Permalänk
Medlem

Fläkt eller vatten till GPU?

Jag äger just nu ett SAPPHIRE HD 7970 VAPOR-X GHz som låter minst sagt bedrövligt med original kylare och jag har därför bestämmt mig för att byta till något tystare men sammtidigt effektivt.

Jag har kollat på vanliga fläktlösningar och där finns det i princip bara ett alternativ vilket är Arctic Cooling Accelero Xtreme IV 280. Sedan fann jag att det också fanns möjlighet att ansluta ett slutet vattenkylningssystem gjort för CPU till en GPU med hjälp av NZXT Kraken G10.

Så det står alltså mellan Corsair Hydro H55 i kombination med NZXT adaptern eller Arctic Cooling Accelero Xtreme IV 280. Jag antar att vattenkylningen skulle vara något tystare men hur blir kylningseffekten om man jämför?

Är också öppen för andra förslag än de alternativen jag redan grunnar på såklart.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamoz:

Jag äger just nu ett SAPPHIRE HD 7970 VAPOR-X GHz som låter minst sagt bedrövligt med original kylare och jag har därför bestämmt mig för att byta till något tystare men sammtidigt effektivt.

Jag har kollat på vanliga fläktlösningar och där finns det i princip bara ett alternativ vilket är Arctic Cooling Accelero Xtreme IV 280. Sedan fann jag att det också fanns möjlighet att ansluta ett slutet vattenkylningssystem gjort för CPU till en GPU med hjälp av NZXT Kraken G10.

Så det står alltså mellan Corsair Hydro H55 i kombination med NZXT adaptern eller Arctic Cooling Accelero Xtreme IV 280. Jag antar att vattenkylningen skulle vara något tystare men hur blir kylningseffekten om man jämför?

Är också öppen för andra förslag än de alternativen jag redan grunnar på såklart.

Jag skulle ha kört på vattenlösningen. Det fanns ju på Sweclockers nyheter för nått år eller två sedan om en sluten vattenkylare som kunde kyla både CPU och GPU.
Vetifan vad den heter dock.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Läste precis på något forum att man även måste kyla vram på kortet (de svarta kvadraterna) och därför köpa heatsinks till dem. Ser ut så här:

Hur bär man sig åt då?

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Äh, minne behöver i regel ingen extra kylning.
Och absolut inte dom extrema saker som en del plockar dit.
Det räcker bra med lite luftflöde över strömdelen på kortet (där du ser redan monterade kylflänsar).

Jag har 2 trådar om en ghetto-lösning som fungerade klockrent då och fortfarande tuffar på GTX580 (grymt strömhungrigt):
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1109854-snik-vat...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1118843-referens...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamoz:

Läste precis på något forum att man även måste kyla vram på kortet (de svarta kvadraterna) och därför köpa heatsinks till dem.
Hur bär man sig åt då?

Jag kör med dessa http://www.coolerkit.se/shop/zalman-zm-rhs1-2234p.html

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning