NAS-hjälp från er experter...

Permalänk
Medlem

NAS-hjälp från er experter...

...eller ja, expert behöver man nog vara, då jag är rätt så dåligt påläst på hela NAS-delen...

Hursom, skall skaffa en NAS för att ha som primärlagring. Dessutom kommer svågern ha en backup-disk i den, och jag har en hos honom, så slipper man ha backupen på samma geografiska plats som sina filer. Blir nog en 4-slots då, eftersom en plats går direkt till svågern. Förutom lagring så kommer det vara filmbibliotek och så skall jag försöka sätta ihop ett kameralarm till huset också. Inga jätteavancerade saker med andra ord. Frågan är vad jag skall ha. Synology verkar ju ha ett funktionellt gränssnitt, så blir en sån. Men vilket kraft behöver jag för mina ändamål? Är ok pris på DS413j inkl. två diskar nu, men "j" är väl budgetmodellen så frågan är om det blir för lite kraft för mig?

För att få ett enkelt gränssnitt på filmhanteringen blir det XBMC eller liknande (har två småbarn så det finns ingen tid tid att mecka själv). Är då smidigaste sättet att sätta en raspberry pi i recievern och köra XBMC med filerna lagrade på på NASen? Eller kan jag nå XBMC på NASen via DLNA i TVn på ett bra (läs: fungerande) sätt?

Ok, lite otydligt inser jag, frågan är väl egentligen:
x räcker det med 500 mb i ram, eller behövs det dubbla för mina ändamål (vanlig primärlagring, filmhantering, backup åt svågern samt övervakning av huset)?
x samma fråga för singlecore-processor, eller krävs dualcore?
x med andra ord; DS413j, 414j, 414 eller 412+ ??? Eller någon annan?

Något annat man skall tänka på vad gäller övervakningssystemet av huset?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket text, men förvånansvärt lite info.

Rent generellt, så ska du bara lagra filer på NAS'en så krävs i princip ingen monstermaskin till NAS. Vilken NAS som helst på marknaden kan serva filer i rimlig fart.

Om du tänker köra XBMC som frontend till filmbiblioteket så behöver inte NAS'en göra något mer än lagra filerna.

DSM kan dock köra både en egen mediaserver samt Plex som då kommer att kräva betydligt mer resurser i NAS'en. Huruvida det funkar med din TV är värre att svara på. Dels eftersom du inte talar om vilken TV du har. Du får nog vända dig till Google för att se om någon provat.

Surveillance Station, som är tillägget som hanterar webkameror funkar på alla modeller du listat, dock skulle jag tro att funktionen kräver lite prestanda om du ska ha många kameror.

På den lilla info du ger så skulle jag gissa att du vill hålla dig borta från J-modellerna. Kanske mellanmodellen 414 passar eller 412+ om du känner dig rik.

Jag har själv en 412+ som jag är mycket nöjd med. Jag köpte den för att jag ville kunna köra lite olika grejer på den, som en enkel webserver med databas osv. plus att jag ville åt de dubbla nätverksutgångarna. För att man ska ha nytta av två nätverksutgångar så får man dock ha en switch som hanterar Link Aggregation. Just nu kör jag även en Minecraft server på den och det hade inte gått med någon mindre modell.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohed:

...
Dessutom kommer svågern ha en backup-disk i den, och jag har en hos honom, så slipper man ha backupen på samma geografiska plats som sina filer. Blir nog en 4-slots då, eftersom en plats går direkt till svågern.

Du behöver innte vika en fysisk disk till svågern. Synology har fiffiga lösningar för backuphantering så att ni kan skapa en speciell share på respektive enhet för säkerhetskopiering av den andres enhet. Det bör gå att skapa begränsningar för hur mycket plats denna share tar (så att inte en av er äter upp hela diskutrymmet i den andres enhet).

Om du ska ha en 4-slotsenhet finns det klara fördelar med att stoppa in 4 diskar i enheten.

Med tanke på era planer på att säkerhetskopiera enheter så kan DS414 vara att föredra eftersom dessa enheter har två separata nätverksportar. Då kan enheterna kommunicera med varandra på Internet över den ena porten och den andra porten kan ni använda internt på era respektive LAN. På så sätt kan du skapa en förhållandevis säker lösning.

Skrivet av ohed:

...
Förutom lagring så kommer det vara filmbibliotek...
För att få ett enkelt gränssnitt på filmhanteringen blir det XBMC eller liknande (har två småbarn så det finns ingen tid tid att mecka själv). Är då smidigaste sättet att sätta en raspberry pi i recievern och köra XBMC med filerna lagrade på på NASen? Eller kan jag nå XBMC på NASen via DLNA i TVn på ett bra (läs: fungerande) sätt?

Samtliga Synology-enheter du nämner bör klara av det du vill att de ska göra. De minsta enheterna kan jag dock tänka mig får problem om enheterna ska serva flera processer parallellt (ex.vis säkerhetskopiera samtidigt som de spelar film).

Däremot tror jag du kommer att få prestandaproblem med din Raspberry, men det är en annan fråga.

Skrivet av ohed:

...
...och så skall jag försöka sätta ihop ett kameralarm till huset också. ... Något annat man skall tänka på vad gäller övervakningssystemet av huset?

Det bör inte vara något problem med någon av enheterna. Synologys gränssnitt för detta är enkelt och snyggt. Det är dock viktigt att du har övervakningskameror som är helt kompatibla med Synologys applikation. Synology upprätthåller en lista över sådana kameror. Själv har jag använt ett par billiga D-Link och det har funkat bra.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! TVn är en Philips 47", inget monster men har funkat bra. (Philips 47PFL4007T). Medveten om att texten är en massa ordbajseri, småttingarna sover max 30 minuter så stressade ner det jag ville fråga, när de vaknar igen så är det ingen tid till annat om man säger så...:-)

Raspberryn är kanske klen ja. Var mest en tanke från min sida för att få allt via HDMI; vill ju egentligen bara byta till en annan HDMI-kanal på recievern och ha filmarkivet i xbmc/plex där, i en perfekt värld...

DS414 lutar det åt alltså. Är inte rik nog för 412+...

Vad är nackdelarna med att ha 4 slottar och inte ha diskar i alla?

Edit: Om det finns smarta backupplösningar som någon skrev ovan så kanske DS214Play är ett mer passande alternativ och fortfarande vara inom budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohed:

Tack för snabba svar! TVn är en Philips 47", inget monster men har funkat bra. (Philips 47PFL4007T). Medveten om att texten är en massa ordbajseri, småttingarna sover max 30 minuter så stressade ner det jag ville fråga, när de vaknar igen så är det ingen tid till annat om man säger så...:-)

Raspberryn är kanske klen ja. Var mest en tanke från min sida för att få allt via HDMI; vill ju egentligen bara byta till en annan HDMI-kanal på recievern och ha filmarkivet i xbmc/plex där, i en perfekt värld...

DS414 lutar det åt alltså. Är inte rik nog för 412+...

Vad är nackdelarna med att ha 4 slottar och inte ha diskar i alla?

Lagrings "svinnet" blir ju procentuellt mindre med fler diskar i en vanlig RAID 5.
Du har ju en paritetsdisk oavsett hur många diskar arrayen innehåller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joppe999:

Du behöver innte vika en fysisk disk till svågern. Synology har fiffiga lösningar för backuphantering så att ni kan skapa en speciell share på respektive enhet för säkerhetskopiering av den andres enhet. Det bör gå att skapa begränsningar för hur mycket plats denna share tar (så att inte en av er äter upp hela diskutrymmet i den andres enhet).

Det stämmer att Synology har Quota. Du kan ställa in att en viss mapp bara får ta upp ett visst utrymme, eller att en viss användare bara får ta upp ett visst utrymme. Vilken du använder för din svåger spelar ju inte så står roll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När det gäller övervakningsbiten så tänk på att det krävs tillstånd om du sätter upp kameror dit allmänheten har tillträde . Men ska du bara ha det inomhus så är det lugnt . Sen behöver inte det ta så mycket prestanda av din nas. om du inte spelar in hela tiden utan bara när det är rörelse i bilden och dessutom sätter upp mellan vilka tider kameran ska reagera på det så är det inga problem .

Visa signatur