Panasonic LX8: Kompaktkamera med 1" sensor och 4K video

Permalänk
Medlem

Panasonic LX8: Kompaktkamera med 1" sensor och 4K video

Innan RX100iii kommit ut i butik så stjäl Panasonic showen. Det är ett ryckte en så länge men källan brukar ha rätt, som tex med RX100iii.

UPDATE 10/6
UPDAET 11/6

Sensor: 1"
Objektiv: 24-90 f2.0-2.8!
4K video
Will be 3% larger than the LX7
Will have a swivel touch screen with touch to focus and capture features
Updated processing engine enhancing JPEG output
EVF built in, no hotshoe
Automatic Lenscap
Built-in 3 stop ND filter

The Panasonic LX8 will be an exciting new premium camera. It will likely have a 1 inch sensor, built-in EVF, LX7 look and 4K video!

And yesterday a source (Many Thanks!) told me the lens will be 24-90mm f/2.0-2.8! The current only competitor is the Sony RX100m3 which has a 24-70mm f/1.8-2.8 lens. Therefore the Panasonic will have a more useful tele lens and sacrifices only a third of stop at the wide end. But the huge news is that unlike the Sony it shoots 4K.

I also got some more info about the LX8 I am double checking with other sources. Stay tuned! Camera should be announced on July 16!
And get at $799 price tag (same as the Sony RX100M3)."

http://www.43rumors.com/ft4-new-lx8-has-a-24-90mm-f2-0-2-8-le...

Stämmer det så svalnar (EDIT: SVALNAT )verkligen mitt intresse för Sonyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Innan RX100iii kommit ut i butik så stjäl Panasonic showen. Det är ett ryckte en så länge men källan brukar ha rätt, som tex med RX100iii.

"The Panasonic LX8 is supposed to be announced on July 16. And as we know it will have a larger (1 inch?) sensor and a built-in EVF. It also will keep the current LX7 look. And now latest rumors say it will have 4K video too and get at $799 price tag (same as the Sony RX100M3)."

http://www.43rumors.com/ft4-panasonic-lx8-will-have-shoot-4k-...

Stämmer det så svalnar verkligen mitt intresse för Sonyn.

Oj... Jag som tänkte kränga min S100 och skaffa en ny kompakt... vore ju nice.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag har LX7an och tycket det är en helt suverän kamera. Känns som det blir en bra uppgradering men väldigt dyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Jag har LX7an och tycket det är en helt suverän kamera. Känns som det blir en bra uppgradering men väldigt dyr

Jag är bara intresserad av 4K-biten som komplement till min videokamera.

Hur bra är LX7 på video?
Min S100 har, trots fullt manuellt läge, tendenser att förändra exponeringen vid skiften i miljö - något som gör kameran värdelös för min del om jag nu vill ha att den gör exakt som jag säger. Hur gör LX7?

Har den profiler på videos? Kan man få flat bild?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

En annan sak som intresserar mig är att kameran väger runt 300gr. Perfekt om man vill skaffa en mindre quadrokopter och kunna flyga och filma. Det krävs en ganska stor sak för att bära 1kg+ men 300gr klarar nog en DJI Phantom II.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag är bara intresserad av 4K-biten som komplement till min videokamera.

Hur bra är LX7 på video?
Min S100 har, trots fullt manuellt läge, tendenser att förändra exponeringen vid skiften i miljö - något som gör kameran värdelös för min del om jag nu vill ha att den gör exakt som jag säger. Hur gör LX7?

Har den profiler på videos? Kan man få flat bild?

// A

Tycker vidoedelen fungerar riktigt bra. Trots att den har ett par år på nacken så står den sig bra mot nyare kameror.

Brukar filma med fast slutare (1/100) när jag filmar och är det riktigt soligt så får jag slå på ND filtret.

Permalänk
Medlem

Dyr vet jag inte. Rx100iii är ju i ungefär samma pris klass och den är nog värd varenda krona. Frågan är ju bitraten, rx100iii får 50mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Dyr vet jag inte. Rx100iii är ju i ungefär samma pris klass och den är nog värd varenda krona. Frågan är ju bitraten, rx100iii får 50mbit.

Panasonic är på hugget. Vi får vänta och se

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Brännvidden spöar tydligen rx100iii

"The Panasonic LX8 will be an exciting new premium camera. It will likely have a 1 inch sensor, built-in EVF, LX7 look and 4K video!

And yesterday a source (Many Thanks!) told me the lens will be 24-90mm f/2.0-2.8! The current only competitor is the Sony RX100m3 which has a 24-70mm f/1.8-2.8 lens. Therefore the Panasonic will have a more useful tele lens and sacrifices only a third of stop at the wide end. But the huge news is that unlike the Sony it shoots 4K.

I also got some more info about the LX8 I am double checking with other sources. Stay tuned! Camera should be announced on July 16!"

Permalänk
Medlem

Ser inget problem i 1/3 fstops förlust. Inte för att få som de skriver extra tele och... 4K

Men 16:e Juli.. Nu är det ju långt dit. Kanske skulle du skippa RX100 mk3 tills denna finns på riktigt så du inte blir omodern samma dag.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Nya specs igen, ingen sko, synd det har ju inte rx100iii heller. Men ND

Will be 3% larger than the LX7
Will have a swivel touch screen with touch to focus and capture features
Updated processing engine enhancing JPEG output
EVF built in, no hotshoe
Automatic Lenscap
Built-in 3 stop ND filter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nya specs igen, ingen sko, synd det har ju inte rx100iii heller. Men ND

Will be 3% larger than the LX7
Will have a swivel touch screen with touch to focus and capture features
Updated processing engine enhancing JPEG output
EVF built in, no hotshoe
Automatic Lenscap
Built-in 3 stop ND filter

Blixtsko är ju trevligt om det finns, men en sökare kan vara mer värt tror jag. Ehm, LX7 har "3-stop ND filter" (LX5 hade ej). Även RX100 saknade väl ND filter (men hyllades av många som det enda alternativet).

"Automatic Lenscap" verkar vara efterfrågat.

(Många rykten nu tydligen; att RX100 III skulle vara ohotad etta, whatever, var väl knappast att räkna med; kommer det inte en från Fuji snart, X30 eller vad den kommer att kallas; för att gå off topic.)

Vad finns att säga om att när man går upp i storlek på sensorn och konsekvenser för optiken; föredrar ett förhållandevis ljusstarkt, men konsekvensen brukar, verkar, vara att brännvidden kortas något, eller att man kapar lite på bländartal. Nu ser ju dessa riktigt bra ut, men vad finns för koppling till förändring av sensorns storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Blixtsko är ju trevligt om det finns, men en sökare kan vara mer värt tror jag. Ehm, LX7 har "3-stop ND filter" (LX5 hade ej). Även RX100 saknade väl ND filter (men hyllades av många som det enda alternativet).

"Automatic Lenscap" verkar vara efterfrågat.

(Många rykten nu tydligen; att RX100 III skulle vara ohotad etta, whatever, var väl knappast att räkna med; kommer det inte en från Fuji snart, X30 eller vad den kommer att kallas; för att gå off topic.)

Vad finns att säga om att när man går upp i storlek på sensorn och konsekvenser för optiken; föredrar ett förhållandevis ljusstarkt, men konsekvensen brukar, verkar, vara att brännvidden kortas något, eller att man kapar lite på bländartal. Nu ser ju dessa riktigt bra ut, men vad finns för koppling till förändring av sensorns storlek?

Ofan, viste inte att LX7 hade ND. RX100iii har det också men inte i och ii.

EVF i all ära men jag hade velat ha skon också för mikrofonen.

Ja det kommer snart en x30, mycket spännande eftersom jag tycker x20 är den bästa kompaktameran för stillbilder. Jag har kört på Sonyn för videofunktionen (som suger på Fuji) men nu ser Panasonics 4K mycket lockande ut.
Samtidigt så kommer det en Panasonic FZ1000 med 4K som ju är deras svar på RX10.

Fullt krig med andra ord mellan Sony och Panasonic medans Canon sitter still i kanoten, undrar vad de har på gång ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ofan, viste inte att LX7 hade ND. RX100iii har det också men inte i och ii.

Ja, och RX100i var väl inte lika ljusstark heller.

Skrivet av Nisse-Tuta:

EVF i all ära men jag hade velat ha skon också för mikrofonen.

Egentligen tycker jag båda är lika viktiga (för en mer "kompetent" kompaktkamera), tadah: X20.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja det kommer snart en x30, mycket spännande eftersom jag tycker x20 är den bästa kompaktameran för stillbilder. Jag har kört på Sonyn för videofunktionen (som suger på Fuji) men nu ser Panasonics 4K mycket lockande ut.
Samtidigt så kommer det en Panasonic FZ1000 med 4K som ju är deras svar på RX10.

Ja det jag har sett och läst om X20 är riktigt trevliga bilder, men att videofunktionen knappt går att påverka. Därför, så långt jag läst och sett, tyckte jag att LX7 såg riktigt trevlig ut i specifikation och vad den kan prestera (X20 och retro är dock trevligt om vi talar utseende).

Permalänk
Medlem

Kollade lite mer på LX7 tack vare denna tråd och den lär ju kosta hälften så mycket jämfört mot LX8. Blir faktiskt sugen på LX7 som någorlunda kompakt kamera som man kan ha i fickan och ta fram för att filma/fota lite när andan faller på. Kollade lite på RX100 också men LX7 verkar trevligare på något sätt. LX8 blir nog kanon men samtidigt blir ju LX7 troligen ännu billigare när LX8 kommer.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på allt. Men 4K är mitt nya primära krav på utrustning.

Provade rendera på min spelPC igår en kortis. Jösses.

Min laptop, macbookpro 13" med allt på värsta gör 5 fps. Min spelpc gör nästan 10ggr mer
Helt klart mer lätthanterligt än att lägga 2 dagar på grading och proxykonvertering som i min laptops fall...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag är sugen på allt. Men 4K är mitt nya primära krav på utrustning.
// A

Jag är inte riktigt där ännu utan njuter lite av att jag väntat. 4K i alla ära på LX8 men 7999 kr för rx100iii, tycker jag är lite billigt

Permalänk
Medlem

Annars så verkar LX7 finnas på ebay för ca 2300 kr med frakt från UK. Känns hyfsat OK.

http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Panasonic-Lumix-DMC-LX7-10M...

Men hur vet man om man får PAL-versionen som kan filma 25 och 50 fps eller NTSC-versionen som filmar 30/60 fps? Jag har ställt frågan till säljaren men det är inte säkert man får något vettigt/riktigt svar. Vore hemskt om man råkade få NTSC-versionen. Det är väl samma med Sony RX100 också antar jag att det gäller att välja PAL eller NTSC redan vid köpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Annars så verkar LX7 finnas på ebay för ca 2300 kr med frakt från UK. Känns hyfsat OK.

http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Panasonic-Lumix-DMC-LX7-10M...

Men hur vet man om man får PAL-versionen som kan filma 25 och 50 fps eller NTSC-versionen som filmar 30/60 fps? Jag har ställt frågan till säljaren men det är inte säkert man får något vettigt/riktigt svar. Vore hemskt om man råkade få NTSC-versionen. Det är väl samma med Sony RX100 också antar jag att det gäller att välja PAL eller NTSC redan vid köpet?

Köper du den i Eurpoa är ju chansen rätt liten att den inte är PAL men vänta in svar om du vill vara på säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Köper du den i Eurpoa är ju chansen rätt liten att den inte är PAL men vänta in svar om du vill vara på säkra sidan.

Har frågat men inte fått svar än. Men det står visst i beskrivningen i annonsen:
"AVCHD 1080/50p Full HD movie and Creative Movie"
Så stämmer inte detta borde jag kunna reklamera den.
Är ganska så sugen på att köpa den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har frågat men inte fått svar än. Men det står visst i beskrivningen i annonsen:
"AVCHD 1080/50p Full HD movie and Creative Movie"
Så stämmer inte detta borde jag kunna reklamera den.
Är ganska så sugen på att köpa den...

Skriv "1800kr snabb affär" till den här liraren så spar du en slant och får garanterat en PAL
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=222197

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Skriv "1800kr snabb affär" till den här liraren så spar du en slant och får garanterat en PAL
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=222197

Får inga svar från den där liraren så jag har beställt en PAL-version från ebay istället.
http://www.ebay.com/itm/SALE-BRAND-NEW-PANASONIC-LUMIX-DMC-LX...

Får se hur lång tid det tar från Australien och om det tillkommer någon moms eller tull. Men tydligen är det "Expedited shipping" inbakat i priset så det ska väl inte ta alltför många veckor. Visserligen inte LX8 utan LX7 men det får duga åt mig så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Får inga svar från den där liraren så jag har beställt en PAL-version från ebay istället.
http://www.ebay.com/itm/SALE-BRAND-NEW-PANASONIC-LUMIX-DMC-LX...

Får se hur lång tid det tar från Australien och om det tillkommer någon moms eller tull. Men tydligen är det "Expedited shipping" inbakat i priset så det ska väl inte ta alltför många veckor. Visserligen inte LX8 utan LX7 men det får duga åt mig så länge.

ok, du får återkomma med hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

ok, du får återkomma med hur det går.

UPS ringde på dörren idag och levererade kameran. Skickades från Hongkong i 14/7 och jag beställde den sent på kvällen den 10/7 så jag måste säga det var snabb leverans för ett ebayköp från andra sidan jordklotet! Klarade mig från tull och moms så det blev hyfsat prisvärt.

Det var PAL-versionen vilket jag bekräftat vid studie av inspelade videofiler. Tycker mig se en del aliasing när man filmar 1080P50 men det bli OK kvalitet för pengarna tycker jag. Gick att ställa in engelska menyer (svenska finns inte men det gör inget). Verkar vara japanska och / eller kinesiska menyspråk också (eller något annat asiatiskt). Får väl undersöka inställningsmöjligheterna närmare.

Med bländaren på 2.5 eller högre slipper man ändrad bländarinställning när man zoomar. Blev först lite irriterad när man ställde på 1.4 och det ändrade sig när man zoomade in men så är det väl med de flesta zoomar. Saknar dock att jag inte kan se histogrammet i videoläge. På min GH2 kan jag se histogrammet samtidigt som jag filmar. Får heller inte fram highligt av överexponerade områden i bilden men antar man inte kan få allt i en kompaktkamera. Ska bli skoj att lära känna denna kamera lite närmare.

Får väl försöka hitta någon passande kameraväska och skaffa mig något bättre minneskort (hade bara ett på 4 GB till övers hemma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

UPS ringde på dörren idag och levererade kameran. Skickades från Hongkong i 14/7 och jag beställde den sent på kvällen den 10/7 så jag måste säga det var snabb leverans för ett ebayköp från andra sidan jordklotet! Klarade mig från tull och moms så det blev hyfsat prisvärt.

Det var PAL-versionen vilket jag bekräftat vid studie av inspelade videofiler. Tycker mig se en del aliasing när man filmar 1080P50 men det bli OK kvalitet för pengarna tycker jag. Gick att ställa in engelska menyer (svenska finns inte men det gör inget). Verkar vara japanska och / eller kinesiska menyspråk också (eller något annat asiatiskt). Får väl undersöka inställningsmöjligheterna närmare.

Med bländaren på 2.5 eller högre slipper man ändrad bländarinställning när man zoomar. Blev först lite irriterad när man ställde på 1.4 och det ändrade sig när man zoomade in men så är det väl med de flesta zoomar. Saknar dock att jag inte kan se histogrammet i videoläge. På min GH2 kan jag se histogrammet samtidigt som jag filmar. Får heller inte fram highligt av överexponerade områden i bilden men antar man inte kan få allt i en kompaktkamera. Ska bli skoj att lära känna denna kamera lite närmare.

Får väl försöka hitta någon passande kameraväska och skaffa mig något bättre minneskort (hade bara ett på 4 GB till övers hemma).

Låter bra.
Det blir ju mörkare vid zoom på rx100 också och det är bara mk3 som har zebra. Tror ingen av dem har histogram.
Du får posta lite video när du lärt känna den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

UPS ringde på dörren idag och levererade kameran. Skickades från Hongkong i 14/7 och jag beställde den sent på kvällen den 10/7 så jag måste säga det var snabb leverans för ett ebayköp från andra sidan jordklotet! Klarade mig från tull och moms så det blev hyfsat prisvärt.

Det var PAL-versionen vilket jag bekräftat vid studie av inspelade videofiler. Tycker mig se en del aliasing när man filmar 1080P50 men det bli OK kvalitet för pengarna tycker jag. Gick att ställa in engelska menyer (svenska finns inte men det gör inget). Verkar vara japanska och / eller kinesiska menyspråk också (eller något annat asiatiskt). Får väl undersöka inställningsmöjligheterna närmare.

Med bländaren på 2.5 eller högre slipper man ändrad bländarinställning när man zoomar. Blev först lite irriterad när man ställde på 1.4 och det ändrade sig när man zoomade in men så är det väl med de flesta zoomar. Saknar dock att jag inte kan se histogrammet i videoläge. På min GH2 kan jag se histogrammet samtidigt som jag filmar. Får heller inte fram highligt av överexponerade områden i bilden men antar man inte kan få allt i en kompaktkamera. Ska bli skoj att lära känna denna kamera lite närmare.

Får väl försöka hitta någon passande kameraväska och skaffa mig något bättre minneskort (hade bara ett på 4 GB till övers hemma).

Valde du ett snabbare fraktsätt än det som ingick i priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PEN:

Valde du ett snabbare fraktsätt än det som ingick i priset?

Nej, det ingår "Expedited shipping" i priset som anges.
Priset blev 2121 kr enligt kontoutdraget på min bank.