Permalänk

Ny "spel"dator (bärbar)

Hej!

Jag sitter just nu på en Asus G51JX (ca 2 år gammal) och söker en ny laptop.

dock har jag några krav..
Den ska klara av BF 4 på medium eller så, 1920x1080.
Den ska vara 17".
Helst av allt, tunn, dvs det flesta av asus modellerna går bort..

Den jag tittat på främst är
https://www.komplett.se/msi-gs70-173-full-hd/815292

eller https://www.komplett.se/msi-gs70-173-full-hd/815294 (fast jag känner inte att 870m vs 860M är värt 2k extra)

Dock har jag nyligen hört att MSI's GE serie skulle ha värme problem då den också är en sån tunn modell.. Någon som har koll på hur det ligger till med GS serien?

Saken jag gillar mest är att det inte ser ut som en spellaptop, samt väger under 3kg (2.66)

Min nuvarande är ca 1,5-2 tum tjock, samt väger 3,5 kg. mer eller mindre släpbar istället för bärbar.

Finns det några andra alternativ om jag vill ha den tunn? eller måste det bli ett åbäck om det ska klara av spel? Förstår att kylningen lägger till en hel del på tyngden och tjockleken, men finns det någon som är ett bra mellanting?

På tal om prestanda så ska väl inte 860M ha något problem med Bf4? det är väl bara värmen som skulle ställa till det? bygger väl dessutom på Maxwell istället för Kepler som 870M så den har ju lite lägre TDP?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag citerar mig från en tidigare tråd;

d e d att oavsett vilken laptop du väljer så kommer kylpastan (som överför värmen från chippet från processorn/grafikkortet till fläktarna) att vara av billig kvalité dvs skitpasta som gör att dina komponenter kommer att gå varmare och slita mer på fläktlager och komponenter på moderkortet, jag bytte kylpasta på en polares dator och så här såg de ut;

cpu

kylfläns

fattar inte att man betalar så pass mycket pengar så får man skitpasta, men de klart tillverkarna vill väl spara pengar, visst du kan strunta i att byta kylpasta men då finns risken att dina komponenter slutar fungera på moderkortet/fläktlager blir slutkörd, oavsett om datorn är helt ny så byter jag kylpasta direkt de första jag gör för att verkligen se till att mina komponenter får den kylning som behövs, sen är de ju också en prestanda förbättring eftersom att om datorn går för varmt pga skitpasta/dålig kylning så kommer prestandan att påverkas eftersom processorn klockar ner sig pga av värmen som uppstår, så deet är skitviktigt att se till att ha fräsh kylpasta för att verkligen förlänga livslängden på din dator och dina komponenter framför allt och för att få ut så mycket prestanda som möjligt, nackdelen med detta ingrepp är att du bryter garantin, men det är en risk man får ta ifall man vill att datorn ska prestera felfritt, oavsett det så skiter jag i garantin för den är ändå värdelös, man skickar iväg sin dator får tillbaka den 3-6 veckor senare och får veta att problemet fortfarande kvarstår samt att kylpastan de applicerar är någon billig skitpasta som inte hjälper alls sen vet man ju heller inte om alla skruvar hamnar dit dom ska efter utfört arbete!

Jag vill inte låta som värsta gnällspiken men jag säger bara hur de är, de är så här de ser ut.
Jag har själv en msi gt70 2oc och är skitnöjd fungerar riktigt bra, självklart bytte jag kylpasta direkt när jag fick hem den!

Permalänk

Jag har hyfsat kolla på komponenter och så, men kylpasta är något jag inte har någon vidare koll på.. stationär dator kan jag bygga utan problem, men att ta isär en laptop, samt sätta ihop den igen i fungerande skick? nja..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasmatic:

Jag har hyfsat kolla på komponenter och så, men kylpasta är något jag inte har någon vidare koll på.. stationär dator kan jag bygga utan problem, men att ta isär en laptop, samt sätta ihop den igen i fungerande skick? nja..

Tycker folk gör bort sig som köper tunna datorer för att spela. Ja, den är sjukt snygg men ska man köpa en laptop för att spela så tycker jag man får stå ut med den tjockare versionen.

Du måste ha MSI? Jag skulle rekommenderat Asus varianten. Sen skulle jag också rekommendera en billig kylplatta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Tycker folk gör bort sig som köper tunna datorer för att spela. Ja, den är sjukt snygg men ska man köpa en laptop för att spela så tycker jag man får stå ut med den tjockare versionen.

Du måste ha MSI? Jag skulle rekommenderat Asus varianten. Sen skulle jag också rekommendera en billig kylplatta!

Kylpatta kommer inte hjälpa ett dugg, d e d man måste skruva isär hela datorn för att byta den skitpasta som tillverkarna slänger på för att spara pengar, annars sitter man där 3-6 månader senare och fläkten är slutkörd eller att gpu har stuckit pga värmen som uppstår, de låter sjukt jag vet, att man blir tvungen att göra sånt här jobb på en helt ny dator, men tyvärr så är fallet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexan92:

Kylpatta kommer inte hjälpa ett dugg, d e d man måste skruva isär hela datorn för att byta den skitpasta som tillverkarna slänger på för att spara pengar, annars sitter man där 3-6 månader senare och fläkten är slutkörd eller att gpu har stuckit pga värmen som uppstår, de låter sjukt jag vet, att man blir tvungen att göra sånt här jobb på en helt ny dator, men tyvärr så är fallet...

Det är bra att dela med sig av kunskaper men tror inte många vill ta isär datorn det första dom gör. Den pastan som kommer med räcker gott och väl för att kunna göra det man ska. Sen är det utan tvekan en bra ide att byta ut senare.

En kylplatta hjälper givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Jag har hyfsat kolla på komponenter och så, men kylpasta är något jag inte har någon vidare koll på.. stationär dator kan jag bygga utan problem, men att ta isär en laptop, samt sätta ihop den igen i fungerande skick? nja..

Jag skulle kunna hjälpa dig mot xx betalning för jobb & material, men d e d att skruva isär Asus rog modellerna är ett h*lvete, msi datorerna är lite lättare, men jag vill bara göra dig medveten om att återigen så kommer jag bryta garantilappen och du "kan" bli nekad garantiärende, därimot tycker jag de där är lite skevt, så länge inget är sönder så borde garantin gälla, dessutom ifall något hade gått fel under själva bytet hade man ju märkt de direkt, msi är ganska snälla, man får bryta garanti lappen för att byta ut hdd + ramminnet och garantin gäller fortfarande så länge ingenting ser trasigt ut, de sa dom på webhallen iaf, men jag byter ändå alltid kylpasta direkt för att verkligen se till att få ut bästa möjliga prestanda, sen minskar de ju avsevärt slitage på delarna (fläktlager & komponenter på moderkortet)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexan92:

Jag skulle kunna hjälpa dig mot xx betalning för jobb & material, men d e d att skruva isär Asus rog modellerna är ett h*lvete, msi datorerna är lite lättare, men jag vill bara göra dig medveten om att återigen så kommer jag bryta garantilappen och du "kan" bli nekad garantiärende, därimot tycker jag de där är lite skevt, så länge inget är sönder så borde garantin gälla, dessutom ifall något hade gått fel under själva bytet hade man ju märkt de direkt, msi är ganska snälla, man får bryta garanti lappen för att byta ut hdd + ramminnet och garantin gäller fortfarande så länge ingenting ser trasigt ut, de sa dom på webhallen iaf, men jag byter ändå alltid kylpasta direkt för att verkligen se till att få ut bästa möjliga prestanda, sen minskar de ju avsevärt slitage på delarna (fläktlager & komponenter på moderkortet)

Så han ska köpa en dyr bärbar för att sedan sa isär den? Var lite realistisk nu, pastan räcker gott och väl i mer än några veckor.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Tycker folk gör bort sig som köper tunna datorer för att spela. Ja, den är sjukt snygg men ska man köpa en laptop för att spela så tycker jag man får stå ut med den tjockare versionen.

Du måste ha MSI? Jag skulle rekommenderat Asus varianten. Sen skulle jag också rekommendera en billig kylplatta!

Nej, givetvis måste det inte vara MSI, hittade bara den som exempel.

Jag vill ha den tunn delvis för att det är sjukt snyggt, dels för att jag kommer göra mycket annat på den också, typ skolarbete och surfande och film och sånt.

Jag har en stationär dator som jag använder 90% av fallen för spel, men de gånger jag reser vill jag kunna spela utan problem. även om det inte är långvarigt.

livstiden på laptopen gissar jag på ca 2 år, tills dess så är nog komponenterna så pass föråldrade att den inte orkar med längre.

Har Asus en tunn variant? hittar bara feta åbäcken med fläktar som skulle kunna kyla en kärnreaktor...

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Det är bra att dela med sig av kunskaper men tror inte många vill ta isär datorn det första dom gör. Den pastan som kommer med räcker gott och väl för att kunna göra det man ska. Sen är det utan tvekan en bra ide att byta ut senare.

En kylplatta hjälper givetvis.

Tro mig, jag vill inte leka expert men jag talar av erfarenhet, här har vi ett annat exempel;

förapplicerad skitpasta
Ser den ut att överföra/kyla komponenterna bra? definitivt inte, den är lika torr som saharaöknen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Så han ska köpa en dyr bärbar för att sedan sa isär den? Var lite realistisk nu, pastan räcker gott och väl i mer än några veckor.

nej men tyvärr det är så det ser ut, visst han kan fortsätta köra och sen sitter han där efter 3-6 månader med en fläkt som låter eller annat strul.
Jag plockade isär min msi gt70 2oc direkt när jag skaffade den, just för att byta direkt, så mina komponenter har bra kylning etc för jag vet annars vad som kommer att hända med min laptop, sen att jag bryter garantin struntar jag fullständigt i då jag hellre föredrar att göra jobbet själv då vet jag att de blir rätt gjort samt att kylpastan är av bra kvalité ingen silicon skit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexan92:

Tro mig, jag vill inte leka expert men jag talar av erfarenhet, här har vi ett annat exempel;

förapplicerad skitpasta
Ser den ut att överföra/kyla komponenterna bra? definitivt inte, den är lika torr som saharaöknen!

Det är okej, jag har tagit isär alla bärbara jag själv ägt just för att byta pastan.

Tycker bara du inte borde gå in i varje tråd och be folk skruva isär sina nya datorer.

Skrivet av Plasmatic:

Nej, givetvis måste det inte vara MSI, hittade bara den som exempel.

Jag vill ha den tunn delvis för att det är sjukt snyggt, dels för att jag kommer göra mycket annat på den också, typ skolarbete och surfande och film och sånt.

Jaha, men dåså! Nej det är sant att Asus enbart har en tjockis.

Är en kylplatta något du kommer skaffa dig? Isf rekommenderar jag starkt
https://www.komplett.se/cooler-master-notepal-i300-nb-kylare/...
http://www.dustinhome.se/product/5010660214/zalman-nc-3500-no...

Den nedersta är dyrare men sjukt underbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Det är okej, jag har tagit isär alla bärbara jag själv ägt just för att byta pastan.

Tycker bara du inte borde gå in i varje tråd och be folk skruva isär sina nya datorer.

Jaha, men dåså! Nej det är sant att Asus enbart har en tjockis.

Är en kylplatta något du kommer skaffa dig? Isf rekommenderar jag starkt
https://www.komplett.se/cooler-master-notepal-i300-nb-kylare/...
http://www.dustinhome.se/product/5010660214/zalman-nc-3500-no...

Den nedersta är dyrare men sjukt underbar.

Nej det är ju sant, men då kan de ju heller inte klaga på dålig fps/långsam dator ifall de inte har bytt kylpasta, jag förstår hur du tänker men vad ska man annars skriva? det är det jobbet som måste göras, det blir tjatigt att skriva samma sak men jag vet inte annars vad jag ska skriva för det finns inget annat att göra än att byta ut kylpasta för att datorn ska prestera bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexan92:

Nej det är ju sant, men då kan de ju heller inte klaga på dålig fps/långsam dator ifall de inte har bytt kylpasta, jag förstår hur du tänker men vad ska man annars skriva? det är det jobbet som måste göras, det blir tjatigt att skriva samma sak men jag vet inte annars vad jag ska skriva för det finns inget annat att göra än att byta ut kylpasta för att datorn ska prestera bättre.

Nä jag håller med dig, det är sjukt bra att du upplyser folk! Jag vet mycket väl hur stor skillnad det blir att byta pasta så det är gött.

Snygga till texten och lägg till bilder så har du en fin liten guide att dela med dig av :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Nä jag håller med dig, det är sjukt bra att du upplyser folk! Jag vet mycket väl hur stor skillnad det blir att byta pasta så det är gött.

Snygga till texten och lägg till bilder så har du en fin liten guide att dela med dig av :D!

Egentligen borde det finnas en STICKY och bilder på de hela, för det är inte många som känner till att det är som det är.... tyvärr, sen tycker jag det är förbannat snålt av tillverkarna, sen stackars alla kunder som skickar in sina grejor får vara utan i 3 veckor bara för att få tillbaka den i oförändrat skick d e d som gör mig så j*ävla förbannad, bara jag skriver detta, om just de här ämnet att det är skitpasta som sitter förapplicerade på våra NYA laptops som vi köper i butikerna gör mig så rosen rasande, det är sjukt, jag finner inga ord.......... svårt att beskriva de hela, men du förstår nog vad jag menar.

Permalänk

Åter till frågan i tråden, är den GS70 med GTX 860M något att ha? förutsatt att man byter kylpasta?

Finns det några andra alternativ? som har liknande kraft, är tunna, 17"? måste Inte vara MSI.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasmatic:

Åter till frågan i tråden, är den GS70 med GTX 860M något att ha? förutsatt att man byter kylpasta?

Finns det några andra alternativ? som har liknande kraft, är tunna, 17"? måste Inte vara MSI.

Efter att ha googlat runt är detta det enda alternativet...

http://www.dustinhome.se/product/5010792493/lenovo-y50-70-ci7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Efter att ha googlat runt är detta det enda alternativet...

http://www.dustinhome.se/product/5010792493/lenovo-y50-70-ci7...

För dom pengarna så hade jag verkligen satsat på lite vassare grafikkort. 860m är i minsta laget när de kommer till krävande spel.

T. Ex. Denna
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197327-msi_gt70_2pc-1083xne_173_full_hd-i7-4800mq-8gb-750gb-gtx870m_3gb-ej_os

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

För dom pengarna så hade jag verkligen satsat på lite vassare grafikkort. 860m är i minsta laget när de kommer till krävande spel.

T. Ex. Denna
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197327-msi_gt70_2pc-1083xne_173_full_hd-i7-4800mq-8gb-750gb-gtx870m_3gb-ej_os

Skickades från m.sweclockers.com

Hela grejen är att han ville ha en tunn dator och ingen tjock laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Hela grejen är att han ville ha en tunn dator och ingen tjock laptop.

På så vis.
TS, har du kollat http://www.mysn.eu/se/index.php

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

På så vis.
TS, har du kollat http://www.mysn.eu/se/index.php

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade nu och det är ju fint att man kan konfigurera, men en 17" med bra prestanda landar på samma eller högre pris, dessutom är ju inte dem speciellt tunna.

Skrivet av SweFox*:

Efter att ha googlat runt är detta det enda alternativet...

http://www.dustinhome.se/product/5010792493/lenovo-y50-70-ci7...

samma grafik kort med 2 gånger så många pixlar tror jag inte blir nåt bra resultat.

Den du länkade har 4k upplösning (sen när räknar man 2160 pixlar som 4k??) med 860M, den jag länkade har 1080p med 860M.

Eller missar jag något väsentligt med din? Den ser ju ut att ha lite bättre kylning, men jag planerar ju inte att spela längre stunder, ett par timmar åt gången kanske, resterande tid sitter jag vid min stationära som oavsett vilket laptop jag väljer har mer kräm.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna importera The New Razer Blade pro
om den inte är för dyr vill sega

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasmatic:

Kollade nu och det är ju fint att man kan konfigurera, men en 17" med bra prestanda landar på samma eller högre pris, dessutom är ju inte dem speciellt tunna.

samma grafik kort med 2 gånger så många pixlar tror jag inte blir nåt bra resultat.

Den du länkade har 4k upplösning (sen när räknar man 2160 pixlar som 4k??) med 860M, den jag länkade har 1080p med 860M.

Eller missar jag något väsentligt med din? Den ser ju ut att ha lite bättre kylning, men jag planerar ju inte att spela längre stunder, ett par timmar åt gången kanske, resterande tid sitter jag vid min stationära som oavsett vilket laptop jag väljer har mer kräm.

Du bad om alternativ så jag kollade efter alternativ :P.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Du bad om alternativ så jag kollade efter alternativ :P.

Jo, men likvärdiga alternativ

Skrivet av Mega-Dark:

Du skulle ju kunna importera The New Razer Blade pro
om den inte är för dyr vill sega

Hade inte tackat nej till en sån, dock hittar jag ingenstans att köpa en i Sverige, och att importera betyder att man inte får nordiskt tangentbord eller kontakt.

Razors egna affär verkar ligga nere annars skulle jag kolla där först.

EDIT: Nej, enda stället som Razor blade Pro syns på i deras affär är i Nordamerika, den försvinner ur sortimentet om man väljer Europa.

EDIT 2: verkar inte som det finns några vidare alternativ som fortfarande är tunna så det får nog bli en MSI.

Om jag nu ska byta kylpasta på den, vad ska jag byta till? har nog nån tub nånstans, men den är ett par år gammal nu, hur länge håller sig kylpasta? (vill minnas att det är arctic silver eller liknande den hette)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970