Köpte grafikkort från sweclockers medlem men inte fått varan. Blåst???

Permalänk
Medlem

Köpte grafikkort från sweclockers medlem men inte fått varan. Blåst???

Jag köpte ett grafikkort gtx 660ti från en person här på forumet. Han sa att han skickat de i fredags. Har inte fått de ännu. Börjar bli orolig om ja blivit blåst.
Har lämnade ut sitt nummer och namn.
Har sms och mailat honom men inget svar varken igår eller idag.
Några funderingar eller tips på hur ja ska agera?

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Skrivet av groomer:

Jag köpte ett grafikkort gtx 660ti från en person här på forumet. Han sa att han skickat de i fredags. Har inte fått de ännu. Börjar bli orolig om ja blivit blåst.
Har lämnade ut sitt nummer och namn.
Har sms och mailat honom men inget svar varken igår eller idag.
Några funderingar eller tips på hur ja ska agera?

Avvakta till kanske mitten på nästa vecka. Sedan polisanmäl bedrägeriet. Skicka ett sms till honom o hota med polisanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

Jag köpte ett grafikkort gtx 660ti från en person här på forumet. Han sa att han skickat de i fredags. Har inte fått de ännu. Börjar bli orolig om ja blivit blåst.
Har lämnade ut sitt nummer och namn.
Har sms och mailat honom men inget svar varken igår eller idag.
Några funderingar eller tips på hur ja ska agera?

Om det har gått en vecka sedan säljaren påstår att varan skickades men att du fortfarande inte fått något så verkar ju någonting definitivt vara fel, så mycket står väl klart.

När säljaren inte heller svarar så känns din oro befogad. Men det är kanske vettigt att testa att ringa också innan du helt ger upp?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Köpte du rekommenderat? Posten kan slarva bort paket, inte för att jag tror dom gjort det i detta fall, men man vet aldrig..

Permalänk

Ring honom i morgon. Svarar han inte så ring ett gäng gånger om dagen och polisanmäl som rilleman säger. Har du fått felaktiga uppgifter från honom så kan alltid polisen spåra honom via Sweclockers då hans ip nummer lär finnas loggade här.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Asså vilka är det som blåser folk här? Är det nyreggade användare utan några tidigare annonser?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ja verkligen. ja ringde idag men han svarade inte:(
Han verkar ganska aktiv här på sweclockers. Ja idag har de gått en veck sedan han påstod skicka de....

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem

Han är reggad här sen januari 2014

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

Ja verkligen. ja ringde idag men han svarade inte:(
Han verkar ganska aktiv här på sweclockers. Ja idag har de gått en veck sedan han påstod skicka de....

Har han varit aktiv här på sweclockers under tiden som du försökt ringa?
I så fall tycker jag du skickar ett meddelande till honom här och frågar vad som händer.
Låter ju dock som att personen i fråga eller posten har snuvat dig på konfekten.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

Håppas att det löser sig och att du får pengar tillbaka eller får grafikkortet. Som dom andra säger, polisanmäl ärendet om det inte löser sig!! :/ Följer detta inlägg för att se hur det går

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Tacksam för ert stöd:)

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk

Fick du mail eller sms om att paket är på väg till dig?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Varför lurar någon på så lite pengar ???? Jag tycker att du ska skicka ett SMS och får du inget svar så kontakta polisen. Finns någon tråd här i forumet där det slutade med fängelse för personen i fråga. Jag tror du kan få mycket hjälp här för att få reda på vem personen är.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ja fick inget mail om att nåt paket är på väg han sa att han har kolli id men att han ska skicka de när han kommit hem?
Jag vet vad personen heter ialafall de namnet hans mobil står på.

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av groomer:

Ja fick inget mail om att nåt paket är på väg han sa att han har kolli id men att han ska skicka de när han kommit hem?
Jag vet vad personen heter ialafall de namnet hans mobil står på.

En vanlig försäljning mellan två privatpersoner över nätet brukar gå till såhär;

Person A säljer vara X för summa Y.
Person A kräver i samma veva förskottsbetalning och ev. fraktkostnad då man inte kan mötas upp (eftersom det kan bli långa avstånd i vårt avlånga land)

Person B (köpare för den som inte förstått det ) betalar in via banköverföring, swish, paypal, bitcoin/annan crypto valuta eller va tusan denne kanske till och med skickar pengar i kuvert med brevduvorna?

Oavsett så brukar jag alltid fråga efter säljares uppgifter såsom telefonnummer, adress och e-mail (kontaktsätt utanför Swec)
Detta handlar främst om att jag vill verifiera personen i fråga och de få fall de inte "vill lämna ut sådan information" - kan de glömma att få göra en affär med mig. Vad har de att förlora liksom?, det är jag som skall sätta över pengar till dem... Jag tar väl en risk om något?

Väl och gjort, när jag satt över pengarna så får man ofta svaret av A att vara X är skickad eller skall skickas dagen därpå. Och kolli-id skickas senare!
Då kommer mitt svar;

"Ja det blir kanon!, tack så mycket för en smidig affär. Skulle det vara något strul så vet jag ju alltid vart din postlåda bor. ;)"

Bara blivit blåst en gång - det var en import order av hårddiskar från Kina, men den postlådan bodde så jävla långt bort att det inte var värt mödan att åka dit för 700kr. Men en polisanmälan och skype terror osv blev det iaf.

Kortfattat
Lita inte på någon, ta alltid de säkerhetsåtgärder du finner skäliga för att genomföra en affär.
Hota inte för tidigt, håll en trevlig ton - men var bestämd.
En polisanmälan i dagens samhälle gör ofta ingenting på så små summor, men ett hembesök (i värsta fall, har aldrig behövt gå så långt.. än) - vill nog ingen ha.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått svar från säljaren.

Hej du.
Usäkta sent svar. Kom hem inatt och mobilen är paj.

Jag har precis vart och kollat varför ditt paket inte kommit. Tur i oturen så hade de bara inte kommit iväg från posten. De är nu fixat och posten står för den nya frakt som kom till. De nya kollit är XXxxxxxxxxxxx
Jag fick beskedet att du skall ha paketet på tisdag.
Jag ber om ursäkt för den obekväma sits då du skulle haft grafik kortet senast torsdag.

Känns som de löser sig:)

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem

Härligt !

Du har kollat så kolli id´t finns reggad för sändning till din adress ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

Nu har jag fått svar från säljaren.

Hej du.
Usäkta sent svar. Kom hem inatt och mobilen är paj.

Jag har precis vart och kollat varför ditt paket inte kommit. Tur i oturen så hade de bara inte kommit iväg från posten. De är nu fixat och posten står för den nya frakt som kom till. De nya kollit är XXxxxxxxxxxxx
Jag fick beskedet att du skall ha paketet på tisdag.
Jag ber om ursäkt för den obekväma sits då du skulle haft grafik kortet senast torsdag.

Känns som de löser sig:)

Intressanta undanflykter från säljaren
Han/hon har alltså inte skickat paketet förrän nu.

Hoppas dock att det nya löftet verkligen stämmer, så det löser sig!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att det var lite för lite pengar för att luras. Låter som det löser sig nu

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Intressanta undanflykter från säljaren
Han/hon har alltså inte skickat paketet förrän nu.

Hoppas dock att det nya löftet verkligen stämmer, så det löser sig!

Fo3

Det är semestertider, dvs säljarens förklaring är fullt rimlig. Folk reser bort, är aktiva och en mobil kan gå sönder. Likaså är det fullt med sommarvikarier här och där så misstag kan säkert ske på Posten...

TS, skönt att det verkar lösa sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14741471']Det är semestertider, dvs säljarens förklaring är fullt rimlig. Folk reser bort, är aktiva och en mobil kan gå sönder. Likaså är det fullt med sommarvikarier här och där så misstag kan säkert ske på Posten...

TS, skönt att det verkar lösa sig!

Skickades från m.sweclockers.com

"posten står för den nya frakt som kom till"

Trovärdigt?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Va menar du? Låter de inte troligt?

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

"posten står för den nya frakt som kom till"

Trovärdigt?

Fo3

Skrivet av groomer:

Va menar du? Låter de inte troligt?

Vare sig det är troligt eller ej så om det inte stämmer så det enda säljaren gjort i så fall är att han missade skicka kortet när han skulle.
Men gå in på postens sida och kontrollera så att kolli nummer stämmer.

Permalänk
Medlem

den nya frakten? han har väl redan betalt en gång? sounds legit.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

Va menar du? Låter de inte troligt?

Nu har förvisso folk ofta svårt att uttrycka sig någorlunda begripligt, men vad för slags ny frakt skulle ha tillkommit? Har det inte kommit iväg från Posten av någon anledning, felsorterat, olyckshändelse etc. men var försett med korrekt frakt från början så innebär det endast att det blir fördröjt, inte att det skulle finnas behov av någon ny frakt(avgift) som Posten står för (det vore lite väl bra om de kunde kräva mer i fraktavgift, får en känsla av att de då skulle börja sortera väldigt fel).

Fullt möjligt att det inte gick iväg när det skulle.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara att han skrivit avsändare på paketet och posten sen kluddade till det och tog avsändaradressen som mottagaradress och skickade paketet till avsändaren. Det kan vara det han menade med att paketet inte lämnat posten, för han fick ju hämta ut det på samma ställe som han lämnade in det. Eftersom paketet redan skickats runt en omgång så tillkommer det ju en ny fraktkostnad och eftersom det var postens fel står dom för den.
Detta är bara en förklaring så god som alla andra...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Skicka han inte det som rek alltså? isåfall är det inte mycket du kan göra, han kan säga det är skickat och säga att det är ditt fel som inte betalade för att skicka som rek.. lätt att va efterklok nu.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker ändå det låter skumt.
Även om telefonen gått sönder borde han la kunnat maila?

Naaah, jag tycker det luktar råtta.
Eller så vart han nervös när han såg att du gjort en tråd om det hela och fick kalla fötter gällande sin ev. bluff.

Jag hade inte tagit ut någon seger i förskott. :/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rilleman3:

Avvakta till kanske mitten på nästa vecka. Sedan polisanmäl bedrägeriet. Skicka ett sms till honom o hota med polisanmälan.

Inte så jättesmart att hota med polisanmälan för då kan man väcka åtal för hot.
Rekommenderar inte att hota med polisanmälan pga. Det är ett hot.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helling:

Inte så jättesmart att hota med polisanmälan för då kan man väcka åtal för hot.
Rekommenderar inte att hota med polisanmälan pga. Det är ett hot.

Det är inte ett olaga hot.