Funderingar i lagringsfrågan

Permalänk

Funderingar i lagringsfrågan

Jag har funderingar angående min lagring.

Har för närvarande en nyinköpt nas med 2st 3tb-diskar. I huvudburken har jag en 2tb disk och en 4tb disk.

Tanken var att jag skulle köra backup till nasen och ha trådlös åtkomst till allt, men pga ointresse har nasen bara startats och testats lite. Nu undrar jag lite ang. alternativa lösningar.

Jag skulle kunna köpa en tredje 3tb-disk och köra dom i raid5 i huvudburken för att få lite redundans vad jag förstår. Då kan jag sälja NAS och övriga diskar.

Anledningen till att jag inte behöver någon NAS är att jag egentligen inte behöver trådlös åtkomst av min lagring. Den lilla lagring som jag behöver komma åt trådlöst kan jag köra via en liten extern disk inkopplad i min router. Jag vet att prestandan på routerns nas-funktion är kass, men det gör inget.

Hur låter mina funderingar? Är jag knäpp?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hedersmedlem

Aningen knäpp, ja ;).

RAIDlösningar är inte backup. Inte alls faktiskt. Vill du ha backup på din data så ska de finnas på ett frikopplat system.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Aningen knäpp, ja ;).

RAIDlösningar är inte backup. Inte alls faktiskt. Vill du ha backup på din data så ska de finnas på ett frikopplat system.

Det är inte en säker backup jag är ute efter. Nasen och huvuddatorn står ändå inkopplade bredvid varandra till samma eluttag. Om blixten slår ner eller det brinner skulle både ändå gå åt.

Raid5 är vad jag förstår en säkerhet ifall en av diskarna går sönder och att datan då kan återskapas. Det räcker säkerhetsmässigt just nu, har egentligen inte något lagrat som det skulle vara total katastrof om jag förlorade, det hade mest varit surt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det är inte en säker backup jag är ute efter. Nasen och huvuddatorn står ändå inkopplade bredvid varandra till samma eluttag. Om blixten slår ner eller det brinner skulle både ändå gå åt.

Raid5 är vad jag förstår en säkerhet ifall en av diskarna går sönder och att datan då kan återskapas. Det räcker säkerhetsmässigt just nu, har egentligen inte något lagrat som det skulle vara total katastrof om jag förlorade, det hade mest varit surt.

Ja, men RAID skyddar varken mot virus som krypterar filer, human errors eller fel i RAIDconfigen heller. Eller skrivfel. En NAS i samma rum är mycket säkrare för din data än bara RAID5.

Fördelen med RAIDlösningar (utom RAID0) är snarare att du kan garantera drifttiden. Perfekt för servrar som inte ska gå ner av en havererad disk. Så handlar det om att säkerställa uptime på din dator så är en RAIDlösning en bra lösning. Är det bevarande av data så rekommenderar jag fortfarande 2 olika system för detta.

Ville understryka för/nackdelar med de olika lösningarna. Inte minst när du redan har en NAS stående.

Men det är klart. Används inte NASen så är väl den lösningen kanske inte vidare för dig ändå. Så drar du igång en RIAD5 istället så är det ju bättre än att inte ha någon backup alls ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aningen knäpp, ja ;).

RAIDlösningar är inte backup. Inte alls faktiskt. Vill du ha backup på din data så ska de finnas på ett frikopplat system.

En NAS med raid 5 är väl en perfekt backup?!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid_83:

En NAS med raid 5 är väl en perfekt backup?!

Läs mitt inlägg precis ovanför ditt. RAID5 är inte lika säkert om att ha redundant data i två olika system.
TS frågade ju om han skulle dumpa sin NAS och istället köra RAID5. Så i detta fallet handlade det ju om att säkra data med redundans mellan datorn och NASen eller att bara köra RAID5 i datorn. Jag håller med dig om att RAID5 på en NAS kan vara en bra idé i sig, men det var inte riktigt så frågan löd.

Men du har väl rätt i invändningen mot det korta inlägget. TS är absolut inte knäpp ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Läs mitt inlägg precis ovanför ditt. RAID5 är inte lika säkert om att ha redundant data i två olika system.
TS frågade ju om han skulle dumpa sin NAS och istället köra RAID5. Så i detta fallet handlade det ju om att säkra data med redundans mellan datorn och NASen eller att bara köra RAID5 i datorn. Jag håller med dig om att RAID5 på en NAS kan vara en bra idé i sig, men det var inte riktigt så frågan löd.

Men du har väl rätt i invändningen mot det korta inlägget. TS är absolut inte knäpp ;).

My bad, nu är jag med

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"