa något annat om så önskas); och flytta enl. ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Annars så kan jag väl bara flytta användarprofilen?

Bättre att peka om biblioteket till en annan disk.

Kolla här http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1158849-flytta-bibliotek-mina-dokument-till-annan-harddisk/

Men för att det skall funka bra, så att du kommer ihåg, skapa nya egenvalda mappar först. Peka sen om.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Okej tack

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Bättre att peka om biblioteket till en annan disk.

Kolla här http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1158849-flytta-bibliotek-mina-dokument-till-annan-harddisk/

Men för att det skall funka bra, så att du kommer ihåg, skapa nya egenvalda mappar först. Peka sen om.

Bibliotek, som förekommer i Windows 7, är en annan sak (även om det är det ordvalet som förekommer i tråden som det länkades till), de samlar innehåll från olika fysiska platser, men det lagras inte i biblioteken. I övrigt visar tråden på samma förfarande som jag nämnde, att peka om mappar och flytta deras innehåll.

Och ja, det handlar både om att "peka om", då samtliga hänvisningar i operativsystemet till användarens mappar uppdateras att peka till den nya platsen, och att flytta, om man väljer det; jag valde att tala om att flytta, ovan, för att hålla det enkelt, då det oftast är det en användare önskar, och det språkbruk som används.