Permalänk
Medlem

BYGGLOGG | Case Labs Mercury S8

Hej Swecare!

Jag har dragit nytta av detta sublima forum under ett par år nu och även försökt hjälpa till när jag stött på trådar som behandlar saker jag själv har råkat ut för/testat/misslyckats med etc. Något som är helt fantastiskt är mängden kunskap som kollektivet sitter inne på och som kommer alla till gagn som postar frågor. Därför tänkte jag sparka igång en bygglogg nu när jag byter chassi, utökar min loop samt (förhoppningsvis) förbättrar min loop och hoppas på att kollektivet känner för att hjälpa mig att nå så långt jag kan.

Jag ändrar upplägget på byggloggen lite. Kommer att behålla bakgrund osv i OP, men lägger monteringen i separata inlägg efterhand. Blev alldeles för bökigt att hålla på att uppdatera samma post hela tiden.

Avslutningsvis vill jag bara säga att alla bilder kommer tas med min Nexus 5a. Vi flyttade till hus två veckor innan semestern började och sen har vi varit borta. ALLT är kaos för tillfället, så det blir vad det blir!

Vi får väl se om det kommer nåt namn på projektet så småningom, kanske Project Married då det på något sätt blir en förlängning av Project Bachelor?

Då kör vi!

Bakgrund
Jag skaffade stationär för drygt två år sedan efter plugg etc. blev färdigt. Jag hade en bärbar som i princip stod utan batteriet i och med extern skärm/tangentbord/mus etc. Sist jag skruvade ihop en stationär var sommaren 2006 och det händer ju en del i komponentspåret under så lång tid.

Jag fick upp ögonen för AIO-vätskekylare (får man säga vattenkylare? Av bilderna jag sett verkar det inte vara mycket vatten i dem) och satte tänderna i en H100 och två Accelero Hybrid. Jag tröttnade så småningom på att ha TRE pumpar körandes, förlåt knattrandes, samtidigt och började så smått snegla på en egen loop.

I samma veva upptäckte jag Corsairs AIR 540-chassi, paradoxalt nog ett chassi för luftkylning, och jag blev förtjust i "dubbelkammardesignen". Jag hittade ganska snart ett begat chassi här på Sweclockers och migrerade in alla mina komponenter i det. Jag vet inte varför jag av någon anledning föll för hela "färgade slangar/vätska och ljus och led-fläktar och wow wow" när jag började planera min loop, men när man tittar runt verkar det som att många hamnar där i sitt första bygge... Jag är ändå snart trettio, men jag började iofs kanske senare än andra.

Så småningom lyckades jag skrapa ihop till en loop och den monterades och läcktestades och hela faderullan. Stort tack till Artur på Coolingstuff som hade tålamod att svara på 30 mail tror jag. Och ja, den loopen blev väl helt ok. Typ. Det tog inte många veckor innan jag vart missnöjd med pumpens placering, att jag inte hade en drainport, slangdragningen etc. Ja, ni vet ju hur det är när man är klar. Man blir lite rastlös och stör sig på något och sen är man igång och planerar igen. Sagt och gjort, det beställdes lite adaptrar och extra slang, färg till vattnet (:/), färdigsleevat kit till nätagget och en ljusslinga. Pojkdrömmen var på väg att gå i uppfyllelse!

Resultatet blev ungefär så här:

Och det är därifrån jag jobbar nu, bilden är tagen 14-07-15.

För en dryg månad sedan var jag generellt på jakt i Sweclockers marknad, som man alltid är, och plötsligt dyker det upp en annons med vattenkylningsprylar från BennyZ här på forumet! Hans bygglogg hittar du här. Jag var sugen på lite prylar han hade till salu och slängde iväg en skämtsam fråga om han kunde tänka sig att sälja sitt chassi nu när han skulle gå över till luft (vem säljer ett Case Labs liksom?). Till min förvåning svarade han ja, men att han hade fått ett bud redan. Då tänkte jag att det var kört, men skickade ändå i väg att jag var intresserad av chassi och lite extra saker och lade ett bud på alltihop. Redan samma dag tror jag att han svarade och sa att han gärna gjorde affär, summa sumarum blev jag med Case Labs chassi någonstans i juni.

Syfte och målbild
I och med pengarna ett Case Labs kostar går det inte att byta chassi, dessutom går det inte att uppgradera till något bättre heller (ni som vill argumentera mot/för något annat sätt igång!). Jag avser helt enkelt att ha det här chassit minst intill mina datorbyggardagar är slut eller jag gör som BennyZ och byter till luft av någon anledning.

En sak slog mig med BennyZ bygglogg och det var egentligen anledningen till att han bytte till luft. Det blev för bökigt att meka med komponenter. Jag förstår utgångspunkten då jag själv satt i samma sits lite grann och inte hade gjort en vettig tömningslösning i mitt första försök. Därför kom jag fram till ett par saker som det här bygget ska uppnå:

1. Enkelhet i underhåll
2. Enkelhet i komponentbyte/uppgradering
3. Funktion före form
4. Form före ekonomi

Nu kan man tycka att punkt ett och två inte är särskilt optimala i ett vattenkylt system och det är delvis rätt. Däremot går det att förenkla för en själv genom olika lösningar. Med funktion före form avser jag att göra avkall på en del visuella saker, däremot är jag fortfarande mån om att systemet ser bra ut. Lite fåfäng ang. min e-pe**s får jag erkänna att jag är. Däremot blir det inget färgtema med vatten och slangar, jag vill helt enkelt ha enklare underhåll i första hand. Med form före ekonomi menas att det är en hobby och en hobby kostar. Vissa saker som inte syns, men som jag vet är av viss kvalité eller har ett visst utseende om jag väljer att titta in där får helt enkelt kosta "i onödan".

Målet är att följande fungerar tillfredsställande:

1. Moderkortsplåten med moderkort etc. monterat skall gå att plocka ut utan att tömma loopen
2. Kvarvarande komponenter (radiatorer, reservoar, pump) skall gå att genomföra visst underhåll på även om övriga komponenter är urtagna
3. Så underhållsfritt som möjligt
4. Tillåta användaren att vara anal

Planen
För att uppnå min målbild har jag för en gångs skull planerat bygget i något större utsträckning än tidigare

Citat:

1. Moderkortsplåten med moderkort etc. monterat skall gå att plocka ut utan att tömma loopen

För att delvis uppnå ovanstående köpte jag ett Case Labs-chassi som i princip låter en göra allt och litet till (OK, jag erkänner, jag köpte chassit för att ha-begäret blev för stort. Resten är en efterhandskonstruktion ).
För er som har koll på S8-chassit vet ni att det sitter en SSD-plåt under moderkortsplåten, antingen ska SATA-kablarna dras så att hela härket kan tas ut eller så att SATA-kablarna lossas och bara moderkortsplåten lyfts ut. Jag föredrar att kunna ta ut allt i en enhet, men det gör att jag även måste koppla loss ALLA kablar ur nätagget då SSD-plåten är det naturliga stället att fästa upp kablar. Det finns inte heller något annat fäste till SSD-plåten än moderkortsplåten, så den kommer hänga lite sunkigt om den inte följer med ut.

För att slutligen uppnå punkt ett tänker jag använda mig av Koolance Quick Disconnects, närmare bestämt QD3-serien. Idén fick jag från den här byggloggen. Tack Cigge88 för det. Jag kommer dock vara något mer restriktiv då jag bara vill kunna ta ut själva datorkomponenterna. Inte enskilda radiatorer etc.
Det pratas en del om restriktion på grund av quick disconnects, detta googlades givetvis och som tur är har Skinneelabs testat restriktionen för förra serien VL3N. Resultatet: För min användning försumbar restriktion, samt att Koolance No-spill faktiskt är No-spill! Testet hittar ni här.

Citat:

2. Kvarvarande komponenter (radiatorer, reservoar, pump) skall gå att genomföra visst underhåll på även om övriga komponenter är urtagna

Den här punkten är förhållandevis enkel. Jag kommer att bygga in en dräneringsventil så att systemet går att tömma eller skölja beroende på vad man vill. Jag har bytt reservoartopp så att det är enkelt att koppla på en påfyllnadsslang. Jag kommer även att köpa två extra quick disconnects så att loopen går att koppla ihop trots att moderkortsplåten är urtagen. Tanken är låta alla delar i loopen sitta kvar i chassit när underhåll görs.

Citat:

3. Så underhållsfritt som möjligt

Rena kopparblock med bara plexitoppar. Alla anslutningar är mässing i grunden, dock med nickelplätering. Radiatorerna är kopparradiatorer, förutom två som även är av mässing. Härmed borde korrosion vara ett relativt litet problem, det är två saker som kan sticka iväg lite i tabellen nedan.
Det ena är Jet-platen till CPU-blocket som borde falla inom kategorin "12% chromium type corrosion-resistant steel" (rätta mig om jag har fel) då den är av rostfritt stål, men det får man ju utgå från att det fungerar.
Det andra är att flera av radiatorerna jag använder förmodligen är lödda med "tin-lead solder", det verkar vara ganska vanligt.

Jag tänker använda mig av genomskinlig slang, förhoppningsvis utan "plasticizer" i så att slangarna håller sig fina. Systemet kommer köra på destillerat vatten och Mayhems biocide (i praktiken kopparsulfat som är grundingrediensen i de allra flesta anti-mikrobiella tillsatser).
Förhoppningen är att detta minimerar underhållet genom att sakta ner korrosionsprocessen och förhindra mikrobiell tillväxt!
Länkar till ansedda Martins liquid lab finns här: Galvanisk korrosion och Destillerat vatten

Citat:

4. Tillåta användaren att vara anal

Enda orsaken till att det här står med är för att jag ska kunna rättfärdiga köpet av onödigt dyra saker t.ex. skruvar och kunna motivera för min fru (och mig själv) att det kommer ta lång tid! Dessutom sitter det någon liten OCD-ådra nånstans som gör sig påmind ibland.

Komponenter
Jag slänger inte upp en massa bilder på komponenter här, dels för att jag ska återanvända en massa saker och mycket har inte kommit än. Förmodligen kommer det bilder på de paket som trillar in efterhand. Har ett på gång från performance pc i USA samt reservdelar från EK. Kommer så småningom lägga beställning från aquatuning, men det blir först när jag har monterat in radiatorer och kan börja mäta på riktigt!

Jag bygger systemet för att kunna uppgradera på ett smidigare sätt i framtiden, min i7 2700K rullar på fint i 4,5 Ghz och ser ingen anledning att byta ut den förrän tidigast nästa generation. Mina GTX 680 är lite klena på Vram-fronten, men jag får helt enkelt skruva ner ögongodiset något. Följer lanseringen av Maxwell med kraft då jag hoppas på bibehållet effektbehov men snabbare kretsar. Förmodligen blir det en uppgradering när Maxwell har mognat (ungefär som att "Kepler" släpptes och sen kom "riktiga Kepler")

Chassi: Case Labs Mercury S8
PSU: Corsair AX850
Moderkort: Asus P8Z68-V/GEN3
CPU: i7 2700K "Sandy-Baby, Yeah!"
RAM: 4x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz CL9
GPU: EVGA GTX680 Ref. flashade med GTX770 BIOS. Två st i SLI.
SSD: Intel 330 180Gb
HDD: WD Blue 500Gb
Fläktar: 11 st Noctua NF-F12 PWM på radiatorer, 3 st Noctua NF-S12A PWM som chassifläktar

Vattenkylning:
CPU: EK Supremacy, kopparblock med clean plexitopp.
GPU: EK-FC680 GTX+, kopparblock. Har beställt plexitoppar till blocken.
Pump: EK D5 PWM
Reservoir: EK D5 X-RES 140 pump/reskombo
Radiatorer: EK XT240, XSPC EX360 (båda dessa är ärvda från förra chassit). Alphacool NexXxoS UT60 360mm, Phobya G-changer v.2 360mm.
Anslutningar: EK CSQ 19/13 kompression, EK CSQ 45/90 graders adaptrar
Slang: PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT Tubing - Clear
Och som vanligt ett gäng förlängningar, hane-hane, hona-hona osv osv som behövs för att få till det

Rivning och rengöring (BILDER)

I ärlighetens namn är det faktiskt bara andra gången jag river en loop. Jag trodde att jag hade läst mig till en riktigt bra rengöringsmetod, men som vanligt i början av karriären gör man en massa misstag

Tömning av loopen! Är det någon som vet en smutt lösning för att skapa tryck i slangarna så att man får ut ännu mer?

Efterhand som komponenterna torrläggs försöker jag försegla med stoppluggar. Det blir så mycket enklare att hantera och man slipper gissa om det är för mycket vatten kvar för den papperstuss man satt i.

Sådana här alltså Finns att köpa i storpack i diverse välsorterade nätbutiker.

Rivningen fortsätter. Snart dags för ryggläge. Processen är egentligen enkel: töm så mycket det går, i med stopplugg, fortsätt töm, i med stopplugg osv. Var beredd på att byta håll på tömningsprocessen, ofta kommer man till ett ställe med mycket vatten och då kan det vara lättare att fortsätta i andra änden.

Nu skulle jag ju ha haft en bild på datorn när den ligger ner, då hade det synts att allt vatten samlats i cpu-blocket och att slangarna kunde tas bort. Se till att ha papper när ni skruvar bort anslutningarna, svårt att se om vattennivån är upp i anslutningen eller inte.

Första delen i nya chassit! Vilken grej! Vid det här laget är loopen helt isärtagen och det stora rengöringsprojektet drar igång.

Restoppen köptes tillsammans med chassit, finns lite spår av Mayhems pastel white och jag tror minsann att det sitter lite grader från produktionen i gängorna.

Den här toppen har gängats åtta gånger, inte undra på att det kan uppstå ojämnheter. Lite dålig fokus men det syns väl i övre gängan?

Grafikkorten är köpta här på swec begat marknad. Riktigt nöjd med den affären! Dock är jag lite besviken att jag inte tog isär blocken när jag köpte dem. Återkommer om varför.

Första anledningen: Ser ut som att någon har satt på en näve kylpasta istället för ett riskorn. Det var segt och brunaktigt och gick knappt att torka bort nånting.

Really? Så här pojkar och flickor, ska det inte se ut!

Aaaah, mycket bättre. Det tog mig tre omgångar med ArctiClean för att lösa upp all kylpasta.. Helt sjukt. Andra kortet var mycket, mycket bättre dock.

Så där ja, alla delar för rengöring är redo!

Sköljstation i tvättstugan. Försöker skölja ur så mycket färgrester som möjligt med varmt vatten (drygt 45 C). Enda jag ångrar här är att jag inte slöt loopen och lät den köra lite. Tror att jag missade många hålrum där det satt kvar färg.

Sådär ja! Ättiksprit 12% och varmt vatten, som ni ser är loopen stängd och den fick stå ungefär en timme och pumpa igenom. Systemet hann faktiskt lufta helt och hållet på den timmen så jag känner mig rätt bekväm med att ättikspriten varit överallt.
Efter hela rengöringsprocessen var klar googlade jag fram det här hos EK där det står att syror och andra aggressiva alkoholer är dåligt för plexitopar/reservoarer. Jag tror dock att koncentrationen i loopen blev ganska svag. (Ta i trä)

Körde igenom loopen ytterligare en knapp timme med diskmedelslösning för att försöka råda bot på eventuella fetter/oljor som kan ha hamnat i systemet och som ättikspritlösningen kanske inte rår på.

Efter en dryg timme, visst känns det lite mer blått än på förra bilden?

Den med läsögonen på sig ser att deet här är avjoniserat vatten och inte destillerat vatten... Det här har jag kört med i loopen i tron att det var detillerat. Jag har numera stämplat "RTFM!" i pannan på mig själv... Det här använde jag iaf till att slutligen skölja ur alla eventuella rester efter rengöring då jag inte hade destillerat. Drygt två liter gick det åt.

Alla anslutningar fick göra samma resa även de nyköpta, jättefint förpackade en och en, men snablar vad tid det tar att packa upp tjugo stycken!
Diskmedelslösning, ättikspritslösning, sköljning i avjoniserat. Har varit nere och kollat och det är sjukt fula torkfläckar på. Blir en omgång putsning senare... Yay merarbete.

Grejer på tork!

Hmm.. tyckte att jag såg något som inte hörde hemma i en loop. Tog isär CPU-blocket och mycket riktigt! Men vänta nu...

Så där vill jag INTE att det ser ut i mitt kopparblock! Här undrar jag om jet platen har någon inverkan? Undrar vad som döljer sig i mina grafikkortsblock?

Klegg och...?

ARGH! Nooooooo! Här är då orsak nummer två till att jag ångrar att jag inte tog isär blocken när jag köpte dem begagnat. Jag vet ju faktiskt inte om det här är från min loop eller hans loop.. DOH! Däremot verkar här finnas samma fenomen som i CPU-blocket, dock finns det ingen jet plate i grafikkortsblocken så jag känner mig lugn med jet platen. I den länkade artikeln ovan till Martins liquid lab om galvanisk korrosion är en av hans observationer att det verkar hända där det inte flödar vatten. Tittar man på mina block ser det ut att kunna stämma; på cpu-blocket trycker jet platen mot toppen av vattenkanalerna och där har det korroderat, i grafikkortsblocken är det samma sak plus ett område i närheten av där vatten trycks in i blocket men det har uppstått utanför själva kanalen.

Dold text
Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

http://forumbilder.se/DDDSL/img-20140715-114001.jpg

Avslutar med en liten jämförelse mellan det nya och gamla chassit. Det ska på ytterpaneler på Case Labs-chassit, men inte SÅ stor skillnad i yttre volym. Desto mer inuti!
[/SPOILER]

Återkommer imorgon med fortsättningen. Nedmontering och rengöring för alla som inte sett det!

Ska foljas!! har exakt samma chassi och kollat på just det du byter till! Säg gärna vad du tycker om case-labs Riktigt gött att se en storleksjämförelse då jag inte har mkt plats över. mätt flera gånger och tänkt på hur det skulle se ut på mitt skrivbord. Men nu vet jag. tack!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Ska foljas!! har exakt samma chassi och kollat på just det du byter till! Säg gärna vad du tycker om case-labs Riktigt gött att se en storleksjämförelse då jag inte har mkt plats över. mätt flera gånger och tänkt på hur det skulle se ut på mitt skrivbord. Men nu vet jag. tack!

Det första jag kände när jag satte igång var att jag aldrig hade upplevt sådan kvalitet förut. I princip allt är individuellt plastat. Det tog väl närmre 30 skruvar att få ihop hela chassit och det var två som inte gled i perfekt. Sanslöst nöjd med möjligheten att köpa reservdelar om man vill ändra på saker. Just nu känner jag att jag aldrig kommer byta ut det! ☺

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Det första jag kände när jag satte igång var att jag aldrig hade upplevt sådan kvalitet förut. I princip allt är individuellt plastat. Det tog väl närmre 30 skruvar att få ihop hela chassit och det var två som inte gled i perfekt. Sanslöst nöjd med möjligheten att köpa reservdelar om man vill ändra på saker. Just nu känner jag att jag aldrig kommer byta ut det! ☺

Låter riktigt bra! vad hamnade fraktkostnaden på?

EDIT: läste ~250 :- frakt, prisvärt!!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en S5:a och är supernöjd. Kommer även att skaffa en S8:a för att bygga egen vattenkylning i. Delarna till det har jag redan hemma.
Ser fram emot att se hur detta bygge tar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Låter riktigt bra! vad hamnade fraktkostnaden på?

EDIT: läste ~250 :- frakt, prisvärt!!

Nehej du, så lätt kommer du inte undan Det var tullens/postens importavgift och jag tror han hade en jävla tur! Jag har som sagt köpt chassit begagnat här på sweclockers. Jag fick betala nästan lika mycket för mina tre reservdelar som han gjorde för hela chassit. Om tullen kollar ordentligt så tror jag avgiften för ett så dyrt chassi blir MYCKET mer. Har för mig att jag läste här nånstans på swec om en avgift på närmre 1000kr. Det kan ju givetvis ha varit ett ännu dyrare chassi.

Jag fick pröjsa $46 i frakt för mitt lilla reservdelspaket...

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Nehej du, så lätt kommer du inte undan Det var tullens/postens importavgift och jag tror han hade en jävla tur! Jag har som sagt köpt chassit begagnat här på sweclockers. Jag fick betala nästan lika mycket för mina tre reservdelar som han gjorde för hela chassit. Om tullen kollar ordentligt så tror jag avgiften för ett så dyrt chassi blir MYCKET mer. Har för mig att jag läste här nånstans på swec om en avgift på närmre 1000kr. Det kan ju givetvis ha varit ett ännu dyrare chassi.

Jag fick pröjsa $46 i frakt för mitt lilla reservdelspaket...

Ouch, aja, man får ta den smällen!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Nehej du, så lätt kommer du inte undan Det var tullens/postens importavgift och jag tror han hade en jävla tur! Jag har som sagt köpt chassit begagnat här på sweclockers. Jag fick betala nästan lika mycket för mina tre reservdelar som han gjorde för hela chassit. Om tullen kollar ordentligt så tror jag avgiften för ett så dyrt chassi blir MYCKET mer. Har för mig att jag läste här nånstans på swec om en avgift på närmre 1000kr. Det kan ju givetvis ha varit ett ännu dyrare chassi.

Jag fick pröjsa $46 i frakt för mitt lilla reservdelspaket...

Datordelar (Som jag skulle räkna ett chassi till) ska EJ behövas betalas tull på. http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Datordelar (Som jag skulle räkna ett chassi till) ska EJ behövas betalas tull på. http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Det är väl momsen som vi lite felaktigt har bakat in i begreppet tullavgift. Den beräknas på både produktvärde och frakt om jag minns rätt. Chassi för $500 och frakt på $100 blir ganska mycket :/

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Det är väl momsen som vi lite felaktigt har bakat in i begreppet tullavgift. Den beräknas på både produktvärde och frakt om jag minns rätt. Chassi för $500 och frakt på $100 blir ganska mycket :/

Japp, det räknas på totala värdet inkl. frakt.
Jag har själv kollat en del på Caselabs Chassin, verkar vara grymt trevliga. Kanske dags att dra ihop ett gruppköp här på Sweclockers xD

Lycka till med ditt projekt! Följer!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Japp, det räknas på totala värdet inkl. frakt.
Jag har själv kollat en del på Caselabs Chassin, verkar vara grymt trevliga. Kanske dags att dra ihop ett gruppköp här på Sweclockers xD

Lycka till med ditt projekt! Följer!

haha, säg till om du får ihop en grupp isf x)

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Glad att se att chassit kom fram oskatt. Hoppas du gillar det Kommer bli kul att se vad du kan åstadkomma med det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Glad att se att chassit kom fram oskatt. Hoppas du gillar det Kommer bli kul att se vad du kan åstadkomma med det

Föredömligt paketerat BennyZ! Jag räknar inte med några underverk, men jag hoppas verkligen att resultatet blir smidigt så som jag hoppats..

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Discokungen

Jo mitt gick på 1000 spänn när jag hämtade ut det. Moms och postens 100kr för fikapauserna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo mitt gick på 1000 spänn när jag hämtade ut det. Moms och postens 100kr för fikapauserna.

Göttig utgift när man hämtar paketet efter att ha betalat $600

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Göttig utgift när man hämtar paketet efter att ha betalat $600

Den där svarta skiten i blocken kan du få bort med ketchup har jag hört De blir som nya igen
Smeta in och låt de dra en stund http://www.computing.net/howtos/show/water-block-cleaning/534...

Trevliga före-efter bilder http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=11373...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Den där svarta skiten i blocken kan du få bort med ketchup har jag hört De blir som nya igen
Smeta in och låt de dra en stund http://www.computing.net/howtos/show/water-block-cleaning/534...

Trevliga före-efter bilder http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=11373...

Tack för länken! Guiden på EKs hemsida rekommenderar också ketchup, eller citronsyra. Tänkte försöka med ättiksyran jag redan har hemma.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Ketchup funkar bra, kolla hur mitt blev före och efter:#13853653

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Ketchup funkar bra, kolla hur mitt blev före och efter:#13853653

Skrivet av iSw3de:

Den där svarta skiten i blocken kan du få bort med ketchup har jag hört De blir som nya igen
Smeta in och låt de dra en stund http://www.computing.net/howtos/show/water-block-cleaning/534...

Trevliga före-efter bilder http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=11373...

Bara ättiksyra funkade inte alls, jag misstänker att salt är den bristande ingrediensen..

I brist på ketchup funkar Icas chili sås också:

Fick inte riktigt bort alla missfärgningar vid vatteninloppet, får se om jag gör om det hela.

Har till slut hittat destillerat vatten också. Här går det bara att köpa på apoteket... Inte en mack har. Nu har jag en 5L dunk på g iaf.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Montering från 140717

Flat packed, sanslöst smidigt!

Beskrivningen var för ett S3 eller S5-chassi. Gick att omsätta utan problem!

I stort sett klart! Kolla på BennyZ bygglogg om ni vill se monteringsbilder. Länk finns under Bakgrund.
Allt passade i princip ihop perfekt. Jag gängpajade totalt fyra skruvar varav tre när toppen/botten skulle sättas ihop med fronten/bakpanelen. Passade inte helt bra där oavsett hur jag gjorde.

Konfigurationen som jag köpte av BennyZ passade inte exakt efter mina behov, så jag fick lov att köpa lite reservdelar. Vansinnigt proffsig paketering!
Som kuriosa kan jag meddela att importkostnaderna för chassit var hela 245:- Jag fick betala 225:- för mina tre reservdelar... För mycket nubbe hos tullen?

Ganska återkommande bild på forumet. Dock inte innehållandes det som de flesta skyltar med!

*drewl* Skruvar... mmmmm...

Inet levererar! Jag vet att fläktarna ser ut som dem gör, jag har använt Noctua sen 2006 i allt här hemma. Det är någonting med ljudet, när det väl hörs, som passar mina öron perfekt! Dessutom är jag lite förtjust i att de under så lång tid sket i att folk klagade på färgerna. Sex års garanti och en massa klockrena tillbehör!

Avslutar med en liten jämförelse mellan det nya och gamla chassit. Det ska på ytterpaneler på Case Labs-chassit, men inte SÅ stor skillnad i yttre volym. Desto mer inuti!

Update 140717: Jag kunde givetvis inte hålla mig när jag väntade på att loopen tuggade rengöringslösningar så jag smygstartade med lite montering.

Det här stör mig något så sjukt mycket! Förlåt för en värdelös bild, men jag tror det framgår hur gigantisk glipan är som uppstår när jag skruvar i tumskruven. Tyvärr har Case Labs inte gjort någon lösning på att fästa båda kanterna av PCI-E/X/- brackets, de är liksom lösa nere vid moderkortskanten. Det är säkert inga problem med stadigare grejer som grafikkort, men med min ljusslinga från NZXT blir det mindre stiligt.

Den vänstra tumskruven är från Case Labs och är inte så greppvänlig. Den högra har jag tagit från mitt AIR 540 och jag tycker nog att det både ser bättre ut och känns bättre att skruva med. Vad tycker ni?

Hmmm.. Nu har jag redan hunnit hylla Case Labs i kommentarerna här under, men vissa saker är inte helt klockrena. Så vitt jag har förstått ska SSD-plåten tillåta fyra diskar i 2,5". Det är ju dock skitsvårt när gängorna för att fästa hela SSD-plåten gör att två platser inte funkar :/
Är det någon som har en bild på hur det är tänkt att fyra diskar ska sitta? Jag tycker att jag har vänt och vridit på mina för att försöka hitta hål, men det går sådär... Nu har jag bara två och kommer väl inte skaffa fler tror jag, men ändå.

Här sitter alltså SSD-plåten. Som ni ser finns här en massa fina hål för kabelhantering. Då återkommer problemet att den bara kommer hänga där om jag tar bort moderkortsplåten. De två tumskruvarna (av vilka en är synlig )måste nämligen skruvas bort för att kunna ta loss moderkortsplåten.

Mmmm... Skruvar från Nils på MDPC-X. Ja, jag är helt och fullt medveten om att de aldrig kommer synas, men det ger mig ro i själen på något vis Tyvärr hade han inga korta 6-32 skruvar, men det fanns i EKs webshop med samma skruvhuvud. Rejoice!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Montering 140726

6 Noctua NF-F12 som utsug i toppen. Suger ut luften genom de två 60mm radiatorerna.

Insug i fronten. Kommer även sitta en 240mm radiator med insug i det stora hålet till höger. Som ni ser på alphacoolradiatorn har jag bytt ut alla stoppluggar på radiatorerna till enhetliga förkromade.

Här kommer kabelstammen från de övre fläktarna att gå tillsammans med fyra insugsfläktar. Tror att jag kommer få hitta på nåt smart märkningssystem för att ha en chans att hålla reda på dem...

Haha, snyggt finger på bilden... Den tunnare EX360-radiatorn sitter i bottenkammaren med tre Noctua NF-F12 som insug. Nu ör bilden säkert för suddig för att det ska synas, men det är riktigt smart upphängning av radiatorn. Man skruvar fast en ram mellan fläktarna och radiatorn, sedan ör det en separat fästanordning för ramen i chassit. Sjukt smidigt! Önskar att jag hade beställt drop-inmontering för de två radiatorerna i toppen när jag ändå beställde reservdelar

Utsugsfläkt i bakkant i den kammaren. Tycker den tunnare radiatorn blev ganska lagom för den kammaren. Jag behöver inte oroa mig för att kablar till strömknappar och främre USB är i vägen och det finns faktiskt utrymme för en manshand (nästan) att komma in och jobba i kammaren.

Två vinklade kontakter på radiatorn i bottenkammaren...

... för att kunna ta ut slangen i hålet i nederkant i bilden. Den första snabbkopplingen ska sedan sitta i grafikkortsbryggan.

Här kommer vattnet komma ner från radiatorn i toppen och genom hålet in i radiatorn i bottenkammaren.

Här i krokarna tror jag att mina swiftech PWM-delare hamnar. Det sitter en sata-strömkontakt på varje och de har åtta anslutningar.

Tänkte ta ut alla fläktkablar från främre och övre delen av chassit bakom plåten som pumpen sitter fast i. Hoppas på så sätt att minimera synligheten.

Finns ett utskuret spår vid chassi/moderkortsplåtskarven där jag tar ut fläktkablarna från bottenkammaren. Strömsladden till min NZXT LED tänkte jag dra under moderkortsplåten. När jag inspekterade kretskortet till NZXT LEDen verkar det vara en vanlig 2-pin som kommer från sladden med lamporna. Jag fudnerar på att skrota själva lampsladden och istället använda punktleds som sitter på 2-pinsladdar i reservoaren, cpublocket och grafikkortsbryggan. Det borde väl gå att skarva ihop de 2-pinarna och använda kretskortets molex för ström? Hoppas på att kunna stänga av belysningen och även välja ljusstyrka med hjälp av kretskortet till NZXT LEDen..

Jag har även börjat titta lite på sleeving... Jag visste väl nånstans att det var oundvikligt, men jag hatar verkligen repetitivt, tålamodskrävande pilljobb
Är just nu inne på en stigande skala från Grey MKII till Titanium MKII till Shade 19 från MDPC-X. Ungefär som på den här bilden fast utan svart. Tror att det skulle vara ganska tidlöst och passa bra till en framtida uppgradering där jag satsar på att moderkortet går i svart och grått istället för tusen nyanser av blått som jag har idag...

Nästa steg är att fortsätta pilla ihop alla fläktkablar så att jag kan färdigställa min beställning från aquatuning och slang från coolerkit. Sista semesterveckan nästa vecka så jag hoppas på att kunna plöja ner lite tid då för att komma i hamn med mätningar osv så att beställningen kan dras iväg då!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

I väntan på paket!

På grund av fel lagersaldo kunde Aquatuning inte skicka beställningen i veckan Det är sagt nu på måndag, men vi får väl se.

Under tiden passade jag på att ta bort torkfläckarna på mina anslutningar etc. Jag misstänker att ättiksyralösningen inte hade att göra på utsidan, det gick nämligen inte att torka/tvätta/gnugga bort. Till slut skaffade jag polermedel från den lokala bilvårdshandlaren.

Fördel med att bo i hus, källare med snickarbänk och verktyg! Autosol heter polermedlet och ska enligt specen inte innehålla något slipmedel.

Antar att det är någon typ av ärgning som jag lyckades med :/

Så småningom kom processen igång. En polerduk med medel som användes till att gnugga med och därefter en i stort sett ren polerduk för lite Buff N' Shine. Ärgningarna, om det nu var det, satt inte speciellt djupt. Krävdes tämligen lite gnuggande.

SSD-plåten som sitter dold under moderkortsplåten gängad till 6-32 för kabelhantering. Skulle jag vilja fästa SSD-diskar går M3 fortfarande igenom.

Nästa uppdatering borde kunna innehålla färdigställandet av systemet. Om inte är det pga. tidsbrist. När Aquatuning får iväg mitt paket skall det inte saknas något längre.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Början på slutet!

Hallå igen,
Det har varit dött på byggfronten av ett par anledningar. Jag hittade ett begat moderkort här på SweCs marknad som jag köpte för att förbättra det visuella något samt mycket bättre fläktstyrningsmöjligheter! Upptäckte att mina vinklade SATA-kablar inte funkade så fick beställa raka... Evig väntan på alla delar. Nu är allt hemkommet och hopbyggt. Luftning och läcktest pågår i detta nu!

Jag ska ta några finare bilder med alla sidor etc. på när luftningen är klar och byggarbetsplatsen blivit användbar igen.. Här kommer bilderna sen senaste uppdateringen.

Vart inte så sugen på min ljusslinga från NZXT så jag köpte punktleds till vattenblocken och reservoaren istället. Med en 3-pins splitter som jag gjorde om till 2-pin gick den att koppla in i NZXT-kretskortet för lite kontroll, smidigt!

I väntan på de sista prylarna passade jag på att byta alla vita fläktkontakter till svarta och krympslanga bort färgade kablar.. Krympslangen är från Classe då den krympte mer än Biltemas, tyvärr ganska grådassig färg...

Kabeldragning för tre fläktar samt utsug i nedre kammaren. Var lite orolig för att de skulle kunna krångla sig in i utsugsfläkten så jag band upp dem rätt hårt.

Sista paketet! Avsevärt mycket bättre fläktstyrning och något mer enhetligt än tusen nyasner av blått som mitt förra moderkort...

Jag har gängat alla hål i SSD-plåten, men efter att ha testat fästa kablarna insåg jag att det i princip blev omöjligt att ta ut moderkortsplåten på ett vettigt sätt. Så det får helt enkelt bli ett någorlunda kontrollerat råttbo därunder. Kommer inte synas och inte påverka något luftflöde. Tillräckligt bra.

Här hamnar alla komponenter/delar till slut, bara att börja dra slang!

Summa summarum går det säkert 25 kablar i den undre kammaren. Mycket nöjd med att ha fått det relativt fritt och luftigt! Alla splitters etc sitter fästa så att LEDer, fläktar går att byta ut utan att riva hela rasket.

Punktbelysning vattenblock.. Är väldigt mycket mindre ljusstarkt när man tittar med blotta ögat...

Och reservoar

Fjärde drainportförsöket.. Till slut gick det utan läckor. Försökte göra en rigid konstruktion med förlängningar och SLI/CF-adaptrar etc. men det gick inte. Så fort jag drog slangen vart det vinst! Vattnet går sedan in i radiatorn på bilden för att sedan fortsätta uppåt..

In i den bortre av de takmonterade radiatorerna och vidare till den hitre..

Ner i den undre kammare och upp igen till den första QDCn vid grafikkorten..

Ganska stadiga! Sjukt enkla att ta isär och hantera..

Vidare till CPU och QDC nr 2, slutligen in i toppen av reservoaren.

Här är QDCerna borta från moderkortsdelen och loopen är sluten igen. Härifrån kan jag ta bort moderkortsplåten och byta komponenter utan att behöva tömma hela loopen.

Fyllning och läcktest! Kommer bli ett förlängt sådant när jag har monterat in radiatorn i den undre kammaren. Kommer bli knivigt att se om det läcker något där inne

Andra sidan. Det här är drainportförsök nummer två tror jag...

Kan meddela att jag blev ganska matt när pumpen vägrade starta... Testade alla kombinationer av svart/röd sladd, men ingen lycka. Tänkte att jag ändå inte hade något att förlora så jag klippte molexkablarna och gjorde två nya kontakter. Snyggt crimpverktyg? Pumpen startade som tur var

Här är jag nu: Systemet fyllt, det gick i ungefär två liter, eller var det tre? Minns inte

Kommer väl så småningom när allt är igång utan begränsningar att ta några finare helhetsbilder med belysningen, sidopaneler etc. Och så vänta på Maxwell för att få testat om min uppgraderingslösning är bra eller inte!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |