Permalänk
Medlem

Överklagan

hej

Skulle vilja ha hjälp med hur jag gör en överklagan mot en myndighet i Sverige.
Har googlat mig fram och hittar inte riktigt hur jag ska skriva och såna saker..

Enda infon jag har är att dem vill ha mina personuppgifter.

Skulle vara sjysst om man fick hjälp på hur man gör en överklagan på ett snyggt sätt

OttO

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

http://www.domstol.se/myndighetsbeslut/overklaga-myndighetsbe...

Om du ändå inte vet vad du ska skriva så googla på "överklagan mall"

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Du skriver bara ett formellt brev där du meddelar att du överklagar deras beslut, med hänvisning till deras diarienummer som sannolikt står på beslutet. Glöm inte personuppgifter, datum och underskrift.

Edit: Kolla länken som TiasE postade, den förklarar allt och får mitt inlägg att framstå som dumt

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit några överklaganden till myndigheter när jag tidigare var VD för ett företag. Tänk på att dina argument måste vara extremt övertygande och snudd på sylvassa för att det ska gå vägen. Förvaltningsrätten har en tendens att gå på myndigheternas linje om du inte kommer in med en klockren överklagan. Är det något extra viktigt så är det läge att skaffa juridisk hjälp.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Som sagts ovan så ska du ha övertygande argument. Tänk på att DU har bevisbördan i de allra flesta fall, så all dokumentation till stöd för din sak ska skickas in till rätten. Kommer du på något mer senare så skicka in det också. Det är aldrig försent att komplettera ditt material förrän i princip förhandlingen är avslutad.
Appropå förhandling, begär en muntlig förhandling så du kan föra din talan i en rättssal. Detta ger en fördel, men tyvärr är det domstolen som bedömmer om det ska bli muntlig förhandling eller inte. Det kan t.o.m. bli så att domstolen anser att målet är av så enkel beskaffenhet att det kan avgöras helt utan lekmannadommare (nämndemän).

Men som sagt, tänk på att det som du inte tar fram i form av bevisning (eller andra uppgifter) aldrig kommer rätten tillgodo. Inte ens de mest banala uppgifter kommer rätten att själva luska reda på, utan tar BARA ställning till det som parterna presenterar för rätten.

Om du kommer till muntlig förhandling, tänk då på att vara välvårdad, proper, trevlig och normal. Försök att vara saklig och inte långrandig i din framställan. Och var påläst på lagen (om du inte har egen advokat/jurist med dig), men försök inte mästra i rätten. Det är trots allt domarna som ska tolka lagen. Ordföranden kommer uppmana er, både dig och representanten för myndigheten (vars beslut du överklagat), att inte ta upp sånt som rätten har fått ta del av i skriftlig form, men här ska du ändå ta upp det som är viktigast och som du vill ska få särskild uppmärksamhet.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Hmm , då vet jag lite mera om hur det går till väga och så

Men det är att jag ska överklaga på en sak som kronofogden gjorde ifjol och då är det det till chefen på kronis i Karlstad som ska ha det..

Fick hans telefonnr och ringde ang detta beslut som jag ska överklaga och då fick jag rada på de var han som skulle ha det och inte nån tingsrätt eller så

Kan det verkligen vara så?

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OttO36:

Hmm , då vet jag lite mera om hur det går till väga och så

Men det är att jag ska överklaga på en sak som kronofogden gjorde ifjol och då är det det till chefen på kronis i Karlstad som ska ha det..

Fick hans telefonnr och ringde ang detta beslut som jag ska överklaga och då fick jag rada på de var han som skulle ha det och inte nån tingsrätt eller så

Kan det verkligen vara så?

Ja. Om de inser att de har fel kan de ju ändra sig. Har ni olika åsikter går man till någon form av juridiskt ombud som får bestämma vem som har rätt. Tänk på att du måste ha något bra bevis på att de har gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ja. Om de inser att de har fel kan de ju ändra sig. Har ni olika åsikter går man till någon form av juridiskt ombud som får bestämma vem som har rätt. Tänk på att du måste ha något bra bevis på att de har gjort fel.

okej , då är jag med på det..
har ganska så bra bevis då jag är utlandsflyttad o inskriven i Finland sen ifjol och kommer att göra kopia på dem papprena då jag vart inskriven i Finland o bifoga.

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

När man överklagar en mydighets beslut skickar man i många fall överklagandet till myndigheten ifråga som då kan ompröva beslutet, och om dom inte ändrar uppfattning så kommer överklagandet skickas till förvaltningsrätten för behandling. Jag trodde att du hade passerat den punkten.

Lycka till!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

När man överklagar en mydighets beslut skickar man i många fall överklagandet till myndigheten ifråga som då kan ompröva beslutet, och om dom inte ändrar uppfattning så kommer överklagandet skickas till förvaltningsrätten för behandling. Jag trodde att du hade passerat den punkten.

Lycka till!

Okej ,, är i början på en överklagan och så.. är första gången man är tvungen o överklaga beslut hos kronofogden och så..

Kommer att försöka skriva en hel i tråden då jag får besked o såna saker ang va dem har kommit fram till ..

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Hmm , då vet jag lite mera om hur det går till väga och så

Men det är att jag ska överklaga på en sak som kronofogden gjorde ifjol och då är det det till chefen på kronis i Karlstad som ska ha det..

Fick hans telefonnr och ringde ang detta beslut som jag ska överklaga och då fick jag rada på de var han som skulle ha det och inte nån tingsrätt eller så

Kan det verkligen vara så?

Ja, det är myndigheten som ska ha dina handlingar. Kommer din överklagan in i tid så kommer kronofogden att vara tvungen att skicka den vidare till förvaltningsrätten.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag får tacka så mycket för alla råd och tips jag har fått av er här på Swec.. Satt och funderade hur jag skulle gå till väga och så, kom att tänka på just konsumenträtt och skapa en tråd där.. nu är det bara och vänta på besked ang detta

Tyckte det var lite konstigt just med att jag kunde skicka överklagan via epost till han och inte via brev som vanligt så alla papper som behövdes fick jag sätt mig o scanna in o bifoga i mailet

Hoppas att allt går vägen o dem tänker om ang detta beslutet

OttO

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Det står alltid i en myndighets beslut hur man begär omprövning av eller hur man kan överklaga beslutet. Det är inte alls säkert att du ens kan överklaga ett beslut som är från förra året. Det är väl i princip bara skattebeslut som har en lång överklagbar tid. Annars brukar det vara tre veckor eller röra sig om några månader högst beroende på vad det är för beslut som är fattat. Visar det sig att det är för sent att överklaga beslutet kan du vända dig till JO i så fall som prövar ärenden som inte är äldre än två år. JO kan dock inte ändra ett beslut som en myndighet eller domstol kan göra, utan kan "bara" kritisera myndigheten för fel i själva handläggningsprocessen. I extremt sällsynta fall kan JO väcka åtal i domstol för tjänstefel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Som sagts ovan så ska du ha övertygande argument. Tänk på att DU har bevisbördan i de allra flesta fall, så all dokumentation till stöd för din sak ska skickas in till rätten. Kommer du på något mer senare så skicka in det också. Det är aldrig försent att komplettera ditt material förrän i princip förhandlingen är avslutad.
Appropå förhandling, begär en muntlig förhandling så du kan föra din talan i en rättssal. Detta ger en fördel, men tyvärr är det domstolen som bedömmer om det ska bli muntlig förhandling eller inte. Det kan t.o.m. bli så att domstolen anser att målet är av så enkel beskaffenhet att det kan avgöras helt utan lekmannadommare (nämndemän).

Men som sagt, tänk på att det som du inte tar fram i form av bevisning (eller andra uppgifter) aldrig kommer rätten tillgodo. Inte ens de mest banala uppgifter kommer rätten att själva luska reda på, utan tar BARA ställning till det som parterna presenterar för rätten.

Om du kommer till muntlig förhandling, tänk då på att vara välvårdad, proper, trevlig och normal. Försök att vara saklig och inte långrandig i din framställan. Och var påläst på lagen (om du inte har egen advokat/jurist med dig), men försök inte mästra i rätten. Det är trots allt domarna som ska tolka lagen. Ordföranden kommer uppmana er, både dig och representanten för myndigheten (vars beslut du överklagat), att inte ta upp sånt som rätten har fått ta del av i skriftlig form, men här ska du ändå ta upp det som är viktigast och som du vill ska få särskild uppmärksamhet.

Myndighetsbeslut överklagas till förvaltningsdomstolar som i princip aldrig har muntlig förhandling förutom i mål som rör tvångsomhändertagande och migrationsmål. Vanliga myndighetsbeslut avgörs på handlingar utan muntlig förhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det står alltid i en myndighets beslut hur man begär omprövning av eller hur man kan överklaga beslutet. Det är inte alls säkert att du ens kan överklaga ett beslut som är från förra året. Det är väl i princip bara skattebeslut som har en lång överklagbar tid. Annars brukar det vara tre veckor eller röra sig om några månader högst beroende på vad det är för beslut som är fattat. Visar det sig att det är för sent att överklaga beslutet kan du vända dig till JO i så fall som prövar ärenden som inte är äldre än två år. JO kan dock inte ändra ett beslut som en myndighet eller domstol kan göra, utan kan "bara" kritisera myndigheten för fel i själva handläggningsprocessen. I extremt sällsynta fall kan JO väcka åtal i domstol för tjänstefel.

Pratade själv med han på Kronofogden i karlstad idag per telefon och han gav alla uppgifter för o överklaga så det är ingen bestämd tid där heller iaf enligt vad han kunde utläsa från lagboken som han tog fram under samtalet.

Sen är det att om jag är utlandsflyttad och dem har haft en utmätning så ska den per automatik sluta gälla då dem får dem uppgifterna från skatteverk o så, men det funkar inte alltid utan det är att jag vart förvånad då det inte stämde på mina besked från försäkringskassan så jag fick själv hålla på o kontakta alla myndigheter och så ska det inte vara , iaf enligt vad jag har fått reda på mer om då jag har googlat nu på kvällen om detta

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Nu verkar det mesta vara besvarat, men här är Kronofogdens egna PDF om överklagan:

http://www.kronofogden.se/download/18.44812de6133c5768d678000...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Myndighetsbeslut överklagas till förvaltningsdomstolar som i princip aldrig har muntlig förhandling förutom i mål som rör tvångsomhändertagande och migrationsmål. Vanliga myndighetsbeslut avgörs på handlingar utan muntlig förhandling.

När jag skrev "rätten" så refererade jag till just förvaltningsdomstolen. Visst har man muntliga förhandlingar även om det är ovanligt. Då jag inte vet vad detta gäller så tyckte jag att det var värt att nämna det.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb