Logitech erkänner 3 års reklamationsrätt men erbjuder inte reklamation pga att GARANTItiden gått ut

Permalänk

Logitech erkänner 3 års reklamationsrätt men erbjuder inte reklamation pga att GARANTItiden gått ut

Köpte ett trådlöst headset för en tid sedan från logitechs webshop som basstationen har börjat strula på och nu tycker jag att dom skött det här rätt dåligt.

Skickade ett mail till supporten om problemet och frågar hur dom ställde sig till att reklamera produkten då min garantitid gått ut. Talde även om att det finns fler som haft liknande problem eftersom jag sökt via google (det gick snabbt att hitta ett antal trådar på deras eget forum tex) samt att jag inte vart oaktsam.

Fick till svar att dom skulle granska ärendet och återkomma, vilket skedde efter en dag.

Kära ***** *******,
Tack för erat tålamod,
Då ni är utanför garantin så kan vi tyvärr inte ersätta erat headset.
Om du funderar på att köpa ett nytt så rekommenderar jag starkt att ni kikar på vårat nuvarande utbud på våran hemsida, www.logitech.com

Jag svarde då återigen att vi har 3 års reklamationsrätt i Sverige och påpekade igen att detta kanske tom är ett känt produktfel då en snabb googling påvisar flertalet personer med liknande problem. Jag talade även om att jag använt den här produkten väldigt sparsamt och att den faktiskt ser ut som ny fortfarande. Skrev även att det är fult av dom att försöka sälja en ny produkt som svar på en sån här grej och att det gör att jag kommer vända mig till andra tillverkare i framtiden.

Nästa svar blir:
Kära ***** *****,
Tack för erat svar,
Jag beklagar att ni känner på det sättet och förstår om ni tycker det är frustrerande.
Givetvis har ni 3 års reklamationsrätt. Dock så kan vi bekräfta för er att F540 inte lider utav något konstruktionsfel och vi kan därför inte ersätta erat F540 då ni är utanför garantin.
Vi kan tyvärr inte utesluta handhavandefel bara för att liknande problem har hänt andra människor som ni fann på en google sökning.
Jag tycker det är tråkigt att ni tänker välja andra tillverkare för diverse produkter i framtiden men jag hoppas verkligen att ni finner en bra ersättningstillverkare som kan uppfylla dem krav ni har för att känna att ni är en nöjd kund.

Hur bär man sig åt för att reklamera en produkt som är köpt via logitech?
Varför försöker man kränga en ny produkt det första man gör samtidigt som man ignorerar den ursprungliga frågan?
Varför säger man att jag som kund "givetvis har 3 års reklamationsrätt" för att sedan följa upp med ett svar om garanti och helt strunta i reklamationsfrågan?
Är det jag som är dum i huvudet, logitech som myglar eller är detta ett stolpskott på kundservicen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkwater:

Vad är det för fel? kan det betraktas som en del som nöts av sig själv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sharkwater:

Köpte ett trådlöst headset för en tid sedan från logitechs webshop som basstationen har börjat strula på och nu tycker jag att dom skött det här rätt dåligt.

Skickade ett mail till supporten om problemet och frågar hur dom ställde sig till att reklamera produkten då min garantitid gått ut. Talde även om att det finns fler som haft liknande problem eftersom jag sökt via google (det gick snabbt att hitta ett antal trådar på deras eget forum tex) samt att jag inte vart oaktsam.

Fick till svar att dom skulle granska ärendet och återkomma, vilket skedde efter en dag.

Kära ***** *******,
Tack för erat tålamod,
Då ni är utanför garantin så kan vi tyvärr inte ersätta erat headset.
Om du funderar på att köpa ett nytt så rekommenderar jag starkt att ni kikar på vårat nuvarande utbud på våran hemsida, www.logitech.com

Jag svarde då återigen att vi har 3 års reklamationsrätt i Sverige och påpekade igen att detta kanske tom är ett känt produktfel då en snabb googling påvisar flertalet personer med liknande problem. Jag talade även om att jag använt den här produkten väldigt sparsamt och att den faktiskt ser ut som ny fortfarande. Skrev även att det är fult av dom att försöka sälja en ny produkt som svar på en sån här grej och att det gör att jag kommer vända mig till andra tillverkare i framtiden.

Nästa svar blir:
Kära ***** *****,
Tack för erat svar,
Jag beklagar att ni känner på det sättet och förstår om ni tycker det är frustrerande.
Givetvis har ni 3 års reklamationsrätt. Dock så kan vi bekräfta för er att F540 inte lider utav något konstruktionsfel och vi kan därför inte ersätta erat F540 då ni är utanför garantin.
Vi kan tyvärr inte utesluta handhavandefel bara för att liknande problem har hänt andra människor som ni fann på en google sökning.
Jag tycker det är tråkigt att ni tänker välja andra tillverkare för diverse produkter i framtiden men jag hoppas verkligen att ni finner en bra ersättningstillverkare som kan uppfylla dem krav ni har för att känna att ni är en nöjd kund.

Hur bär man sig åt för att reklamera en produkt som är köpt via logitech?
Varför försöker man kränga en ny produkt det första man gör samtidigt som man ignorerar den ursprungliga frågan?
Varför säger man att jag som kund "givetvis har 3 års reklamationsrätt" för att sedan följa upp med ett svar om garanti och helt strunta i reklamationsfrågan?
Är det jag som är dum i huvudet, logitech som myglar eller är detta ett stolpskott på kundservicen?

Det han säger är att det inte kan uteslutas ett handhavandefel bara för att det är flera som har produkten. Han säger också att de inte känner till att det skulle vara något konstruktionsfel med denna produkten. -- Detta betyder ingenting för dina rättigheter som kund.

Kan du börja med att beskriva lite mer i detalj vad som är fel med din basstation?

Utan att få reda på vad som är fel med produkten så har du alltid rätt att reklamera. De erkänner att du har rätt att göra det och det är bra. Du ska tala om för dem att du vill sätta upp ett reklamationsärende, tala om för dem att de enligt konsumentköplagen är skyldiga att stå för kostnader runt reklamationen och fråga dem om de vill boka frakten eller om du ska göra det och kräva pengarna av dem i efterhand.

Om du har vårdat ditt headset och basstationen som sig bör så att de inte ser ut som kom och hjälp mig samt under förutsättning att detta inte är något korkat fel som att du använt för mycket våld, spillt något eller liknande så bör du kunna få detta klassat som en reklamation och headsetet lagat eller ersatt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

6 månader efter köpet så ligger bevisbördan på dig som köpare.
Hur du själv bevisar detta är ingen lätt sak. Men du kan iofs prova kontakta en konsument ombudsman och höra med dom.

Ref: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Logitech Sverige har som förpliktelse att följa svensk lagstiftning, exempelvis kan dem inte heller vägra dig 14 dagars ångerrätt om dem ens skulle försöka sig på något sådant, sedan visst är Logitechs svar allt annat än tillfredsställande, dock ha i åtanke att efter 6 månader är det köparen som ska bevisa att felet är ursprunglig, inom 6 månader är det säljaren, och då förmodligen räcker inte som bara som bevisning att X antal personer säger på nätet att dem har samma problem som andra, annars kan vilka som helst efter garantitiden inom 3 år " lura " till sig ett nytt headset helt gratis bara genom att gemensamt skriva en rövarhistoria online och sedan hänvisa till det som bevis för ursprungsfel.

Däremot kan sådan bevisning vara som grund till att iallafall få undersöka varan, men att skilja på ursprungsfel och slitage med åren kan vara svårt såvida någon komponent upptäcks vara fel utan chans att yttre påverkan kunnat skada det. Så det tror jag att Logitech enligt lag måste ge dig rätt till, visar det sig det vara inget fel så står du för frakt, undersökningskostnaden och retur, något som kanske gör att det blir mer värt att köpa begagnat/nytt headset istället för den chansningen.

Sedan beror väl även på din formulering till vad som krånglar, är det bara basstationen, som om USB-baserad, så kanske lär Logitech skicka det som reservdel eller att dem kan bjuda på frakt mm, eller du kan köpa ny adapter själv. Du kan alltid vända dig till ARN om produktvärdet överstiger 1000 kr och kostnadsfritt se vad dem skulle kunna göra och rekommendera, att sedan " lägga till " att dem kanske hamnar på Plus lär ju få lite fart på dem

Fick själv ett Logitech G930, hade problem med att serienr hade bleknat och då svårt att kunna åtgärda mitt fel, men Logitech fattade till slut att dem har ett ansvar att se till att normalt slitage inte ska påverka något så viktigt som kan påverka kundens reklamationsrätt, så stå definitivt på dig och gå så långt du tror dig kan. Som min farsa brukar säga, en sak att ha rätt, en annan att få rätt.

Skrivet av sharkwater:

Köpte ett trådlöst headset för en tid sedan från logitechs webshop som basstationen har börjat strula på och nu tycker jag att dom skött det här rätt dåligt.

Skickade ett mail till supporten om problemet och frågar hur dom ställde sig till att reklamera produkten då min garantitid gått ut. Talde även om att det finns fler som haft liknande problem eftersom jag sökt via google (det gick snabbt att hitta ett antal trådar på deras eget forum tex) samt att jag inte vart oaktsam.

Fick till svar att dom skulle granska ärendet och återkomma, vilket skedde efter en dag.

Kära ***** *******,
Tack för erat tålamod,
Då ni är utanför garantin så kan vi tyvärr inte ersätta erat headset.
Om du funderar på att köpa ett nytt så rekommenderar jag starkt att ni kikar på vårat nuvarande utbud på våran hemsida, www.logitech.com

Jag svarde då återigen att vi har 3 års reklamationsrätt i Sverige och påpekade igen att detta kanske tom är ett känt produktfel då en snabb googling påvisar flertalet personer med liknande problem. Jag talade även om att jag använt den här produkten väldigt sparsamt och att den faktiskt ser ut som ny fortfarande. Skrev även att det är fult av dom att försöka sälja en ny produkt som svar på en sån här grej och att det gör att jag kommer vända mig till andra tillverkare i framtiden.

Nästa svar blir:
Kära ***** *****,
Tack för erat svar,
Jag beklagar att ni känner på det sättet och förstår om ni tycker det är frustrerande.
Givetvis har ni 3 års reklamationsrätt. Dock så kan vi bekräfta för er att F540 inte lider utav något konstruktionsfel och vi kan därför inte ersätta erat F540 då ni är utanför garantin.
Vi kan tyvärr inte utesluta handhavandefel bara för att liknande problem har hänt andra människor som ni fann på en google sökning.
Jag tycker det är tråkigt att ni tänker välja andra tillverkare för diverse produkter i framtiden men jag hoppas verkligen att ni finner en bra ersättningstillverkare som kan uppfylla dem krav ni har för att känna att ni är en nöjd kund.

Hur bär man sig åt för att reklamera en produkt som är köpt via logitech?
Varför försöker man kränga en ny produkt det första man gör samtidigt som man ignorerar den ursprungliga frågan?
Varför säger man att jag som kund "givetvis har 3 års reklamationsrätt" för att sedan följa upp med ett svar om garanti och helt strunta i reklamationsfrågan?
Är det jag som är dum i huvudet, logitech som myglar eller är detta ett stolpskott på kundservicen?

Permalänk

Det är basstationen som inte får ström.
Märkte att det va glapp i den när jag höll på och felsökte med olika eluttag mm. Byta eluttag fungerade ej men när jag satte i nätkabeln i basstationen och vickade lite försiktigt på den så började den fungera igen under ett par timmar. Nu orkar jag dock inte hålla på och trixa mer med eftersom den fungerar ytters sällan.

Problemet började utan att jag rört basstationen (som startar automatiskt när man sätter på headsetet) under flera dagar, den har mest stått på samma ställe hela tiden och fungerade hur bra som helst dagen innan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sharkwater:

Det är basstationen som inte får ström.
Märkte att det va glapp i den när jag höll på och felsökte med olika eluttag mm. Byta eluttag fungerade ej men när jag satte i nätkabeln i basstationen och vickade lite försiktigt på den så började den fungera igen under ett par timmar. Nu orkar jag dock inte hålla på och trixa mer med eftersom den fungerar ytters sällan.

Problemet började utan att jag rört basstationen (som startar automatiskt när man sätter på headsetet) under flera dagar, den har mest stått på samma ställe hela tiden och fungerade hur bra som helst dagen innan.

Har du kopplat i och ur denna kontakt mycket under tiden du har haft headsetet?
Är det sladden/kontakten från nätdelen eller själva kontakten i basstationen som glappar?

Så som du beskriver det så tycker jag helt klart att det verkar vara något du kan reklamera. Om produkten ser välskött ut i övrigt får de nog svårt att hävda att du orsakat detta själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Givetvis ligger bevisbördan för reklamationer på kunden och jag tror inte någonstans att dom ska skicka nått bara efter att ha haft skriftlig kontakt. MEN borde man inte någonstans inse att det kanske är bra att erbjuda kunden att få produkten granskad för att se om det är handhavandefel etc eller om den faktiskt är felaktig?

Det är skillnad på garanti och reklamation men när jag specifikt säger reklamation upprepade gånger och får till svar att garantin gått ut och sen blir det först ett svar att jag ska köpa ett nytt headset från deras hemsida och andra gången, ja jag vet inte ens vad som hände där.

Hela grejen är mest en principsak att något går sönder av sig självt, det har en användningslivslängd på under 300h och när man frågar om reklamation så vill dom hellre sälja en ny vara än att fråga om man ska inleda ett reklamationsärende när jag frågat om det.
Jag tror det är så enkelt som att köpa en ny nätkabel för 50kr då det hade hjälpt andra med liknande/samma problem. Hade dock hellre sett att logitech svarat på ett bättre sätt och kanske erbjudit sig att skicka ut en sån istället för de svar jag fick nu.

Permalänk
Medlem

Är det själva kabeln som det är fel på så är det lite 70/30 chans för dig skulle jag gissa, dvs är det glapp mellan basstationkopplingen och sladden som går ur den, då kan det vara mycket enklare att reklamera, men är det glapp i den biten man kopplar till eluttaget så är sannolikheten mycket större att det skulle räknas som slitage. Dvs till skillnad från ,säg USB minnen , så ska inte sådana kontakter normalt tas in och ut hela tiden, och kan även vara något med eluttagen ( strömspik tex ) som gjort att det inte fungerar längre.

Skulle det inte lösa sig, så om du är händig, kan du kanske själva byta kabel eller fixa glappet eller be någon om hjälp med det, billigare än att iallafall fixa ny basstation iallafall. Personligen gör lite mer efterforskning, kolla med ARN och se om det skulle vara värt besväret.

Permalänk
Medlem

Hade liknande situation med Inet, hårddisk gick sönder och fick akut skicka iväg det fär dataräddning, misstänkte ursprungsfel då även där fanns liknande som haft sådant problem, ville reklamera men då vägrade hjälpa mig då garantin gick ut, sedan rättade dem till sig att självklart får dem inte säga att jag inte kan reklamera pga att garantin gick ut. Viktigast är som du säger, en principsak att få rätt och att företag inte ska kunna slingra sig ur sina skyldigheter.

Så med kablar brukar det vara lite svårt att kunna bevisa, och är det bara kabeln som du säger och att det kan lösas för en slant, säg detta direkt till Logitech så kommer du se att tonläget kanske löser sig såvida det är en idiot bakom skärmen som inte har vettet att skapa goodwill för kostnaden av en kabel + frakt.

Så påpeka direkt igen till Logitech att det är BROTTSLIGT att påstå att du inte kan reklamera trots att garanti är slut, samt att du inte erbjuds möjligheten att undersöka enheten är även det ett brott. Nämner du det + lite annat " hot " så kommer den klantiga personen som sköter ditt ärende nog lämna över det till någon annan som kommer nog se att det blir lite annorlunda i hur det ska hanteras.

Skrivet av sharkwater:

Givetvis ligger bevisbördan för reklamationer på kunden och jag tror inte någonstans att dom ska skicka nått bara efter att ha haft skriftlig kontakt. MEN borde man inte någonstans inse att det kanske är bra att erbjuda kunden att få produkten granskad för att se om det är handhavandefel etc eller om den faktiskt är felaktig?

Det är skillnad på garanti och reklamation men när jag specifikt säger reklamation upprepade gånger och får till svar att garantin gått ut och sen blir det först ett svar att jag ska köpa ett nytt headset från deras hemsida och andra gången, ja jag vet inte ens vad som hände där.

Hela grejen är mest en principsak att något går sönder av sig självt, det har en användningslivslängd på under 300h och när man frågar om reklamation så vill dom hellre sälja en ny vara än att fråga om man ska inleda ett reklamationsärende när jag frågat om det.
Jag tror det är så enkelt som att köpa en ny nätkabel för 50kr då det hade hjälpt andra med liknande/samma problem. Hade dock hellre sett att logitech svarat på ett bättre sätt och kanske erbjudit sig att skicka ut en sån istället för de svar jag fick nu.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du kopplat i och ur denna kontakt mycket under tiden du har haft headsetet?
Är det sladden/kontakten från nätdelen eller själva kontakten i basstationen som glappar?

Så som du beskriver det så tycker jag helt klart att det verkar vara något du kan reklamera. Om produkten ser välskött ut i övrigt får de nog svårt att hävda att du orsakat detta själv.

Sladdens del som sätts i basstationen är en pigg (som för bärbara datorer), det är där det glappar på nått vänster för det gick i början att få ström när jag vickade lite på den men nu är den helt död verkar det dock som.

Har kopplat in och ur den där grejen ett tiotal ggr på sin höjd och den slutade fungera över en natt, orörd.
Har använt headsetet väldigt lite och både det och basstationen ser ny ut. Jag är väldigt försiktig med mina saker så det som slutar fungera gör det oftast pga att nån komponent lägger av (tv-spelskontroller exkluderat). Inget av detta har egentligen med saken att göra utan problemet är att jag inte ens erbjuds att inleda ett reklamationsärende utan bara får svar om att garantitiden gått ut.

Skickade ett till svar till samma support och frågade om jag måste ringa för att få inleda ett reklamationsärende så jag lär väl få nått skönt svar på det också snart.

Permalänk
Medlem

Du får bevisa för dom att du inte har orsakat skadan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Bara jag som tycker att det är ganska solklart?

Kunden vill reklamera ett ursprungsfel eftersom garantin har gått ut.
Logitech bekräftar att de inte känner till att produkten ska vara behäftat med något fabrikationsfel utan troligtvis har produkten gått sönder pga. tex. handhavande fel

Så om kunden inte nöjer sig med detta får han helt enkelt bevisa att felet fanns från början när han fick produkten.

Att hänvisa att andra också har haft fel är som att hävda att andra också har haft punka på bildäcken och därför måste det vara ett fabrikationsfel... Hmm.. tror inte det. Om de säljer 100.000 st och 10 pers har haft problem är det knappast bevis för fabrikationsfel utan mer att 10 pers också kanske ha råka tappa, slitit ut eller haft strömspikar i elnätet vilket har orsakat felet.

Garanti är ju att Logitech garanterar att produkten ska hålla en viss tid, reklamation är att det inte ska finnas dolda fel som uppkommer senare.

Good luck!

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Är det själva kabeln som det är fel på så är det lite 70/30 chans för dig skulle jag gissa, dvs är det glapp mellan basstationkopplingen och sladden som går ur den, då kan det vara mycket enklare att reklamera, men är det glapp i den biten man kopplar till eluttaget så är sannolikheten mycket större att det skulle räknas som slitage. Dvs till skillnad från ,säg USB minnen , så ska inte sådana kontakter normalt tas in och ut hela tiden, och kan även vara något med eluttagen ( strömspik tex ) som gjort att det inte fungerar längre.

Skulle det inte lösa sig, så om du är händig, kan du kanske själva byta kabel eller fixa glappet eller be någon om hjälp med det, billigare än att iallafall fixa ny basstation iallafall. Personligen gör lite mer efterforskning, kolla med ARN och se om det skulle vara värt besväret.

Tvivlar på strömspik eller liknande då jag på 5 minuter hittade ca 10 pers på logitechs forum som hade samma problem med att basstationen inte fick ström, några bytte strömkabeln och den funkade igen. Det som glappade va den delen som sätts i basstationen.

Jag tänker inte göra nån stor grej av det här, det är liksom inga stora pengar det handlar om utan jag ville mest få sagt hur kundservice kan fungera hos detta företag samt få ur mig lite aggressioner

Permalänk
Skrivet av Dax:

Du får bevisa för dom att du inte har orsakat skadan.

Skrivet av Kosh of Vorlon:

Bara jag som tycker att det är ganska solklart?

Kunden vill reklamera ett ursprungsfel eftersom garantin har gått ut.
Logitech bekräftar att de inte känner till att produkten ska vara behäftat med något fabrikationsfel utan troligtvis har produkten gått sönder pga. tex. handhavande fel

Så om kunden inte nöjer sig med detta får han helt enkelt bevisa att felet fanns från början när han fick produkten.

Att hänvisa att andra också har haft fel är som att hävda att andra också har haft punka på bildäcken och därför måste det vara ett fabrikationsfel... Hmm.. tror inte det. Om de säljer 100.000 st och 10 pers har haft problem är det knappast bevis för fabrikationsfel utan mer att 10 pers också kanske ha råka tappa, slitit ut eller haft strömspikar i elnätet vilket har orsakat felet.

Garanti är ju att Logitech garanterar att produkten ska hålla en viss tid, reklamation är att det inte ska finnas dolda fel som uppkommer senare.

Good luck!

Men herregud.
Hur bevisar man att en produkt inte har gått sönder via handhavandefel eller normalt slitage utan att få skicka in den för granskning. Ska jag bifoga en film där jag tar med mig skiten till ett serviceställe och be att dom uttalar sig?

Ett företag ska väl ff be att få produkten skickad så att dom kan undersöka den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sharkwater:

Jag tänker inte göra nån stor grej av det här, det är liksom inga stora pengar det handlar om utan jag ville mest få sagt hur kundservice kan fungera hos detta företag samt få ur mig lite aggressioner

***bort/moderator***

Vad jag läste så ser deras svar bra ut? Nu får man ju inte läsa dina. ***bort/moderator***

Tror du att folk kommer helt plötsligt sluta köpa produkter från Logitech för att du inte fick som du ville?

Tagit bort otrevligheter
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sharkwater:

Men herregud.
Hur bevisar man att en produkt inte har gått sönder via handhavandefel eller normalt slitage utan att få skicka in den för granskning. Ska jag bifoga en film där jag tar med mig skiten till ett serviceställe och be att dom uttalar sig?

Ett företag ska väl ff be att få produkten skickad så att dom kan undersöka den?

Du kan inte bevisa att det är ett ursprungligt fel, och det behöver du inte heller. Det du ska visa på är att du handhaft produkten så som den är avsedd att handhas och att problemet inte är något som du själv kan ha ställt till. Detta kan du tex visa på genom att produkten är välskött. Man kan också visa på att andra har haft samma problem, men det är inget krav.

En lag består dels av själva texten och dels av olika former av prejudikat. I detta fallet finns det tex utslag i ARN som anses vara prejudicerande. I detta fallet säger lagen att kunden ska bevisa att felet fanns från början. Efter utslag i ARN så skulle jag snarare kalla det för att kunde ska göra det troligt att felet fanns från början. Ingen lekman kan bevisa att ett fel fanns från början i en elektronikpryl.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweFox*:

***bort/moderator***
Vad jag läste så ser deras svar bra ut? Nu får man ju inte läsa dina. ***bort/moderator***

Tror du att folk kommer helt plötsligt sluta köpa produkter från Logitech för att du inte fick som du ville?

Du har sett att vi skriver i ett konsumenträttsdelen av Sweclockers forum?

De facto så följer inte Logitech svensk lag. Man har alltid rätt att reklamera. De kan avråda från det, men kan inte neka.

Det är inte upp till oss att avgöra ifall detta fall kommer att sluta i ett nytt headset eller ej och det är också upp till var och en ifall de vill handla av Logitech efter att ha läst detta. Oavsett har TS rätt att reklamera sitt headset.

Tagit bort otrevligheter i citat
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

***bort/moderator***
Vad jag läste så ser deras svar bra ut? Nu får man ju inte läsa dina. ***bort/moderator***

Tror du att folk kommer helt plötsligt sluta köpa produkter från Logitech för att du inte fick som du ville?

***bort/moderator***
Jag ställde frågan om jag var dum i huvudet och du har givetvis rätt till din åsikt. Tänk dock på vad för utveckling man stödjer när företag får skapa sina egna lagar och regler, för inte nånstans blev jag erbjuden att göra ett reklamationsärende av det hela utan man hänvisade till garantin och det är just den grejen som är fel. Man ska inte behöva göra en stor sak av något som kunde vara så enkelt?

Tagit bort otrevligheter i citat och svar
Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Logitech (men då framför allt möss) är att det räcker att säga vad som är fel och ange serial nyckeln för produkten och ta bild på den där man ser nyckeln och musen tydligt.
Har alltid slutat med att Logitech skickat en ny mus, har inte ens behövt skicka in den. Dock har detta varit inom garanti tiden. Har tillochmed fått en ny mus när jag inte hade kvittot kvar och inte kunde bevisa hur lång garantitid jag hade kvar på produkten.

Låter som du kommit i kontakt med någon arg sommarjobbare i kundtjänsten som inte lever upp till Logitechs goda rykte inom service-ärenden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av giplet:

De facto så följer inte Logitech svensk lag. Man har alltid rätt att reklamera. De kan avråda från det, men kan inte neka.
.

Vadå inte följer svensk lag? Läser vi samma forumtråd?

citat "Givetvis har ni 3 års reklamationsrätt. Dock så kan vi bekräfta för er att F540 inte lider utav något konstruktionsfel och vi kan därför inte ersätta erat F540 då ni är utanför garantin."

De har väl inte alls nekat reklamationsrätten...? De bara informerade om att de inte känner till något konstruktionsfel som reklamationsrätten ska täcka upp. Det är väl bara att reklamera ändå men då bifoga bevis att felet fanns i produkten när man fick den.

Med andra ord har man naturligtvis reklamationrätt, men det innebär också att man måste bevisa att felet fanns från början.
Logitechs bevisning att det inte förekommer konstruktionsfel baserat kan tex baseras på hur många % av de produkter som går sönder.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

Du har sett att vi skriver i ett konsumenträttsdelen av Sweclockers forum?

De facto så följer inte Logitech svensk lag. Man har alltid rätt att reklamera. De kan avråda från det, men kan inte neka.

Det är inte upp till oss att avgöra ifall detta fall kommer att sluta i ett nytt headset eller ej och det är också upp till var och en ifall de vill handla av Logitech efter att ha läst detta. Oavsett har TS rätt att reklamera sitt headset.

Av det du skrev så har de inte nekat din reklamation med motiveringen att garantin har gått ut. De nekade reklamation med motiveringen att det inte finns något känt produktionsfel på just din vara. Du bär bevisbördan vilket är minst sagt svårt att få igenom utan tydliga bevis. Glappkontakt är typiskt extremt svårt om det inte finns väldigt många som har problem och är det systematiskt fel så borde det vara vanligt och det borde yttra sig tidigt hos vissa flitiga användare. Har de skrivit något mer än det du delat i tråden?

Du har i praktiken inte så många alternativ i det här läget. Du kan skicka en anmälan till ARN men då måste du först gräva fram lite mer bevis för din sak annars har du inte en chans. Eller så kan du fortsätta tjata och hoppas att de ger sig eller i alla fall kan tänka sig att erbjuda en billig reservdel. Sista alternativet är att du gillar läget och antingen försöker reparera glappkontakten eller köper ett nytt. Reklamationsrätten är inte en garanti för att allt ska hålla i tre år. Det är bara ett skydd för att du inte ska bli lurad att köpa trasiga varor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Vadå inte följer svensk lag? Läser vi samma forumtråd?

citat "Givetvis har ni 3 års reklamationsrätt. Dock så kan vi bekräfta för er att F540 inte lider utav något konstruktionsfel och vi kan därför inte ersätta erat F540 då ni är utanför garantin."

De har väl inte alls nekat reklamationsrätten...? De bara informerade om att de inte känner till något konstruktionsfel som reklamationsrätten ska täcka upp. Det är väl bara att reklamera ändå men då bifoga bevis att felet fanns i produkten när man fick den.

Med andra ord har man naturligtvis reklamationrätt, men det innebär också att man måste bevisa att felet fanns från början.
Logitechs bevisning att det inte förekommer konstruktionsfel baserat kan tex baseras på hur många % av de produkter som går sönder.

Vi läser nog alla samma forumtråd, men vi tolkar nog också olika. Jag tolkar det som att logitech-representanten inte riktigt vet vad reklamationsrätt är för något, och har svårt att skilja det från garanti. Eller så hoppas han att kunden inte vet. Garantin är i detta fall inte åberopad, och skall inte vara en faktor i argumentationen. Det logitech-representanten säger här är alltså:
1) Du har reklamationsrätt i 3 år.
2) Modellen lider inte av något generellt konstruktionsfel.
3) På grund av att inget generellt konstruktionsfel föreligger övergår det till en garantifråga, och garantitiden har löpt ut varför ärendet läggs ned.

3 är bara heltigenom felaktigt, såväl sett till grunderna för konstaterandet som sett till härledningarna och bedömningarna. 2 är inte särdeles relevant. Eller tja, det är ju relevant såtillvida att det alltså inte är på förhand givet huruvida det är ett ursprungligt fel eller ej. Det säger ju dock ingenting om trådskaparens specifika exemplar av modellen, utan säger bara att de inte har upptäckt något systematiskt fel i tillverkningsprocessen. Det kan ändå förekomma enstaka fel; detta kallar vi exempelvis i folkmun "måndagsexemplar". Sådana lider av ursprungligt fel, även om veckans övriga exemplar är hur bra som helst. Det går inte i nuläget att fastställa huruvida trådskaparens specifika exemplar lider av ett ursprungligt fel, och därför kan man heller inte konstatera att reklamationsfrågan är avklarad. Att bara konstatera att F540 saknar systematiska fel i tillverkningsprocessen räcker inte.

Det rimliga i detta skede är att produkten (alltså trådskaparens specifika, felaktiga exemplar) skickas in på felsökning för att konstatera felkällan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genomresa:

Vi läser nog alla samma forumtråd, men vi tolkar nog också olika. Jag tolkar det som att logitech-representanten inte riktigt vet vad reklamationsrätt är för något, och har svårt att skilja det från garanti. Eller så hoppas han att kunden inte vet. Garantin är i detta fall inte åberopad, och skall inte vara en faktor i argumentationen. Det logitech-representanten säger här är alltså:
1) Du har reklamationsrätt i 3 år.
2) Modellen lider inte av något generellt konstruktionsfel.
3) På grund av att inget generellt konstruktionsfel föreligger övergår det till en garantifråga, och garantitiden har löpt ut varför ärendet läggs ned.

3 är bara heltigenom felaktigt, såväl sett till grunderna för konstaterandet som sett till härledningarna och bedömningarna. 2 är inte särdeles relevant. Eller tja, det är ju relevant såtillvida att det alltså inte är på förhand givet huruvida det är ett ursprungligt fel eller ej. Det säger ju dock ingenting om trådskaparens specifika exemplar av modellen, utan säger bara att de inte har upptäckt något systematiskt fel i tillverkningsprocessen. Det kan ändå förekomma enstaka fel; detta kallar vi exempelvis i folkmun "måndagsexemplar". Sådana lider av ursprungligt fel, även om veckans övriga exemplar är hur bra som helst. Det går inte i nuläget att fastställa huruvida trådskaparens specifika exemplar lider av ett ursprungligt fel, och därför kan man heller inte konstatera att reklamationsfrågan är avklarad. Att bara konstatera att F540 saknar systematiska fel i tillverkningsprocessen räcker inte.

Det rimliga i detta skede är att produkten (alltså trådskaparens specifika, felaktiga exemplar) skickas in på felsökning för att konstatera felkällan.

3 är i allra högsta grad relevant eftersom det inte är Logitech som har bevisbördan. Det är trådskaparen som ska bevisa att det är ett måndagsexemplar. Den enda bevisföringen som lagts fram är ett par trådar från internet vilket inte är ett bevis för måndagsexemplar. Inte heller är "den bara började glappa efter ett par år" ett bevis på måndagsexemplar. Så baserat på vad som skrivits i tråden finns det inget som ger trådskaparen rätt till reklamation. Sen har logitech uttryckt sig lite klantigt men det betyder inte att det är några lagbrott eller att trådskaparen har rätt till ett nytt headset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag har mailat och frågat nu hur jag ska göra för att reklamera produkten, om det va otydligt att jag ville göra från början så borde det inte vara det nu. Får se vad svaret blir. Jag tvivlar inte på att deras kundservice är bra överlag.

Bevisbördan ligger på mig men dom ber inte om någonting eller frågar om jag vill att produkten ska skickas in etc. Det enda som händer är att garantitiden har gått ut och det finns inget känt fel så det går inte att ersätta produkten. Reklamationsrätten sträcker sig väl utanför kända produktfel :-s

Permalänk
Medlem

Oavsett vad logitech säger så gäller reklamationsrätten det spelar ingen roll ifall garantin gick ut för 1 månad sen, bara för att garantin går ut slutar ju inte reklamationsrätten att gälla, man har alltid 3 års reklamtionsrätt så om de säger annat är det rent skitsnack! Stå på dig ts och visa dom vart skåpet ska stå! Sen att du måste bevisa att felet fanns där från början kan bli ett problem om du inte har tillräckligt med kött på benen d e d

Permalänk

Anledningen till att de skrev som de gjorde är för att 90% av alla inte vet skillnaden mellan garanti eller reklamationsrätt. De upplyste dig om skillnaden, de var även tydliga med att det inte räcker med en forumtråd om ett fel för att det ska räknas som ursprungsfel. De gav bara tydlig information så du var medveten om det och vet vad du gav dig in på. Känner du att du har tillräckligt med bevis för att påvisa att det var ett fel som fanns med från början men inte märkts av förs nu.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade*

Tagit bort otrevligheter, håll diskussionen på en saklig nivå.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Logitech kan inte neka att ta emot reklamationen men anledningen till att de formulerar sig som de gör är mest för att du ska slippa betala undersökningsavgiften då detta är ett slitagerelaterat fel. Vi gör likadant på mitt jobb men det är klart som fan att kunderna ska låta saker skickas iväg för att kollas och sen bli skitsura när de får en räkning på 450:-.

Av vad du beskriver så finns det en väldigt enkel lösning på detta problem. Öppna upp basstationen och löd fast strömkabeln direkt i strömkontakterna till strömkontakten. Funktionen blir likadan fast kabeln kommer att vara fast monterad.
Om du inte har nån tidgare kunskap om el och lödning så kanske du ska hoppa detta eller be nån annan.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sharkwater:

Det är basstationen som inte får ström.
Märkte att det va glapp i den när jag höll på och felsökte med olika eluttag mm. Byta eluttag fungerade ej men när jag satte i nätkabeln i basstationen och vickade lite försiktigt på den så började den fungera igen under ett par timmar. Nu orkar jag dock inte hålla på och trixa mer med eftersom den fungerar ytters sällan.

Problemet började utan att jag rört basstationen (som startar automatiskt när man sätter på headsetet) under flera dagar, den har mest stått på samma ställe hela tiden och fungerade hur bra som helst dagen innan.

Logitech är ökända för glappande produkter, kolla dera G19 som exempel, väldigt stor andel har börjat glappa utan att man flyttat runt tangentbordet. Har haft headset från Logitech som oxå börjat glappa, det är billigaste möjliga kablage man använder sig av tyvärr. Köp ett par ordentliga på en gång, jag har haft ett par Sennheiser PC350 i över 4år, det enda jag bytt ut är öronmuffarna som ju är en föbrukningsvara. Trots i princip dagligt användande så är det inget glapp alls och micken funkar fortfarande perfekt. Logitech verkar tyvärr inte fatta efter alla dessa år.

Skickades från m.sweclockers.com