Fjärrstyrd kaffebryggare - bygge

Permalänk
Medlem

Fjärrstyrd kaffebryggare - bygge

Hej! Jag tänkte att det vore roligt att bygga om kaffebryggaren så att den blir lite mer automatisk. I slutresultatet tänker jag mig följande utökningar:
- Externa tankar för vatten och kaffepulver, med styrbara ventiler.
- Kaffebryggaren ska gå att slå på från telefonen.
- Det ska vara möjligt att ställa in timer för bryggaren.

Huvudenheten i bryggaren tänkte jag skulle vara en Raspberry Pi (modell A). Jag vill att bryggaren ska ha wifi och tänkte därför att jag köper modell A istället för B och kompletterar istället med en usbwifi-sticka. Mjukvara lär väl bli någon linuxvariant, jag har inte gett mig in i att undersöka det än.

Jag har lite funderingar kring detta. Min tanke är att jag ska styra all logik via gpio. Jag skulle behöva någon sorts ventil till vattentanken och pulvertanken som är styrbar via (3.3V tror jag?) dessa, vart får jag tag på det?
Är det en dum ide att välja bort närverksuttaget och enbart köra på trådlöst? Kan jag få kompatibilitetsproblem om jag väljer fel dongel eller bör det fungera smärtfritt att installera vilken som? Ge gärna tips på någon som ni vet fungerar.
Vilket språk skriver man helst den här logiken i?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk

ventil för vatten borde fungera med en vanlig magnetventil tror de även finns för 3-5V eller om du helt enkelt har raspen att bara styra ett relä/reläkort som sedan styr ventilen.

http://www.conrad.se/2-V%26Auml;GARS-MAGNETVENTIL.htm?websale...

dock hur du ska lösa kaffepulver delen vet i tusan... för du behöver ju dels någon form av matning av pulver men även något sätt att tömma filtret såvida du inte tänkt tömma manuellt när du hämtar en kopp.

påfyllning borde gå att lösa med nått liknande själva funktionen hos en automatiskt fisk matare typ som denna fast givetvis styrd från din rasp istället för med timer.

en cykel = ett kaffemått kaffe

fast du vill givetvis ha större behållare och att varje cykel ska ge ett kaffemått pulver

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Roligt bygge! Se till att ta lite bilder under tiden så att man kan få kika på det är det är klart

Finns ett par liknande raspberry byggen så googla runt lite så kanske du hittar färdig mjukvara. Fiskmatar iden ovan var klok, har för mig jag såg en hemmagjord variant för att mata hamster med en raspberry för ett tag sedan... googel

Tror att vattentanken kan bli lite klurig. Har du en ventil (sök efter 12 v water solenoid på ebay) så kommer flödet vara beroende på hur mycket vatten du har i tanken och det är svårt att bestämma volymen.
För att lösa detta kan du antingen använda någon (rätt långsam tror jag blir bäst) pump med antingen dc- eller stegmotor och bestämma hur länge pumpen ska vara på för att få en viss volym.

Du skulle även kunna installera sensorer som känner av vätskenivån i tanken. adafruit säljer något motstånd som ger olika signal beroende på hur mycket som ärnedsänkt i vätskan (du komemr behöva en A/D omvandlare t.ex mcp3008). Blir en halvdyr historia, 40 dollar för motståndet och kanske 5 för A/D omvandlaren men det blir en exakt lösning som kommer hålla länge

Har även sett lösningar med pull-ups som aktiveras är vatten är mellan två närliggande kablar. Problemet här är att det antagligen kommer någon beläggning på kablarna efter ett tag eftersom du kör en elektrolys. Kostar typ ingenting men kanske behöver lite underhåll.

En annan fräck lösning vore att köpa en liten ultraljudssenor för avståndsmätning som kollar vilken nivå vätskan i kärlet har (kostar ca 8 spänn på ebay, sök ultrasonic raspberry pi). Tror inte det kommer kräva underhåll, men köp en extra sensor utifall att...

Permalänk
Medlem

Alternativ till att ha sensorer för att veta hur mycket vätska som det är i tanken så kan man låta programmet ha koll på hur mycket som finns kvar genom en matimatisk formel och en reset som man aktiverar när man fyller på. Väldigt billigt och borde ge bra nog upplösning (vi pratar ju inte om ml precision för en kaffebryggare). Krävs lite testning och tuning men bör inte vara jättesvårt.

Intressant projekt, håll oss uppdaterade. Jag antar att du kommer att göra så att den kan styras ifrån internet så att du kan sätta på den ifrån telefonen?

Permalänk
Medlem

Inga problem att köra Wifi med en model A. Byggde en fågelholk med webcam (pi camera module) och körde med en Raspberry Pi Model A. Jag använde en MICRONEXT - MNWD152B (med antenn), har även kört med TP-LINK TL-WN725N, vilket fungerade fint med senaste versionen av Raspbian (vilket jag rekommenderar för vad du än ska göra med din Pi).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

#världensbästaidé!
Var kan jag beställa, och kan jag få den i rosa?