BIOS reset lösenord Toshiba Satellite C855D

Permalänk
Medlem

BIOS reset lösenord Toshiba Satellite C855D

Hej!

Min mamma köpte en Toshiba Satellite C855D-162 som snart låste sig. När hon sätter på datorn kommer det direkt upp en "Enter password" skylt för BIOS. Det här problemet har väldigt många som har en Toshiba Satellite har jag upptäckt sen jag googlat problemet. Det enda sättet att bli av med eländet är tydligen att rensa CMOS med en jumper direkt på moderkortet. Jag jobbar inom IT och har inga problem med att plocka isär en laptop och göra detta. Jag har sett en massa Youtube klipp på hur man ska göra. MEN: var tusan är de lödpunkterna som jag behöver för detta? Jag har farit runt och provat alla möjliga lödpunkter men inget funkar. Här finns bilder på moderkort etc:

http://imgur.com/a/FHKt6

Finns det händelsevis någon som kan ringa in de relevanta lödpunkterna eller ha andra upplysningar som kan hjälpa, vore jag ytterst tacksam!

MVH Nina

Permalänk
Medlem

Det snabbaste vore nog att ringa Toshiba.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det snabbaste vore nog att ringa Toshiba.

Hon har försökt byta OS från Windows till Ubuntu varpå Toshiba anser att hon inte längre har rätt till garantin eller support tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att din dator inte hade en parallel port eftersom man kan kortsluta via den och få bort bios lösenordet, säger som överstående kontakta tillverkaren och se vad dom säger, risken finns att du måste skicka iväg datorn.

Permalänk
Medlem

om du skriver fel lösen flera gånger så ska du få upp en "kod".. Finns program för att knäcka den koden och låsa upp bios.. Har gjort detta på ett 20 - 30 tal datorer, Men inte säkert det funkar på alla.. PMa mig för mer information..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Om du har moderkortet framme för att jumpra lödpunkter så finns det säkert ett cmos-batteri där med. Ta ur det en stund. Färdigt. På bärbara datorer kan det i bland vara svårt att hitta det, eller ens att få loss det.

Permalänk
Medlem

Tack Obliskatorisk, vi hade testat det utan resultat. Till slut hittade vi den med en annan skruvmejsel och lyckades. För den som har samma problem har jag laddat upp en bild som visar lödpunkten: http://imgur.com/Qq1wKqF

MVH Nina

Permalänk
Medlem

lite svårt att se exakt lödpunkten? Du kortslöt alltså de punkterna med ett gem (typ som man startar en dator med en mejsel) samma princip right? hur visste ni att de var exakt dom lödpunkterna ni skulle kortsluta?

Bra att de löste sig tillslut iaf

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig Nina. Tack för att du visade länken.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.