Permalänk

PWM fläktar på CPU kylare

Jag har aldrig använt PWM fläktar på en cpu kylare och har en snabb fråga. Kommer fläktarna att styras baserat på temperatur via bios eller måste man använda sig av mjukvara i windows om man använder sig av fläktar med PWM fläktar kopplade till CPU fan uttaget på ett modernt moderkort (t.ex z87-a).

Jag har nämligen en noctua DH14 med gamla fläktar utan PWM styrning och jag funderar på att byta ut dem mot två med styrning och jag undrar om varvtalet styrs dynamiskt eller ej.

Det jag undrar är alltså huruvida alla pwm fläktar som kopplas till rätt uttag (cpu fan) kommer att att reglera hastigheten på samma sätt som intels stock kylare.

Tack på förhand, Peter.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem

Det styrs efter mål tempen du har inställd i bios.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Dom kommer att kunna styras på ditt moderkort via bios..

Ska nämnas att en del moderkort, i synnerhet senaste generation (Z97) kan styra både 3 pins vanliga fläktar, och 4 pins PWM fläktar, kanske en del Z87 också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för svar. Får kolla i bios när jag kommer hem.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]