Permalänk

klocka i5 2500k till 4ghz på en 212 evo

Tjenare!

Har äntligen bytt ifrån intel stock kylare och har köpt mig en 212 evo till min i5 2500k, och tänkte att jag lika gärna kan överklocka lite nu när jag kan. Tänkte bara dra upp till 4Ghz men behöver hjälp med detta, då jag inte har någon koll alls känns det som.
Min vcore ligger på 1.236V enligt cpu-z (bara antar att Core Voltage är vcore, är detta felaktigt av mig?) och jag tycker det verkar lite konstigt då jag läst att man ska kunna klocka 4Ghz på 1.150 vcore.
Hade det räckt att bara uppa multipliern till 44 om vcore är 1.236?

Processorn låg ca 20 min förut i prime95 och blev under 60 grader varm (någon kärna låg på 57 och den var max), ligger runt 50 när chrome är uppet och jag slösurfar lite. Kommer temps bli något problem tror ni?

Btw kör med den här regediten:
(Eftersom att processorn pep enligt mig, och detta störde mig något otroligt)

1. Execute: "regedit"
2 .Locate: HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Power \ PowerSettings \ 54533251-82be-4824-96c1-47b60b¬740d00 \ 5d76a2ca-e8c0-402f-a133-215849¬2d58ad
3. Change Attributes from 1 to 0.
4. Then, through the control panel - power - in the settings mode select power management processor. There will be an option disabling idle processor and high pitched noise immediately disappears.

Tack på förhand!

EDIT: stavning

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Finns ju redan en utmärkt guide för dig att följa.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Finns ju redan en utmärkt guide för dig att följa.

Du tycker alltså att vcoren är normal?
Vad händer om jag drar för hög multiplier? startar man bara om, öppnar bios och sänker? Kan något skadas av att köra för hög multiplier?

Annars en mycket bra guide som jag så klart har läst igenom:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Du tycker alltså att vcoren är normal?
Vad händer om jag drar för hög multiplier? startar man bara om, öppnar bios och sänker? Kan något skadas av att köra för hög multiplier?

Annars en mycket bra guide som jag så klart har läst igenom:)

Alla chip är olika vad de kräver för spänning. Kör du någon turbo preset med 4ghz? Dessa brukar vara väldigt bjussiga på spänningen. Sen är det du ser i CPU-Z inte den faktiska spänningen utan det är VID, dvs vad som är angivet som vcore bas i BIOS. Därutöver har du olika funktioner som ökar spänning vid behov. Ladda ner HWiNFO och kolla vad det står under vcore där istället på sensors när processorn befinner sig under load. Tempsen är dock absolut ingen fara och du får tänka på att Prime95 stressar processorn långt över vad den någonsin kommer att stressas av allt du gör normalt med datorn.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Alla chip är olika vad de kräver för spänning. Kör du någon turbo preset med 4ghz? Dessa brukar vara väldigt bjussiga på spänningen. Sen är det du ser i CPU-Z inte den faktiska spänningen utan det är VID, dvs vad som är angivet som vcore bas i BIOS. Därutöver har du olika funktioner som ökar spänning vid behov. Ladda ner HWiNFO och kolla vad det står under vcore där istället på sensors när processorn befinner sig under load. Tempsen är dock absolut ingen fara och du får tänka på att Prime95 stressar processorn långt över vad den någonsin kommer att stressas av allt du gör normalt med datorn.

Turbo preset? Kör fortfarande stock, har inte vågat klocka än :s
Vcore låg på 1.224 i HWiNFO, max var 1.236.
Core voltagen låg på 1.224 på cpu-z och på 1.224 just nu och 1.236 max på HWMonitor.

EDIT: varmaste kärnan var på 59C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Turbo preset? Kör fortfarande stock, har inte vågat klocka än :s
Vcore låg på 1.224 i HWiNFO, max var 1.236.
Core voltagen låg på 1.224 på cpu-z och på 1.224 just nu och 1.236 max på HWMonitor.

EDIT: varmaste kärnan var på 59C

Jaha okey, jag trodde du hade kört på någon preset där. Mja. 1.236 låter ganska högt, men det är å andra sidan inget ovanligt att det från "fabrik" kan vara ganska högt. Men 4Ghz bör du klara alla gånger tror jag, säkert högre också. Beror lite på som sagt men bara att testa dig fram och se till att du inte överstiger strax över 90 grader när du stresstestar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag kör min i5 3570K på 4.2 GHz med core voltage i auto som gör att den pendlar mellan 0,9- 1,25 från idle till load och jag har en Hyper Evo 212 kommer aldrig över 60 grader vid test i Prime95.

så den kylaren skall du klara dig bra på

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem

Gissar att du för närvarande har Vcore på Auto och då går den alltid högre än vad som behövs.
Du bör lätt kunna nå iaf 4.4 med en 212 så länge som ditt chip tillåter detta (min 2500k gick inte över 4.5GHz utan att sätta på tok för hög spänning)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

1.3v är väl typ standard för att nå klockar en bit över 4ghz för Sandy Bridge? Det är inget processorn tar skada av och inget som kylaren inte klarar av förutsatt att du monterat den korrekt. Skulle 59c vara ett problem? :s Håll kärnorna under 85c så blir det bra. Jag skulle börja med att sätta vcore på 1.3v och se hur högt jag kom på det om jag var du.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har kört en 2500k på 4,4GHz med den kylaren och det funkade fint, värmen var aldrig ett problem. Bara att testa sig fram men alla exemplar är olika.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

jag kör 4,4 på 1,31 V. Vill inte kräma på mer då jag kommer upp i 74 grader i prime (tror kylpastan är dåligt applicerad eller dylikt)

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Tjenare!

Har äntligen bytt ifrån intel stock kylare och har köpt mig en 212 evo till min i5 2500k, och tänkte att jag lika gärna kan överklocka lite nu när jag kan. Tänkte bara dra upp till 4Ghz men behöver hjälp med detta, då jag inte har någon koll alls känns det som.
Min vcore ligger på 1.236V enligt cpu-z (bara antar att Core Voltage är vcore, är detta felaktigt av mig?) och jag tycker det verkar lite konstigt då jag läst att man ska kunna klocka 4Ghz på 1.150 vcore.
Hade det räckt att bara uppa multipliern till 44 om vcore är 1.236?

Processorn låg ca 20 min förut i prime95 och blev under 60 grader varm (någon kärna låg på 57 och den var max), ligger runt 50 när chrome är uppet och jag slösurfar lite. Kommer temps bli något problem tror ni?

Btw kör med den här regediten:
(Eftersom att processorn pep enligt mig, och detta störde mig något otroligt)

1. Execute: "regedit"
2 .Locate: HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Power \ PowerSettings \ 54533251-82be-4824-96c1-47b60b¬740d00 \ 5d76a2ca-e8c0-402f-a133-215849¬2d58ad
3. Change Attributes from 1 to 0.
4. Then, through the control panel - power - in the settings mode select power management processor. There will be an option disabling idle processor and high pitched noise immediately disappears.

Tack på förhand!

EDIT: stavning

Skrivet av Chris_Kadaver:

1.3v är väl typ standard för att nå klockar en bit över 4ghz för Sandy Bridge? Det är inget processorn tar skada av och inget som kylaren inte klarar av förutsatt att du monterat den korrekt. Skulle 59c vara ett problem? :s Håll kärnorna under 85c så blir det bra. Jag skulle börja med att sätta vcore på 1.3v och se hur högt jag kom på det om jag var du.

Körde min i5 2500k i 4.2GHz med 1.184V Vcore med alla energisparfunktioner på. Jag ställde in negativ offset voltage i bios(så den även klockar ner Vcore i idle) å den tuffar på jävligt fint för min kusin ännu. I prime95 med en likadan kylare(212 evo) så gick den strax över 60°C. Lite väl högt men den där kylaren går ju inte skruva fast ordentligt :/

Jag följde den där sandy/ivy-bridge OC guiden här på forumet till punkt å pricka. Innan jag gjorde det låg jag också en bra bit över 1.2V för att få den stabil utan energisparfunktionerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min klarade bara 4.3 sen ville den ha mer stäning. Tror ca 4.2 är det om de ofta klarade. Om du inte hade ett "gold chip" Alt över 4.7 i prime smal fft är gansk bra.
Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Stort tack allihopa! Ska ändra vcore till manuell runt 1.200 och sen bumpa multiplier ett snäpp i taget tills det crashar, går det till 40 så stannar jag där och sänker volten med 0.050 tills det crashar:) annars uppar jag såklart volten tilla den når 40 om det blir ok temps och jag håller mig under 1.3V
Det gör mycket med lite hjälp när man inte känner sig säker. Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bas Rutten:

jag kör 4,4 på 1,31 V. Vill inte kräma på mer då jag kommer upp i 74 grader i prime (tror kylpastan är dåligt applicerad eller dylikt)

Tvivlar på att pastan är dålig utan det låter snarare som en helt normal temp för den i2500k @ 4,4ghz med den kylaren. Ibland verkar folk tro att man kan få 20grader idle och 35 vid load med luft och speciellt med den kylaren. Det är en jättebra prisvärd kylare men det låter som en jättebra temp för den klocken då ju mer spänning du drar i den ju mer värme bildas. Jag rekommenderar dig som jag har gjort alla andra med den prollen att köra 4,2 då man brukar få godkända temps i full load med bra luftkylare.

Men precis som du säger är alla exemplar olika så ibland krävs det självklart mer eller mindre spänning för att få det stabilt.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Tvivlar på att pastan är dålig utan det låter snarare som en helt normal temp för den i2500k @ 4,4ghz med den kylaren. Ibland verkar folk tro att man kan få 20grader idle och 35 vid load med luft och speciellt med den kylaren. Det är en jättebra prisvärd kylare men det låter som en jättebra temp för den klocken då ju mer spänning du drar i den ju mer värme bildas. Jag rekommenderar dig som jag har gjort alla andra med den prollen att köra 4,2 då man brukar få godkända temps i full load med bra luftkylare.

Men precis som du säger är alla exemplar olika så ibland krävs det självklart mer eller mindre spänning för att få det stabilt.

Mycket möjligt att så är fallet, tyckte bara att temperaturen var aningen hög, inte mer än så.

Ligger ju dock aldrig på så högra temperaturer vid vanligt användande heller sk.

Visa signatur

Technörd

Permalänk

Ligger nu på 3.7Ghz med 1.200 i vcore, det går stabilt framåt. Kör prime95 med small FFT i 5 min sen uppar jag multipliern med 1 i taget. Jag vet att det är rekommenderat att man 20 min men jag gillar att leva farligt.

core #3 ligger just nu på 58 grader som max, vilket var 59 innan då på stock. Tror vcore vart lite hög.

btw så visas min vcore som 1.176 i både cpu-z och HWMonitor. Samma i HWiNFO64. Även fast jag satt den på 1.200 i bios. Mysko?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Ligger nu på 3.7Ghz med 1.200 i vcore, det går stabilt framåt. Kör prime95 med small FFT i 5 min sen uppar jag multipliern med 1 i taget. Jag vet att det är rekommenderat att man 20 min men jag gillar att leva farligt.

core #3 ligger just nu på 58 grader som max, vilket var 59 innan då på stock. Tror vcore vart lite hög.

btw så visas min vcore som 1.176 i både cpu-z och HWMonitor. Samma i HWiNFO64. Även fast jag satt den på 1.200 i bios. Mysko?

Kallas vdroop, vcore droppar oftast under belastning. Fins en inställning i BIOS som avgör hur mycket man tillåter droppen.

Jag vet att man skall gå försiktigt fram vid OC, men du behöver inte vara så försiktig. Jag ökade 200MHz varje steg när jag klockade med multipel efter att jag sänkt vcore så långt det gick stabilt på originalfrekvens. När den sedan blev instabil så höjde jag vcore tils den var stabil. Höll på så upp till 4.2, sedan ökade jag med 100MHz i taget.

Jag var dock inte helt nöjd då min vcore gick upp till runt 1.4, även om jag hade 1.3 i BIOS. Nu har jag ställt in Turbo på 45 och vcore på AUTO, den går inte över 1.36 har jag för mig.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Kallas vdroop, vcore droppar oftast under belastning. Fins en inställning i BIOS som avgör hur mycket man tillåter droppen.

Jag vet att man skall gå försiktigt fram vid OC, men du behöver inte vara så försiktig. Jag ökade 200MHz varje steg när jag klockade med multipel efter att jag sänkt vcore så långt det gick stabilt på originalfrekvens. När den sedan blev instabil så höjde jag vcore tils den var stabil. Höll på så upp till 4.2, sedan ökade jag med 100MHz i taget.

Jag var dock inte helt nöjd då min vcore gick upp till runt 1.4, även om jag hade 1.3 i BIOS. Nu har jag ställt in Turbo på 45 och vcore på AUTO, den går inte över 1.36 har jag för mig.

39 multiplier nu. Datorn har startat om två gånger efter att jag har sparat cmos. Är det dåligt? Eller räknas det som normalt?

EDIT: vcoren verkar till och med gå ner. Ligger på 1.164 nu.

Permalänk

Tack för hjälpen grabbar!

ahopp, bannern crashade.

Är i alla fall en länk till verifiering av cpu-z att jag nått mitt mål på 4 Ghz, crashade bara en gång och då ökade jag vcoren 0.050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Tack för hjälpen grabbar!
http://valid.x86.fr/cache/banner/psnt0a.png

ahopp, bannern crashade.

Är i alla fall en länk till verifiering av cpu-z att jag nått mitt mål på 4 Ghz, crashade bara en gång och då ökade jag vcoren 0.050.

Bra där, låg vcore och bör ge låga temps.

Du bör kunna gå upp till åtminstone 4.5-4.6 om du nu skulle vilja.

Att den startar om sig några gånger är normalt, det gör den alltid när man ändrat tex multipel, det är en säkerhetsåtgärd.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Bra där, låg vcore och bör ge låga temps.

Du bör kunna gå upp till åtminstone 4.5-4.6 om du nu skulle vilja.

Att den startar om sig några gånger är normalt, det gör den alltid när man ändrat tex multipel, det är en säkerhetsåtgärd.

Tack!:)

Hade tänkt hålla den på 4Ghz då jag bara klockade för att jag kunde. Hehe.
Kör ju på ett gtx 560ti så jag känner inte att det är lönt att klocka mer.
Okej, där fick man lära sig något nytt!