Permalänk

Överklockning = långsammare POST?

God afton kära medlemmar, icke-medlemmar och alla ni andra som har fått för er att läsa denna tråd

Jag gav mig nyligen på överklockning av min Intel i5:a, dels för att jag velat testa hur långt jag kan komma och dels för att få ut lite gratis prestanda (allt är relativt). Har lyckats få den mestadels stabil nu, behövs några finjusteringar dock då datorn kan hänga sig vid enstaka tillfällen trots att stresstest kan köras felfria.

Hur som helst. Jag tror alla moderkort gör som så att CPU-fläktarna går på full fart under någon/några sekunder när datorn precis startats, under alla självtester som görs, så har iallafall alla mina datorer jag haft gjort. Något jag lagt märke till dock är att så fort jag ändrar inställningarna för CPUn (dvs överklockning) så dröjer det BETYDLIGT längre innan detta steg är klart under uppstart/omstart, från att bara gå upp i full fart i drygt en sekund kan den nu stå och brumma i 5-10 sekunder istället. Nollställer jag BIOS återgår allt till det normala. Det är med andra ord knutet till överklockningen på något vänster.

Vad kan det vara som orsakar detta? Tar det bara längre tid att självtesta när datorn kommer på att processorn inte körs i den hastighet den gjorde från fabrik eller är det någon annan konflikt som orsakar det här? Jag vill gärna ha processorn överklockad, men jag är också oerhört nöjd med hur snabbt BIOS laddar allt när den inte är överklockad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Normalt sätt ska det inte ta längre tid. Däremot så om du är på gränsen. Spänning oftast. Eller problem med minnenea. Så startar ofta moderkortet om sig tills OC är av. Då du kommer in i windows, vad säger cpu-z? Samt BlueScreenView(http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html)Han har en del reklam på sin sida så ta det lugnt där. WhoCrashed finns också. Jag har lite emot det programet däremot så kan inte rekomendera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det tar absolut längre tid att POST'a överklockat.
Moderna moderkort dubbelkollar att allt är säkert innan dom "släpper på".

Mitt Maximus VII hero beter sig på exakt samma vis som du beskriver.
5-10 sekunders pysslande innan allt sätter igång =).

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det tar absolut längre tid att POST'a överklockat.
Moderna moderkort dubbelkollar att allt är säkert innan dom "släpper på".

Mitt Maximus VII hero beter sig på exakt samma vis som du beskriver.
5-10 sekunders pysslande innan allt sätter igång =).

Okej, så det är egentligen ingenting som kan göras åt det utan det är bara något man får ta om man ska ha en överklockad CPU?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det tar absolut längre tid att POST'a överklockat.
Moderna moderkort dubbelkollar att allt är säkert innan dom "släpper på".

Mitt Maximus VII hero beter sig på exakt samma vis som du beskriver.
5-10 sekunders pysslande innan allt sätter igång =).

Haft samma post med OC eller inte iaf med mitt maximus V Gene o 3570k.
Påverkas inte det minsta, gjorde inte heller med mitt P8P67-pro tidigare.

Låter konstigt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Haft samma post med OC eller inte iaf med mitt maximus V Gene o 3570k.
Påverkas inte det minsta, gjorde inte heller med mitt P8P67-pro tidigare.

Låter konstigt iaf.

Testade precis på ett P8P67 PRP rev 3.1 jag har.
Det tar definifivt längre på sig att POSTA med en rejäl överklockning.

Fast det kanske beror på hur man ställer in saker och ting.

Mig gör det dock ingenting, datorn bootar ju kanske 2 ggr per dag, då kan jag vänta

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Testade precis på ett P8P67 PRP rev 3.1 jag har.
Det tar definifivt längre på sig att POSTA med en rejäl överklockning.

Fast det kanske beror på hur man ställer in saker och ting.

Mig gör det dock ingenting, datorn bootar ju kanske 2 ggr per dag, då kan jag vänta

3,4 GHz (vilket är standard för 3570k) till 4,5 GHz kan anses vara en "rejäl överklockning" i detta sammanhang antar jag då?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Det är samma för mig, det tar längre tid att posta med överklock.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

3,4 GHz (vilket är standard för 3570k) till 4,5 GHz kan anses vara en "rejäl överklockning" i detta sammanhang antar jag då?

Personligen så tror jag inte att hur mycket man klockar påverkar.
Snarare hur mycket man pillrat på jämfört med standardinställningar.

Men det är bara en gissning.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Personligen så tror jag inte att hur mycket man klockar påverkar.
Snarare hur mycket man pillrat på jämfört med standardinställningar.

Men det är bara en gissning.

Låter rimligt, det tycks nämligen vara likadant oavsett hur lite jag överklockar. Räddningen är dock Quick boot-inställningen som finns i den nyaste versionen av BIOS jag flashade idag, cold boot går på ca 20-25 sek totalt, så det är ju inte på något sätt långsamt egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Kör min 3570k i 4.5ghz och cold boot tar under 10sec med windows 7 (några sek snabbare med win8)

Jag stänger alltid av skräp i bios som jag inte använder som 3:e parts sata etc etc.

25 sec för coldboot är ju en evighet, då måste man ha på precis allt skräp i bios

Har jag igång allt skräp i bios vilket jag aldrig någonsin haft så tar de en evighet o boota dock.

Permalänk
Entusiast

Jag har också råkat ut för en "olidligt långsam" POST efter överklockning. I de flesta fallen har det berott på minnena.
Moderkortet tar helt enkelt en god stund på sig att testa olika inställningar till minnena, innan den fortsätter med resten av POST'en.
Det tar längre tid för moderkortet att hitta en bra frekvens till minnena när man överklockat. I synnerhet när man modifierat bussfrekvensen.

För att råda bot på detta: Stäng av autodetekteringen av minnena och skriv in värden manuellt, eller använd en av de förprogrammerade XMP-profilerna. (Om minnena stödjer XMP förstås. XMP = eXtreme Memory Profile)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Jag har också råkat ut för en "olidligt långsam" POST efter överklockning. I de flesta fallen har det berott på minnena.
Moderkortet tar helt enkelt en god stund på sig att testa olika inställningar till minnena, innan den fortsätter med resten av POST'en.
Det tar längre tid för moderkortet att hitta en bra frekvens till minnena när man överklockat. I synnerhet när man modifierat bussfrekvensen.

För att råda bot på detta: Stäng av autodetekteringen av minnena och skriv in värden manuellt, eller använd en av de förprogrammerade XMP-profilerna. (Om minnena stödjer XMP förstås. XMP = eXtreme Memory Profile)

Jag har kört med XMP från början och har inte rört någon bussfrekvens, eller något alls med minnena för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.