Permalänk

Inställningar för flera router

Har precis fixat fiber lina så tänkte göra om lite inställningar och behöver hjälp med ip och wifi inställningar.
kommer ha ca 3-4 routrar inkopplade

fibermodemet delar DHCP

1.Eftersom fibermodemet bara har 2internetportar så tänkte jag koppla modemet direkt till en switch som delar 8portar, därefter kopplar jag in 3-4 routrar till switchen, rätt?
2. från switchen drar jag en kabel till en router, ska det in på WAN eller LAN porten på routern?
3. Ska man stänga av DHCP på routern?

4. Om jag vidare kopplar från router1 till router2, ska det vara LAN port router1 till LAN eller WAN router2?
5. Stänga av DHCP på router2?

6. Från switch till router3, är det samma inställningar som router1?

7. Behöver jag ändra på ipadressen på varje router eller det behövs inte om man stänger av DHCP?
router1 192.168.1.x
router2 192.168.2.x
router3 192.168.3.x

8. Ska man ha samma wifi namn på samtliga routrar eller ska man ha olika namn? wifi1, wifi2, wifi3
9. olika kanaler för samtiliga wifi?

Sorry för nybörjar frågor.

Permalänk
Medlem

Varför så många routrar?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Nej nej nej. Det känns verkligen inte rätt.

Till att börja med. Varför ha en switch innanför modemet? Har du möjlighet och framförallt behov av att ha fler än två publika IP adresser?

Sedan. Att ha flera olika nätverk på insidan är normalt helt onödigt och gör det faktiskt bara mycket besvärligare att komma åt saker. Säg att du har ett NAS som ska kommas åt från alla tre olika näten och om de sitter bakom olika routrar får du ett h*vete.

Du kan ha flera routrar, även om jag tycker att accespunkter/switchar hade varit lämpligare. Har du flera routrar får du stänga av DHCP och bara använda lan-portarna för att slippa skapa flera olika nät (som öar), men många routrar som ASUS N56U kan även sättas i accesspunktsläge och blir då alldeles utmärkt.

Nu har jag flera interna nätverk på olika VLAN med de två viktigaste som mitt och sambons samt barnens, där jag har tidsbegränsningar och lite annat.

Permalänk
Medlem

Vad gäller Wifi så kan givetvis yttre störningar förekomma, men om vi bortser från dem så ska du välja 1, 6 och 11 som kanaler på 2.4GHz-bandet. Ska du ha fyra routrar så sätter du de två som är längst ifrån varandra på samma kanal.

5GHz har så många kanaler att det inte blir ett problem.

Permalänk
Medlem

Du kopplar router till fiber konverter, sedan kopplar du switchen till din router och drar trådat från den. Om du vill ha bättre täckning så skaffar du en AP (Access punkt) som även den går trådat från där din router finns.

Finns absolut ingen anledning att köra så pass många routrar för hemma bruk. Om du skall köra någon extra router för bättre täckning skulle jag köra de separat. Och du måste i sånt fall dra ethernet kabel till en annan del av huset där den andra routern står, att samla alla routrar på en plats gör det inte bättre, snarare så gör du det sämre när det gäller trådlöst.

Permalänk

Sorry var lite otydlig här.
Anledningen till många routrar är enbart pga wifi räckvidd.
Tänkte ha en router på varje våning. Bor i en stor villa.
Modemet ligger nu centralt i villan så jag tänkte koppla in 4routrar i olika rum så det finns wifi överallt. Inget annat.

Jag har testat med att stänga av dhcp på alla routrar o koppla modemet till lan istället för wan på routrarna och det fungerar utmärkt. Har några frågor dock;
1. Vad händer om jag har på dhcp på en av routrarna och kopplar kabeln till wan? Vad händer om jag har dhcp och kopplar till lan? Fungerar internet båda sättet?
2. Vad händer om jag går från ena rummet(är kopplat till router1) och går mot rum 2. Förs jag automatiskt till router2? Vad händer om router2 ej har internet? Kopplas jag ändå till den? Hur undviker man att bli kopplad till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'ninja[inc:

;14741408']Sorry var lite otydlig här.
Anledningen till många routrar är enbart pga wifi räckvidd.
Tänkte ha en router på varje våning. Bor i en stor villa.
Modemet ligger nu centralt i villan så jag tänkte koppla in 4routrar i olika rum så det finns wifi överallt. Inget annat.

Jag har testat med att stänga av dhcp på alla routrar o koppla modemet till lan istället för wan på routrarna och det fungerar utmärkt. Har några frågor dock;
1. Vad händer om jag har på dhcp på en av routrarna och kopplar kabeln till wan? Vad händer om jag har dhcp och kopplar till lan? Fungerar internet båda sättet?
2. Vad händer om jag går från ena rummet(är kopplat till router1) och går mot rum 2. Förs jag automatiskt till router2? Vad händer om router2 ej har internet? Kopplas jag ändå till den? Hur undviker man att bli kopplad till den?

1. Dom hamnar på olika subnät och dom delar ut ip adresser var för sig. Bör nog bli konflikter ifall det är 2 DHCP på samma nät. Det bör väl fungera men inte säker.

2. Har router 2 bättre signal så skulle jag nog tro att du skulle gå över för att datorn prioriterar den med mest signal, men har faktiskt ingen aning ifall den gör så när det är olika subnät. Finns wifi inställningar på datorn som man kan bestämma vilka nät som har prioritet osv, vet dock inte exakta lösningen.

Sen bör du veta hur många publika ip adresser du får med, kopplar du enheter direkt mot fibermodemet så för varje enhet en egen publik ip adress och det gör så att ifall du endast har 2st så kan du endast surfa med 2 enheter samtidigt. Alltså så ska det vara kopplat fibermodem -> Router 1 -> router 2 -> router 3.
Det smidigaste är ifall du har pengar är att köpa gedigna AP'er istället ( Eller om det finns en inställning i routrarna som kan bli en AP ) så slipper du alla problem.
Haha kan nog ha fel så någon får jättegärna rätta mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför ska du ha en router på varje våning? Onödigt. Sätt en huvudrouter och använd switchar istället.

För WiFi bör det räcka med två som är inställda på att agera accesspunkter.

Permalänk

Vill egentligen bara ha AP men kan inte en vanlig router agera AP om man stänger av dhcp och kopplar modem till en lan port?

Permalänk

Vill också veta om det är bättre med samma wifinamn eller alla olika?

Permalänk
Skrivet av omg296:

1. Dom hamnar på olika subnät och dom delar ut ip adresser var för sig. Bör nog bli konflikter ifall det är 2 DHCP på samma nät. Det bör väl fungera men inte säker.

2. Har router 2 bättre signal så skulle jag nog tro att du skulle gå över för att datorn prioriterar den med mest signal, men har faktiskt ingen aning ifall den gör så när det är olika subnät. Finns wifi inställningar på datorn som man kan bestämma vilka nät som har prioritet osv, vet dock inte exakta lösningen.

Sen bör du veta hur många publika ip adresser du får med, kopplar du enheter direkt mot fibermodemet så för varje enhet en egen publik ip adress och det gör så att ifall du endast har 2st så kan du endast surfa med 2 enheter samtidigt. Alltså så ska det vara kopplat fibermodem -> Router 1 -> router 2 -> router 3.
Det smidigaste är ifall du har pengar är att köpa gedigna AP'er istället ( Eller om det finns en inställning i routrarna som kan bli en AP ) så slipper du alla problem.
Haha kan nog ha fel så någon får jättegärna rätta mig

Eftersom modemet ligger centralt kan jag inte seriekoppla routrarna. Måste koppla dem via en switch eftersom modemet bara har 2internet uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'ninja[inc:

;14741408']Sorry var lite otydlig här.
Anledningen till många routrar är enbart pga wifi räckvidd.

Håll isär begreppen router och accesspunkt.

Du ska ha en (1) router och kan komplettera med flera accesspunkter för bättre wifi-täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'ninja[inc:

;14741782']Vill egentligen bara ha AP men kan inte en vanlig router agera AP om man stänger av dhcp och kopplar modem till en lan port?

Vissa routrar har en AP funktion andra inte och behöver köra en nätverkskabel (LAN -> LAN) till första routern för att fungera som en AP.

Skrivet av 'ninja[inc:

;14741786']Vill också veta om det är bättre med samma wifinamn eller alla olika?

Beror på enheterna, kopplar du ihop allt rätt så kan vissa enheter bråka ibland om det är samma SSID Har du olika SSID'n kan du själv välja mot vilken den skall ansluta sig mot. Oftast funkar det bra att ha alla AP's under samma SSID, bara du kör på olika kanaler.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'ninja[inc:

;14741795']Eftersom modemet ligger centralt kan jag inte seriekoppla routrarna. Måste koppla dem via en switch eftersom modemet bara har 2internet uttag

Verkar ju som att du inte vet hur många publika ip adresser du har så då får du göra såhär, Fibermodem -> Router 1 -> Switch och sedan till alla andra routrar .

Men hur stort hus har du egentligen? Det flesta nya AP'er har sjuka räckvider. Eller ja det är ju vad jag tycker om min UniFi AP.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Håll isär begreppen router och accesspunkt.

Du ska ha en (1) router och kan komplettera med flera accesspunkter för bättre wifi-täckning.

Svårt och veta exakt vad jag behöver.
Vill ha wifi överallt eftersom vi kör med smartphones och tablets mycket hemma. Samtidigt som det finns ett antal stationära lite här och var utspridda i huset som kör tråd och ett antal bärbar. Därför trodde jag att router var bra lösning. Finns massa billiga för 300kr. Tp-link.
Är AP bättre? Billigare?

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt skulle du kunna koppla alla extra routrar in i lan switch modul porten och ej använda wan porten på routrarna, då skulle de tillhöra samma nät eftersom den trådlösa trafiken kommer in och bara skickas vidare genom den, då behöver du inte bråka med dhcp. Aldrig provat men antar det.

Du vill nog köra separata SSID, de flesta enheter och operativ system brukar välja det SSID som har bäst signal styrka automatiskt efter du har konfat upp det för åtkomst. Tror bara det händer när en enhet startar, om du flyttar runt en laptop så kommer den nog inte byta SSID automatiskt och det är därför man använder access punkter ist som har roaming funktionalitet.

Permalänk
Skrivet av omg296:

Verkar ju som att du inte vet hur många publika ip adresser du har så då får du göra såhär, Fibermodem -> Router 1 -> Switch och sedan till alla andra routrar .

Men hur stort hus har du egentligen? Det flesta nya AP'er har sjuka räckvider. Eller ja det är ju vad jag tycker om min UniFi AP.

Jag har en publikt ip.

Har fått internet att fungera på 4routrar nu genom att stänga av dhcp på alla routrar utom modemets dhcp och kopplar alla lan-lan. Dock finns det ett problem
För ofta dyker det upp "begränsad åtkomst till internet" då måste jag reboota modemet så fungerar det igen efter 2min. Någon som vet varför?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 'ninja[inc:

;14744232']Jag har en publikt ip.

Har fått internet att fungera på 4routrar nu genom att stänga av dhcp på alla routrar utom modemets dhcp och kopplar alla lan-lan. Dock finns det ett problem
För ofta dyker det upp "begränsad åtkomst till internet" då måste jag reboota modemet så fungerar det igen efter 2min. Någon som vet varför?

En teori skulle kunna vara att du inte ändrat routrarnas adresser, om "inloggningen" ligger kvar på 192.168.1.1 eller liknande och dhcpservern dessutom delar ut det som default-gateway så sitter kanske 5 enheter ? på samma ipadress som default-gatewayen.
Alla enheter bör ha unika adresser och dhcp servern bör inte dela ut adresser i det område du använder för statiska adresser till "fasta delar" i nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En teori skulle kunna vara att du inte ändrat routrarnas adresser, om "inloggningen" ligger kvar på 192.168.1.1 eller liknande och dhcpservern dessutom delar ut det som default-gateway så sitter kanske 5 enheter ? på samma ipadress som default-gatewayen.
Alla enheter bör ha unika adresser och dhcp servern bör inte dela ut adresser i det område du använder för statiska adresser till "fasta delar" i nätet.

Precis. Det låter som om det skulle kunna vara en ip konflikt. Han bootar om så att den burken börjar prata och alla går mot den.

Verfiera som sagt att alla routrar har olika IP adress och plocka även bort DHCP-server-funktionen på alla utom den som är mot modemet. Det fungerar förvisso att ha flera DHCP-servrar, men risken är att två enheter får samma IP adress tilldelad av olika routrar. Ska man göra så, måste varje router dela ut ett eget litet spann. (Och det är som sagt helt onödigt och bara krångligt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En teori skulle kunna vara att du inte ändrat routrarnas adresser, om "inloggningen" ligger kvar på 192.168.1.1 eller liknande och dhcpservern dessutom delar ut det som default-gateway så sitter kanske 5 enheter ? på samma ipadress som default-gatewayen.
Alla enheter bör ha unika adresser och dhcp servern bör inte dela ut adresser i det område du använder för statiska adresser till "fasta delar" i nätet.

Tack.
Hur är det nu jag ska tilldela?
Modem 192.168.1.x
Router1 192.168.2.x
Router2 192.168.3.x
Router3 192.168.4.x
Router4 192.168.5.x
Eller menar du det är konflikt pga själva routrarna har ipn 192.168.1.1 allihopa?
Räcker det inte att jag stänger av lan dhcp på alla routrar och seriekopplar dem via lan-lan port mot modemet?

Permalänk
Medlem

Jag kommer helt fult att ignorera alla råd och tips som getts ovan och beskriva från början till slut det som fungerar för mig.

Det som du kallar modem är det som agerar router i ditt fall. Det är burken som står mellan ditt hemnätverk och internet, så att säga, om vi ska använda "lekmannaspråk" På ett vanligt hemmanätverk behöver, eller SKA, man inte ha mer än en sån. Du vill ju inte dela upp ditt hemmanätverk i flera separata som inte kan kommunicera sinsemellan.

Dom andra "routrarna" du talar om ska inte vara routrar utan accesspunkter, men det går i de allra flesta fall utmärkt att använda en vanlig router för ändamålet bara man ställer in den rätt.

Ställ in ditt modem (fibermodemet?) på t.ex. 192.168.1.1. DHCP-servern kan du ställa in så den delar ut 192.168.1.50 och framåt till typ .200. Det spelar ingen roll. Huvudsaken är att adresserna som delas ut av modemet inte krockar med dom fasta adresserna.

Routrarna ställer du in fast adress på. Adresserna på dem ska vara 192.168.1.2, .3, .4 och .5. Har du nån filserver hemma eller något annat som kräver fast adress kan du lägga den på 192.168.1.6, hela vägen till .49.

Här kommer grejen. Stäng av DHCP-servrarna i alla routrar och anslut dem via en av LAN-portarna till resten av nätverket. Inte wan-porten alltså.
Sen ställer du in samma wifi-namn och samma lösenord på dem alla. Dina datorer etc. kommer nu att hoppa på den router som har bäst mottagning för tillfället. Du kommer aldrig att se mer än ett nätverk i listan. Enligt min erfarenhet fungerar detta perfekt.

Angående wifi-kanalerna så rekommenderar jag att du sprider ut kanalerna jämnt över hela spektrumet. Nu minns jag inte vad antalet kanaler är men om man antar att det är 12 kanaler så kan du använda kanal 1, 4, 8 och 12.

Jag kör ett exakt likadant sånt här nät på jobbet med två urgamla men mycket väl fungerande Linksys WRT54GL. Dom har fungerat perfekt med exakt noll underhåll i flera år nu.

Så sent som i helgen installerade jag ett nästan likadant i en lokal modell större, men där valde jag tre stycken Asus RT-N12 D1 som har ett speciellt "accesspunktläge" man kan använda. Det läget är dock inget krav, det går lika bra med tricket jag beskrev ovan.

För den delen har jag även hemma en router som jag använder som accesspunkt eftersom jag "tvingas" ha mitt kabelmodem som router. Samma inställningar även där.

Permalänk
Skrivet av Perc:

Jag kommer helt fult att ignorera alla råd och tips som getts ovan och beskriva från början till slut det som fungerar för mig.

Det som du kallar modem är det som agerar router i ditt fall. Det är burken som står mellan ditt hemnätverk och internet, så att säga, om vi ska använda "lekmannaspråk" På ett vanligt hemmanätverk behöver, eller SKA, man inte ha mer än en sån. Du vill ju inte dela upp ditt hemmanätverk i flera separata som inte kan kommunicera sinsemellan.

Dom andra "routrarna" du talar om ska inte vara routrar utan accesspunkter, men det går i de allra flesta fall utmärkt att använda en vanlig router för ändamålet bara man ställer in den rätt.

Ställ in ditt modem (fibermodemet?) på t.ex. 192.168.1.1. DHCP-servern kan du ställa in så den delar ut 192.168.1.50 och framåt till typ .200. Det spelar ingen roll. Huvudsaken är att adresserna som delas ut av modemet inte krockar med dom fasta adresserna.

Routrarna ställer du in fast adress på. Adresserna på dem ska vara 192.168.1.2, .3, .4 och .5. Har du nån filserver hemma eller något annat som kräver fast adress kan du lägga den på 192.168.1.6, hela vägen till .49.

Här kommer grejen. Stäng av DHCP-servrarna i alla routrar och anslut dem via en av LAN-portarna till resten av nätverket. Inte wan-porten alltså.
Sen ställer du in samma wifi-namn och samma lösenord på dem alla. Dina datorer etc. kommer nu att hoppa på den router som har bäst mottagning för tillfället. Du kommer aldrig att se mer än ett nätverk i listan. Enligt min erfarenhet fungerar detta perfekt.

Angående wifi-kanalerna så rekommenderar jag att du sprider ut kanalerna jämnt över hela spektrumet. Nu minns jag inte vad antalet kanaler är men om man antar att det är 12 kanaler så kan du använda kanal 1, 4, 8 och 12.

Jag kör ett exakt likadant sånt här nät på jobbet med två urgamla men mycket väl fungerande Linksys WRT54GL. Dom har fungerat perfekt med exakt noll underhåll i flera år nu.

Så sent som i helgen installerade jag ett nästan likadant i en lokal modell större, men där valde jag tre stycken Asus RT-N12 D1 som har ett speciellt "accesspunktläge" man kan använda. Det läget är dock inget krav, det går lika bra med tricket jag beskrev ovan.

För den delen har jag även hemma en router som jag använder som accesspunkt eftersom jag "tvingas" ha mitt kabelmodem som router. Samma inställningar även där.

Tack. Lite mer klarare. Läget är alltså att det blir ipkrock pga alla routrar har samma ip? Dvs 192.168.1.1. Så sjläva routrarna måste även dem bytas ip efter att man stängt av dhcp?

1. Om vi som du säger att den kopplar till den wifi med best signal. Vad händer om en av routrarna kopplas ur internet. Kopplas min wifi fortfarande dit om den har bäst signal?

2. Är det jätte viktigt att wifi är på olika kanaler? Vad händer om dem inte är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Angående wifi-kanalerna så rekommenderar jag att du sprider ut kanalerna jämnt över hela spektrumet. Nu minns jag inte vad antalet kanaler är men om man antar att det är 12 kanaler så kan du använda kanal 1, 4, 8 och 12.

Här är det dock fel. Det finns mellan 1 och 13 att välja bland kanalerna med. Dessvärre överlappar de varandra så man brukar rekommendera 1,6 och 11 då man vill ha fyra "tomma" kanaler mellan för att inte störa ut.
Ska man ha fyra så bör man alltså köra 1, 6 och 11 för att ha 1 på de två som är längst ifrån varandra. Exempelvis bottenvåningen och vinder eller liknande.
Sätt heller inte accesspunkterna/routrarna alldeles ovanför varandra då de även stör på så sätt. Helst ska de alltså inte se varandra, utan ha en bra bit mellan sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Angående wifi-kanalerna så rekommenderar jag att du sprider ut kanalerna jämnt över hela spektrumet. Nu minns jag inte vad antalet kanaler är men om man antar att det är 12 kanaler så kan du använda kanal 1, 4, 8 och 12.

Nej nej nej nej.
Det är bara kanal 1, 6 och 11 som ska användas. det är dom enda kanaler som inte överlappar andra.
Det är bara dumt att föreslå något sånt..

EDIT: såg nu att Talisker00 hade hunnit före.

Visa signatur

Medlem #14