Kan ej öppna hårddisken, ljudet upprepar hela tiden

Permalänk
Medlem

Kan ej öppna hårddisken, ljudet upprepar hela tiden

När jag kopplar in min externa hårddisk till datorn så kommer det fram ett ljud när hårddisken och datorn kopplar samman. Men det ljudet upprepar sig hela tiden. Så hur ska jag göra för att kunna öppna hårddisken ?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Flyttat tråden till "Lagring" då den inte hör hemma i "nätverk och uppkoppling".
§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Min externa hårddisk håller på så när den är varm. Men testa att bytta kabel eller nätag till hårddisken eller byta usb port

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Det är inte ett klickande/tickande ljud? Det skulle kunna vara en hårddisk som är på väg att ge upp nämligen. Kopplas den in via USB och det är högtalarna som ger detta ljud vid anslutning upprepande så kan det vara något med drivrutinerna. Prova att ominstallera USB-portarna och att installera om chipset för moderkortet. Prova även andra portar, kolla även portarna i chassit front inte har glappande kontakter på moderkortet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den får för lite ström?
Kolla egenskaperna för usb-portarna i enhetshanteraren, där ser du hur mycket ström den drar, du kanske kan koppla en extra strömadapter till den?
annars kanske en så här hjälper`

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det är inte ett klickande/tickande ljud? Det skulle kunna vara en hårddisk som är på väg att ge upp nämligen. Kopplas den in via USB och det är högtalarna som ger detta ljud vid anslutning upprepande så kan det vara något med drivrutinerna. Prova att ominstallera USB-portarna och att installera om chipset för moderkortet. Prova även andra portar, kolla även portarna i chassit front inte har glappande kontakter på moderkortet.

Nej, det är som en liten trudelutt som upprepar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Nej, det är som en liten trudelutt som upprepar hela tiden.

Menar du att det kommer en liten "trudelitt" från högtalarna?

Och när du skriver "Så hur ska jag göra för att kunna öppna hårddisken" Menar du öppna upp din externa låda fysiskt då?

Eller menar du att öppna upp den i mjukvaran?

Och när du svarar, så passa på att skriva vilken modell din externa hårddisk är. Märke/modell/storlek. Och vilket operativsystem du använder. Då det kan vara till stor hjälp för dom som svarar och vill hjälpa dig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Menar du att det kommer en liten "trudelitt" från högtalarna?

Och när du skriver "Så hur ska jag göra för att kunna öppna hårddisken" Menar du öppna upp din externa låda fysiskt då?

Eller menar du att öppna upp den i mjukvaran?

Och när du svarar, så passa på att skriva vilken modell din externa hårddisk är. Märke/modell/storlek. Och vilket operativsystem du använder. Då det kan vara till stor hjälp för dom som svarar och vill hjälpa dig.

Menar du att det kommer en liten "trudelitt" från högtalarna?
Svar: Ja

Menar du öppna upp din externa låda fysiskt då. Eller menar du att öppna upp den i mjukvaran?
Svar: Jag menar hur man öppnar upp den i mjukvaran

Vilken modell din externa hårddisk är?
Svar: WD / My Book Essential 3 TB USB 3.0

Vilket operativsystem använder du ?
Windows7

Men jag har testat att koppla in en vanligt USB-minne till USB porten för att se om det är något fel på själva USB-porten, och den öppnar hur bra som helst. Kan det vara så att Externa hårddisken har pajat ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Men jag har testat att koppla in en vanligt USB-minne till USB porten för att se om det är något fel på själva USB-porten, och den öppnar hur bra som helst. Kan det vara så att Externa hårddisken har pajat ???

Snarare skada USB kabeln eller något med USB lådan som skadats. Själva disken i lådan är nog ok om du inte tappa den eller nått.

Testa också med en annan USB kabel. Annars får du ta ut disken ur USB lådan och koppla den som en vanligt intern disk i din stationära datorn.

Edit:
Antar att du redan testa kabeln i de andra USB portarna bara för att vara säker. Räcker inte att du vet att USB minnet funkar för jag har sett många konstigheter med USB prylar/kablar/portar.