Canon 10-18/4,5-5,6 IS STM - Mycket Billig Vidvinkel

Permalänk
Medlem

Canon 10-18/4,5-5,6 IS STM - Mycket Billig Vidvinkel

Fick hem denna idag och eftersom jag tror den kan vara intressant för många så startar jag en liten tråd.

Funkar på Sony (adapter) och Canon med APS-C och såklart även på m4/3 och Blackmagic med eller utan speedbooster (med SB blir den ännu vidare och ljusstarkare).
Den har också både IS och STM. Med andra ord ett givet köp för många filmentusiaster.
Men största anledningen till att den kan bli mycket poppis är det blygsamma priset på 2500kr.

Kommer köra lite test under dagen och kan återkomma med resultat.

Specs från Cyberphotos beskrivning:
Ny ultravidvinkel för Canons modeller med APS-C-sensor. Äntligen finns ett prisvärt alternativ för amatörfotografen som vill komma åt de riktigt korta brännvidderna, utan att spendera halva månadslönen. EF-S 10-18 är en kompakt och smidig optik, som tack vare den fina STM-autofokusmotorn ger mjuk och följsam fokusering såväl vid stillbildsfoto som vid filmning.

Ultravid
De korta brännvidderna gör objektivet lämpligt för alltifrån landskapsbilder till arkitektur, inredning och actionsport oach andra situationer där utrymmet är begränsat och kräver en stor bildvinkel.

IS
Canons uppdaterade bildstabilisering gör att du kan ta skarpa bilder på fri hand i situationer där du egentligen skulle behövt använda 4 steg kortare slutartid eller ett stativ för att undvika skakningsoskärpa.

STM
Förutom att STM-autofokusmotorn är följsam vid filmning är den också mycket tyst. Så man riskerar inte att filmens ljud överröstas av objekitvets fokusering, något som annars är ett vanligt problem om man filmar med aktiv autofokus.

Optiskt
Genom en kombination av ett asfäriskt och ett UD-linselement, tillsammans med antireflexbehandlingen får man skarpa bilder med hög kontrast och med liten grad av optiska fel.

Permalänk
Medlem

Recension av DigitalrevTV med fokus mer på stillbilder.

Recension av mig med fokus på video.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Länk till seriös recension:
http://kenrockwell.com/canon/lenses/10-18mm.htm

Kostar bara $300. Big bang for the buck.

Fan vet hur man får den att funka på A7?

Första gången jag ser Ken Rockwell och seriös i samma mening

EDIT: glöm mitt förra virrvarr om vignetering på Sonyn, det var pga min filteradapter som är tänkt för mindre objektiv och step ring. Med ett vanligt filter är det säkert ok.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Första gången jag ser Ken Rockwell och seriös i samma mening

Haha, tänkte skriva samma sak själv

Man kanske skulle skaffa sig en sådan istället för att låta mäklare fota av lägenheten när det är dags att flytta.

Hur känns den manuella fokusen på den?
Är "focus by wire" något ofrånkomligt med STM?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Haha, tänkte skriva samma sak själv

Man kanske skulle skaffa sig en sådan istället för att låta mäklare fota av lägenheten när det är dags att flytta.

Hur känns den manuella fokusen på den?
Är "focus by wire" något ofrånkomligt med STM?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ju haft flertalet objektiv med focus by wire de senaste åren och kör i princip aldrig annat än manuell fokus så jag är kanske mer van än de flesta.

Med det sagt, den är mycket bra. Bättre än Panasonics och Olympus. Lätt i klass med om inte bättre än Sonys. Men det är ju en rätt rejäl vidvinkel så det mesta är ju i fokus.
Efter att bara kört en dag är jag hittills nöjd med fokusen. Trodde först jag skulle störa mig på att fokusringen är rätt tunn men i verkliga livet märktes det inte.

Permalänk
Medlem

Fick en snilleblixt att testa objektivet utan den rätt feta filteradapter jag hade på, ingen vignettering på Sonykameran längre

Permalänk
Avstängd

Varierande störstabländare går fetbort för min del.
Det gör förvisso allt som inte har ett L i modellbeteckningen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Varierande störstabländare går fetbort för min del.
Det gör förvisso allt som inte har ett L i modellbeteckningen också.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig med i 9 fall av 10 men man kan inte alltid vara så petig. Normalt köper jag heller aldrig objektiv med mindre bländare än 2.8, enda undantaget innan detta var 25-105/4 L eftersom det var så billigt men annars är f4 imo ganska kasst och L-objektiv är bra men inte så hejdundrans för det jag har dem till (saknar ju bländarring tex).

Alla tre kamerorna som ska använda dem kör jag som absolut lägst ISO på 800 och slutaren är som alltid 1/50 så därför får jag ändå ljus så det räcker i de flesta situationer.

Och med SB så blir den ca 6-10mm f3.0-3.5 med IS och det finner du inte varken med eller utan L
Den i princip enda vidvinkel som annars finns på min radar är Tokina 11-16/2.8 som jag ägt en gång och gillade, men den är klumpig på bmpcc och saknar IS.

Permalänk
Medlem

Här är några Frame Grabs från video så ni slipper lyssna på min svengelska om ni inte vill.

10mm med 2.3x crop sensor

18mm på S35 (1.6x crop)

10mm på S35

Här är en unbox/recension/testvideo

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Varierande störstabländare går fetbort för min del.
Det gör förvisso allt som inte har ett L i modellbeteckningen också.

När behöver du en bländare över 6 på 10-18 mm?

Det är kul att vissa har obegränsat med pengar att kasta på fotohobbyn, men det borde väl isåfall vara ganska lätt att inse att detta kanske inte är tråden för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

När behöver du en bländare över 6 på 10-18 mm?

Det är kul att vissa har obegränsat med pengar att kasta på fotohobbyn, men det borde väl isåfall vara ganska lätt att inse att detta kanske inte är tråden för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Det står ju tillomed i rubriken
Men beroende på kamera så kan ju en stor bländare behövas när man filmar, inzoomad är den ju tex 10mm med bmpcc speedboostern och lägg croppen på det så landar vi på 28mm, då hade jag velat ha 2.8 för skärpedjup.
Men för mig är det solklart, 2500 kr med IS och STM som även om jag inte kör AF gör även ISen knäpptyst, bra pris helt enkelt.

Permalänk

Den här gluggen låter som ett kap! Härligt med billiga gluggar som presterar så bra.
Jag är ett stort fan av Canons 40mm pancake och denna låter som helt i samma klass. Massa godbitar för ett litet pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Den här gluggen låter som ett kap! Härligt med billiga gluggar som presterar så bra.
Jag är ett stort fan av Canons 40mm pancake och denna låter som helt i samma klass. Massa godbitar för ett litet pris

Håller med, likt 50/1.8 eller Sigmas ART till m4/3 så hamnar den i "ja va fan för det priset..." kategorin

Permalänk
Medlem

Mycket fint.

Småpengar för den där gluggen.

Själv är jag i vanlig ordning mer primeälskare. Har krängt av några gamla L-gluggar besvärade i form av vikt och att jag aldrig använde dem. Så, för min del blir det en prime att handla strax, ett objektiv som ska passa både S35 samt S16.

http://www.youtube.com/watch?v=LYa9II4R3yw

Min nästa kamera blir S35 i trolig form av BMPC4K. Den ska även passa min BMPCC vilket den såklart gör medelst adapter. Snart börjar fotomässan i kina så vi får se om BMD lanserar en ny pocketkamera åt mig

Vad tror ni om Samyang/Rokinon 10mm t/3.1 (f/2.8)? Ska ha cineversionen men i glaset är desamma.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Har också funderat på Samyang 10an men jag tror jag vill ha snabbare primes. Lutar åt att jag skaffar 18-35/1.8 på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har också funderat på Samyang 10an men jag tror jag vill ha snabbare primes. Lutar åt att jag skaffar 18-35/1.8 på sikt.

Problemet är iris. Vill inte ha kravet att ha en dyr mb sb. Kanske köper jag en en dag men just nu duger min billiga kines nattetid

Glöm inte att en 10mm är bättre på ljus än en 50mm även om bägge är 2.8

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Har nu snabbtestat gluggen på en Sony A7 med commlite adapter (ebay, ca. 700:-).

Nyttan med adaptern är:
1. möjligheten att fysiskt montera Canons EF och EF-S gluggar på Sony E-mount
2. styra bländaren

Har testat ett knippe EF och EF-S gluggar och adaptern har svårt att hitta rätt fokus särskilt i svagt ljus där den aldrig träffar rätt. Så, utgå ifrån att använda MF.

Optikens optiska egenskapar är i FF helt OK. Vid 18 mm får man svarta hörn, i praktiken är de borta vid ca. 20 mm om man klipper bort kanterna.

Kantskärpan är som förväntat inte den bästa i FF men acceptabel såvida du inte croppar som en byfåne. Centrumskärpan är av hög klass.

Motljusskydd från ebay (EW-73B) för 15:- gav svarta kanter men gick att tälja bort med morakniven.

Totaltkostnad: 2 600 (glugg) + 700 (adapter) + 15 (motljusskydd)=3315:-

Då har jag en 20 mm på 5.6 som leverera bra bilder. På köpet en hyfsad adapter att användas till mina andra EF-S gluggar.

Permalänk
Medlem

Det man skulle vilja testa nu är ju att modda den så att den går ner i en speedbooster och blir både vidare och snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det man skulle vilja testa nu är ju att modda den så att den går ner i en speedbooster och blir både vidare och snabbare.

What? Why?

Det där greppar jag inte - kan du utveckla det?

Kan tillägga att de svarta/avskärmade hörnen beror på optiken - inte pga adaptern.
Däremot ser jag adapterns konturer på EF-S 18-55 på VV.

Permalänk
Medlem

Om man tar bort plastgrejen längst ner och använder en speedbooster så blir 10mm till 7mm och du får ett f-stop vidare bländare. Funkar dock inte på fullformat, men crop mode.
Till m4/3 kan du få 10 att bli 5mm och 1 1/3 extra bländare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Första gången jag ser Ken Rockwell och seriös i samma mening

Ken Rockwell är kanske den mest missförstådda recensent som finns.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ken Rockwell är kanske den mest missförstådda recensent som finns.

Somliga föredrar videorecensioner av tex. Kai som fumlar runt i HongKong och baserar sina omdömen utifrån ströbilder av lite av varje. Andra föredrar Kens recensioner som ofta grundar sig på gedigen erfarenhet och kunskap. Inte alltid så populär bland Jantelagsanhängare - "kom inte här å tro att du kan nåt" - typ.

Kanske båda behövs, dock skall man som i alla omdömen använda kritiskt tänkande och skeptisism men med ett öppet sinne. Egna erfarenheter är oftast mer värda än andras.

I många fall handlar det om tycke och smak och där har vi alla rätt/fel.

Men, som Ken och andra yrkesfotografer brukar säga, bli inte slav under tekniken, det är fotografens skicklighet som avgör bildresultatet, inte tekniken. Du kan ta bra bilder med en hålkamera och skitbilder med en Leica. Lär du känna din egen och teknikens begränsningar kan du också utvecklas som fotograf.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Somliga föredrar videorecensioner av tex. Kai som fumlar runt i HongKong och baserar sina omdömen utifrån ströbilder av lite av varje. Andra föredrar Kens recensioner som ofta grundar sig på gedigen erfarenhet och kunskap. Inte alltid så populär bland Jantelagsanhängare - "kom inte här å tro att du kan nåt" - typ.

Kanske båda behövs, dock skall man som i alla omdömen använda kritiskt tänkande och skeptisism men med ett öppet sinne. Egna erfarenheter är oftast mer värda än andras.

I många fall handlar det om tycke och smak och där har vi alla rätt/fel.

Men, som Ken och andra yrkesfotografer brukar säga, bli inte slav under tekniken, det är fotografens skicklighet som avgör bildresultatet, inte tekniken. Du kan ta bra bilder med en hålkamera och skitbilder med en Leica. Lär du känna din egen och teknikens begränsningar kan du också utvecklas som fotograf.

Jag tycker Ken och Kai är en jäkligt täckande kombination när man vill förskansa sig uppfattningar om saker via nätet. I kombination med lite Flickriver vid behov.

Ken är användbar sålänge man kommer ihåg att han tror att hans personliga behov är nån slags universell sanning. Och Kai har förvånansvärt mycket substans i sitt flamsande.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det finns också andra användbara recensenter än Kai å Ken för den som Googlar och YouTubar. Om majoriteten av dessa pekar åt samma håll brukar det sällan vara helt fel.

Nu kanske vi hamnat off-topic i denna tråd som ju handlar om Canon 10-18/4,5-5,6 IS STM.

Föreslår en ny tråd för dem som vill diskutera huruvida man kan lita på recensenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har nu snabbtestat gluggen på en Sony A7 med commlite adapter (ebay, ca. 700:-).

Nyttan med adaptern är:
1. möjligheten att fysiskt montera Canons EF och EF-S gluggar på Sony E-mount
2. styra bländaren

Har testat ett knippe EF och EF-S gluggar och adaptern har svårt att hitta rätt fokus särskilt i svagt ljus där den aldrig träffar rätt. Så, utgå ifrån att använda MF.

Optikens optiska egenskapar är i FF helt OK. Vid 18 mm får man svarta hörn, i praktiken är de borta vid ca. 20 mm om man klipper bort kanterna.

Kantskärpan är som förväntat inte den bästa i FF men acceptabel såvida du inte croppar som en byfåne. Centrumskärpan är av hög klass.

Motljusskydd från ebay (EW-73B) för 15:- gav svarta kanter men gick att tälja bort med morakniven.

Totaltkostnad: 2 600 (glugg) + 700 (adapter) + 15 (motljusskydd)=3315:-

Då har jag en 20 mm på 5.6 som leverera bra bilder. På köpet en hyfsad adapter att användas till mina andra EF-S gluggar.

Har du lust att förtydliga, hur blir ett 10-18mm-objektiv 20mm?
Sedan, är det korrekt uppfattat att det inte är användbart på något annat än längsta brännvidd med en FF?

edit: Du croppar manuellt 18->20mm kanske?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har du lust att förtydliga, hur blir ett 10-18mm-objektiv 20mm?
Sedan, är det korrekt uppfattat att det inte är användbart på något annat än längsta brännvidd med en FF?

edit: Du croppar manuellt 18->20mm kanske?

1. Klipper du bort kanterna för att bli av med de mörka hörnen ( i FF) blir det ca. 20 mm kvar.
2. Det är tekniskt användbart över hela brännviddsfältet (10-18) men på FF skymmer motljusskyddets konturer under ca. 14 mm + mörka hörn därutöver. Tar jag bort motljusskyddet får jag en cirkelrund bild.

Med crop-faktorn 1.6 blir en FF på 10-18 på APS-C 16-28. Objektivet är konstruerat för APS-C men det intressanta, enl. mig, är att det är fullt användbart för FF med adapter. Den bredaste/största vinkeln är i stort densamma i APS-C som i FF. Skall du köpa en motsvarande FF-glugg med hyfsad kvalitet hamnar du prismässigt klart högre.

Kanske kan visa med bilder om nån kan tala om hur man lägger in bilder i ett inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Klipper du bort kanterna för att bli av med de mörka hörnen ( i FF) blir det ca. 20 mm kvar.
2. Det är tekniskt användbart över hela brännviddsfältet (10-18) men på FF skymmer motljusskyddets konturer under ca. 14 mm + mörka hörn därutöver. Tar jag bort motljusskyddet får jag en cirkelrund bild.

Med crop-faktorn 1.6 blir en FF på 10-18 på APS-C 16-28. Objektivet är konstruerat för APS-C men det intressanta, enl. mig, är att det är fullt användbart för FF med adapter. Den bredaste/största vinkeln är i stort densamma i APS-C som i FF. Skall du köpa en motsvarande FF-glugg med hyfsad kvalitet hamnar du prismässigt klart högre.

Kanske kan visa med bilder om nån kan tala om hur man lägger in bilder i ett inlägg?

Tack för info! Bilder kunde vara intressant, inte helt säker på hur det blir i praktiken.
Du kan skapa ett album på t.ex. imgur.com eller dropbox.com och länka dit, tror jag är lättast.
Går inte att bifoga bilder på Sweclockers vad jag vet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bilder för att visa skillnaden mellan APS-C och FF.

APS-C 10 mm

APS-C 18 mm

FF 10 mm utan motljusskydd

FF 10 mm med motljusskydd

[/URL]
FF 18 mm

Permalänk
Medlem

Tack så mycket jookeer! Nu klarnade det

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?