Meningen med pci hårddisk??

Permalänk

Meningen med pci hårddisk??

Jag har suttit och diskuterat med en och vi hittade ingen mening med pci hårddiskar dom är både dyra och små så vad är bra med dom?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Dom är snabba som tusan. Mycket snabbare än SATA-SSD. För jag antar att du pratar om SSD, inte hårddiskar?

Permalänk
Medlem

PCI-e bussen är sjukt mycket snabbare än vad SATA kan leverera vilket ger bra mycket snabbare enheter.

För medelsvensson så är de väldigt onödiga, men sitter du och håller på mycket med databaser, virtuella maskiner osv så kan det vara värt en titt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Enkelt svar: De är väldigt snabba.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Jag har suttit och diskuterat med en och vi hittade ingen mening med pci hårddiskar dom är både dyra och små så vad är bra med dom?

Var finns det PCI-HDs? Dels är gamla PCI-interfacet väldigt långsamt med sina 133MB/s och de flesta moderna HD är betydligt snabbare än så, och sedan låter det klumpigt att montera HD på instickskort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du pratar om ssd:er som körs via pci-e porten? Ja då är det för prestandans skull. Du får mycket bättre bandbredd till disken. Även s-ata 6gbps är begränsande för sådana ssd:er

Permalänk
Medlem

Han förstår väl att det är pga prestandan, han kanske snarare undrar över varför någon skulle behöva över 1000 mb/s läs/skriv?

Permalänk
Medlem

Videoredigering, databaser mm. allt som behöver ta emot massor av anrop och kunna hantera massor av snabba skrivningar. Sen i datacenter så spelar ju hur många watt en hårddisk drar en stor roll. Och dessa drar ju 3-4W mindre än en vanlig hårddisk. Min nästa blir garanterat i det formatet eller M2 av den simpla anledningen att jag vill slippa SATA kablar och behöva tänka på 2,5" platser i ett chassi. Och att de är snabbare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Du menar PCIe-SSDer?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Jag har suttit och diskuterat med en och vi hittade ingen mening med pci hårddiskar dom är både dyra och små så vad är bra med dom?

PCIe SSD menar du.

Snabbare interface så går att ha snabbare diskar. Det kommer ett nytt snabbare SATA så småningom (SATA Express).. men då har PCIe SSD fyllt sin funktion ett antal år vid det laget.

Vet inte vad du menar med små finns 10.24TB kanske till och med större PCIe SSD.. altså dom största som finns på ett kort.

Fusion-IO 640GB PCIe SSD släpptes 2007... så för dom som behövt snabba SSD och haft råd med det så har det funnits sedan 2007 eller tidigare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alpha77:

PCIe SSD menar du.

Snabbare interface så går att ha snabbare diskar. Det kommer ett nytt snabbare SATA så småningom (SATA Express).. men då har PCIe SSD fyllt sin funktion ett antal år vid det laget.

Vet inte vad du menar med små finns 10.24TB kanske till och med större PCIe SSD.. altså dom största som finns på ett kort.

Fusion-IO 640GB PCIe SSD släpptes 2007... så för dom som behövt snabba SSD och haft råd med det så har det funnits sedan 2007 eller tidigare.
http://data-recovery.contentquake.com/files/2007/11/fusionio....

SATA Express finns redan och det använder sig av PCIe. Det är två vanliga SATA-kanaler och PCIe parallellt. Det kommer inte bli magiskt snabbare än PCIe eftersom det redan kör över PCIe. Fördelen är dock att man direkt får tillgång till alla SATA-kommandon vilket borde leda till färre problem än att köra rent genom PCIe. Till exempel är det fortfarande rätt stora problem att boota via PCIe. Många moderkort saknar stöd för det men det borde lösa sig nu när M.2 blir vanligare. Intressant är dock att många tillverkare verkar ha släppt moderkort med M.2 utan att ha uppgraderat BIOS med stöd för boot via PCIe vilket är tämligen klantigt.

De riktigt stora är episkt svindyra och kostar som en mindre villa. Tittar man på de lite äldre PCie så är de dyra av två anledningar. De stora är anpassade för datacenter och kostar därefter. De brukar köra SLC NAND och har specialstyrkrestar. De som är ämnade för konsument har kört flera SATA-styrkrestar i någon sorts intern RAID-liknande konfigureation bakom en SATA-PCIe-brygga för att få upp hastigheten. Så det är i praktiken två eller fyra SSDer på en PCB med lite extra kretsar. Inte konstigt att det blir svindyrt då. Nu finns det styrkretsar även för konsumentmarknaden som pratar direkt med PCIe istället för SATA varpå det kommer bli mycket billigare. Det som saknas är volymproduktion. Fast det lär inte tillverkas mycket för vanliga PCIe-platser utan det blir SATA Express och M.2. Finns ingen som helst anledning att trycka in lagring på ett så osmidigt format idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Var finns det PCI-HDs? Dels är gamla PCI-interfacet väldigt långsamt med sina 133MB/s och de flesta moderna HD är betydligt snabbare än så, och sedan låter det klumpigt att montera HD på instickskort.

The good shit! (2005)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

SATA Express finns redan

PCI-Express SSD kommer nog försvinna till fördel SATA-Express alternativt SATA 4.0 något senare.
Eller så kommer det finnas kvar som nichad till datacenter och liknande när det kommer snabbare PCI-Express standarder.

Zotamedu du säger att SATA Express finns redan nu, isåfall du får gärna skicka länk till prisjakt eller liknande till moderkort och SSD med dom kontakterna.

Edit: Hittade bilder på ett Asus Z87 deluxe med 2 SATA Epress kontakter.. men det som finns på prisjakt med samma namn har inga sådana kontakter, så antar att det inte är släppt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

PCI-Express SSD kommer nog försvinna till fördel SATA-Express alternativt SATA 4.0 något senare.
Eller så kommer det finnas kvar som nichad till datacenter och liknande när det kommer snabbare PCI-Express standarder.

Zotamedu du säger att SATA Express finns redan nu, isåfall du får gärna skicka länk till prisjakt eller liknande till moderkort och SSD med dom kontakterna.

Edit: Hittade bilder på ett Asus Z87 deluxe med 2 SATA Epress kontakter.. men det som finns på prisjakt med samma namn har inga sådana kontakter, så antar att det inte är släppt ?

joorå, det finns moderkort på marknaden med sata express. ssder däremot är jag osäker på om det finns.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Om ni såg sommarens datorvideo så pratades det om att SATA-E finns men däremot ingen SSD i dagsläget.

Om jag inte missminner mig något enormt.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 480GB Revodrive 3.

1. Smidighet. Du slipper ta upp SATA-platser där du kan ha lagringsdisk istället. Har man gott om PCIe är det smidigt (jag har många).
2. Snabbhet. De är snabba men det är två raidade chip så du kunde lika gärna kört två sata-ssd men då gäller ju problem 1 - det tar sata-platser. De är dock INTE snabba på det man vill - små läs/skriv utan mest stora filer så det är ju lite beiget.
3. De är dyra (köpte min kissbilligt på onlineauktion).
4. Det ger ePeen.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Eott:

Han förstår väl att det är pga prestandan, han kanske snarare undrar över varför någon skulle behöva över 1000 mb/s läs/skriv?

enkelt.

finns t.om. spel som inte är spelbara pga för låg hd hastighet utan att modda spelet.

Titan quest med expansionen blir ospelbart på mekanisk disk vid sista bossen och på ett annat ställ som ja inte kommer ihåg vad det heter nått torn me jäkla massa omgivnings efekter som dumpar din fps ner till 1-10fps just pga att datorn hinner inte med att läsa från disken.

man måste modda bort massa efekter i omgivningen för att disken ska hinna med att läsa in tillräckligt fort iofs en miss av speltillverkaren för just det spelet men ändå med snabbare läs så skulle det funka utan moddar för att ta bort problemet.

så ju snabbare den arbetar desto mer ögonlyx kan t.ex en speltillverkare mosa på precis som alla andra komponenter i en dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Jag kör en 480GB Revodrive 3.

1. Smidighet. Du slipper ta upp SATA-platser där du kan ha lagringsdisk istället. Har man gott om PCIe är det smidigt (jag har många).
2. Snabbhet.

1) Där tycker jag nog tvärtom, att man slösar på expansions platser som skulle kunna användas till annat exempelvis fler grafikkort. Då 3 grafikkort t.ex tar upp 6 expansions platser och då finns ofta inte plats för ljudkort eller annat.
2) håller jag givetvis med om.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Sexigt, PCI till IDE HDD.
Höjden av två döende standarder.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sexigt, PCI till IDE HDD.
Höjden av två döende standarder.

Det kunde varit sexigare, isa och atadiskar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hardcard

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

enkelt.

finns t.om. spel som inte är spelbara pga för låg hd hastighet utan att modda spelet.

Titan quest med expansionen blir ospelbart på mekanisk disk vid sista bossen och på ett annat ställ som ja inte kommer ihåg vad det heter nått torn me jäkla massa omgivnings efekter som dumpar din fps ner till 1-10fps just pga att datorn hinner inte med att läsa från disken.

man måste modda bort massa efekter i omgivningen för att disken ska hinna med att läsa in tillräckligt fort iofs en miss av speltillverkaren för just det spelet men ändå med snabbare läs så skulle det funka utan moddar för att ta bort problemet.

så ju snabbare den arbetar desto mer ögonlyx kan t.ex en speltillverkare mosa på precis som alla andra komponenter i en dator.

Fast då är väl anledningen snarare att man inte har tillräckligt med grafik/ramminne om den inte får plats med allt i minnet utan måste ladda från hårddisken hela tiden?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Fast då är väl anledningen snarare att man inte har tillräckligt med grafik/ramminne om den inte får plats med allt i minnet utan måste ladda från hårddisken hela tiden?

som sagt kommer inte ihåg exakt vad felet var men var nån cp kodning i spelet iaf som gjorde att disken gick bärsärk och försöker läsa eller skriva nån fil oavbrutet tills man lämnar områdent som triggar buggen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Var finns det PCI-HDs? Dels är gamla PCI-interfacet väldigt långsamt med sina 133MB/s och de flesta moderna HD är betydligt snabbare än så, och sedan låter det klumpigt att montera HD på instickskort.

Jag tänkte också fel. Tänkte PCI-E Dessutom om jag inte minns fel så var 133MB/s oftast delat på fler portar. Har för mig att på nf7-s som jag hade fick man bara runt 30-40MB/s per/pci platts.

Vart lite nostalgiskt.

Edit:
PCI var inte full duplex heller så vitt jag minns.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.