Permalänk
Medlem

Skadligt att spela på en Ultrabook?

Tja.
Nu över sommaren har jag inte tillgång till stationära datorn, så min ultrabook (Sony VAIO Pro 13) får duga.
Dom senaste två veckorna har det blivit en hel del spelande. Kanske en 6-8h per dag? (Mestadels på nätterna, jag är faktiskt utomhus lite grann också )

Det jag undrar är om det är skadligt för datorn att spela på den, mestadels för batteriets skull.
Fram tills nu har jag kört med laddaren inkopplad hela tiden, så batteriet har alltid varit 100% fullt.

Tyvärr kan jag inte plocka ur batteriet, så min fråga är om det är bättre att spela med laddaren ikopplad hela tiden, eller om jag ska koppla i och ur den konstant så batteriet går från 10% -> 100% -> 10% -> 100% osv.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

på en modern dator så skall laddningen vara avstängd när man har laddaren i och batteriet är fullt, så det borde inte skada batteriet.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Tja.
Nu över sommaren har jag inte tillgång till stationära datorn, så min ultrabook (Sony VAIO Pro 13) får duga.
Dom senaste två veckorna har det blivit en hel del spelande. Kanske en 6-8h per dag? (Mestadels på nätterna, jag är faktiskt utomhus lite grann också )

Det jag undrar är om det är skadligt för datorn att spela på den, mestadels för batteriets skull.
Fram tills nu har jag kört med laddaren inkopplad hela tiden, så batteriet har alltid varit 100% fullt.

Tyvärr kan jag inte plocka ur batteriet, så min fråga är om det är bättre att spela med laddaren ikopplad hela tiden, eller om jag ska koppla i och ur den konstant så batteriet går från 10% -> 100% -> 10% -> 100% osv.

Bästa hade så klart varit att ta ut batteriet då den inte mår bra av värme.
Näst bäst är att hålla det laddat runt 50% om det inte används på ett tag. Eftersom det inte är bra att den ligger kring någon extrempunkt (100%,0%) en längre tid.
Sen är det väl att hålla det konstant vid någon laddning.

Varje gång du laddar och låter den ladda ut går det åt en laddcykel vilket tar på batteriets livslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min Vaio Pro brukar inte ladda längre än till 80 %, verkar vara någon Vaio-batterifunktion. Det vore iaf bra om du kan hitta något sätt att strypa strömtillförseln efter 80 %. Litiumjonbatterier trivs som bekant bäst i intervallet 20-80 %.

Om du har extrabatteriet som man fäster på undersidan (en av anledningarna till att man köpte vaio pro) så kommer det att dras i första hand. Det kan du ju bry dig mindre om eftersom det ändå är så lätt att byta ut.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

I min Asus Rog står det 99% laddar inte. Innebär detta att batteriet är fullt, men inte används av datorn just nu. För hade datorn använt batteriet hade ju det behövs laddas hela tiden för att hålla sig på 99-100%

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Blir det varmt så slits batteriet snabbt, jo. Att konstant ladda och ladda ur sliter ännu mera, undvik det. Som nämnts ovan så om du inte kan ta ut batteriet så vore det bra om din dator har en inställning att endast ladda upp batteriet tilll säg 60-80% och avsluta laddningen redan då, iom att batteriet slits snabbare av att vara fulladdat. Ta en titt på följande sida, särskilt Table 3: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...
T.ex. om batteriet har temperaturen 40°C och laddat till 100%, så har det 65% av den ursprungliga kapaciteten kvar efter ett år (med antagandet att temperaturen är 40°C konstant, vilket den förstås inte är i ditt fall).

Någon annan komponent än batteriet skulle jag inte vara orolig för.