Grafikkort täcker SATA portarna?? Använda vinklad SATA kabel?

Permalänk
Medlem

Grafikkort täcker SATA portarna?? Använda vinklad SATA kabel?

Mitt grafikkort täcker typ 2 av mina 4 SATA portar.. ska koppla in en ny hårddisk men vet inte vad jag ska göra nu...
Först och främst antar jag att jag behöver ta ut grafikkortet för att se ordentligt och komma åt... dock fattar jag inte alls hur jag ska bära mig åt. Skruvat ur skruven med nu då?? Det finns nån himla spärr grej men vet inte vilket håll jag ska dra den åt eller om spärren överhuvudtaget ens är i för ser ärligt talat inte så ut.. Liksom ska jag bara rycka rätt upp eller? Känns ju inte så bra... det sitter som berget.

Min andra fundering nu då är om jag kan få i en vinklad SATA kabel kanske. Kabeln till min gamla HDD disk är vinklad i ena änden, men den vinklade delen sitter i själva hårddisken. Det står även "HDD" på den kontaktdelen. Tror det står SATA på andra kontakten (på samma sladd alltså) så jag undrar om man kan liksom växla dem? Om det går.
Säg liksom att jag sätter den kontakten (gamla hårddisken) i porten som är täckt av grafikkortet, och nya hårddisken i porten som jag förut hade gamla hårddisken i..?

Vad ska jag göra annars liksom? Köpa nytt grafikkort? Knipsa av himla metallbiten som täcker och ändå inte verkar ha nåt annat en estetisk funktion? Grovt frustrerad.

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Spärren som håller i kortet är bara att dra/trycka åt sidan och sen enkelt ta ur grafikkortet.

Angående din SATA kabel så är den precis likadan i båda ändar så ja du kan vända på den och köra den vinklade delen i SATAkontakten på moderkortet istället för in i HDD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Spärren som håller i kortet är bara att dra/trycka åt sidan och sen enkelt ta ur grafikkortet.

Angående din SATA kabel så är den precis likadan i båda ändar så ja du kan vända på den och köra den vinklade delen i SATAkontakten på moderkortet istället för in i HDD.

Okej tack! Fixade det, hoppas det ska funka nu, och att grafikkortet är ordentligt i nu. Verkade inte som spärren hakade i, men den verkar vara fullt nere. Men som sagt, den verkade inte vara i från början heller och har funkar bra ändå.. Den verkar helt enkelt inte som om den har någon form av fjädring alls ärligt talat. När jag kollade på bild på mitt moderkort på nätet verkade det som om spärren var liksom framdragen på min jämfört med bilden. Som om spärren typ "tappat fjädringen".. Hm, får som sagt se hur det går när jag startar upp allt i morrn.

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Extra SATA portar?

Finns det något som man kan koppla i eller nåt för att få extra SATA portar? Mitt moderkort har 4 men grafikkortet täcker 2 av dem och nu vill jag ha en till hårddisk men går inte pga detta.. vad ska jag göra nu liksom?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Och ja jag har provat med "flata" SATA kontakter..

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Finns det något som man kan koppla i eller nåt för att få extra SATA portar? Mitt moderkort har 4 men grafikkortet täcker 2 av dem och nu vill jag ha en till hårddisk men går inte pga detta.. vad ska jag göra nu liksom?

Köp ett SATA-Kontrollerkort: https://www.komplett.se/search?bn=10204&category=10204_Kontro...

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Vad är det, hur kopplar jag i det, och hur fet jag vad jag ska ha?? Alla ser ju helt olika ut och verkar vara olika saker. Vilket av de där är ens sånt? Vet ingenting... skulle behöva lite mer utförlig information tack

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vart ska den sättas i då? Och de där sata portarna ser inte alls ut som på mitt moderkort, ska jag ha en annan sladd eller nåt? Asså what even. Är helt nybörjare och förstår verkligen inte nånting av nånting. Det enda jag ser är 2 usb portar och resten är ett mysterium och mystiska bokstavskombinationer

Edit: eller ligger portarna ner typ??

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

du sätter i den i PCIe x1 platsen på moderkortet.
vad har du för kort förresten?

vet inte var du ser usb portar.
men i toppen av kortet är det två sata portar iaf.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

du sätter i den i PCIe x1 platsen på moderkortet.
vad har du för kort förresten?

vet inte var du ser usb portar.
men i toppen av kortet är det två sata portar iaf.

Ah tyckte de där externa sakerna såg ut som usb portar men när jag tittar närmare ser jag att de ser ut som sata portar, men externa..
I alla fall har du några alternativ till det där kortet? Finns bara 1 kvar, verkar vara utgående sortiment och vissa uttrycker i kommentarerna att det verkar omöjligt att få tag på drivrutiner, samt en person som sa att datorn bootade långsammare vilket som känns rätt tråkigt. Beroende på hur långsamt liksom, det sa de inget om.

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Wait a minute nu jag skulle inte ens få i en sån för mitt grafikkort täcker den kontakten också........ om jag fattat rätt om vilken kontakt det rör sig om att den ska in i. The actual fuck

Här är mitt moderkort https://www.inet.se/produkt/1902253/msi-fm2-a55m-e33-matx

Här är mitt grafikkort https://www.inet.se/produkt/5409246/msi-geforce-gt440-1024mb

Av vad jag kan se skulle det aldrig gå asså...

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Wait a minute nu jag skulle inte ens få i en sån för mitt grafikkort täcker den kontakten också........ om jag fattat rätt om vilken kontakt det rör sig om att den ska in i. The actual fuck

Här är mitt moderkort https://www.inet.se/produkt/1902253/msi-fm2-a55m-e33-matx

Här är mitt grafikkort https://www.inet.se/produkt/5409246/msi-geforce-gt440-1024mb

Av vad jag kan se skulle det aldrig gå asså...

Japp, det är kört. Men du får inte in vinklade sata-kontakter under graffet då?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Afsky:

Wait a minute nu jag skulle inte ens få i en sån för mitt grafikkort täcker den kontakten också........ om jag fattat rätt om vilken kontakt det rör sig om att den ska in i. The actual fuck

Här är mitt moderkort https://www.inet.se/produkt/1902253/msi-fm2-a55m-e33-matx

Här är mitt grafikkort https://www.inet.se/produkt/5409246/msi-geforce-gt440-1024mb

Av vad jag kan se skulle det aldrig gå asså...

Skrivet av LemonIllusion:

Japp, det är kört. Men du får inte in vinklade sata-kontakter under graffet då?

Nu täcker väl inte grafikkortet båda de andra kortplatserna väl?
Ni vet väl att man kan sätta i kortare PCIe kort i längre portar, så länge det är en PCIe-port.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SysGhost:

Nu täcker väl inte grafikkortet båda de andra kortplatserna väl?
Ni vet väl att man kan sätta i kortare PCIe kort i längre portar, så länge det är en PCIe-port.

Nej det är kört, kolla på kortet.

PCIe 16x
PCIe 1x
PCI

Det är 1-slots avstånd mellan portarna så en GPU med en bredd på 2expansionsportar täcker då x16 & x1.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej det är kört, kolla på kortet.

PCIe 16x
PCIe 1x
PCI

Det är 1-slots avstånd mellan portarna så en GPU med en bredd på 2expansionsportar täcker då x16 & x1.

Ja se där. Skulle ha kollat närmare på bilderna.
Dåligt designat moderkort enligt min mening.
Trodde faktiskt att de gamla PCI-platserna hade försvunnit vid det här laget.

Men... det finns en lösning till. Det finns SATA-kontroller kort för de gamla PCI-platserna också. Dock får man inte topp-prestanda, men skall man bara ansluta lagringsdiskar ändå så kanske det kvittar. Prestandan lär säkert vara "okej".
https://www.komplett.se/sunswayst-lab-pci-sata-2p-esatasata/3...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Well that's too bad... löste dock mitt problem ändå tillslut tror jag men om jag skulle vilja ha 3 hårddiskar skulle det inte funka så då blir det väl nytt moderkort med bredare avstånd mellan portarna, eller ett smalare grafikkort antar jag?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Afsky:

Well that's too bad... löste dock mitt problem ändå tillslut tror jag men om jag skulle vilja ha 3 hårddiskar skulle det inte funka så då blir det väl nytt moderkort med bredare avstånd mellan portarna, eller ett smalare grafikkort antar jag?

Se tillägg i inlägget ovan angående den här: https://www.komplett.se/sunswayst-lab-pci-sata-2p-esatasata/3...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Afsky:

Finns det något som man kan koppla i eller nåt för att få extra SATA portar? Mitt moderkort har 4 men grafikkortet täcker 2 av dem och nu vill jag ha en till hårddisk men går inte pga detta.. vad ska jag göra nu liksom?

Köp en extern disk kanske?

Jag har 2 som funkar utmärkt sittande på min router med usb 3.0:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Well that's too bad... löste dock mitt problem ändå tillslut tror jag men om jag skulle vilja ha 3 hårddiskar skulle det inte funka så då blir det väl nytt moderkort med bredare avstånd mellan portarna, eller ett smalare grafikkort antar jag?

Eller ett moderkort med annan utforming av portarna, som t.ex https://www.inet.se/produkt/1902553/asrock-fm2a88m-extreme4-m...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ja ditt moderkort har verkligen en korkad design men mellanrummet mellan sata kontakten/pci-e kontakten och sen kylaren på grafikkortet ser ut att sitta en bit upp är du säker på att en vinklad sata inte får plats under "imellan" moderkort och grafiken? testa att ta bort grafikkortet o se om du får dit en vinklad och sen kan stoppa i kortet igen lär gå tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma frågeställning, sånt resulterar i ett rörigt och orättvist forum.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fungerar det inte att montera kablarna före grafikkortet? Så gör jag alltid när jag ska sätta in stora grafikkort.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon