Köpa elektronik i USA - dyrt?

Permalänk
Medlem

Köpa elektronik i USA - dyrt?

Hej!

Min bror är i New York, USA och jag bad honom att kolla efter några tablets i USA då jag hört av många att prylar i USA är billiga att köpa. En av plattorna han skulle kolla efter var Apple iPad Air 64 GB Wifi only. Efter en resa till Apple Store samt Best Buy fick han veta att förutom avgiften på $599 så måste han betala även skatt (10% i Apple Store), avgift för internationell garanti samt att det inte finns någon reklamationsrätt som vi har här i Sverige.

Nu är min fråga till er - vart har folk fått för sig att prylar i USA är billigare än i Sverige? Nu är det bara så att han frågade efter just en iPad men gäller även enligt en butiksanställd på Best Buy på alla prylar i USA - stämmer detta?

Ni som köpt elektronik i USA, hur har ni gått till med garanti, reklamationsrätt o.s.v.?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Garanti etc är förstås ett problem, och är väl anledningen till att inte fler köper i USA.
Skatten varierar ju mellan stater och är lägre i vissa.
Sen TROR JAG att på just Apple-produkter är det mindre prisskillnad?

T.ex. nexus-enheter brukar ju översättas i pris med 1 USD = 10 SEK. Köper man från USA och betalar skatten som tillkommer så blir väl det snarare 1 USD = 7,5 SEK ungefär.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Garanti etc är förstås ett problem, och är väl anledningen till att inte fler köper i USA.
Skatten varierar ju mellan stater och är lägre i vissa.
Sen TROR JAG att på just Apple-produkter är det mindre prisskillnad?

Ja iPad Air var ca 200 kr billigare i USA än i Sverige men då får man ingen reklamationsrätt samt att för att få internationell garanti så måste man pröjsa $70.. Kläder och sånt är ju billigt men man vill väl även köpa någon elektronikpryl Någon som gjort detta och vet mer om hur garantin fungerar (har ingen kontakt med brorsan nu då han är på väg till Frihetsgudinnan)?

Best Buy har Nexus 7 (2013) 32 GB för $269.99 men sen går momsen i New York på ca 5% vilket gör att den kostar ca $283.49, motsvarande 1934 kr enligt valuta.se . I Sverige kostar samma modell 2390 kr, d.v.s. ca 500 kr dyrare. Men nu finns det ju ingen internationell garanti som medföljer i priset. Säg att plattan beter sig konstigt på flyget hem - nu är det ju för sent att ta den tillbaka till Best Buy. Hur blir det med garantin då?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Många tillverkare ger garanti oavsett vart du köpt produkten, att Apple kan vara lite speciella är ju en helt annan femma (säger inte att Apple är ensamma om detta för det tror jag inte att de är).
Reklamation kan man dock glömma.

Men rent generellt sett så är det billigare i USA även om man räknar med moms och tullavgift när sakerna förs in i Sverige.

Edit: har dock själv inte köpt något från USA just pga att det kan strula om något skulle vara DOA eller gå sönder längre fram.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Många tillverkare ger garanti oavsett vart du köpt produkten, att Apple kan vara lite speciella är ju en helt annan femma (säger inte att Apple är ensamma om detta för det tror jag inte att de är).
Reklamation kan man dock glömma.

Men rent generellt sett så är det billigare i USA även om man räknar med moms och tullavgift när sakerna förs in i Sverige.

Enligt Best Buy försäljaren så hade just iPad 1 års garanti - gäller detta även utomlands?

EDIT: Hur är det med Microsoft Store i USA? Har någon åkt dit och köpt någon produkt (Surface Pro eller liknande) och tagit hem den hit? Hur är det med garantin?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Enligt Best Buy försäljaren så hade just iPad 1 års garanti - gäller detta även utomlands?

EDIT: Hur är det med Microsoft Store i USA? Har någon åkt dit och köpt någon produkt (Surface Pro eller liknande) och tagit hem den hit? Hur är det med garantin?

Kan inte ge något specifikt svar angående Apple då jag dels inte handlat från USA men inte heller äger någon Apple produkt.
Bästa svaret jag kan ge är:
https://discussions.apple.com/message/23664029

Citat:

However, with the iPad there usually is no problem getting service overseas as unlike the iPhone, iPad models have the same specs and use identical hardware regardless of where sold.

Dock ingen garanti för att det faktiskt går.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Kan inte ge något specifikt svar angående Apple då jag dels inte handlat från USA men inte heller äger någon Apple produkt.
Bästa svaret jag kan ge är:
https://discussions.apple.com/message/23664029

Dock ingen garanti för att det faktiskt går.

Det här var ju surt..

Hur kommer det sig att så många (även här på Sweclockers) som åker till USA just köper elektronik, om det nu blir så här mycket strul med garantin? Det är ju väl lika bra att köpa en produkt från eBay som någon säljer (ny, second hand)? Ingen garanti men ändå billigare

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

För att det är mycket billigare i USA. Ofta så finns det internationell garanti så det är inga problem. Annars anser jag att det ofta är värt att chansa ändå. Mina Hörlurar köpte jag för $650, vilket är ca 2000kr mindre än i sverige. Känns som att du bara kollat på Ipad och sen fått för dig att alla produkter har lika liten skillnad. Många saker är mycket billigare i USA men inte allt. Det beror mycket på vilket märke det är. Det är inte så att folk "fått för sig" att det är billigare utan det är fakta att det är billigare i de flesta fall i USA än i Sverige.

Om det blir problem med produkten så blir det ju jobbigt med garanti. Men även jag som brukar vara väldigt bra på att reklamera produkter och använda garanti använder det väldigt sällan. De flesta produkter går inte sönder så snabbt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

avgift för internationell garanti samt att det inte finns någon reklamationsrätt som vi har här i Sverige.

Det där om garantin är en bluff.
Alla apples wifi-ipads och laptops har worldwide som standard.
Tydligen ska även iphone/ipad med mobilt ha det nu, men det har jag inte hört bekräftat från apple.

Runt en tusenlapp billigare är väl inte så illa?

Sen är inte all elektronik särskilt mycket billigare, sverige har extremt pressade priser på mycket trots moms etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

För att det är mycket billigare i USA. Ofta så finns det internationell garanti så det är inga problem. Annars anser jag att det ofta är värt att chansa ändå. Mina Hörlurar köpte jag för $650, vilket är ca 2000kr mindre än i sverige. Känns som att du bara kollat på Ipad och sen fått för dig att alla produkter har lika liten skillnad. Många saker är mycket billigare i USA men inte allt. Det beror mycket på vilket märke det är. Det är inte så att folk "fått för sig" att det är billigare utan det är fakta att det är billigare i de flesta fall i USA än i Sverige.

Om det blir problem med produkten så blir det ju jobbigt med garanti. Men även jag som brukar vara väldigt bra på att reklamera produkter och använda garanti använder det väldigt sällan. De flesta produkter går inte sönder så snabbt.

Nej men det verkar som att om man vill köpa en produkt med garanti så måste man betala för att få världsgaranti (nu gällande Apple produkter). Annars håller jag med, det är billigare men det känns inte så värt att köpa en ny produkt som inte har någon garanti.

Men ska fråga brorsan imorgon hur mycket extra världsgaranti kostar i andra butiker så som Microsoft Store m.m.! Har någon att tillägga något om just någon produkt ni köpt från USA så blir det ännu bättre!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det där om garantin är en bluff.
Alla apples wifi-ipads och laptops har worldwide som standard.
Tydligen ska även iphone/ipad med mobilt ha det nu, men det har jag inte hört bekräftat från apple.

Runt en tusenlapp billigare är väl inte så illa?

Sen är inte all elektronik särskilt mycket billigare, sverige har extremt pressade priser på mycket trots moms etc.

Bluff från Best Buy? Nej men vet inte om 200 kr är värt att tjäna på just en iPad. Dock verkar Wiindows 8.1 tablets billigare!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Köpte min senaste laptop från USA, en ThinkPad Yoga med aktiv digitizer och i5:a. Efter att jag betalat frakt och importskatt i Singapore så hade jag totalt betalat c:a 8000 kronor. Hade jag velat importera till Sverige när jag var där hade det istället kostat knappt 9000 kr, alltså fortfarande 3000 kr billigare än att beställa från Svensk butik.

Samma dator med 500GB mekanisk hårddisk istället för 128GB SSD kostar 12000 i Sverige som billigast enligt prisjakt. Visserligen Amerikanskt tangentbord, men det har inte varit något problem under den månad jag haft den. Det är inte något jag betalar 3-4000 kr extra för. Här i Singapore säljs bara 2 olika "värstingkonfigurationer" och då är vi uppe på c:a 12000-13000 kronor, där jag bara sparat c:a 1500 på att köpa samma konfiguration i Sverige.

Ja, vissa saker kan man spara väldigt mycket pengar på. Den datorn jag köpte kostar 1100 dollar på Microsoft Store/Amazon gentemot 12000 i Svensk butik. När det kommer till Surface Pro är det samma situation, det är några tusenlappar billigare att köpa från USA även om man så skulle betala importskatt och grejer. Jag är rätt säker på att samma gäller för nästan alla tablets och laptops, mycket billigare i USA.

Jag har även köpt mina telefoner från USA, det är visserligen över eBay men även där är det fan så mycket billigare att köpa nya telefoner från USA istället för Svensk butik. Köpte mig en ny Nokia lumia 928 (Amerikansk version av Lumia 925, i princip identisk förutom skalet) och fick den till mig i Sverige för totalt 1300 kronor.

Dock bör man se hur det ligger till med garanti. Min Nokia saknar, men min dator har internationell garanti.

Insåg att jag sitter med en Amerikansk datormus också, en R.A.T. 7 inköpt Juni 2010 när den släpptes i USA. När den väl släptes i Sverige några månader senare kostade den drygt 400 kronor mer än i USA.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nej men det verkar som att om man vill köpa en produkt med garanti så måste man betala för att få världsgaranti (nu gällande Apple produkter). Annars håller jag med, det är billigare men det känns inte så värt att köpa en ny produkt som inte har någon garanti.

Men ska fråga brorsan imorgon hur mycket extra världsgaranti kostar i andra butiker så som Microsoft Store m.m.! Har någon att tillägga något om just någon produkt ni köpt från USA så blir det ännu bättre!

Fast så är det inte från alla. Det finns en hel del produkter där världsgaranti följer med utan extra kostnad.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Köpte min senaste laptop från USA, en ThinkPad Yoga med aktiv digitizer och i5:a. Efter att jag betalat frakt och importskatt i Singapore så hade jag totalt betalat c:a 8000 kronor. Hade jag velat importera till Sverige när jag var där hade det istället kostat knappt 9000 kr, alltså fortfarande 3000 kr billigare än att beställa från Svensk butik.

Samma dator med 500GB mekanisk hårddisk istället för 128GB SSD kostar 12000 i Sverige som billigast enligt prisjakt. Visserligen Amerikanskt tangentbord, men det har inte varit något problem under den månad jag haft den. Det är inte något jag betalar 3-4000 kr extra för. Här i Singapore säljs bara 2 olika "värstingkonfigurationer" och då är vi uppe på c:a 12000-13000 kronor, där jag bara sparat c:a 1500 på att köpa samma konfiguration i Sverige.

Ja, vissa saker kan man spara väldigt mycket pengar på. Den datorn jag köpte kostar 1100 dollar på Microsoft Store/Amazon gentemot 12000 i Svensk butik. När det kommer till Surface Pro är det samma situation, det är några tusenlappar billigare att köpa från USA även om man så skulle betala importskatt och grejer. Jag är rätt säker på att samma gäller för nästan alla tablets och laptops, mycket billigare i USA.

Jag har även köpt mina telefoner från USA, det är visserligen över eBay men även där är det fan så mycket billigare att köpa nya telefoner från USA istället för Svensk butik. Köpte mig en ny Nokia lumia 928 (Amerikansk version av Lumia 925, i princip identisk förutom skalet) och fick den till mig i Sverige för totalt 1300 kronor.

Hur är det med garantin på din laptop samt lur? Måste du skicka tillbaka produkterna till USA för att få dem lagade ifall de går sönder eller kan du byta ut dem i en butik nära dig?

Skrivet av Marinlik:

Fast så är det inte från alla. Det finns en hel del produkter där världsgaranti följer med utan extra kostnad.

Men vad konstigt.. Kanske var Apple Care som de försökte sälja?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

...Men rent generellt sett så är det billigare i USA även om man räknar med moms och tullavgift när sakerna förs in i Sverige.
...

Vet inte riktigt om jag håller med dig om detta, denna frågan har varit uppe många gånger tidigare och varje gång kommer vi (forumet) fram till samma sak, att det inte är värt det att beställa från USA när man räknar in svensk moms, tullavgifter och inte minst fraktkostnaderna, för att inte tala om att det är tullavgifter på moms och frakten, så blir det nästan alltid dyrare och krångligare.

Jag jämförde även priser lite snabbt. Kollade priser på Amazon.com i USD och priser hos respektabla Svenska butiker genom prisjakt. Det blev nästan alltid billigare i Sverige, ofta räckte det att lägga på 25% moms för att det skulle bli billigare i Sverige, om jag skulle räknat in tullavgifter och fraktavgifter så hade skillnaden blivit ännu större.

Några exempel

olåst Sony Xperia Z1
Amazon $438.54 = 3743kr inkl. 25% moms mer avgifter tillkommer
cdon.com 3289 kr

Asus GTX 780Ti (GTX780TI-DC2OC-3GD5)
Amazon $669.99 = 5718 kr inkl. 25% moms, lägg därtill på tullavgifter som jag har för mig är 4% för datorer och datordelar och frakt
misco 6175 kr inkl. frakt

Intel Core i7 4790k
Amazon $339.99 = 2902kr inkl. 25% moms
Webhallen 2775kr inkl. frakt

AKG K701
Amazon $259 = 2211kr inkl. 25% moms
Webhallen 2439kr inkl. frakt

Visst finns det enskilda grejer som är bra mycket billigare i USA som är värt att importera men överlag är det min erfarenhet att det är billigare i Sverige när man räknat in moms, tull och frakt. Elektronik och datordelar är det faktiskt väldig hård konkurrens om i Sverige och de är oftast väldigt prispressade. Däremot är det ofta möjligt att spara rätt stora pengar på vissa grejer, speciellt ljud, om man handlar i Europa, t.ex. Tyskland då man slipper betala tullavgifter och ofta även Svenska moms då man redan betalar den tyska momsen.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör kolla på varje vara för sig, USA är en större marknad så en del saker är billigare där men definitivt inte allting, priserna annonseras dessutom oftast utan VAT eftersomden skiljer mellan delstaterna, dessutom så skiljer sig ofta nätdelar eftersom man ofta skiljer på USA och resten av världen och bara har 110V möjlighet på det som säljs i USA, en del saker är dessutom exportbegränsade, det finns apparater som är aktivt spärrade mot att fungera med 50Hz även om man har 110V men det är inte datordelar, man bör hursomhelst kolla noga på allt och räkna rätt och inte förutsätta "smuggelpriser" utan moms och ev tull.

Skrivet av thompson:

AKG K701
Amazon $259 = 2211kr inkl. 25% moms
Webhallen 2439kr inkl. frakt

Kostar 1874 kr inklusive frakt från thomann.de

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

EVGA har ju world wide support, ska inte spela någon roll om du köpt grafikkortet i USA och bor i Sverige när den går sönder. Det mesta är billigare i USA. Sverige har väl typ tredje eller fjärde högsta elektronikskatten i världen, men bleknar givetvis mot stackarna i Brasilien och Argentina.

PS4a i USA kostar ca 2700:- det är drygt 1300:- billigare än listpriset hemma i Svedala.
EVGA GTX 780Ti Classified kostar ca 4900:- i USA medans du får ge ca 6600:- i svenska butiker, 1700:- dyrare.

Sistnämnda finns det dock ett litet problem, du får nämligen inte ta in varor utan att betala tull om värdet överstiger 4300:-. Still, visst finns det ganska mycket pengar att spara på elektronik

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kostar 1874 kr inklusive frakt från thomann.de

Ja precis som jag skrev i sista stycket, ljudprylar är nästan alltid billigare från Tyskland.

"Däremot är det ofta möjligt att spara rätt stora pengar på vissa grejer, speciellt ljud, om man handlar i Europa, t.ex. Tyskland då man slipper betala tullavgifter och ofta även Svenska moms då man redan betalar den tyska momsen."

Köpte själv mina K701 hos thomann kostade dock 225 euro då och har för mig att eurokursen var lite över 10kr då, så priset har sjunkit ännu mer sedan dess.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Bluff från Best Buy? Nej men vet inte om 200 kr är värt att tjäna på just en iPad. Dock verkar Wiindows 8.1 tablets billigare!

Bluff, säljare som inte vad han pratar om, något liknande.
Hur får du det till 200? Jag kollade air 64GB och det skiljer ca en tusenlapp?
200 kan jag hålla med om att man lika gärna kan köpa hemma.

Jag gav runt 12.000 för 128GB air och 64GB iphone 5S, det var då runt 2500 billigare än här.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Något att tänka på är att Best Buy brukar se till att få betala mindre och få in produkter med en begränsad garanti som bara gäller i nordamerika. Något som tydligen är rätt vanligt från stora kedjor i USA.

Permalänk
Medlem

Det är klart billigare om man smugglar in varorna till Sverige. Om man åker på moms och tull så sparar man inte speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bluff, säljare som inte vad han pratar om, något liknande.
Hur får du det till 200? Jag kollade air 64GB och det skiljer ca en tusenlapp?
200 kan jag hålla med om att man lika gärna kan köpa hemma.

Jag gav runt 12.000 för 128GB air och 64GB iphone 5S, det var då runt 2500 billigare än här.

De inkluderar inte momsen i priset vilket var 10% i Apple Store, varav slutpriset blir $660 för 32 GB air, motsvarande ca 4500 kr. Med student rabatt kan jag få som minst samma modell för 4700 kr i Sverige

Har fortfarande inte fått kontakt med brorsan, så frågar här istället:

Ni som köpt elektronik prylar (tabletter, telefon, datorkomponent o.s.v.) i någon fysisk butik i USA, har ni varit tvungna att betala extra för att få internationell garanti (eller världsgaranti)? Har någon av er fått saker lagade/utbytta på garantin här i Sverige utan att ni betalat extra för att få internationell garanti?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

De inkluderar inte momsen i priset vilket var 10% i Apple Store, varav slutpriset blir $660 för 32 GB air, motsvarande ca 4500 kr. Med student rabatt kan jag få som minst samma modell för 4700 kr i Sverige

Har fortfarande inte fått kontakt med brorsan, så frågar här istället:

Ni som köpt elektronik prylar (tabletter, telefon, datorkomponent o.s.v.) i någon fysisk butik i USA, har ni varit tvungna att betala extra för att få internationell garanti (eller världsgaranti)? Har någon av er fått saker lagade/utbytta på garantin här i Sverige utan att ni betalat extra för att få internationell garanti?

Studentrabatt tänkte jag inte på.
Momsen (sales tax) är inte 10% i Apple Store, den är det i New York däremot tydligen.
Där jag varit är den 6,75%.

Jag har inte behövt lämna in något jag köpt, men kollat med Apple både i USA och Sverige, vanlig garanti gäller.
En kollega köpte en Samsung-platta, samma där.
Samma med ett Canon objektiv jag köpte till en polare.

Något betala extra för internationell garanti har jag aldrig hört talas om, däremot så lämnar ju inte alla tillverkare worldwide garanti.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

När det gäller reklamation så spelar den ungefär noll roll även i Sverige när det gäller produkter från Apple. Detta då de inte anser att något som händer efter första året är tillverkningsfel.

Ska du räkna in att du ska betala moms och tull på sakerna du köper så finns det knappast någon som helst poäng att köpa i USA. De som säger att det blir mycket billigare i USA betalar garanterat inte moms och tull.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Studentrabatt tänkte jag inte på.
Momsen (sales tax) är inte 10% i Apple Store, den är det i New York däremot tydligen.
Där jag varit är den 6,75%.

Jag har inte behövt lämna in något jag köpt, men kollat med Apple både i USA och Sverige, vanlig garanti gäller.
En kollega köpte en Samsung-platta, samma där.
Samma med ett Canon objektiv jag köpte till en polare.

Något betala extra för internationell garanti har jag aldrig hört talas om, däremot så lämnar ju inte alla tillverkare worldwide garanti.

Fick tag i brorsan och han sa att Best Buy killen sa att de lämnar tillverkargaranti för en extra summa.. Är detta något man ska gå på eller räcker det egentligen med kvitto från Best Buy (om produkten är från Apple eller Samsung, som annars har världsgaranti)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

När det gäller reklamation så spelar den ungefär noll roll även i Sverige när det gäller produkter från Apple. Detta då de inte anser att något som händer efter första året är tillverkningsfel.

Ska du räkna in att du ska betala moms och tull på sakerna du köper så finns det knappast någon som helst poäng att köpa i USA. De som säger att det blir mycket billigare i USA betalar garanterat inte moms och tull.

Sant, blir dyrare med moms och tull. Detta räknade jag iofs inte med..

Men får se ifall han hittar något som kostar flera tusen kr billigare där än här! Såg att man betalar tullavgift för varor som köpes för över 4300 kr, men moms betalar man alltid väl?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Fick tag i brorsan och han sa att Best Buy killen sa att de lämnar tillverkargaranti för en extra summa.. Är detta något man ska gå på eller räcker det egentligen med kvitto från Best Buy (om produkten är från Apple eller Samsung, som annars har världsgaranti)?

Samsung vet jag inte säkert, men Apple behöver du inte ens kvitto egentligen, det räcker med serie-nummer.
Förutsatt att det är wifi-modellen då, 4G är fortfarande lite oklart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att alla snackar om samma sak här.

Import: Köp varan från usa och få den skickad till Sverige. Tror inte det är tull på elektronik men visst läggs moms på om varan fastnar i tullen och är värd över en viss summa (tror det är runt 30 dollar). Om moms lägst på är det ofta likvärdigt pris som i Sverige, undantaget vissa varor med extra stor skillnad.

Köpa varan på plats: Köpa när man är i USA och ta med sig på resan hem. Tull och momsfritt upp till 4300 eller där i kring. Här tjänar man i regel på att handla och ta med sig. Också väldigt lätt att hävda att man hade med sig varan från början och därigenom undgå 4300kr taket. Dock beror detta på stat (sales tax).

Köpte själv minneskort, stativ och hudvårdsprodukter, alla betydligt billigare där.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Skrivet av Icte:

De inkluderar inte momsen i priset vilket var 10% i Apple Store, varav slutpriset blir $660 för 32 GB air, motsvarande ca 4500 kr. Med student rabatt kan jag få som minst samma modell för 4700 kr i Sverige

Har fortfarande inte fått kontakt med brorsan, så frågar här istället:

Ni som köpt elektronik prylar (tabletter, telefon, datorkomponent o.s.v.) i någon fysisk butik i USA, har ni varit tvungna att betala extra för att få internationell garanti (eller världsgaranti)? Har någon av er fått saker lagade/utbytta på garantin här i Sverige utan att ni betalat extra för att få internationell garanti?

Har du lust att länka var du hittat en iPad air 32GB wifi för 4700 med studentrabatt? Har vädigt svårt att tro på det.

Alltså om en tillverkare lämnar ut en garanti som gäller världen över spelar det ingen roll vad återförsäljaren säger (dock gäller bara den garantin gentemot Apple t.ex så du måste lämna in den i en apple store eller skicka)

När det gäller importskatt/medvrdesskatt/sales tax etc. så är det ganska enkelt om du ska köpa hem något. Du betalar vad det kostar i butik, pris + sales tax (skiftar hur mycket detta är från stat till stat). Men du måste vara noga med att packa upp varan, lägg kartongen och produkten i olika väskor eller slänga kartongen om du kan.
Det är inte alls svårt att slippa momsen och tullen här i sverige om du köper hem något, dock ska du inte fylla resväskan med iPads och datorer då det blir ganska tydligt att de inte är för privat bruk.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Har du lust att länka var du hittat en iPad air 32GB wifi för 4700 med studentrabatt? Har vädigt svårt att tro på det.

Alltså om en tillverkare lämnar ut en garanti som gäller världen över spelar det ingen roll vad återförsäljaren säger (dock gäller bara den garantin gentemot Apple t.ex så du måste lämna in den i en apple store eller skicka)

När det gäller importskatt/medvrdesskatt/sales tax etc. så är det ganska enkelt om du ska köpa hem något. Du betalar vad det kostar i butik, pris + sales tax (skiftar hur mycket detta är från stat till stat). Men du måste vara noga med att packa upp varan, lägg kartongen och produkten i olika väskor eller slänga kartongen om du kan.
Det är inte alls svårt att slippa momsen och tullen här i sverige om du köper hem något, dock ska du inte fylla resväskan med iPads och datorer då det blir ganska tydligt att de inte är för privat bruk.

http://cdon.se/hemelektronik/apple/apple-ipad-air-32gb-wifi-s...

Mecenat har 100 kr rabatt då man betalar för mer än 1000 kr på en eller flera varor på CDON, så slutpriset blir (med fri frakt) 4725 kr. Blir nog inte ett köp av iPad just nu utan försöker hitta någon prisvärd Windows tablet som han kan ta med sig hem. Han kommer nog packa upp den och slänga kartongen om det är så lätt att kringgå moms och tull

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII