Permalänk
Medlem

Splitterny laptop med defekt batteri

Tjena!

Har haft min Asus X550L i snart en månad, och så här länge höll den.

Den startar inte utan batteri, och då man laddar den med batteriet i så lyser laddningslampan rött. Om man startar den med batteriet i så börjar den boota men kommer inte ens till Windows. Den overheatar inte, och kommer inte på nått annat fel. Ända jag kan komma på r att jag köpte en biltema billaddare som jag tydligen pluggat in med fel polaritet, den starta efter det men ladda inte med polariteten rätt heller (men den slog av då jag pröva). Den har fungerat flera timmar sen det också. Hjälp mig i nöd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vänta nu, du laddade väl inte en laptop med en billaddare...?
Eller missförstår jag helt enkelt bara vad du menar med billaddare kanske?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Vad är det för hjälp du egentligen vill ha? Om du lyckats förstöra batteriet genom felaktig användning så får du väl skaffa ett nytt batteri.

Permalänk
Medlem

Låter som om något i den gick sönder efter polaritets missen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du pluggat in en laddare med fel polaritet så har du kortslutit något och därmed är det självförvållat. Varför köper du en Blitema-laddare och därtill kopplar fel?

Kan vara enbart batteriet, men ännu troligare laddkretsen på moderkortet = krävs nytt moderkort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du pluggat in en laddare med fel polaritet så har du kortslutit något och därmed är det självförvållat. Varför köper du en Blitema-laddare och därtill kopplar fel?

Kan vara enbart batteriet, men ännu troligare laddkretsen på moderkortet = krävs nytt moderkort.

Uppenbarligen så fungerade inte laddaren, för jag dubbelkollade polariteten först, och körde med den som verkade rätt men den laddade ändå inte, så jag prövade vända den. I laddarens anvisning stod att laddaren inte kommer fungera vid val av fel polaritet. Nu funkar den ju uppenbarligen inte, så är det bara att lämna in den för analys?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du skulle vänt dig till återförsäljaren och utnyttjat garantin istället för att mecka med den själv, nu har du nog bränt moderkortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Du skulle vänt dig till återförsäljaren och utnyttjat garantin istället för att mecka med den själv, nu har du nog bränt moderkortet!

Meckat med den? Var en multifunktionell modell med dubbla polariteter (antar vi pratar om laddaren?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var det egentligen något fel på originalladdaren? för isf borde du bara ha bytt ut den istället för att köra på med en billaddare... Datorladdare är inte bara något som slängs med det behövs rätt volt, ampere etc etc för just den datorn och uppenbarligen har du inte dubbelkollat detta innan... så lär som du beskriver det vara så att du nu får punga ut med en massa pengar extra för ett misstag... antar att laddaren på biltema var billig typ 100kr eller något... nytt batteri kanske 800-1000kr, om något mer är trasigt så blir det dyrare så klart. men men lycka till iaf....

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Rena Åsa-Nisse takter detta å bränna på med en billaddare!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vi få veta vilken laddare det handlar om?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Fantastiskt! Rena Åsa-Nisse takter detta å bränna på med en billaddare!

Billaddare verkar alla ha uppfattat fel xD. En 12v laddare knske vore en bättre beskrivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

12V säger inget om datorn, Finns batterier som har mellan 8 och 24V i spänningen.

För övrigt låter hela historien snurrig, eftersom en trasig adapter eller ett trasigt batteri borde bytas ut av återförsäljaren/tillverkaren antingen på garanti/reklamation eller genom något annat erbjudande.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheFlyingFin:

Tjena!

Har haft min Asus X550L i snart en månad, och så här länge höll den.

Den startar inte utan batteri, och då man laddar den med batteriet i så lyser laddningslampan rött. Om man startar den med batteriet i så börjar den boota men kommer inte ens till Windows. Den overheatar inte, och kommer inte på nått annat fel. Ända jag kan komma på r att jag köpte en biltema billaddare som jag tydligen pluggat in med fel polaritet, den starta efter det men ladda inte med polariteten rätt heller (men den slog av då jag pröva). Den har fungerat flera timmar sen det också. Hjälp mig i nöd!

Skickades från m.sweclockers.com

om det inte startar utan batteri är det något fel på datorn, lämna in den på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

12V säger inget om datorn, Finns batterier som har mellan 8 och 24V i spänningen.

För övrigt låter hela historien snurrig, eftersom en trasig adapter eller ett trasigt batteri borde bytas ut av återförsäljaren/tillverkaren antingen på garanti/reklamation eller genom något annat erbjudande.

Han köpte en laddare till datorn som istället för att gå på 230v så går den på 12v förstår jag det som. Något blev fel och datorn tog skada och fungerar inte nu. Jag skulle säga att det är biltemas fel. Men skicka in datorn till återförsäljaren och se vad de säger.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

om det inte startar utan batteri är det något fel på datorn, lämna in den på garantin.

Nu ska vi väl inte uppmuntra till bedrägeri heller.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Entusiast

Nu tror jag folk missförstår vad som menas med 12v Laddare.
Jag misstänker att TS har en sådan här, eller liknande:
http://www.clasohlson.com/se/Batterieliminator-f%C3%B6r-lapto...
(Kunde inte hitta något på Biltemas hemsida, då den är hopplös att söka i)

TS borde ha tänkt på att inte bara rätt polaritet krävs, utan även rätt utspänning.
De flesta datorer tar 18.5 Volt, men kolla upp det först. Variationer förekommer. Speciellt med HP som kan ha en hel drös olika spänningar på sina olika modeller.
Även om man "kan" ladda med en aningen högre eller mindre (t.ex 18 eller 19 volt på något som behöver just 18.5), kan spänningsnivåer utanför specifikationerna till datorn skada batteri och/eller laptopens laddkretsar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JSvanberg:

om det inte startar utan batteri är det något fel på datorn, lämna in den på garantin.

Vissa datorer vägrar starta utan ett batteri med minst någon procent kvar, vare sig laddaren sitter i eller inte. HP, Acer, Fujitsu-Siemens är vanliga med den typen av krav.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vissa datorer vägrar starta utan ett batteri med minst någon procent kvar, vare sig laddaren sitter i eller inte. HP, Acer, Fujitsu-Siemens är vanliga med den typen av krav.

Den ska egentligen ladda med 19v och har kört den utan batteri flertalet gånger förut. Det är väl egentligen att hoppas på goodwill måste ha nytt moderkort och agg åt stationära burken också så plånboken mår inte så farligt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Den ska egentligen ladda med 19v och har kört den utan batteri flertalet gånger förut. Det är väl egentligen att hoppas på goodwill måste ha nytt moderkort och agg åt stationära burken också så plånboken mår inte så farligt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Du har fortfarande inte svarat på varför du använde en Biltema laddare... Kan du länka den laddare du använde, förklara varför du inte använde original och förklara hur du använde Biltema laddaren med fel polaroitet?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Du har fortfarande inte svarat på varför du använde en Biltema laddare... Kan du länka den laddare du använde, förklara varför du inte använde original och förklara hur du använde Biltema laddaren med fel polaroitet?

Detta, skulle också vilja veta mer ingående vad TS igentligen har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Du har fortfarande inte svarat på varför du använde en Biltema laddare... Kan du länka den laddare du använde, förklara varför du inte använde original och förklara hur du använde Biltema laddaren med fel polaroitet?

Det hela börjar med att jag ska på en resa. Jag köpte en laddare att ha i bilen för att kunna kolla på filmer i bilen under resan, eftersom resan är så lång. Är ännu på resan så jag kan inte kolla upp exakt serienummer och vad som stod i anvisningen gällande polariteten. Jag köpte just en Biltema laddare för att jag inte har nått överskott på pengar och behövde en.

Nu kan jag inte med säkerhet säga om det står så, men jag minner mig om något gällande polariteten att laddaren inte kommer fungera och man ska dra ur den omedelbart för att inte skada något. Om detta stämmer, så uppvisade den sådana egenskaper med rätt polaritet, så då kan man inte veta med säkerhet om man valt rätt polaritet. I det läger slog jag om polariteten och jag antar att jag inte skulle göra något så dumt om jag hade vetat att det kunde skada något. I morgon kväll senast kan jag länka laddaren då jag kommer hem.

Om du vill veta nått mer så fråga så ska jsg försöka svara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Men den laddare ger ju max 12V ifrån sig, du ska ju ha 19, klart det inte fungerade då. Dessutom är 1200mah ju ingenting. Hur som helst har du nog skadat moderkortet/batteriet ifall du har kopplat den fel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Men den laddare ger ju max 12V ifrån sig, du ska ju ha 19, klart det inte fungerade då. Dessutom är 1200mah ju ingenting. Hur som helst har du nog skadat moderkortet/batteriet ifall du har kopplat den fel.

Det var väll därför den inte funkade fasten han hade kopplat rätt, sen polvände han och det vart kortis.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Silcan:

Det var väll därför den inte funkade fasten han hade kopplat rätt, sen polvände han och det vart kortis.

Detta stämmer nog troligen.
Det där är ingen laptop-laddare, utan en enkel spänningsomvandlare för enklare elektronik.
1200 mA ( = 1.2 A ) är på tok för lite för en laptop. En typisk laptop behöver mellan 3 och 5 Ampere ( 3000 - 5000 mA ), varav de lite kraftfullare datorerna kan behöva så mycket som 10 Ampere ( 10 000 mA )

..och som just nämndes av Silcan:
Spänningsomvandlaren klarar bara upp till 12 volt, varav laptopen behövde 19 volt. Det förklarar varför den inte fungerade trots att den var korrekt polvänd. Spänningen räckte inte till. Men det var inget av detta som havererade laptopen, utan laptopen gick troligen sönder när TS provade att polvända den fel. *GnItS*...och så släpptes den magiska röken ut.

Tillägg:
Den här, som jag länkade till tidigare, hade varit mycket bättre, då den är till för just drift av bärbara datorer. Den klarar upp till 24 volt, och den klarar även de flesta bärbara datorers höga strömkrav. (Ja, den klarar att höja spänningen från 12 till t.ex 19 tack vare dess DC-DC omvandlare.)
http://www.clasohlson.com/se/Batterieliminator-f%C3%B6r-lapto...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Detta stämmer nog troligen.
Det där är ingen laptop-laddare, utan en enkel spänningsomvandlare för enklare elektronik.
1200 mA ( = 1.2 A ) är på tok för lite för en laptop. En typisk laptop behöver mellan 3 och 5 Ampere ( 3000 - 5000 mA ), varav de lite kraftfullare datorerna kan behöva så mycket som 10 Ampere ( 10 000 mA )

..och som just nämndes av Silcan:
Spänningsomvandlaren klarar bara upp till 12 volt, varav laptopen behövde 19 volt. Det förklarar varför den inte fungerade trots att den var korrekt polvänd. Spänningen räckte inte till. Men det var inget av detta som havererade laptopen, utan laptopen gick troligen sönder när TS provade att polvända den fel. *GnItS*...och så släpptes den magiska röken ut.

Tillägg:
Den här, som jag länkade till tidigare, hade varit mycket bättre, då den är till för just drift av bärbara datorer. Den klarar upp till 24 volt, och den klarar även de flesta bärbara datorers höga strömkrav. (Ja, den klarar att höja spänningen från 12 till t.ex 19 tack vare dess DC-DC omvandlare.)
http://www.clasohlson.com/se/Batterieliminator-f%C3%B6r-lapto...

Då återstår en sak. Hur kunde datorn fungera i timtal efter? Var först 5-6h senare som lampan börja lysa, och ännu efter det fungerade den 2-3h.

Är det bara att lämna in och hoppas på goodwill?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Är det bara att lämna in och hoppas på goodwill?

Vad menar du när du säger så?

Ska du lämna in den och säga: "batteriet har gått sönder och jag har ingen aning om varför"

Eller: "jag har förmodligen haft sönder något i datorn genom att använda fel laddare"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheFlyingFin:

Då återstår en sak. Hur kunde datorn fungera i timtal efter? Var först 5-6h senare som lampan börja lysa, och ännu efter det fungerade den 2-3h.

Är det bara att lämna in och hoppas på goodwill?

Skickades från m.sweclockers.com

Svaret ligger i ert första inlägg:

Skrivet av QUOTE=TheFlyingFin:

Den startar inte utan batteri, och då man laddar den med batteriet i så lyser laddningslampan rött. Om man startar den med batteriet i så börjar den boota men kommer inte ens till Windows.

Situationen i detalj:
Så länge batteriet hade laddning kvar, kunde batteriet kompensera för den låga spänningen som spänningsomvandlaren gav (12 volt istället för 19 volt). Det enda spänningsomvandlaren gjorde i det här fallet var att "förlänga" batteriets livslängd, men datorn gick fortfarande på batterimatning fastän spänningsomvandlaren var ansluten.
Men spänningsomvandlaren klarar inte att driva datorn på egen hand. Spänningen är på tok för låg för det.

När batteriet väl var slut, så klarade spänningsomvandlaren inte av att driva datorn längre, varav datorn slocknar.
När datorn väl är avstängd, så kan spänningsomvandlaren ladda batteriet till en ytterst liten del. Efter några minuter skulel det gå att starta datorn igen, men eftersom batteriet aldrig kunde ladda mer än någon tiondels procent på grund av den för låga spänningen, så kunde datorn inte hållas igång mer än några sekunder/minuter, innan batteriet återigen var så pass slut att datorn återigen slocknar.

Så. Datorn lär säkert fungera, men ni måste ladda batteriet fullt ut med en proper och korrekt laddare som ger rätt spänning och tillräckligt med ström. Då först kan ni använda datorn normalt igen. Och med en proper laddare, så kan ni också använda datorn medans batteriet laddar, och även utan batteriet, då rätt spänning används.

Kort och gott: Använd en proper laddare, och ladda batteriet fullt upp, så kommer allt att ordna upp sig.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Svaret ligger i ert första inlägg:

Situationen i detalj:
Så länge batteriet hade laddning kvar, kunde batteriet kompensera för den låga spänningen som spänningsomvandlaren gav (12 volt istället för 19 volt). Det enda spänningsomvandlaren gjorde i det här fallet var att "förlänga" batteriets livslängd, men datorn gick fortfarande på batterimatning fastän spänningsomvandlaren var ansluten.
Men spänningsomvandlaren klarar inte att driva datorn på egen hand. Spänningen är på tok för låg för det.

När batteriet väl var slut, så klarade spänningsomvandlaren inte av att driva datorn längre, varav datorn slocknar.
När datorn väl är avstängd, så kan spänningsomvandlaren ladda batteriet till en ytterst liten del. Efter några minuter skulel det gå att starta datorn igen, men eftersom batteriet aldrig kunde ladda mer än någon tiondels procent på grund av den för låga spänningen, så kunde datorn inte hållas igång mer än några sekunder/minuter, innan batteriet återigen var så pass slut att datorn återigen slocknar.

Så. Datorn lär säkert fungera, men ni måste ladda batteriet fullt ut med en proper och korrekt laddare som ger rätt spänning och tillräckligt med ström. Då först kan ni använda datorn normalt igen. Och med en proper laddare, så kan ni också använda datorn medans batteriet laddar, och även utan batteriet, då rätt spänning används.

Kort och gott: Använd en proper laddare, och ladda batteriet fullt upp, så kommer allt att ordna upp sig.

Har gjort som herrn föreslår men inte säker om jag fick den full. Kommer hem ikväll så får jag ladda den oavbrutet en längre tid.

Skickades från m.sweclockers.com