Fläktriktning vid vattenkylning i Enthoo Pro

Permalänk
Medlem

Fläktriktning vid vattenkylning i Enthoo Pro

Hej!

Jag ska i dagarna bygga om mitt system med lite mer radiatoryta i ett nytt chassi, Enthoo pro. Jag kommer ha 280 i fronten, 420 i toppen och 140 där bak (eventuellt en 120 i botten, men i så fall bara en fläkt utan radiator) som ska kyla ner en 4770k och två GTX670. Alla radiatorer kommer ha enkla Nocuta NF-A14 (ej push/pull), vid (förhoppningsvis) rätt så låga varvtal.

Så till min frågeställning; hur är det bäst att montera fläktarna? Min första tanke var att ha front/bak som insug och topp som utblås, men det innebär ju att en väldigt stor del av radiatorytan kommer få tråkig varmluft som redan gått igenom andra radiatorer.
Vore det bättre att ha alla som insug? Jag förstår att det skulle bli ett rätt ordentligt övertryck i lådan då, men jag tänker att fördelen med att ha fräsch luft genom alla radiatorer kanske överväger den nackdelen?
En annan lösning skulle kunna vara att ha 140:an där bak som utblås, men frågan är då om en ensam fläkt som utblås gör tillräckligt stor skillnad när den paras ihop med fem insug.

Självklart skulle jag kunna laborera lite med olika setups och se vad som ger bäst vattentemperaturer, men det är ju en del jobb med att vända på fläktarna så om någon som har lite bättre insikt i ämnet kan ge lite tips vore det väldigt uppskattat.

//Tarrgoth

Permalänk
Medlem

Front in
Botten in
Toppen ut
Bak ut

Så har jag o det fungerar bra.
Alla fläktar på mina rads är push.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

poängen är inte att blåsa "kallluft" genom radiatorerna, poängen är att luften ska cirkulera. om du bara skulle blåsa in denna "kalla" luft och göra så att radiatorn avleder en grad extra så skulle i stället alla komponenter inne i lådan värmas upp en grad extra och således inte ge dig någonting.

Nåväl, se till att luften rör på sig så kyler det bäst, och det görs lättast genom att hjälpa luften på traven, varm luft stiger uppåt och således bör du ha intag nere och utblås uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

poängen är inte att blåsa "kallluft" genom radiatorerna, poängen är att luften ska cirkulera. om du bara skulle blåsa in denna "kalla" luft och göra så att radiatorn avleder en grad extra så skulle i stället alla komponenter inne i lådan värmas upp en grad extra och således inte ge dig någonting.

Nåväl, se till att luften rör på sig så kyler det bäst, och det görs lättast genom att hjälpa luften på traven, varm luft stiger uppåt och således bör du ha intag nere och utblås uppe.

Det låter vettigt. Jag har i alla fall gjort som jag tänkte först och har toppen som utblås och resten som insug. Får se i nästa vecka hur temperaturerna lägger sig och om jag eventuellt testar andra konfigurationer, men just nu väntar jag på nya anslutningar att ersätta det läckande skräpet jag fick hem från Aquatuning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Se till att ha lagom nivå på in/utsug med ett litet övertryck.