Permalänk
Medlem

Fixa hög processoranvändning?

Jag har en laptop (HP Pavilion G7) som på senaste tiden blivit ännu segare/varmare och låter otroligt mycket, och detta leder till att datorn blir otroligt segt och har problem med enkla procedurer som att titta på youtube-klipp eller surfa på nätet.

När jag tittar på CPU-usage är den ca 90-100%, och det räcker med att jag surfar för att den ska komma upp till den nivån. Jag har inga virus på datorn. Vad kan jag göra för att fixa problemet?

HP Pavilion G7. Köpt 2012.
Minne: 5,3 GB. För tillfället så används 1.7 GB (32%).
Processor: AMD E2-3000M APU with Radeon(tm) HD Graphics × 2. 1.8 GHZ.
Grafik: Gallium 0.4 on AMD SUMO2
OS: 64-bitars Ubuntu 14.04 LTS
Disk: 700 GB.

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Entusiast

Låter konstigt att det blivit så bara nu under den senaste tiden för jag har erfarenhet av en AMD E1 1200 som är snäppet sämre än den där CPU'n och den var inte alls mysig att använda för någonting varken i Ubuntu eller Windows 7.
Är du säker på att det inte är placebo för ärligt talat så är det ingen bra CPU om man säger så

Att datorn är varmare hör ju såklart till sommaren samt damm som eventuellt har samlats i datorn.
Det kan ju dock vara så att den överhettas och därmed inte kan köras i maxfrekvens men det låter lite absurt vid vanlig surf men du kan ju ladda ner "HWMonitor" och kolla maxtemperaturerna den når vid vanlig surf och se om det faktiskt är så.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Låter konstigt att det blivit så bara nu under den senaste tiden för jag har erfarenhet av en AMD E1 1200 som är snäppet sämre än den där CPU'n och den var inte alls mysig att använda för någonting varken i Ubuntu eller Windows 7.
Är du säker på att det inte är placebo för ärligt talat så är det ingen bra CPU om man säger så

Att datorn är varmare hör ju såklart till sommaren samt damm som eventuellt har samlats i datorn.
Det kan ju dock vara så att den överhettas och därmed inte kan köras i maxfrekvens men det låter lite absurt vid vanlig surf men du kan ju ladda ner "HWMonitor" och kolla maxtemperaturerna den når vid vanlig surf och se om det faktiskt är så.

Ingen placebo. Den här datorn är rent utsagt skit och jag tänker köpa en ny snart. Har undersökt det och processoranvändningen är ovanligt hög. Ska prova med att rensa damm ur skiten så får vi se om den lugnar ned sig. Eventuellt köpa en extra kylare som man lägger under datorn. Någon mer?

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem

Kolla resursövervakaren och ta reda på vad som gör att prollen tar självmord

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Skrivet av akashi:

Ingen placebo. Den här datorn är rent utsagt skit och jag tänker köpa en ny snart. Har undersökt det och processoranvändningen är ovanligt hög. Ska prova med att rensa damm ur skiten så får vi se om den lugnar ned sig. Eventuellt köpa en extra kylare som man lägger under datorn. Någon mer?

Håller med Uzunar, låter som att det beror på att den blir överhettad och därmed begränsar sig själv. Brukar du använda den i till exempel sängen där det inte någon platt yta? Varmluften kan då inte komma ut, processorn blir överhettad och flaskhalsar datorn.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Min mamma har pecis den datorn. Pavilion G7 med E2-3000M APU, HD 6380G från 2012.
Så jag har erfarenhet av den och nu på senare tid känns den lite slö, speciellt när man startar den. I mitt fall tror jag att det är Steam som äter CPU bara för att visa inloggningskärmen.

Jag tror att det bara är vanlig nerslöning på grund av ålder och användning. Du kan ju kolla vad det är som tar mest CPU (förutom webbläsaren och Flash).

BF3 i low och 720p går att spela i SP, har kommit en bit i storyn.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Håller med Uzunar, låter som att det beror på att den blir överhettad och därmed begränsar sig själv. Brukar du använda den i till exempel sängen där det inte någon platt yta? Varmluften kan då inte komma ut, processorn blir överhettad och flaskhalsar datorn.

Datorn är på mitt skrivbord. Datorn blir slö och varm ändå. Nu när jag tänker på det så har inte rensat burken på damm sedan jag köpte den. Det kanske är därför? Eller kan det bero på något annat? Mitt OS är helt nyinstallerat så det kan inte vara något virus eller liknande.

Skrivet av ArcticFire:

Min mamma har pecis den datorn. Pavilion G7 med E2-3000M APU, HD 6380G från 2012.
Så jag har erfarenhet av den och nu på senare tid känns den lite slö, speciellt när man startar den. I mitt fall tror jag att det är Steam som äter CPU bara för att visa inloggningskärmen.

Jag tror att det bara är vanlig nerslöning på grund av ålder och användning. Du kan ju kolla vad det är som tar mest CPU (förutom webbläsaren och Flash).

BF3 i low och 720p går att spela i SP, har kommit en bit i storyn.

Jag gamear inte på min laptop. Surfar, utvecklar och gör andra skolrelaterade saker på den.

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem
Skrivet av akashi:

Datorn är på mitt skrivbord. Datorn blir slö och varm ändå. Nu när jag tänker på det så har inte rensat burken på damm sedan jag köpte den. Det kanske är därför? Eller kan det bero på något annat? Mitt OS är helt nyinstallerat så det kan inte vara något virus eller liknande.

Jag gamear inte på min laptop. Surfar, utvecklar och gör andra skolrelaterade saker på den.

Om du lyckats leva med en E2 CPU så är dustins erbjudande:
http://www.dustinhome.se/product/5010796268/asus-x551ca-ci3-1...
En massiv uppgradering, och billigt som attan för en i3'a med HD4000 grafik.
Skärmen är säkert "meh" men man får ju inte allt för det priset.

Men till ditt problem, ja det kan absolut vara så att den dammat igen och däremed överhettar.
Enklast är att kolla med t.ex hwmonitor.
Ligger processorn på 80+ grader så är det nåt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om du lyckats leva med en E2 CPU så är dustins erbjudande:
http://www.dustinhome.se/product/5010796268/asus-x551ca-ci3-1...
En massiv uppgradering, och billigt som attan för en i3'a med HD4000 grafik.
Skärmen är säkert "meh" men man får ju inte allt för det priset.

Men till ditt problem, ja det kan absolut vara så att den dammat igen och däremed överhettar.
Enklast är att kolla med t.ex hwmonitor.
Ligger processorn på 80+ grader så är det nåt galet.

Processorn ligger på över 80°C. Jag bränner mig nästan när jag rör vid den. Jag ringde support och de sa till mig rensa datorn på damm med kompressor.

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem
Skrivet av akashi:

Processorn ligger på över 80°C. Jag bränner mig nästan när jag rör vid den. Jag ringde support och de sa till mig rensa datorn på damm med kompressor.

Är du aningens händig så är det bättre att pillra isär den och rengöra än att blåsa i den.
Risken finns ju att du blåser fast nån dammtuss i fläkten så kylningen blir ännu samre...
Dessutom så kan du ju byta kylpastan när du är där, brukar göra skaplig skillnad på laptops

http://www.youtube.com/watch?v=UaH4GLDHgms
http://www.youtube.com/watch?v=ZT0ovCntxbs

Permalänk
Entusiast
Skrivet av akashi:

Processorn ligger på över 80°C. Jag bränner mig nästan när jag rör vid den. Jag ringde support och de sa till mig rensa datorn på damm med kompressor.

Satan i gatan, ja då har vi hittat roten till allt ont
Konstigt att supporten sade åt dig att göra det själv, de brukar ju alltid vilja göra det själva via inlämning men okej.

Kom ihåg att byta kylpastan på CPU'n, kan ibland vara viktigare än att bara få bort dammet eftersom många tillverkare använder snorbillig kylpasta.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Är du aningens händig så är det bättre att pillra isär den och rengöra än att blåsa i den.
Risken finns ju att du blåser fast nån dammtuss i fläkten så kylningen blir ännu samre...
Dessutom så kan du ju byta kylpastan när du är där, brukar göra skaplig skillnad på laptops

http://www.youtube.com/watch?v=UaH4GLDHgms

Ska göra det. Pillra isär den och rensa den med lufttryck.

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem

Om den fortfarande har problem så har jag antagligen reklamationsrätt? Lämna tillbaks den till butiken.

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Satan i gatan, ja då har vi hittat roten till allt ont
Konstigt att supporten sade åt dig att göra det själv, de brukar ju alltid vilja göra det själva via inlämning men okej.

Kom ihåg att byta kylpastan på CPU'n, kan ibland vara viktigare än att bara få bort dammet eftersom många tillverkare använder snorbillig kylpasta.

Klart. Datorn funkar fortfarande inte som den ska och kraven uppfylls inte. Processorn jobbar fortfarande lika bra som min Siemens från 90-talet. Detta kan bara vara ett ursprungligt fabriksfel från HP. Har läst att många har klagat på denna dator. Ska lämna in den på reklamation imorgon.

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr